PCO/TEROLUT/RASKAUS?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mansikkariisi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mansikkariisi

Vieras
Heippa ellit!

(hirveen pitkä stoori tulossa)..

Käytin e-pillereitä noin kaksi vuotta, kunnes lopetin ne maaliskuussa -08. Ensimmäisten luomumenkkojen tulo kesti 42 päivää, toisten 47 päivää, ja kolmasia ei kuulunut. Varasinpa siis ajan ihan yksityiselle gynelle. Ensiksi hän sanoi, että on ihan normaalia, että kuukautiskierto venyy pillereiden jälkeen, ja kestää hetki ennenkuin kierto palautuu lähemmäksi normaalia, mutta juu, senhän mä kyllä tiesinkin.

Kun sitten kerroin, että kp oli jo 75, ja että lapsi olisi toiveissa, niin hän sitten päätti tehdä kattavan tutkimuksen. Ja senhän takia sinne olin tietenkin tullut, että saisin vastauksen siihen, että missä helkkarissa ne menkat viipyy. Kohtu osottautui ihan normaaliksi, kuulemma "ihanteelliseksi" , mutta molemmat munasarjat olivat normaalia suuremmat. Ja kappas vain, molemmista sarjoista löytyikin pco:hon viittaavia rakkuloita. Gyne sanoi, että minulla on lievä pco. Se oli jokseenkin järkytys.

En ole lihava, päinvastoin, painoindeksi juuri ja juuri sen 20. Aknea minulla on aina ollut, siitä asti kun menkkani alkoivat ollessani 13 (silloin menkat eivät muistaakseni olleet säännölliset, mutta tulivat kuitenkin joka kuukausi). Kuukautisvuotoa edeltävinä päivinä akne on aina lisääntynyt, samoin vuodon aikana, mutta sitten se on hiipunut. Mitenkään erityisesti minulla ei ole liikakarvoitusta, karvat kasvaa sinne minne pitäisikin, paitsi että olen huomannut niitä kasvavan myös jonkin verran navan alapuolelle. Mutta siihen gyne sanoi, että kuulemma melko normaalia "naistenkarvotusta". Silti huolestuttaa...

Koska kiertoni oli jo niin pitkä, hän määräsi minulle Teroluteja. Kuuri oli seuraavanlainen: 1 tabletti päivässä, 10 päivän ajan, 2 kk välein. Eli kun syön niitä sen 10 päivää, ja kun vuoto alkaa, niin vuodon ensimmäisestä päivästä 2 kk eteenpäin, ja taas se 10 päivää Teroluteja. Tai niin minä sen ainakin käsitin, varmistin vielä sen häneltä, ja hän sanoi että kyllä vain.

No, nyt olen syönyt sen ensimmäisen erän Teroluteja, niin menkkani alkoivat heti kun olin ottanut 10. pillerin (oikeestaan pari tuntia ennen viimeistä pilleriä oli tuhruvuotoa, mutta anyway). JES, toiveikkaana eteenpäin, ainakin terot toimi! =) (vuoto on ollut melko runsasta verrattuna e-pillereiden aikaan, ei mitään menkkakipuja))

Gyne sanoi (yrittikö kenties piristää vai puhuiko asiaa), että hän luulee, että minulla ja miehelläni tärppää melko pian, edellyttäen että ovuloin (jos en ovuloi, niin sitten tarviin siihen omat lääkkeet). Mistä sitten päätteli tärppäävän, en tiedä.

Aloin sitten miettimään että hmm, mistä minä tiedän että ovuloinko, että entä jos syön Teroluteja ns. turhaan, jotta kierto tasottuisi, jos säännöllisestä kierrosta ei ole mitään hyötyä jos en kerran ovuloi..? (menikö jo liian vaikeeks?) NO, hän sanoi, että silloin, kun kuukautisvuoto tulee ILMAN mitään ns. apuvälineitä (e-pillerit, terot, onko muitakin..?), niin silloin TODENNÄKÖISIMMIN on tapahtunut ovulaatio (sillä oli jotain tekemistä ton keltarauhashormonin kanssa). Mutta hei, JEE! Sehän vaan voi tarkottaa sitä, että koska mulla kuitenkin on luomumenkkoja tullut sen parin kierron ajan, niin oon ovuloinu! =D Viimeisimmän luomukierron aikana tunsin/huomasin ovulaation ihan selvästi, koska minulla oli n. 4 päivän ajan rusehtavaa vuotoa (mitä ei ole ennen ollut ovulaation yhteydessä), merkkasin sen kalenteriin koska luulin menkoiksi, mutta 2 viikon kuluttua tuon vuodon alkamisesta alkoikin menkat! Eli se vuoto liittyi ovulaatioon! Eli kyllä voi ovuloida, vaikka kierto olisikin pitkä ;)

Toivon, että gyne on oikeassa tuon ovulaati-asian suhteen.. Onhan hän alan ammattilainen, mutta silti olen kuullut juttuja, että vaikka kuukautisvuoto tuleekin, niin ei välttämättä ovuloi :/ Nyt sitten vain odottelen ja toivon syvästi, että kuukautisen alkaisivat itsestään tämän kahden kuukauden paussin aikana, ettei tarvitsisi ottaa uutta erää Teroluteja.

Mutta nyt, pitkän, vaikean, sekavan ja mahdollisesti kirjoitusvirheellisen tarinan jälkeen kysynkin teiltä ellit, että minkälaisia kokemuksia teillä on/on ollut liittyen pco:hon ja/tai Teroluteihin? Olisi mukava lukea teidänkin tarinoita, olivat ne sitten iloisia tai surullisia. Kuinka kauan olette joutunut syömään Teroluteja, että kierto on tasoittunut ja että raskaus on onnistunut? Onko kenelläkään pahentunut pco?

Ja kiitos jos jaksoit lukea mun stoorin lävitse :D

Yhteistyössä