Pelolla odotan torstaita (reumatestin tulokset)

Minulla meni raskausaika verrattain hyvin. Painoa tuli kuitenkin 22 kg ja
3 kuukautta ennen laskettua aikaa kipeytyivät kummatkin ranteet.

Nyt kun lapsi on 5 viikkoa niin odottelen pelonsekaisin tuntein tuloksia reumasta. Rannekipu on jatkunut edelleenkin ja aamuisin ovat sormet olleet turvoksissa. Käsien nyrkkiin laittaminen on aina aamuisin vienyt oman aikansa.

Lääkäri epäilee reumaa. On kuulemma yleistä, että raskaus voi laukaista reuman. Nyt olen itkenyt lapsen syntymästä lähtien ja en ole voinut nauttia äitiydestä.

Lapsi on suloinen mutta tuntuu vieraalta. Mielessä myllertää ja suru on suuri vaikkakaan tuloksia en ole vielä saanut.

Tulokset tulevat 4 päivän kuluttua. Olen nähnyt mitä reuma tekee ja se ei ole todellakaan helppo sairaus. :ashamed:

Onko kennelläkään kokemusta tällaisesta?
 
itselläni on nivelreuma todettiin 4jännen lapsen syntymän jälkeen.Lääkitys on ja nyt kohillaan välillä olen kortisoni pistoksen joutunut käydä hakemassa kivut välillä tosi kovia sitten päiviä kun ok.nää lämpimät ilmat yhtä #&%?$!*ä voimia sulle :hug:
 
jäykkis
Mulla otettiin verikokeita jokunen vuosi sitten nivelsärkyjen takia. Silloin löytyi kuulemma reumatekijä verestä :(
Eli nivelreuma ilmeisesti puhkeaa jossain vaiheessa?!?!?
Nyt(synnytyksestä vajaa 3kk) on alkanu taas särkeä sormia, ranteita, varpaita ja polvia. Sormet on aamuisin ku puupökkelöt, turvoksissa jne.
Lääkäriin pitäis vissiin mennä,mut haaveillaan miehen kanssa josko saatais pikkukakkonen aika lailla tämän ekan perään. Niitä lääkkeitä ei kai raskauden aikana voi käyttää?
 
Hei!

Itselläni on lapsuudessa todettu nivelreuma, joka on aika ajoin ollut vuosiakin täysin oireeton. Nyt on oireillut silloin tällöin noin 5 vuoden ajan ja olen syönyt lääkkeitä, joilla se pysyy kurissa ja oireettomanakin. Jos turvotusta, kipua ja nestettä tuntuu jossain olevan, kortisonipiikillä menee ohi. Piikkejä pistetään ihan terveyskeskuksissakin.

Raskauteen sairaus ei vaikuttanut mitenkään (oireet ovat olleet jaloissa ja käsissä), vaati vain huolellisempaa suunnittelua lääkitysten suhteen. Esim. osa lääkeistä on lopetettava 3kk ennen raskaaksi tulemista. On joitain lääkkeitä, joita voi käyttää raskaudenkin ja imetyksen aikana. Itse söin kortisonia koko ajan.
Raskauden aikana tauti oli täysin oireeton ja olo oli parempi kuin vuosiin (ne hormonit...). Imetin vajaat kaksi kuukautta kunnes nivelet alkoivat kipuilla ja aloitin lääkityksen ja siirryimme pulloruokaan vauvan kanssa. Välillä on aamujäykkyyttä ja kipua käsissä, mutta se menee onneksi päivän mittaan ohi. Nyt 2kk ikäisen vauvan nostelu tuntuu välillä pahalta, mutta aina on tullut hoidettua. särkylääkettä otan silloin tällöin ja kortisonipiikin saa halutessaan lääkäriltä.

Olen itsekin nähnyt mitä reuma saattaa tehdä hoitamattomana ja varsinkin vanhemmille ihmisille, joille ei ole tarpeeksi ajoissa aikanaan saatu tehokkaita lääkkeitä. Mutta nykyään tauti yleensä todetaan hyvissä ajoin, ja siihen on olemassa hyvät ja tehokkaat lääkkeet, joiden avulla oikean yhdistelmän löydettyään voi elää täysin normaalia elämää. Itsestäni esimerkiksi ei ulospäin huomaa ollenkaan, että olen reumaatikko, vaikka nivelreuma minulla on ollut jo 20 vuotta.

Toivotaan, että oireilusi olisi vain hetkittäistä ja reumaa ei todettaisi. Ja jos todetaan, ei maailma siihen kaadu! Tsemppiä sinulle! :hug:
 
Kyllä, tänään sain tietää että reumaa ei ole. Lääkäri määräsi lisää kipulääkkeitä ja sanoi että kannattaa käyttää rannetukia jonkin aikaa. Jos ei kädet ole parantuneet kesän jälkeen niin sitten katsotaan uudelleen. Lääkäri tuumasi että tällöin pitää määrätä fysioterapiaa...hmmm en kyllä tiedä mitä sekään auttaisi. Olo on huojentunut vaikkin kiitos teidän viestien jälkeen olin alkanut asennoitua asiaan jo siten ettei se koko maailmaa kaada vaikka reuma olisikin.

Mutta täytyy myöntää että on todella raskasta odotella tietoja omasta terveydestään. Voin vain kuvitella miltä tuntuu odottaa esim. tuloksia kasvaimista tms.
Voimia sinulle Nipsu 79!!! Ja ennenkaikkea kaunista kesää sinulle!
:hug: :heart: :flower: :hug:
 
Hienoa kuulla ettei reumaa löytynyt. Vaikka toisaalta olisihan se varmaan kiva löytää jokin syy. Toivotaan, että olosi paranee.

Oikein mukavaa kesänodotusta sinullekin, Kikka, ja kaikille muille myös. :)
 

Yhteistyössä