kävin itse viikolla 23. siinähän ei ole rajaa, koska sine mennään, vaan tilaat itse synnärin tai neuvolan kautta ajan. sitten kätilö juttelee sun kanssa sovittuna aikana ja lähinnä saat kertoa, mikä pelottaa tai mietityttää. itselleni ainakin osui "polikäynnille" tosi mukava ja luotettavan oloinen kätilö, muistan lähtiessä ajatelleeni, että kunpa tuon sais sitten synnytykseenkin.
"viimeisiä hetkiä" odotellaan vielä, mutta tässä kuluneen kuukauden aikana olen erinäisistä syistä joutunu käymään synnärillä näyttäytymässä, ja vaikka täkäläisen sairaalan maine on aika kehno (ainakin jos googletat synnytyskokemukst kyseisestä sairaalasta), niin mulla on kyllä joka kerta ollu tosi mukava henkilökunta. synnytykseeni on enää enintään reilu viikko (laskettu aika meni jo), ja meen sinne kyllä luottavaisin mielin.
en nyt osaa ihan varmaksi sanoa, miten tärkeä osa tällä pelkopolikäynnillä on omalla kohdallani, mutta vaikkei se kätilö paljoa silloin puhunut, niin pointti taisi olla siinä että se teki selväksi että etenkin esikoista odottavan on normaalia tuntea pelkoa ja huolestumista jne. eli se ei yrittänytkään vesittää tunteitani tyyliin "höpsis, mitä siinä pelkäät".
ja se myös "antoi luvan" (väärä sanavalinta, eihän siihen kenenkään lupaa tarvita, mutta se oli semmoinen kannustava) ottaa selvää itseensä ja vauvaansa liittyvistä asioista. eli tuli itelle semmoinen olo että henkilökunta on nähnyt kaikenlaisia tapauksia ja tyhmiä kysymyksiä ei ole, niin olen sen pelko-käynnin jälkeen tavallaan uskaltanut soittaa, käydä ja kysyä pienemmästäkin huolenaiheesta. kun siihen asti oli hiukan semmoinen olo että pitäisihän mun nyt tietää kun äidiksi olen kerran tulossa.
varaa vaan rohkeasti aika pelkopolille jos siltä tuntuu! ihan missä vaiheessa raskautta tahansa. ja siellä voi käydä montakin kertaa jos tarvitset