Pelottaa hoidon aloitus

Poikamme, kohta 1 v 6 kk, on menossa hoitoon marraskuun lopussa. Hoitopaikkaa en ole vielä saanut mutta perhepäivähoitopaikkaa ensisijaisesti haen. Uskon että poika alkukankeuksien jälkeen sopeutuu, on sosiaalinen ja rohkea, mutta mietityttää seuraavat asiat:
Tuttipullo on vielä silloin tällöin ja tutti varsinkin on tärkeä. Joustaako hoitotäti niin että poika saa pullosta unimaidot päiväunille mennessä, meillä nimittäin vieläkin se tapa enkä henno luopua (=en ole onnistunut...)
Poika on ollut tosi vähän hoidossa kodin ulkopuolella, sekin arveluttaa koska muutos on niin suuri. Kun saan tiedon hoitopaikasta aiomme totutella tosi hyvin ennenkuin hoito alkaa, se varmaan helpottaa sitten varsinaista hoitoon menemistä, sehän on selvä. Mutta kertokaapa kanssasisaret kokemuksia ja vinkkejä ko. asioista jotka minua askarruttaa...
 
tinga
Tottakai hoidossa mennään niillä jutuilla mikä on lapselle turvallista ja mihin hän on tottunut. Meillä esim. oltiin vielä vauvaasteella ja oli pullot ja nukuttiin päikkärit pihalla ja syötiin soseutettuja ruokia. Tutustuttiin huolella ja ei ollut mitään ongelmia.
 
tuota
Mitäs jos kotona rupeaisitte harjoittelemaan nokkamukista juomista? Olis hampaillekkin paljon parempi. Monesti se menee vaan niin että itse pitää vauvaansa pienempänä mitä on.. Vaikka lapsi jo kehitysasteensa ja ikänsä puolesta olisi taitavampi.
 
noku
Täällä on ihan samanlainen tilanne, paitsi tutti toimii vain unileluna. Stressasin jo koko hiton kesän tätä hoitoon vientiä, ja nyt kun on käyty tutustumassa omaan ryhmikseen, huomasin murehtineeni ihan turhaan. Lapsi sopeutuu paljon helpommin kuin me äidit.. Hoito alkaa ensi viikolla, mutta uskon että kaikki menee oikein hyvin - hoitotädit on tosi mainioita! Älä murehdi etukäteen, sen ehtii sittenkin kun se on ajankohtaista. Nauti vaan viimeisistä viikoista pikkukundin kanssa! :flower:
 
Hei
Meillä tyttö täytti tänään 1v7kk ja olen myös tässä miettinyt että pitäisikö ilmottautua työttömäks työnhakijaksi ja liiton rahoille jos vaikka jostain töitä tulisi. Ja tytöllä siis ei ole tuttia käytössä joskus oli nukkumis vaiheessa mut vierotti itse itsensä siitä siis ei huolinu mutta maitopullo onki sit käytössä unipullona. Oon kans noita miettiny et miten hoidossa sitten ja tosiaan ei oikeen oo ollu hoidossa muutenkaan. yh olen ja lapsenhoitoapua ei ole.

Ja siitä syystä myös nämä mietteet et ois jotain omaa aikaakin vaikka sit töissä tai jotain.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.10.2006 klo 21:54 tuota kirjoitti:
Mitäs jos kotona rupeaisitte harjoittelemaan nokkamukista juomista? Olis hampaillekkin paljon parempi. Monesti se menee vaan niin että itse pitää vauvaansa pienempänä mitä on.. Vaikka lapsi jo kehitysasteensa ja ikänsä puolesta olisi taitavampi.
Joo kyllä poika juo nokkamukista ihan hyvin, jopa tavallisesta. Se pullo on vaan rauhoittumis- ja lähelläolohetkiä varten ja sen avulla saa varmasti tarvittavan määrän maitoa päivässä. En tiedä onko pojalle edes niin tärkeä, on vaan tullut tapa äidille...
 
Hoitotäteillä kuuluu kuunnella ja toteuttaa perheen toivomuksia lapsen hoidosta eli kyllä pitäisi antaa lapselle maito pullosta ennen nokosia :)
Itse olen ollut p.kodissa töissä ja siellä annettiin lapsille maitopullo ennen nokosia jos vanhemmat halusivat.
Meillä kans sama tilanne, että poika kohta 1v. 7kk menossa hoitoon ja vähän jännittää, että miten lähtee menemään. Poika ei onneksi roiku meissä, mutta on aika ujo jos mennään vieraaseen paikkaan. Meillä vielä tutti käytössä nukkuessa mutta tuttipullo jäänyt pois :)
 
Meidän tyttö aloitti hoidon 2 viikkoa sitten perhepäivähoidossa.
Hän nukkuu edelleen rattaissa, koska ei suostu nukkumaan sisällä. En ole sitten viitsinyt tapella, saapahan raitista ilmaa samalla. Vähän tuskailin asian takia hoitoon menon takia, mutta hoitotäti sanoi, että parempi antaa nukkua edelleen rattaissa, hänkin saa lapsen sitten helposti unille, kun ei aleta muuttaa systeemiä Me vietiin parvekerattaat hoitopaikkaan ja homma sujuu.
Vilkas lapsi on ja utelias hoidossakin, mutta luulisin, että uskoo puhetta paremmin kuin kotona.
Muutaman itkuisemman päivän jälkeen on alkanut jäädä hymyssäsuin hoitoon ja päivät on menneet hyvin molemmilla. Reipas tyttö kyllä yleensäkin, joten uskoinkin menevän hyvin. Hoidossa ei ole kyllä ollut aiemmin kuin mummoillaan.
 
Ananas
Meillä meni just 1,5-vuotiaana päiväkotiin ja mun mielestä se oli tosi hyvä ikä kaikin puolin, tyttö sopeutui nopeasti ja itsekin olin jo valmis palaamaan töihin. Tyttö oli ollut sitä ennen TOSI vähän missään hoidossa, eipä käytännössä ollenkaan. Sitä paitsi nyt kun on päiväkodissa muutaman kuukauden ollut, niin eipä se siltikään miksikään hirvittävän rohkeaksi ole tullut - uudet tilanteet ja ihmiset arveluttavat yhä, mutta päiväkodin väki on jo tullut tutuksi ja mielellään sinne menee.

Ööh... sulla tais olla joku kysymyskin... Meillä ei ollu enää tuttia ja tuttipulloa käytössä tuolloin, mut eipä kai ne mikään ongelma ole.
 
Meidän sälli 1,4v on ollut perhepäivähoidossa kaksi kuukautta ja tosi hyvin on mennyt. Meilläkin tutti- ja pullojutut just kuin teillä, paitsi ettei hoidossa huoli tuttipulloa edes unille käydessä, ei vaan kelpaa. Kotiin kun tullaan niin sylitellään sitten yhden ylimääräisen pullon ajan :D. Hoidossa kaikki mennyt tosi hienosti ja tuntuu, että kaiken laista kehittymistä on tapahtunut huimin harppauksin. Älä ole huolissasi, hyvin se sujuu.
 
Kiitos kaikille rohkaisevista viesteistä, varsinkin ananakselle ja viekulle...Löytyy yhtäläisyyksiä meidän tilanteeseen. Lisää kommentteja saa tulla ! Meillä enää vajaa kuukausi hoidon aloitukseen ja äidin päässä risteilee sekavat tunteet. Hoitopaikan saan tietää 8.11, mutta onhan siinä vielä aikaa harjoitella kun työ alkaa 27. päivä. Toivottavasti saamme kivan paikan, meilläpäin on pulaa pienten paikoista ja koska mulla tuli nopea töihinpaluu, ( sijaisuuksia olen tehnyt, ei vakia ) en voinut ajoissa hakea paikkaa, joten saamme tyytyä siihen mitä tarjotaan... :whistle:
 
pph vissiin joustaa aika paljon (jos sattuu kiva täti kohdalle :whistle: ) Itse huomasin että poika kasvoi ihan silmissä kun aloitti hoidon. Ei ottanut unimaitoja sun muita hoidossa, vaikka kotona ne oli pakko saada. kaikki muutkin kehitysvaiheet ovat näkyneet ekana hoidossa (esim. pottailu, puhe jne.)
 

Yhteistyössä