Pelkopolista ja synnytystapa-arviointi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Helmi35
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Helmi35

Jäsen
22.07.2007
134
0
16
Kävin tänään kätilöopiston (rv31) pelkopolilla juttelemassa tulevasta synnytyksestä. Keskusteltiin noin tunnin ajan kätilön kanssa. Kerroin omin sanoin edellisen synnytykseni (ihan kaamea, päädyttiin lopulta sektioon) ja sen jälkeen kätilö luki papereista mitä lääkärit olivat kirjoittaneet synnytyksestä. Olin koko ajan sillä kannalla, että vaadin sektiota.

Kätilö koko ajan vakuutti mulle, että ketään ei pakoteta synnyttämään alakautta. Ihmettelin vaan sitä, että lääkärin päätös jätettiin nyt vasta sinne synnytystapa-arviointiin. Mitä jos lapsi rupeekin syntymään ennen sitä? Miten sen sektion sitten saan? Voiko synnytystapa-arvioinnin lääkäri yrittää vielä minua käännyttää? Kätilö ainakin lupasi, että kirjoittaa sellaisen lausunnon mun papereihin, että se lääkärikin sitten uskoo ;). Kait mä voin luottaa siihen, että sen sektiopäätöksen sitten saan tämän yhden keskustelun perusteella?

Ainoa mitä kätilö pyysi harkitsemaan oli, että jos vauva päättäisikin tulla maailmaan tosi aikaisin, että sitten harkitsisin alakautta synnyttämistä. Johtuen siitä, että vauva olisi pienempi. Mutta silloinkin saisin itse päättää.

Kaiken kaikkiaan positiivinen kokemus oli, itse olin jo varautunut moneen käyntiin. Ehkä aikaisempi kokemus puhui puolestaan.

Yhteistyössä