Pelottelusta nauttivat ihmiset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Riikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Riikka

Vieras
Onko kenelläkään samanmoisia kokemuksia tai havaintoja lähipiiristään kuin esimerkissä alla?

Meillä asuu naapurissa omakotitalossa noin 50 vuotias mies vaimonsa kanssa. Mies ei osaa sivistyneesti keskustella ainakaan meidän kanssa vaan korottaa ääntänsä ja on sanoiltaa uhkaava. Me emme ole tekemisissä ja en tervehdi kuin vaimolle jos satun katsekontaktin saamaan.

Esimerkiksi eilen mieheni kuuli kun tämä samainen mies juoksi kiinni kadulla ohi menevän äidin ja noin 4-5 vuotiaan lapsen ja alkoi huutamaan, koska lapsi oli koskenut hänen postilaatikkonsa merkkiviiriin. Naapurin postilaatikossa on siis sellainen pieni viiri joka nousee automaattisesti kun laatikkoon laittaa postia. Hän huusi tyyliin, että antaa olla viimeinen kerta kun kosket laatikkooni ja se on minun omaisuutta jne. Äiti ja lapsi jatkoivat matkaa.

Tämän jälkeen tämä naapuri kertoi kovaan ääneen kehuskellen toiselle naapurilleen kuinka hän oli komentanut ja pelotellut tätä äitiä ja lasta. Ja kuinka lapsi tuskin koskaan enään koskee hänen laatikkoonsa...

Mietin sitä pientä tyttöparkaa joka ei taatusti tiennyt mikä sen kiinnostavan viirin tarkoitus on. Miksi pitää huutaa pelottavasti? Miksi ei vain voi selittää kauniisti miksi viiri pitää pitää alhaalla tai antaa olla ja käydä laittamassa itse viiri alas kun kerran pihalla häärää?

Nyt on jäänyt mieleen sellainen pelko, että miten mahtaa olla tulevaisuudessa omien lapsieni kanssa samankaltaiset tilanteet? Me emme ole tekemisissä sattuneista syistä keskenämme, mutta yhteistä rajaa on pihojemme välissä. Voiko lapset pelkäämättä leikkiä pihallamme ja voiko huuto ja uhkailut muuttua joskus fyysiseksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Riikka:
Onko kenelläkään samanmoisia kokemuksia tai havaintoja lähipiiristään kuin esimerkissä alla?

Meillä asuu naapurissa omakotitalossa noin 50 vuotias mies vaimonsa kanssa. Mies ei osaa sivistyneesti keskustella ainakaan meidän kanssa vaan korottaa ääntänsä ja on sanoiltaa uhkaava. Me emme ole tekemisissä ja en tervehdi kuin vaimolle jos satun katsekontaktin saamaan.

Esimerkiksi eilen mieheni kuuli kun tämä samainen mies juoksi kiinni kadulla ohi menevän äidin ja noin 4-5 vuotiaan lapsen ja alkoi huutamaan, koska lapsi oli koskenut hänen postilaatikkonsa merkkiviiriin. Naapurin postilaatikossa on siis sellainen pieni viiri joka nousee automaattisesti kun laatikkoon laittaa postia. Hän huusi tyyliin, että antaa olla viimeinen kerta kun kosket laatikkooni ja se on minun omaisuutta jne. Äiti ja lapsi jatkoivat matkaa.

Tämän jälkeen tämä naapuri kertoi kovaan ääneen kehuskellen toiselle naapurilleen kuinka hän oli komentanut ja pelotellut tätä äitiä ja lasta. Ja kuinka lapsi tuskin koskaan enään koskee hänen laatikkoonsa...

Mietin sitä pientä tyttöparkaa joka ei taatusti tiennyt mikä sen kiinnostavan viirin tarkoitus on. Miksi pitää huutaa pelottavasti? Miksi ei vain voi selittää kauniisti miksi viiri pitää pitää alhaalla tai antaa olla ja käydä laittamassa itse viiri alas kun kerran pihalla häärää?

Nyt on jäänyt mieleen sellainen pelko, että miten mahtaa olla tulevaisuudessa omien lapsieni kanssa samankaltaiset tilanteet? Me emme ole tekemisissä sattuneista syistä keskenämme, mutta yhteistä rajaa on pihojemme välissä. Voiko lapset pelkäämättä leikkiä pihallamme ja voiko huuto ja uhkailut muuttua joskus fyysiseksi?

menet vaan suoraan poliisille jos alkaa uhkailemaan.

Meillä on tässä lähellä sellanen kiva mäki, mitä lapset talvisin laskee. Siellä mäen alla asuu vanha ukko, joka ei tykkää, että lapset laskee siitä mäestä, koska hän käyttää sitä kävelypolkuna ja siitä tulee kuulemma keväällä liian liukas. Ei ole siis sen ukon tonttia millään lailla. Välillä sitten se äijä kolaa lumi kinoksen siihen mäen alle, ettei siitä pysty laskemaan :o Mies on asunut täällä samalla suunnalla lapsuuden ja se samainen ukko on jo silloin käynyt mouhuamassa samasta asiasta ja se on kuulemma muutenkin kiukkuinen kuin ampiainen ja kyllä, meidän lapset pelkää sitä.
En tiedä miten jonkun elämä voi olla noin ankeaa, että pitää muiden kiusaamisella saada oma elämä paremmaksi?

Kannattaa varmaan kertoa omille lapsille, että naapuri on kiukkuinen, mutta ei tarvitse pelästyä, vaikka huutelisi mitä. Että omille vanhemmille saa ja pitääkin tulla aina kertomaan jos jotain heille huudetaan.

Ikävä tyyppi, mutta en usko että käsiksi käy. Ja jos on YHTÄÄN järkeä päässä, niin ei käy käsiksi julkisella paikalla vieraisiin ihmisiin vaikka kuinka mieli tekisi... Jos näin kuitenkin käy, ilmoitus poliisille heti paikalla. En kuitenkaan ihan oikeasti usko, että näin tulee käymään, koittakaa vaan jättää sen riehuminen huomiotta... :/

Totta kai huuto ja uhkailu voi muuttua fyysiseksi. Psykologiassa on sellainen mielensairaus määritelty kuin agressiivinen persoonallisuushäiriö jossa sanallisesti jatkuvasti hyökkäävät ihmiset taipuvat myös fyysiseen väkivaltaan herkästi. Varoisin todella paljon lasten puolesta.

Oma kokemus myötäilee sitä että sekopäähuutajat+ haukkujat ovat myös "tarpeen vaatiessa" kovakouraisia tai jopa vaarallisen väkivaltaisia.

Jos sen päässä pimahtaa niin se ei välitä edes siitä käykö käsiksi julkisella paikalla koska ei osaa hävetä tähänkään asti omaa käytöstään. Kierrä kaukaa....

Kuulostaa mun entisiltä naapureilta. Et sattumalta Jyväskylässä asu ap? Meillä oli nimittäin ihan hirveen kamalat naapurit ja just tollasia hommaili. Juttu kärjisty sitten loppujen lopuksi ihan just kuin tuo Äitiyslomalainen tuossa totesi että eka oli tollasta uhkailua ja lopuksi kävi käsiksi mun lapseen :/

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomaIainen:
Totta kai huuto ja uhkailu voi muuttua fyysiseksi. Psykologiassa on sellainen mielensairaus määritelty kuin agressiivinen persoonallisuushäiriö jossa sanallisesti jatkuvasti hyökkäävät ihmiset taipuvat myös fyysiseen väkivaltaan herkästi. Varoisin todella paljon lasten puolesta.

Oma kokemus myötäilee sitä että sekopäähuutajat+ haukkujat ovat myös "tarpeen vaatiessa" kovakouraisia tai jopa vaarallisen väkivaltaisia.

Jos sen päässä pimahtaa niin se ei välitä edes siitä käykö käsiksi julkisella paikalla koska ei osaa hävetä tähänkään asti omaa käytöstään. Kierrä kaukaa....

Ei häpeämisestä olekaan kyse, vaan siitä, että ukko varmasti tietää joutuvansa itse hankaluuksiin, jos käsiksi käy. Aggressiivista persoonallisuushäiriötä ei tuon tekstin perusteella voi päätellä, mutta toki voi olla mahdollista, että on kyseessä oikeasti häiriintynyt ihminen eikä pelkästään ikävä tyyppi.

Mies huokuu käytöksellään niin suurta vastenmielisyyttä että hänet tulee kierrettyä kyllä kaukaa. Se on varmaan paras neuvo lapsillekin. Ovat onneksi vielä niin pieniä etteivät ulkoile ilman valvontaa. Niin ja asutaan Turun seudulla.

Kun olin lapsi niin broidille sattui mulqvisti lääkäri korvatulehdukseen. Lekuri oli murissut koko käynnin ajan.

TyyliiN: Isä sanoi "Päivää" ja sanoi broidille, että "sano lääkärisedälle päivää". Kun veli sanoi niin lekuri oli murahdellut jotain.

Isä sanoi lopulta mun veljelle lekurin kuulen, että "Kuule lääkärisedällä on tänään huono päivä. Kuten tiedät niin aikuiset eivät yleensä käyttäydy noin. Nyt lääkärisetä on väärässä tässä asiassa." Mä aion lainata tätä vastaavissa tilanteissa :)

Taitavat olla jotain lapsettomia tuollaiset ihmiset? Mä tiedän useamman iäkkäämmän pariskunnan, jolla ei ole omia lapsia ja eivät mitenkään ymmärrä lapsiperheen elämää, pitävät lapsia jonkinlaisina pikkuaikuisina, joiden tulisi jo tietää ja ymmärtää kaikki mitä aikuisetkin. Pienikin "virhe" antaa aihetta komentamiseen, pelotteluun ja räyhäämiseen. Ehkä jopa ajatteelvat näin kasvattavansa pikku riiviöitä, joiden omat vanhemmat eivät ole sitä osanneet tehdä. Siihen jos vielä yhdistää jonkinlaista aggressiota ja persoonallisuushäiriötä, niin johan on kaikilla kivaa...

Yhteistyössä