Penninvenytysprojekti jatkuu...kauppalasku tänään 190? joten ei kovin hyvältä näytä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Mitä miehesi tekee työkseen? ootte isotuloisia?

Perus duunari, pienituloisia olemme.

Duunarithan tienaa paremmin kuin kouluja käyneet. Siskoni mies on työssäoppinut, ei ammattia ja koulutusta, lvi-duunari ja tienaa vain vähän vahemmän kuin FM mieheni.

Niin saahan niihin ostoksiin meneen summan poikineen helposti ei oo nykypäivän hinnoilla vaikeaa. Menihän meilläkin tänään kauppaan 130e mutta siinäpä oli miehelle 2 paitaa ja pitkät kalsarit. 7 vuoden aikana ei olla osteltu juuri mittää ku vuosi sitten viimeksi sukkia yleensä saanu lahjaksi et on pärjätty. Ja sitten oli kalaöljykapselei pojalle(lääkärin suositus poika ei oo täysin normaali) sekä minun juttuihin siis harrastuksen puitteisiin 2 pientä kannellista laatikkoakin. Noh, loput oli siis ruokaan ja niillä eletään 2viikkoa. Tai joo kaksi hoitoainetta(jotka menee maaliskuun kokonaas) Ja maitoa ehkä ostaa täytyy tässä muutaman kerran tän parin viikon aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja pliiru:
Alkuperäinen kirjoittaja sartsukka:
meillä ainakin konetiskitabletit puolitettaan tai jopa neljään osaan laitettaan ja hyvin pelittää ja kestää näin ollen todellakin pitkään.
Ja paljon oli ihan perusteltua ostostakin jos kerran synnyttää menossa ja sen mukana tulee toisenlaiset järjestelyt hetkeksi.
Monenkos hengen perhe on kyseessä ja onko tuohon 600e tarkoitus mahduttaa kaikki hygienia tarpeet? entäs vauvan vaipat?

2+2 + se kohta syntyvä vauva. 700? on mennyt ennen kauppaan ja nyt yritän pihistellä jotta menisi vähemmän...se 600? on lähinnä ihan hatusta vedetty summa. Mutta se sisältää siis kaikki hygieniatarpeet yms. jotka ennen se 700e sisälsi.

Uudelle vauvalle on vaippoja riittävästi jo ostettuna ja pääsääntöisesti hän kestoilee, eli vaipat eivät tule olemaan kovinkaan suuri menoerä. Ja vauvan syntymän jälkeen kauppalasku kasvaa, koska valitettavasti en varmaankaan kykene tälläkään kertaa imettämään. Eli korviketta kuluu.

Mikä syy sinulla on etukäteen päättää olla imettämättä?

Hän sanoi "kykene"

:D

Ja nimenomaan hän sanoi: en varmaankaan kykene. :D Hassua että joku osaa lukea noin väärin: en varmaankaan kykene= päättää... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
kloriitti 1,15?
keittiösieni 1,20?

hammastahna tytölle 1,89?
hammastahna taaperolle 1,59?

sulatejuusto 2,67?
2* voileipäkinkku 4,76?
karjalanpiirakka 2,15?
kurkkupurkki 3,59?
protskujauhe 29,70?
pipo 2?

no noi on mun mielestä sellasia mitä ei tarvitse jos penniä venyttää. hammaslääkäri neuvonut että jo pienelle kannattaa käyttää tavallista tahnaa. mihin klorittia? aika raju aine. leikkeleet on kalliita ja teillä oli jo juusto listassa. sen kanssa kurkkua jne. niin on hyvää. pipoja varmaan löytyy ja mies voi olla ilman protskujauhetta.

Tytölle ostettiin oma tahna, koska ei tykkää meidän tahnasta (joka kyllä olisi halvempaa) ja taaperolle lasten tahna.

Kloriittia tarvitsen vaatteiden valkaisuun sillä muutamasta bodysta ei lähtenyt tahrat Fairyllä, Vanishilla, eikä auringonvalollakaan.

Keittiösienet ovat kyllä varmaan tietyllä tapaa ylimääräisiä, mutta ne on niin näppäriä :)

Sulatejuusto tulee kasvissosekeittoon (lukee ohjeessa), mä käytän itse ennemmin kinkkua, kuin juustoa ja karjalanpiirakka on likalle välipalaksi, kun en aina jaksa vartavasten jotain alkaa kunnolla väsäämään itse ja hän on äärimmäisen ruokarajoitteinen joka rajoittaa hommaa aikalailla :/

Sitä en ymmärrä lainkaan, että miksi nuo kurkut ovat ns. ylimääräistä? Nehän ovat joko osa salaattia tai sitten sitä ikäänkuin korvaamassa.

Pipoja on vain 2 ja välillä toinen on märkä ja toinen kateissa...siksi niitä on hyvä olla yksi vielä lisää. Totta puhuakseni tämä oli kyllä sellainen ostos jonka olisi voinut jättää kauppaankin, mutta ajattelin tyttöä ilahduttaa :)

Mies haluaa protskunsa joten hälle ne suotakoon. Mullekin kun suodaan aina kaikki se mitä mä haluan :)

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja pliiru:
meillä ainakin konetiskitabletit puolitettaan tai jopa neljään osaan laitettaan ja hyvin pelittää ja kestää näin ollen todellakin pitkään.
Ja paljon oli ihan perusteltua ostostakin jos kerran synnyttää menossa ja sen mukana tulee toisenlaiset järjestelyt hetkeksi.
Monenkos hengen perhe on kyseessä ja onko tuohon 600e tarkoitus mahduttaa kaikki hygienia tarpeet? entäs vauvan vaipat?

2+2 + se kohta syntyvä vauva. 700? on mennyt ennen kauppaan ja nyt yritän pihistellä jotta menisi vähemmän...se 600? on lähinnä ihan hatusta vedetty summa. Mutta se sisältää siis kaikki hygieniatarpeet yms. jotka ennen se 700e sisälsi.

Uudelle vauvalle on vaippoja riittävästi jo ostettuna ja pääsääntöisesti hän kestoilee, eli vaipat eivät tule olemaan kovinkaan suuri menoerä. Ja vauvan syntymän jälkeen kauppalasku kasvaa, koska valitettavasti en varmaankaan kykene tälläkään kertaa imettämään. Eli korviketta kuluu.

Mikä syy sinulla on etukäteen päättää olla imettämättä?

Hän sanoi "kykene"

:D

Ja nimenomaan hän sanoi: en varmaankaan kykene. :D Hassua että joku osaa lukea noin väärin: en varmaankaan kykene= päättää... :whistle:

Jos MINÄ sanon jollekkin että "en varmaankaan kykene" niin olen VARAUTUNUT siihen etten kykene mutta en ole PÄÄTTÄNYT mitään, vaan menen tilanteen mukaan.

Mutta SINÄ varmaan tunnet ap:n kun tiedät että hän on PÄÄTTÄNYT näin.

Jos MINÄ sanon jollekkin että "en varmaankaan kykene" niin olen VARAUTUNUT siihen etten kykene mutta en ole PÄÄTTÄNYT mitään, vaan menen tilanteen mukaan.

No itseasiassa, kyllä, mä tunnen ap:n ja tiedän varsin tarkkaan tämän imetyskuvion. :D

No itseasiassa, kyllä, mä tunnen ap:n ja tiedän varsin tarkkaan tämän imetyskuvion. :D

No niin mä arvasin :D

Hienoa että kestot siellä se tosiaan säästää loppuviimein. Joo korvike on ikävä menoerä tuttua ollut minullekin.
Mä jättäisin kaikki piirakat pois ja pitäytyisin ihan perussafkassa ja joskus sitten vaikka sunnuntaisin tekisin jotain ekstraa. Meillä ei oo aikoihin ollut mittää sulatejuustoja yms. tyyppisiä ja leivätkin leivon itse hyvin pitkälti. Meillä menee hygienia+ruoka niin n. 300e/kk ja aina ei voida ees halvinta ostaa ku pikkukylä ja siel hieman kalliimpaakin.
Saanko uteliaisuudesta kysyä millä pyykinpesuaineella peset pyykit? itse pesen pesupähkinöillä ja sappisaippuaa lisäksi jos tarvista ja n. 60e vuodessa uppoaa. Ja tosiaan astiakoneaine on halppista 90kpl ämpäri ja sen tosiaan puolitettaan tai jopa neljään osaan laitetaan ihan noin niinkuin tiskin likaisuuden perusteella ja se kans riittää liki vuoden ja maksaa 10e talouspaperia ei ole osteltu aikoihin ja jouluna kun äitini oli käymässä hän sitten kiikutti 3 rullan paketin ja siellä tuota on vieläkin 2 rullaa jäljellä. wc paperi on hylsytöntä ja tuntuu et sekin ollaan saatu riittää paljon pidempään ja nyt on vuosi takana sen käyttöä ja 40e on mennyt siihen lystiin vuoden aikana.

Leivät ostan aina -50% hintaan...joten en ole varma säästääkö siinä enää jos tekee itse varsinkin jos ottaa vielä sen uunin lämmittämiseen käytettävän sähkön huomioon?

Ja mä siis VIHAAN ruoanlaittoa, eli musta ei ikinä tule ihmistä joka leipoo kaikki perheen leivät yms :ashamed: Mutta jos se on paljon halvempaa, kuin -50% leivät, niin kyllä mä joskus voisin leipoa :) Itseasiassa porkkanasämpylöitä ajattelin tässä joku päivä piiitkästä aikaa sitten tehdä :)

LV colorilla pesen (koska sillä voi pestä myös PUL-vaipat eikä se haise...ja tuo paketti riittänee kuukaudeksi, eli aika samoihin hintoihin menee meidänkin pesut.

Alkuperäinen kirjoittaja kiia:
Eikö miehesi saisi salilta jonkun maahantuojan kautta protskutuotteita halvemmalla isoissa pakkauksissa?Tai netin kauttakin saa aika halvalla(naapurin ukko just tilas 40 litraa jotain protskua ja maltoa ym.)

Itseasiassa nimenomaan kaupasta sai halvemmalla, kuin netistä. Oli nimittäin poistuva tuote ja siksi alessa. Lisäksi vielä bonarit päälle, eikä postimaksuja :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meitä on 7 ja ruokaan plus taloustavaroihin menee 600-700? kk

Teillä syödään vähän tai sitten vain keittoja, makkaraa, sikajuhelihaa.

Höpöhöpö. Tänäänkin just ostin naudanlihasuikaleita. Ja sikajauhelihaa en voi sietää.

Maito saadaan yhdeltä tilalta, sitä menee paljon, ja lihaa saadaan myös ja jauhoja, joista on kätevä itse leipasta kaikkea hyvää. Eli meitä ei kai sit voi verrata ap:n tapaukseen...

LV colorilla pesen (koska sillä voi pestä myös PUL-vaipat eikä se haise...ja tuo paketti riittänee kuukaudeksi, eli aika samoihin hintoihin menee meidänkin pesut.

Asiasta kukkaruukkuun.. Onko toi LV siis parempaa kun nestemäinen erisan? Mun mielestä se Erisan nimittäin jotenkin haisee kummalle ja kun yritin pestä sillä meidän muidenkin vaatteita niin haisivat pahemmalta kun koneeseen mennessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:
Tuolla vähän reilulla 2 eurolla, leipoo itse ison lähän karjalanpiirakoita ja on paljon parempiakin kuin kaupan piirakat.

Varmaan leipoiskin, jos vaan osaisi :ashamed:

Tää vois vaikka olla ensi viikon projekti, eli karjalanpiirakoiden teon opettelu...ellei se sitten ole hirmu vaikeaa.

Ei ole vaikeaa, minusta ainakin helpompaa kuin sämpylöiden tai pullan leipominen =)

Pistäppäs ohjetta..

Kuori:

6 dl vettä
2-3 tl suolaa
4½ dl vehnäjauhoja
12 dl ruisjauhoja

Seloika kaikki aineet ja vaivaa notkeaksi. Peitä taikina muovilla, ettei se kuivu.

Täyte
1 l vettä
6 dl riisiä
2 l maitoa
2 tl suolaa

Keitä puuro ja anna jäähtyä.

Paista piirakoita 300 asteessa n. 15 minuuttia. Voitele valmiit piirakat vesi-voi -seoksessa.

Kiitos! Mutta kerrotko vielä, että onko toi riisi puuroriisiä vai tavallista?

No minusta on ihan yksi ja hailee, jos kaikilla on eri hammastahna (ja ne ovat suurinpiirtein samaa hintaluokkaa litra). Niitä ostetaan sitten harvemmin, mutta ei se yhteinen purtilo vähennä käyttöä yhtään.

Kaupan muovikassien sijaan kyllä käytän ekokasseja - kierrätyskankaasta niin on vissiin ekologistakin.

Itse säästämme ostamalla hygieniatavaroita, keittiötarvikkeet ja siivoustavaroita noin puolen vuoden välein, kun ne ovat S-bonuspäivillä -15%. Muuten ei tartte yleensä ostaa yhtään. Jos noihin tuplabonaripäiviin tulee joku logiikka, niin sitten myös pesuaineet keskitetään varmaankin niihin. Isoissa erissä toki ostetaan haluttu aine, jotta litra/kilohinta on edullinen.

Mutta ruuassa en pihistä laadun kustannuksella - hintatietoisia toki olemme.

Niin luithan et se on 40e vuodessa se pyykinpesuaineen hinnat...Mä en enään kyl tiedä kui paljon lv maksaa mutta silloin kun itse sitä kokeilin tuli se paljon kalliimaksi eikä se toiminut ja pul vaippoja siis meilläkin. Joo lappuleivät toki tulee jo aika halvoiksi. Ja mä koen leipomisen harrastuksena ja talvisin on meillä tuo leivinuunikin tuossa=) ja hella tietty kun meni rikki niin a luokka tilalle en mäkään niin niin hyvä kokki ole mut on ollut pakko opetellakin ja sit koittanut harrastuksen kannaltakin ottaa. Joskus ku tulee paljo vierait kauempaa pidemmäksi aikaa käyn hakees leipomosta jos pelkään etten ehdi tai ei leipä riitä joka on pakkasessa. ja kesäisin leivon niin paljon vähemmän muutekseenkin.

Kyllähän se kone säästää itseltä vaivaa, mutta kuluttaa sähköä ja vettä
:|

Käsin tiskatessa kulutat kyllä vettä moninkertaisesti koneeseen verrattuna.

Niin kuluttaa, mutta tarkoitinkin sitä, että esim. mukia/lasia ei tarvitse pestä yhden juomiskerran jälkeen.

Tuolla vähän reilulla 2 eurolla, leipoo itse ison lähän karjalanpiirakoita ja on paljon parempiakin kuin kaupan piirakat.

Varmaan leipoiskin, jos vaan osaisi :ashamed:

Tää vois vaikka olla ensi viikon projekti, eli karjalanpiirakoiden teon opettelu...ellei se sitten ole hirmu vaikeaa.

Ei ole vaikeaa, minusta ainakin helpompaa kuin sämpylöiden tai pullan leipominen =)

Pistäppäs ohjetta..

Kuori:

6 dl vettä
2-3 tl suolaa
4½ dl vehnäjauhoja
12 dl ruisjauhoja

Seloika kaikki aineet ja vaivaa notkeaksi. Peitä taikina muovilla, ettei se kuivu.

Täyte
1 l vettä
6 dl riisiä
2 l maitoa
2 tl suolaa

Keitä puuro ja anna jäähtyä.

Paista piirakoita 300 asteessa n. 15 minuuttia. Voitele valmiit piirakat vesi-voi -seoksessa.

Kiitos! Mutta kerrotko vielä, että onko toi riisi puuroriisiä vai tavallista?

Puuroriisiä
=)

No niin mä arvasin :D

Joo, eli tilanne on tosiaankin se, että kaksi lasta olen maailmaan saattanut ilman että olen heitä kyennyt imettämään. Halua on kyllä ollut ja kovaa yritystäkin mutta kun ei onnistu niin ei onnistu.

Siksi siis veikkaan, ettei tämäkään kerta tuo muutosta. Tovottavasti imettämään pystyn, mutta jos en pysty, niin sitten mennään korvikkeella eteenpäin.

Meitä on 7 ja ruokaan plus taloustavaroihin menee 600-700? kk

Teillä syödään vähän tai sitten vain keittoja, makkaraa, sikajuhelihaa.

Höpöhöpö. Tänäänkin just ostin naudanlihasuikaleita. Ja sikajauhelihaa en voi sietää.

Maito saadaan yhdeltä tilalta, sitä menee paljon, ja lihaa saadaan myös ja jauhoja, joista on kätevä itse leipasta kaikkea hyvää. Eli meitä ei kai sit voi verrata ap:n tapaukseen...

No, ei todellakaan, jos maitokin on teille ilmaista. Lihasta puhumattakaan.

Asiasta kukkaruukkuun.. Onko toi LV siis parempaa kun nestemäinen erisan? Mun mielestä se Erisan nimittäin jotenkin haisee kummalle ja kun yritin pestä sillä meidän muidenkin vaatteita niin haisivat pahemmalta kun koneeseen mennessä.

Mä en ainakaan kokenut erisania hyväksi. Et jos noista kahdesta valita mä ottaisin tuon lv:n (nyt siis pesupähkinät ja sappisaippua joskus apuna)

En ole tuota Nestemäistä erisania kokeillut, niin en osaa sanoa :/

Niin luithan et se on 40e vuodessa se pyykinpesuaineen hinnat...Mä en enään kyl tiedä kui paljon lv maksaa mutta silloin kun itse sitä kokeilin tuli se paljon kalliimaksi eikä se toiminut ja pul vaippoja siis meilläkin. Joo lappuleivät toki tulee jo aika halvoiksi. Ja mä koen leipomisen harrastuksena ja talvisin on meillä tuo leivinuunikin tuossa=) ja hella tietty kun meni rikki niin a luokka tilalle en mäkään niin niin hyvä kokki ole mut on ollut pakko opetellakin ja sit koittanut harrastuksen kannaltakin ottaa. Joskus ku tulee paljo vierait kauempaa pidemmäksi aikaa käyn hakees leipomosta jos pelkään etten ehdi tai ei leipä riitä joka on pakkasessa. ja kesäisin leivon niin paljon vähemmän muutekseenkin.

Mä luin että 60?...eli luin väärin :)

Joo ei oo helppoa miettiä missä säästää ja saada se omalle perheelle sopivaksi. Mutta hiljalleen ne sieltä muokkaantuu. Meillä se vain on ollut pakotettukin asia että vaihtoehtoja ei oo sillai oikein annettu. Tsemppiä chefille ja ihanaa odotuksen viimeisiä. Toivotaan et imetys ottais tulta tällä kertaa paremmin alleen.Jos ei täys niin edes osaimetyksenä.