Perätila ja synnytys alakautta..

Kävin eilen lääkärissä ja totesivat että vauva on perätilassa. Viikkoja mulla on jo 38+3 eikä lääkäri alkanut sitä kääntämään. Huomenna menen vielä lantion magneettikuvaan. Tarkistavat että mahtuuko syntymään. Mulla jo kolmas raskaus ja kaksi ekaa olivat normaaleja alatiesynnytyksiä ja hyvin mahtuivat mutta kun on perätila niin haluavat olla varmoja. Toisaalta olen myös kuullut että jokunen vauva olis kääntynyt ihan itse vielä jopa rv 39.. Siksi kirjoitan kun haluaisin tietää onko kukaan synnyttänyt perätilavauvaa ja nitenon mennyt... Hiukan kun hirvittää itseäni vaikka kätilöt sanoivat että turvallisin mielin voi tulla synnyttämään..
Jos vaan jollain olis kokemusta..
 
no tämä ei kyllä lohduta yhtään, mutta mä en uskaltaisi synnyttää perätilavauvaa...jotenkin tuntuu pelottavalta ajatus, että jäis päästä jumiin tai jotain..ja olen kuullut, että monesti siihen perätilaan on hyvä syy..esim. napanuora kaulan ympärillä jne. mutta en tosiaan halunnut pelotella, se oli minun kantani. Googleta vaikka perätilasynnytys..sieltä löytyy synnyttäneitä tarinoita synnyttäneiltä ja niiltä jotka ovat kumminkin päätyneet sektioon, kaikkea hyvää :hug:
 
tytsy83
asiaan en osaa kommentoida mitenkään, mutta kyllä voi vauvat kääntyä ihan viimesillä viikoillakin....ihme että mahtuu,mutta mahdollista se on!
äitini kertomaa...kun mua odotti...
olin perätilassa, kääntö onnistui ja parin pv:n päästä ultralla katsoivat, taas olin kääntynyt perätilaan...=)
synnytys meni kuitenkin ihan muista syistä hätäsektioon...
 
Perätilaan ei oo välttämättä mitää tollasta syytä et napanuora kaulan ympärillä tms, mut napis saattaa esim. olla lyhyt. Tosin napanuora on kaulan ympärillä noin 40%:lla ja harvoin suurempia ongelmia aiheuttaa.. Rohkeasti vaan! Siinä ei loppujen lopuksi oo muuta eroa kun että ulosauton hoitaa synnytyslääkäri, mut avautumisvaihe on ihan samanlainen ja kätilön hoitama. Hiukan useammin myös leikataan väliliha, muttei sitäkään välttämättä uudelleensynnyttäjältä. Yleensä kaikki menee oikein hienosti.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.09.2006 klo 15:29 liisa kirjoitti:
Perätilaan ei oo välttämättä mitää tollasta syytä et napanuora kaulan ympärillä tms, mut napis saattaa esim. olla lyhyt. Tosin napanuora on kaulan ympärillä noin 40%:lla ja harvoin suurempia ongelmia aiheuttaa.. Rohkeasti vaan! Siinä ei loppujen lopuksi oo muuta eroa kun että ulosauton hoitaa synnytyslääkäri, mut avautumisvaihe on ihan samanlainen ja kätilön hoitama. Hiukan useammin myös leikataan väliliha, muttei sitäkään välttämättä uudelleensynnyttäjältä. Yleensä kaikki menee oikein hienosti.
ei muuten olekkaan avautumisvaihe samanlainen!! se on paljon hitaampi, kosla peppu on pehmeämpi kuin pää, eikä näin ollen saa kovalla päällä tehokkaita ja työnnättäviä suppareita aikaseksi..ja lisäksi ponnistusvaihe on selkeästi vaikeampi sen vuoksi, että täytyy ponnistaa koko vauva, mutta raivotarjonnassa pään jälkeen autetaan loppu vartalo. kannattaa kysyä lääkäriltä ja kätilöltä tarkasti tuosta synnytyksestä ja siitä kumpi on riskittömämpi sektiö vai synnytys perätilassa...tsemppiä :hug:
 
aiheeseen liittyvää...onko kenelläkään muulla pistänyt silmään näissä perätila synnytystapa arvioissa väärät arviot..? Olen useilta palstoilta lukenut aiheesta, jossa on kirjoitettu, että lantiokuvien jälkeen on sanottu, että voi hyvin synnyttää alateitse perätilavauvan ja synnyttäjä on pitkän pohdinnan jälkeen päätynytkin valitsemaan sektion ja sitten huomataankin, että EI OLISIKAAN MAHTUNUT TULEMAAN :eek: tai, että ASENTO OLISI OLLUT TODELLA HUONO ALATIESYNNYTYKSEEN :eek: tai napanuoraa on 3 kertaa kaulan ympärillä tms.??? Miten tällaisia virhearviointeja pääsee tapahtumaan, kun se paistaa palstoilta silmään? Miten uskaltaa edes luottaa siihen, että kyllä hyvin mahtuu jne.? Ja monet ovat olleet hämmentyneitä siitä, että heille ei olla edes etukäteen tarkoin riskeistä kerrottu...pitääkö potilaan itse älytä urkkia ja kurkkia tiedot riskeistä vai miksi ne jää monesti kertomatta...??
 
^ Suomessa lääkäri ei joudu vastuuseen, vaikka antaisi arviot ihan päin seiniä. Niissä maissa (esim jenkeissä), joissa lääkäri oikeasti on vastuussa toheloinnistaan, synnytykset hoidetaan pääosin sectioilla. Silloin ei satu vahinkoja juuri koskaan.
 
ihmettelen myös
Lääkärit tekisivät mielummin sektion kuin ottavat vastuun alatiesynnytyksestä. Miksi kaikki on kuitenkin sitä mieltä että sektiota ei saa väkisinkään vaikka kuinka pyytää? No siks tietty että alatiesyntymä on vauvalla yleisesti ottaen huomattavasti mukavampi tapa syntyä. Siihenhän ihminen on luotu. Synnyttämään ja syntymään alakautta.

Ja tuohon et miks niin paljon keskustelupalstoilla puhutaan kaameista virhearvioista. Johtuu varmasti siitä että ne KAIKKI kamalat tapaukset tulevat tänne palstoille. Ja vielä synnyttäjän näkökulmasta. Kuinkahan moni onnellinen tapahtuma ja oikea arvio päätyy näille palstoille suhteessa noihin kamaliin. Älkää hyvät ihmiset ottako kaikkia kauhutarinoita tosissanne tai ainakaan yleistäkö niitä. Siitä se synnytyspelko monelle tuleekin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.09.2006 klo 13:35 ihmettelen myös kirjoitti:
Lääkärit tekisivät mielummin sektion kuin ottavat vastuun alatiesynnytyksestä. Miksi kaikki on kuitenkin sitä mieltä että sektiota ei saa väkisinkään vaikka kuinka pyytää? No siks tietty että alatiesyntymä on vauvalla yleisesti ottaen huomattavasti mukavampi tapa syntyä. Siihenhän ihminen on luotu. Synnyttämään ja syntymään alakautta.

Ja tuohon et miks niin paljon keskustelupalstoilla puhutaan kaameista virhearvioista. Johtuu varmasti siitä että ne KAIKKI kamalat tapaukset tulevat tänne palstoille. Ja vielä synnyttäjän näkökulmasta. Kuinkahan moni onnellinen tapahtuma ja oikea arvio päätyy näille palstoille suhteessa noihin kamaliin. Älkää hyvät ihmiset ottako kaikkia kauhutarinoita tosissanne tai ainakaan yleistäkö niitä. Siitä se synnytyspelko monelle tuleekin.
On toki totta, että kaikki kamalat tapaukset tulevat herkästi palstoilla esille...ja ei ollut tarkotus yleistää tai lietsoa pelkoa. Kysymyshän oli VAIN perätilasynnytyksistä ja niistä kun vähemmän mitään hyvää kuuleekaan...On myös hyvä kuulla näistä ikävistä sattumista, sillä perätilavauvan kohdalla synnyttäjä saa loppu kädessä itse valita synnytyksen ja sektion väliltä... :heart:
 
laji
Sektioita ei todellakaan vältellä sen vuoksi, että se olisi vauvalle mukavampi tapa syntyä. Niitä vältetään taloudellisista syistä, alatiesynnytys on huo-mat-ta-vas-ti halvempi kuin sektio. Ihmistä ei myöskään ole _luotu_ synnyttämään tai syntymään alakautta, kuten ei tekemään yhtään mitään muutakaan.

Lajina ihminen on erittäin huono nisäkäs synnyttämään, mistä biologit ovat yksimielisiä. Ihmissikiön verraten suuret aivot ja sitä kautta suuri pää suhteessa naisen kehoon aikaansaavat sen, että luonnontilassa kuolleisuus synnytyksissä(sekä naisten että lasten) on suuri. Maissa, joissa kehittyneet sairaalat erikoislaitteineen ja leikkausyksiköineen eivät ole jokaisen ulottuvilla, äiti-lapsi-kuolleisuus on melko huomattavaa.

Uskoisin miltei jokaisen päätyvän perätilasikiön ulosauttoon sektiolla, mikäli kaikki alatiesynnytyksen(perätilassa) riskit olisivat äidin tiedossa.
 
laji
Lisäystä vielä.

Ihmisellä sikiö on kehittynyt syntymään pää edellä, mistä syystä sikiön kallon luut ovat aukinaiset(aukile). Näin ne joustavat sikiön raivatessa tietä synnytyskavassa, mikä auttaa päätä mahtumaan kanavan läpi. Perätilasynnytyksessä pää seuraa viimeisenä, eikä näin ollen muotoudu samalla tavoin, mikä aiheuttaa ongelmia ja yleensä repeämiä ja ison episiotomian naiselle, lapsen riskeistä puhumattakaan. Toisinaan lapsi syntyy peppu edellä, jalat vartaloa vasten, mikä aiheuttaa emättimen joustavuudelle jo melkoisia vaatimuksia. Lapsi saattaa myös levittää kätensä niiden ollessa vielä kohdun sisällä muun vartalon jo tullessa ulos. Perätilasynnytyksen riskeistä kertoo jo ihan vain sekin, että paikalla on aina lääkäri.

Sairaalakohtaisesti asenne perätilasynnytykseen vaihtelee. Joissain sairaaloissa tuijotetaan säästöjen tarvetta, joissain taas pidetään perätilasynntystä niin riskaabelina, että sitä ei kenellekään suositella, vaikka toisinaan sekin tietysti onnistuu aivan hyvin tuloksin.
 
asiaa
Vihdoinkin joku sanoo asian niinkuin se on eikä aina tuota iänikuista lässytystä alatiesynnytyksen luonnollisuudesta oli tilanne mikä hyvänsä. Koska perätila on luonnoton synnytystilanne ei alatiesynnytyksestä "luonnollisena" synnytystapana silloin voi puhua. Se ei ole muuta kuin sairasta leikkimistä lapsen (ja äidinkin) terveydellä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.09.2006 klo 22:30 asiaa kirjoitti:
Vihdoinkin joku sanoo asian niinkuin se on eikä aina tuota iänikuista lässytystä alatiesynnytyksen luonnollisuudesta oli tilanne mikä hyvänsä. Koska perätila on luonnoton synnytystilanne ei alatiesynnytyksestä "luonnollisena" synnytystapana silloin voi puhua. Se ei ole muuta kuin sairasta leikkimistä lapsen (ja äidinkin) terveydellä.
samaa mieltä!!
 
Mielipide
Eräältä kätilöltä tästä aiheesta kysäisin kerran ei kauaa aikaa sitten. Siis perätilalapsesta ja alatiesynnytyksestä. Hän sanoi, että moni pelkää näiden äidiltä äidille kiertävien kauhutarinoiden takia. Jos lapsi on perätilassa, arvoidaan tarkkaan, että mahtuuko varmasti tulemaan alakautta. Jos ollaan epävarmoja, tehdään sektio, muussa tapauksessa voi alakautta synnyttää. Sektion saa silti jos haluaa. Oma synnytys on tulossa eteen muutaman kuukauden päästä ja jos nyt sattuisi olemaan perätilassa niin pitäisin alakautta syntymää silti ykkösvaihtoehtona.
 
pakko kommentoida kun itse asiaa pyöritellyt lähiajat mielessäni..
Odotan kolmattani ja vauva käännettiin tuossa 1,5 vkoa sitten. Torstaina taas katsotaan kuinka päin siellä ollaan, liikkeistä ei valitettavasti täysin pysty päättelemään.
Ovat sairaalalta jo kyselleet mielipidettäni synnytystavasta jos vauva päättääkin vielä peppu edellä yrittää. Koska kyseessä on kolmas ja aikasemmat vauvat olleet isompia kuin tämä siro yksilö, ei estettä alatiesynnytykselle ole, ainakaan tällä hetkellä. En epäröi valita sectiota jos on pienintäkään epäilystä siitä ettei vauva alakautta turvallisesti syntyisi.
Omalla kohdallani alatiesynnytys on niin paljon houkuttelevampi synnytystapa että vielä toivon siihen mahdollisuutta...
Mutta en päätä vielä, torstaina taas ollaan paljon viisaampia!
 
synnytin toisen lapseni perätilassa.myöhään huomattiin,ei voitu yrittää kääntöä.mahtui hyvin tulemaan,toivoin ettei tarvita sektiota ja kaikki menikin hyvin.äärimmäisen tyytyväinen olen,että oli kaikki edellytykset alatiesynnytykselle.rohkeasti vain synnyttämään,pitävät kyllä huolen sinusta salissa. :hug: tiedän kyllä,että pelottaa,itseäkin pelotti mahd.kipu.tietysti teki kipeetä mutta hetkeäkään en vaihtaisi pois ;) .
 
sen verran vielä,että kyllä se on ihan luonnollista synnyttää perätilassakin oleva lapsi alakautta.kyllä ne aika hyvin sulkee pois riskitekijät äitiyspolilla.kun tilanne on tarkistettu ja huolehdittu,voi täysin turvallisin mielin mennä synnyttämään =) .kyllähän niitä paljon syntyy perätilassa.mulle sanottiin,että on ihan sama asia kuin jos synnyttäis "oikein"päin olevan lapsen.en kyllä ihan allekirjoita,te jotka olette synnyttäneet perätilavauvan,varmaan ymmärrätte yskän ;) mut tsemppiä teille synnyttäjille :heart:
 
Minä synnytin esikoiseni perätilassa alakautta. Se huomattiin vasta yöllä kolmelta että on perätilassa ja vauva syntyi puoli viisi aamulla, että niin. Kävin vielä ennen synnytystä röntgenissä, kuvattiin että mahtuuko tulemaan ulos, kiirettä piti. Kaikki meni ihan hyvin ja vauva on kunnossa (nyt jo yksi vuotias pikku neiti). Pylly, tai siis toinen puoli kankusta oli turvonnut ja musta. Lonkat tarkastettiin ja kunnossa oli. Minulla kun ei ole toista synnytystä mihin verrata, mutta ei se niin paha ollut. Nyt odotan toista että sitten on mihin verrata jos syntyy nyt ihan normaalisti. Onhan se ponnitusvaihe varmasti rankempi perätilassa kuin raivotarjonnassa, meidänkin neiti tuli kerran pylly edellä eli vähän niin kuin kaksin kerroin, mutta onneksi siis terveenä.
Toivottavasti tästä nyt saa edes jotain tolkkua =)
Mutta tsemppiä sinne päin ja tee niin kuin sinusta itsestä tuntuu, ja toivottavasti kaikki menee hyvin. :hug:
:heart:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.09.2006 klo 14:43 kukka80 kirjoitti:
synnytin toisen lapseni perätilassa.myöhään huomattiin,ei voitu yrittää kääntöä.mahtui hyvin tulemaan,toivoin ettei tarvita sektiota ja kaikki menikin hyvin.äärimmäisen tyytyväinen olen,että oli kaikki edellytykset alatiesynnytykselle.rohkeasti vain synnyttämään,pitävät kyllä huolen sinusta salissa. :hug: tiedän kyllä,että pelottaa,itseäkin pelotti mahd.kipu.tietysti teki kipeetä mutta hetkeäkään en vaihtaisi pois ;) .
mukava kuulla, että sinulla on hyvä kokemus alatie synnytyksestä perätila vauvan kohdalla :heart: en minä sitä kipua pelkää, vaan pelkään, että lapseni vammautuu. ja varmasti siellä huolehditaankin hyvin, en sitä epäile ;) mutta koska on näitä virhearviointeja tehty niin se mua pelottaakin...olen synnyttänyt alakautta ja ehdottomasti haluaisin tämänkin syntyvän niin, mutta jos perätilaan jää niin valitsen sektion.
 
Minusta tällästen keskustelupalstojen tarinat kannattaa ottaa hieman varauksella. Melkeinpä joka aloitukseen, joissa on käsitely perätilasynnytystä, niin löytyy aina joku kertomaan negatiivisen kokemuksen ja ns. pelottelemaan. Monesti se kokemus on vielä jonkun "serkunkaverinpikkusiskon" vauvalle sattunut :whistle:
Positiivisia kokemuksia löytyy paljon enemmän, koska perätilasynnytysten riskit eivät ole niin paljon suuremmat, kuin normaalin alatiesynnytyksen. Ne positiiviset kokemukset eivät aina vain eksy tänne niin hyvin kuin nuo negatiiviset :/
Mainitsempahan vain, ettet ottaisi aivan liian vakavasti näitä keskusteluja ja tekisi päätöstä tälläisen palstan perusteella..
Tsemppiä synnytykseen, mihin ikinä päädytkin :wave:
 
hei,
itsellä perätila huomattiin vasta sairaalassa kun olin menossa synnyttään kun lapsvedet oli tullu ja supistuksia sitä ennen jo hyvän tovin...
neuvolantäti oli tunnustellu hiukka väärin... mut kaikki meni hyvin ja synnytys kesti 8 tuntia siitä kun vedet oli tullu.... poika synty alateitse ja on terve kiltti 2viikon ikäinen nuori mies....
itselle ei tullu synnytys pelkoa, mut epäluottamus neuvolantätiä kohtaan kylläkin.... :\|

Terveisin onnellinen poika vauvan äiti :heart:
 
Kattimamma
Minulla toinen lapsi oli perätilassa koko raskauden ajan, eikä kääntöyritys onnistunut. Itse halusin alatiesynnytystä, mutta pienessä paikallissairaalassa siihen ei ollut valmiuksia. Joten iso yliopistosairaala osoittautui ainoaksi vaihtoehdoksi.
Ennen synnytystä lantio kuvattiin tarkasti ja lääkäreiden kanssa käytiin läpi tulevaa synnytystä, myös mahdolliset riskit huomioonottaen.
Itse synnytys käynnistettiin viikon 39 alussa vauvan suurehkon koon vuoksi (painoarvio 3.7kg) ja käynnistyksestä syntymään kesti n.8h.
Supistuksia täytyi hieman voimistaa, jonka vuoksi tuntui kivuliaammalta kuin ensisynnytys. Ylllätyksenä tuli se, että jalat täytyi pitää "telineissä" ponnistuksen aikana.
Ponnistusvaihe oli lyhyt ja poika "tupsahti" lääkärin syliin hieman yllättäen.
Poika painoi 4.2kg, eli isompi kuin luultiin, mutta mahtui mainiosti. Välilihaa ei leikattu, mutta pientä repeämää täytyi tikkailla.
Poika on nyt 10-vuotias ja mitään jälkiä pylly edellä maailmaantulosta ei ole jäänyt.
Odotan nyt (rv5) viidettä lasta ja jos on perätilassa synnytyksen lähestyessä, niin en epäilisi synnyttää alakautta.
 
ääti

Löysimpä kivan palstan kerrankin... olen lukenut 100 ja tuhat tarinaa perätialsynnytyksistä ja on tosi ikävää että vain kamalat kokemukset ovat niitä joita täällä kerrotaan.

Myös normaali synnytys voi olla aivan yhtä hirveä kuin mikä tahansa muussa tarjonassa tapahtunut synnytys.

Olen jutellut asiasta yhden Suomen parhaimman synnytyslääkärin kanssa perätilasynnytyksestä ja hän sanoi että on todella ikävää miten negatiivisesti siihen suhtaudutaan. Äidit eivät halua edes kuulla siitä vaan laukaisevat ensihenkäyksellä, että SEKTIO! Ennen lähestulkoon kaikki perätilalapset syntyivät alakautta, niin kuin luonnollista onkin. Tottahan meissä ihmisissä on myös kapealantioisia joille tavallinenkin synnytys on mahdoton. Hienoa että on sektio olemassa heitä varten.

Perätilasynnytyksestä on tehty kummitus. Se ei todellakaan eroa paljon tavallisesta synnytyksestä! Moni on sanonut sen olevan jopa helpompi kun ensin syntyy vartalo joka avaa tietä pään syntymiselle. Ne ovat monesti jopa nopeampia synnytyksiä. Repeämisvaara äidillä ei ole yhtään sen suurempi kuin tavallisessakaan synnytyksessä. Perätilasynnytyksessä tarvitaan vain enemmän apua ulosautossa!

Olkaa naiset rohkeita ja elkää ajatelko aina sektiota ensimmäisenä vaihtoehtona. Perätilasynnytykset on aivan yhtä kauniita kuin tavallisetkin synnytykset!
 

Yhteistyössä