Itselläni poika syntyi sektiolla perätilasta, ensimmäinen,viime syyskuussa. Neuvolassa ei huomattu perätilaa kuin vasta raskausviikolla 38. Sitten polille pikaisesti, jossa arvioitiin että mahtuisi koon puolesta tulemaan ja kuvattiin lantio. Mielipidettäni kysyttiin ja perätilasynnytykseen perehtymättömänä kannatin alatiesynnytystä. Halusin luonnollista vaihtoehtoa. Uusi aika varattiin raskausvkolle 39 siis polille. Tällä välin olin kerennyt lukea perätilasta ja maalaillut kauhuskenaarioita mielessäni, olin todella stressaantunut, kun lääkäri soitti TAYS:sta ennen uutta poliaikaani, että lantion mitat olivat hyvät alatiesynnytykseen. Ilmaisin epävarmuuteni puhelimessa johon lääkäri, että keskustellaan siitä seur. käynnillä. Kun sitten menin polille, vauva arvioitiin jo 3.7 kg, ja lääkäri ei nähnnyt ultrassa napanuoraa ja suositteli arvioidun koon takia sektiota. Poika leikattiin viikolla 40 ja oli potra tapaus, 3950 kg ja napanuora oli kaulan ympärillä. Joten oikea päätös oli. Toipuminen kesti kyllä todella kauan sektiosta, lähinnä henkinen, sillä toimenpide on niin kliininen. Vauvaahan ei saa syliin ja olin kovin tokkurassa kipulääkkeistä, että ensikohtaaminen puolisen tuntia myöh. oli sekava. Lisäksi en päässyt koko päivänä sängystä ja seur. päivänä kerran, joten vauvaa hoitivat muut. sitä seur. olin jo jalkeilla.Tästä tunsin syyllisyyttä. Mutta terve tapaus ja se tietty tärkeintä.