Mitä kukakin pitää tärkeänä.
Minä tein lapsen, vaikka pienyrittäjänä sain todella huonon äitiysrahan, eli minimin, koska yrittäjille se maksetaan suoritetun YEL:n mukaan ja pienyrittäjällä ei ole varaa maksella suuria YEL:lejä itselleen. Edelleen joudin kerjäämään kodinhoidontuen lisäosaa, koska kuulemma teen rahaa kuitenkin (KELAN MUKAAN), vaikka hoidan itse lapseni ja selvitin, ettei meillä ole sukulaisia tms. hoitamaan. Rahat sain sitten takautuvasti vuoden päästä, kun pystyin osoittamaan, etten ollut töitä tehnyt. KELAA ei kiinnostanu se, millä sen odotusajan elimme.
Edelleen en saanut osittaista kodinhoidontukea, koska se yrittäjiltä evätään automaattisesti, tehdyistä tuloista huolimatta, vaikka laitoin lapseni vain osa-aikaiseen hoitoon, koska halusin vielä olla lapsen kanssa, mutta yritys olisi loppunut, jollen sitä jotenkin olisi hoitanut. Samoin lainanmaksuja ei enää voitu siirtää. Eli vaikka hoidin lapsen iltapäivisin itse, en saanut osittaista kodinhoidontukea, kuten palkkatyössä käyvä saa.
Edelleen en saanut kuntalisää, koska sitä ei periaatteesta makseta äidille, jolla on nimissään toimiva yritys, olipa yrityksen tulos millainen tahansa ja vaikka äiti on hoitovapaalla, eikä yrityksessä sillä aikaa työskentele ketään.
Niin että se on mitä kukakin pitää tärkeänä. Lapsia saadaan, toivottavasti sinä voit tehdä niitä silloin kuin haluat.