pellavansiemeniä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vahingossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vahingossa

Vieras
Olen raskaana, ja söin epähuomiossa 2 leipää joissa pellavansiemeniä. En ole mikään pellavansiementen syöjä normaalisti, niin en edes ajatellut asiaa. Leipiä oli työpaikkaruokalassa tarjolla ja söin siis kaksi. Myöhemmin tuli mieleen, että mitäs jyviä niissä olikaan, ja googlettamalla löysin, että voi ei, nehän olikin juuri pellavansiemeniä. Luin sitten että niissä on kadmiumia, mikä voi olla haitallista sikiölle. :( Mitähän nyt pitäisi tehdä? Luuletteko, että niistä on mitään haittaa, kun tosiaan muuten koko raskausaikana en ole niitä syönyt, enkä meinaa tämän jälkeenkään syödä. Mutta tosiaan tällä kertaa tuli syötyä, eikä sitä enää tekemättömäksi saa. Harmittaa vaan ihan valtavasti :(
Harmi kun pistävät tollaisia leipiin, ja ei tosiaan tullut mieleen että pellavansiemeniä voisi tuolla lailla "vahingossa" syödä :(
Voihan niitä olla ollut joissain muissakin ruuissa piilossa, enkä ole edes tiennyt. Jos ne kerran ovat haitallisia, miksi niitä tungetaan niin moneen paikkaan.

Mä olen syönyt varmaan 4 kertaa tällaisia moniviljaleipiä / -sämpylöitä, kun en vaan jotenkin muista sitä pellavansiementä silloin. Mihinkään puuroon en rupeis sekottelemaan, mutta olen leivän kohdalla lohdutellut itseäni, että tosi pieni on siinä niiden määrä.

Hulluksi tässä tulee, jos kaikkea miettii, koska kuitenkin niitä "ruokavirheitä" mä oon ainakin tehnyt muissakin. Join jotain kiellettyä makeutusainejuomaa ja käytin alussa hermesetasta jne.. Mutta kaikki alkoholit, tupakat ym muut ilmiselvät olen toki jättänyt täysin välistä. Eiköhän sieltä terve pieni tule silti! Ei se kamala stressaaminenkaan voi hyvää tehdä! :)

nuku yosi rauhassa, et varmasti ole aiheuttanut masun asukille tuolla maaralla mitaan haittaa. itse asun ulkomailla, ja en ollut koskaan kuullutkaan, etta pellavansiemenia ei saisi raskaana syoda. juuri vime paivina on itse tullut syotya pellavansiemenilla terastettya leipaa, siita on kuulemma paljon hyodyllista omega 3-rasvahappoa...
no jatan tulevaisuudessa tuon leivan ostamatta sitten, mutten kylla usko etta pellavansiemenista mitaan haittaa on, ellei niita syo 5 kg paivassa tai jotain. nama on taas niita tutkimustuloksia joita on saatu syottamalla rotille hirmumaaria noita siemenia...

...vain. Itseänikin ihmetyttää, että jokaikiseen moniviljaleipään ängetään niitä pellavansiemeniä ja vaihtoehdoiksi esim. työpaikkaravintolassa jää vain valkoinen leipä tai ruisleipä. Onneksi kaupassa on muitakin vaihtoehtoja. Luulenpa, että monet eivät edes tiedä pellavasiemenvaroituksista mitään, siis myös raskaana olevat. En usko, että kahdesta viipaleesta, joissa on ehkä max. 10 siementä yhteensä on mitään todellista vaaraa. Asia erikseen on, jos siemeniä syö paljon ja säännöllisesti.

Eli ole ihan rauhassa ja nauti raskaudestasi!

Neuvolassa sanottiin pellavansiemenistä, että niitä ei kannata laittaa esim. jugurttiin tai syödä säännöllisesti. Neuvolan hoitaja sanoi, että esim. leipiä ei tarvitse ruveta sen kummemmin syynäilemään siementen varalta. Määrällä enemmän väliä.

Ihan samat ohjeet sain neuvolasta kuin edellinen vastaaja. Eli ei pitäisi syödä säännöllisesti (niin että laitetaan lusikkakaupalla johonkin jugurttiin tms.), mutta leivissä määrät on niin pieniä ettei niistä ole mitään haittaa.

neuvolassa pellavansiemenistä mitään. olen syönyt niitä leivässä, kun en siis tiennyt. täältä vasta olen kuullut nyt raskauden loppuvaiheilla. monta muuta ruokaa kyllä kiellettiinkin...

Kiitos kaikille rauhoittavista tiedoista! Sitä jotenkin vaan niin pelästyi, kun tajusi syöneensä niitä. Soitin vielä tänä aamuna teratologiseen tietopalveluun (tietopalvelu, josta voi kysellä tarkemmin ruoka- yms suosituksista raskauden aikana), ja sieltäkin sanottiin samaa mitä tekin tässä kerroitte, eli ei tarvii huolestua. He jopa sanoivat että niitä pellavansiemen-leipiä voi syödä jatkossakin. Kielto kuulemma koskee tosiaan näitä luontaistuotteena myytäviä pellavansiemeniä, mutta leivissä määrät niin vähäisiä että ei ole haittaa vaikka söisikin. Ja onhan niissä tosiaan toisaalta hyviä terveysvaikutuksiakin :)
Mutta enpä silti usko, että toista kertaa otan tässä pellavansiemenleipää, jos vain voin sen välttää. Mutta hyvä tietää että se ei ollutkaan vaarallista.
Mukavaa viikonloppua kaikille!

Yhteistyössä