Minä olen kotihoidontuella ja joudun käymään sossusta hakemassa toimeentulotukea. Kerroin sen täällä palstalla, ja olen loukkaantunut. Minua sanottiin laiskaksi verorahojen väärinkäyttäjäksi, "kuulun siihen ihmisryhmään" joka antaa lapsilleen mallin eläköityä ja jäädä sossun elätettäväksi elämänsä ajaksi.Yms... Siitä syystä että mieheni on työkyvyttömyyseläkkeellä ja minä kotihoidontuella.
En saisi kuulemma pitää hoitovapaata kun emme ole siihen riittävän varakkaita. Ihan kuin se olisi vain rikkaille suotu "ylellisyys".
Minua loukkasi syvästi nimitys "johonkin ihmisryhmään" kuulumisesta, kun en ollut itsestäni antanut tietoja jotka edellyttäisivät sellaiseen analyysiin. Kerronpa...
Isäni kuoli kun oli 12v. Aloin käydä koulun ohella töitä 13v, päivisin siivoilin, yöllä jaoin lehtiä.
Kun peruskoulu loppui, menin töihin.(syntilistaani kuului kouluttamattomuuskin). Sain ensimmäisen lapseni 20v, äitiysloman jälkeen olin työtön. Elämä jatkui, sain lapsia, yhden hautasin, mieheni sairastui vakavasti, meinasi kuolla, elämä kuitenkin voitti, työkyky meni.
Tarrasin tiukasti elämään kiinni, kävin raskaassa kolmivuorotyössä tehtaassa, olin saada keskenmenon. Sairaalareissun jälkeen takaisin sorvin ääreen, äitiysloman jälkeen ei työpaikkaa enää ollutkaan.,
Uusi työpaikka, uusi raskaus. Jäin äitiyslomalle, uhka että jollen tule ennen loman loppua töihin, työt menee. Sydäntä raastoi irrottaa usein tissiltä 7 kk. ikäinen vauva, ja lähteä aamuyöllä töihin, sisko jäi hoitamaan itkevää vauvaa. No, työpaikka meni ennenkuin lapsi oli 3v.
Nyt, elämämme kaikinpuolin kirkastuttua, monien tässä kertomatta jääneiden traagistenkin vaiheiden jälkeen, olen sydän onnea täynnä hoidellut iltatähteämme. Kotihoidontuella siis olen, ja tulomme jäävät alle normien, joten olen ylittänyt oman ylpeyteni ja hakenut sossusta rahaa.
Täysi-ikäiset lapsemme ovat koulutettuja ja työssäkäyviä kunnon ihmisiä.
Siksi loukkaa syvästi, että täällä tuntemattomat ihmiset leimaavat minut pummiksi joka kasvattaa seuraavaa pummisukupolvea itse kotona laiskotellen toisten rahoilla eläen.
Anteeksi vuodatus, helpotti.