Pelastaisitko palavasta talosta vieraan lapsen vai oman lemmikkisi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja min vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22425483]Yrittäisin pelastaa eka oman koirani ja siinä sivussa lapsen, mutta ensisijaisesti kuitenkin koiran, jos lapsi siis on ihan ventovieras (tyyliin tiedän että talossa on jossain lapsi ja mun oma koira, en kyllä lähde sitä lasta etsimään vaan pelastan koiran jos se pelastettavissa on). Kellään muulla tuskin on intressejä pelastaa mun koiraani, joten se kuolisi varmasti jos en itse pelastaisi sitä. Lasta yrittäisi kuitenkin pelastaa ensisijaisesti niin palokunta kuin muutkin ihmiset, se saattaisi selvitä vaikken itse pelastaisikaan sitä.

Tietysti yrittäisin pelastaa lapsenkin, jos se vaan olisi mahdollista. Mutta jos se on mahdotonta, niin ei minua voi kukaan heitteillejätöstä syyttää sillä perusteella, että pelastin koiran ensin. Ei eläimiäkään saa jättää heitteille.

Mulle ihminen ja eläin ovat yhtä arvokkaita ja noudatan sitä muussakin elämässäni. En ymmärrä, mikä ihmisestä tekisi eläintä arvokkaamman, ne kärsivät molemmat yhtälailla ja molemmilla on samanlainen vietti pysyä hengissä. Se on arvojärjestys siinä missä sekin, että ihminen on eläintä arvokkaampi. Ei kukaan voi toiselle sanoa, että hänen arvonsa olisivat vääriä.[/QUOTE]

sun lapses siis ei oo yhtään arvokkaampi ku joku viemärirotta. jos mä jättäsin sun kakaran sinne itkemään ja nappaisian sen rotan mukaan niin mä toimisin ihan oikein, koska ihmisethän ei ole yhtään arvokkaampia.

[QUOTE="sondersson";22428675]Järkyttävä ketju. Ei ihme, että ihmiset voi nykysin niin huonosti, kun toisista välittäminen on tällä mallilla :( Tulipa hirveän paha olo tästä. Vaikea uskoo tätä todeksi.
Ja vastaus kysymykseen tietenkin pelastaisin lapsen.[/QUOTE]

Mutta, mutta...
Syy, vai seuraus?

Voiko ihmiset huonosti, koska eivät välitä toisistaan? Vai eivätkö ihmiset välitä toisistaan, koska voivat huonosti jo(i)stain muusta syystä?

Koska ihmiset, jopa monet lapset, on nykyään välinpitämättömiä, kieroja, itsekeskeisiä ja inhottavia, haluaisin minäkin ihan rehellisesti mieluummin pelastaa koirani, joka toimii kuin ajatus.
Tai kissani, joka lohduttaa kun on paha päivä. Tai hevoseni, joka minua varauksetta palvoo ja kulkee vaikka vapaana perässä.
Toki siis pelastaisin sen tuntemattoman mukulan, koska niin kuuluu tehdä, ja vaikka siitä kukaan tuskin koskaan tulisi edes kiittämään.
Ja sitten v*tuttaisi, että meni se lemmikki, joka olisi ehkä pelastanut mun omaa mielenterveyttä vielä monta vuotta ihan vaan olemalla olemassa.

varmaan lapsen, sen ällöttävän huonosti kasvatetun kakaran, koska vanhemmat puhuvat pahaa hänen kuullen muista, on ilkeä ja lällättävä paskahousu. Ei kunnioita muita yhtään koska vanhempansa ovat opettaneet että hän saa tehdä mitä haluaa. Ja vanhempansakin tekevät mitä haluavat. Toisten toiveet eivät paljon paina.
Ja menettäisin uskollisen ja hiljaisen lemmikkini, joka on 100 kertaa parempi sielultaan kuin tuo itsekäs kakara, koska ihmiset ovat nykyään itsekkäitä ja tuijottavat vain omaa etua ja ovat tahallisesti ilkeitä. Ei häpyä.
eli tottakai rakastan lemmikkiäni toisin kuin vierasta mukulaa, joka osaa jo alle kouluikäisenä olla ilkeä ja juoruta kuten typerät kanamaiset vanhempansa, mutta pakkokai se olisi se kusipää silti pelastaa.

vaikka ihan sama dna sillä viemärirotalla on kuin ihmisellä, ei paljon eroa. ja samanlainen jyrsijä se viemärirotta on kuin ne lemmikkihamsterit ja marsut.

Ihan järkyttävä ketju :o TOTTA KAI pelastaisin lapsen, ihmisen ennemmin kuin elukan. Eläimiä saa aina uusia, senkun ostaa vaan. Elukoita taitaa nämä eläimien pelastajat olla itsekin. Hyi saatana.
Ja kyllä, minulla on ollut lemmikkejä.

[QUOTE="vieras";22436001]Ihan järkyttävä ketju :o TOTTA KAI pelastaisin lapsen, ihmisen ennemmin kuin elukan. Eläimiä saa aina uusia, senkun ostaa vaan. Elukoita taitaa nämä eläimien pelastajat olla itsekin. Hyi saatana.
Ja kyllä, minulla on ollut lemmikkejä.[/QUOTE]

Tee palvelus, äläkä tolla asenteella ota koskaan enää lemmikkiä.
Btw, lapsiakin saa aina uusia, senkun tekee vaan. Ei edes maksa mitään.

[QUOTE="vieras";22436001]Ihan järkyttävä ketju :o TOTTA KAI pelastaisin lapsen, ihmisen ennemmin kuin elukan. Eläimiä saa aina uusia, senkun ostaa vaan. Elukoita taitaa nämä eläimien pelastajat olla itsekin. Hyi saatana.
Ja kyllä, minulla on ollut lemmikkejä.[/QUOTE]

Tämä ajattelutapa on minusta sairas, en voi sietää tommosia ihmisiä, tollasia ei maksa vaivaa pelastaa mistään. Lisää vaan bensaa vois nakata..
Ja todellakin käsitykseni siitä vahvistuu, että pelastaisin AINA mieluummin vieraankin eläimen, kuin ihmisen.
Ihmiset on itsekeskeisiä paskapäitä, kuten tämäkin ketju todistaa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="vieras";22436098]Voi olla että otankin. Mutta eläin ei ikinä, ei ikinä mene lapsen edelle. Ei edes sinun lapsen edelle jota pidät elukan arvoisena.[/QUOTE]

Tee palvelus ja hyppää kaivoon.

Tämä ajattelutapa on minusta sairas, en voi sietää tommosia ihmisiä, tollasia ei maksa vaivaa pelastaa mistään.
Ja todellakin käsitykseni siitä vahvistuu, että pelastaisin AINA mieluummin vieraankin eläimen, kuin ihmisen.
Ihmiset on itsekeskeisiä paskapäitä, kuten tämäkin ketju todistaa.

Sinä ja kaltaisesi tässä itsekkäitä vajakkeja on. "Minun elukka, minun elukka, minun, minun, minun"
Mitä jos joku pelastaisi hämähäkin sinun lapsesi sijaan? Olisiko ok?

[QUOTE="vieras";22436098]Voi olla että otankin. Mutta eläin ei ikinä, ei ikinä mene lapsen edelle. Ei edes sinun lapsen edelle jota pidät elukan arvoisena.[/QUOTE]

E-hei. Mun lapset on mulle arvokkaampia, kuin elukat.
Se sitten taas, onko jonkun tuntemattoman ihmisen tuntematon muksu mulle arvokkaampi, kuin mun perheeseen kuuluvat eläimet, onkin jo ihan toinen kysymys.
Ja edelleen, yleisten mooralikäsitysten nimissä pelastaisin tod.näk. sieltä palavasta talosta sen naapurin räkänokan, enkä esimerkiksi omaa, rakasta koiraani.

Mutta on harvinaisen typerää todeta, että eläimiä saa uusia. Koska lapsiakin saa uusia.
En usko, että kovinkaan monelle lemmikin omistajalle uusi lemmikki silti on sama kuin vanha. Se on eri tyyppi. Voi olla yhtä rakas, muttei koskaan sama.
Ihan samoin kuin se uusi lapsikin on eri lapsi, yhtä rakas muttei vanhan korvike.

[QUOTE="vieras";22436142]Kiitos, samoin. Miestä sinulla ei ole, lapsesi tuskin mitään menettäisi kun on jo valmiiksi elukan arvossa.[/QUOTE]

Kaikki me ollaan elukoita, jäikö biologian tunti kesken.

Oma lapsi menee kaiken edelle, seuraavaksi tulee muut perheenjäsenet ja VASTA SITTEN se sun pentus, ukkos ja anoppis.. saavat luvan jäädä sinne listan hännille.

Koko kysely on kuitenkin absurdi, ja tosipaikan tullen juostaan ulos ja otetaan mitä saadaan.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kaikki me ollaan elukoita, jäikö biologian tunti kesken.

Oma lapsi menee kaiken edelle, seuraavaksi tulee muut perheenjäsenet ja VASTA SITTEN se sun pentus, ukkos ja anoppis saa luvan jäädä sinne listan hännille.

Koko kysely on kuitenkin absurdi, ja tosipaikan tullen juostaan ulos ja otetaan mitä saadaan.

Sä olet säälittävä elukka kun koko ajan muokkailet kommenttejasi kun ei pokka taidakaan pitää.

En ole edes käsittänyt, että joku tosiaan saattaisi olla.. tai siis pelastaisi eläimen ihmisen sijaan :O En voi ymmärtää.

A, ihmisen henki on paljon arvokkaampi kuin eläimen.

[QUOTE="vieras";22436195]Sä olet säälittävä elukka kun koko ajan muokkailet kommenttejasi kun ei pokka taidakaan pitää.[/QUOTE]

Tottakai mä muokkaan kun kiiressä kirjotan väärin.

Pokka pitää tällä elukalla, mikäs mun pokan veis. Sinä vai.:laugh:

[QUOTE="vieras";22436204]En ole edes käsittänyt, että joku tosiaan saattaisi olla.. tai siis pelastaisi eläimen ihmisen sijaan :O En voi ymmärtää.

A, ihmisen henki on paljon arvokkaampi kuin eläimen.[/QUOTE]

No sinun ja valtaosan mukaan, mutta ei minun eikä kaikkien mielestä tässä maailmassa näin ole. Itse pidän monia muita lajeja paljon jalompina ja arvokkaampina.
Ihminen on vain pieni osa maailmankaikkeutta, ei sen keskipiste -kuten kristityt on antaneet ymmärtää.

Oman lemmikkini.

Oma perhe - lapset, vanhemmat, lemmikit, muut sukulaiset - tulee aina vieraita ennen. Minulla on vahva tunneside niihin, joita pidän ominani, ei siihen naapurin räkänokkaan. Mieluummin tuotan tuskaa naapurille kuin itselleni ja/tai omalle perheelleni.

Ja koska joku kuitenkin kysyy. Jos naapuri pelastaisi oman undulaattinsa eikä lastani, olisin murheen murtama ja raivoissani. Tuntisin kuitenkin samoin jos naapuri pelastaisi Mia-Annicansa eikä lemmikkiäni. Ei, en voisi syyttää toista siitä, mitä itsekin tekisin, mutta tunteilleni en voisi mitään menettäisin sitten lemmikin tai lapsen.

[QUOTE="vieras";22436154]Mielisairaudet ( kuten sinulla) pahimpia.[/QUOTE]

Jos peruspaskapää ihminen (kuten sinäkin), on ns."terve", niin siinä tapauksessa olen mielihyvin mielisairas sun mielestä. Otan suurena kohteliaisuutena tämän.

Yhteistyössä