Pef-arvoista tietävät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köh.köh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

köh.köh

Vieras
Mittasin pef-mittarilla kolme kertaa ja arvoksi sain 450. Minulla ei ole astma diagnoosia. Pituuteni on 182cm ja olen nainen. Rasituksen jälkeen on ollut oireita joten päätin aloittaa seuraamaan pef-arvoja. Tuo arvo ei ole rasituksen jälkeen. Miltä vaikuttaa onko tuo yhtään alentunut?

Tuolla on vanhat viitearvot
http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Kuva:TFA_0901.jpg

Tuon mukaan odotusarvo sun iällä ja pituudella ois noin 510, normaalin alaraja on tuosta -80 eli 430.
Mutta siis diagnostiikka perustuu siihen miten se arvo vaihtelee eri tilanteissa.

Niin siis eu-mittarissa on merkintä EN 13826, PEF-mittarin asteikossa sininen teksti keltaisella pohjalla

Mut vaikka olis uudenmallinen mittari niin arvo olis normaali.

Saa nähdä mitä mulla tulee olemaan nuo arvot ku ny vain olisin siinä kunnos, että voin aloottaa kahden viikon pef-mittaukset. Spriometrias oli keskivaikea alenema ja puhalluksiin tuli merkittävä paraneminen lääkkeen ottamisen jälkeen. Eli tutkitaan onko astmaa. Ny vain oon flunssas niin ei voi tehdä noita mittauksia.

Ootko sä se sama joka kyseli eilen verenpaineesta liittyen johonkin lääkkeeseen? Teet aina aloituksen sekä tänne että av:lle yhtäaikaa. Miksi? Etkö luota että saat yhdeltä palstalta oikeat vastaukset?

Yhteistyössä