PAS tammi-helmikuussa

Hei kaikille! :wave:

Ilmoittaudun taas mukaan - loka-marraskuussa oli 1. IVF, josta ei plussaa tullut. Nyt odotetaan ekaa ja todennäköisesti ainutta passia tästä IVF:stä. Pakkasessa on kaksi alkiota samassa oljessa, mutta ilmeisesti vain yksi siirretään, vaikka niin hyvin kävisi, että selviäisivät molemmat sulatuksesta. Alkioiden laadusta ei ole mitään käsitystä. Viikolla 3 on varmaan siirto, siihen asti otan Progynovia.

Syksyllä aika monetkin kaverit tiesivät hoidoista ja siirrosta, mutta nyt ajattelin, etten erikseen kerro kuin parille, elleivät kysele. Ei negasta kertominen niinkään haittaa, mutta en oikeastaan ajatellut sen pidemmälle silloin - jos olisikin tullut plussa, niin sitten olisi ollut paljon ikävämpää kertoa kaikille, jos asiat eivät olisikaan menneet suunnitelmien mukaan. Ja jotenkin sitä on tässä kohtaa aika realisti. Tuntuu, että tässä projektissa on niin monta liikkuvaa osaa, että on ihme, että lapsia ylipäätään syntyy ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tahoma:
Pakkasessa on kaksi alkiota samassa oljessa, mutta ilmeisesti vain yksi siirretään, vaikka niin hyvin kävisi, että selviäisivät molemmat sulatuksesta.
Tästä heräsi kysymys että onkohan se kovinkin yleistä että kerralla sulatetaan kaks alkioo mutta vaan toinen siirretään :eek: pakastetaanko toinen uudestaan jos selviää? Uskomattomalta kuulostaa jos niitä heitetään haaskuun ja jätetään jotenkin kylmästi roskiin kuolemaan.. :ashamed: EI KAI? Voiko sen kieltää vedoten siihen ettei hyväksy "lapselleen" tehtävän näin?
 
Tahoma: Tervetuloa!

Kukaan ei ole ilmoitellut klinikoitaan paitsi TAYS:laiset... Onko se muista kiusallista? Itsekin ensin ajattelin, että en halua sitä mihinkään sen kummemmin esille. Sehän tulee aina välillä kyllä kirjoituksissa selville. Mites muut???

Ihmettelen sitä, että ihanko oikeasti siirretään vain yksi esim. Tahomalla, vaikka molemmat selviäisivät? Onko näin käytäntö monessakin paikkaa? Pakastetaanko se toinen uudestaan vai mitä sille tapahtuu?

Yhdessä vaiheessa ajattelin adoptiota ja surffailin netistäkin siitä tietoa. Siinäkin on paljon pohdittavaa ja ennen kaikkea monen vuoden odotus. En ole vielä valmis sitä prosessia miettimään pidemmälle. Siinäkin ikä vaikuttaa, joten välillä mietityttää se, että jos jonossa menee monta vuotta, niin ollaan jo sitten lähempänä neljääkymppiä.

Tahoma
mainitsi ystäville kertomisen hoidoista. Itse olen kokenut vähän samalla tavalla: alussa oli avoimempi useampien ystävien kanssa hoidoista, mutta enää ei jaksa raportoida joka vaihetta. Se käy raskaaksi, kun joutuu yhtä monelle kertomaan myös pettymyksestä. IVF:n ajankohdasta en kertonut äidilleni tai anopilleni, vaikka insseistä olin kertonut. Keskemenon jälkeen kerroin. Nytkin on tarve pitää PAS:n ajankohta omana tietona. Mä en halua, että kukaan kyselee asiasta tai piinailee taustalla. Kahdelle lähimmälle ystävälle meinaan asiaa tilittää, mutta siinä se sitten saa olla. Ainakin näin tässä vaiheessa tuntuu.
 
Risupesä näköjään kirjoitti samaan aikaan kuin mä... Eli samaa asiaa ihmetellään. Mä jo aikaisemmin tällä palstalla asiaa pohdin. Mä koen toisen alkion hävittämisen eettisesti vääränä, enkä yksinkertaisesti voisi hyväksyä sitä, että vain toinen siirrettäisiin. Mutta... ehkä ei kamalasti kannata asiaa miettiä ennen kuin on lääkärin kanssa asiasta keskustellut. Tuntuisi kyllä melko kummalliselta käytännöltä.
 
Voikohan pyytää että pakastaa vaan yks alkio/olki jos on kertakaikkiaan "mahdotonta" siirtää molemmat selvinneet? Samalla linjalla Ellastiinan kanssa, eli voisinkohan vedota eettiseen periaatteeseen että kaikille elinkykyisille alkioille ois annettava se mahdollisuutensa?
 
Tervetuloa uudet mukaan!

).( Täällä odotetaan menkkojen alkamista kuin kuuta nousevaa, et pääsis taas jatkamaan hoitoa. Nyt niitä ei sit kuulu eikä näy. Kai toi syksyinen lääkerumba sekottaa oman hormonitoiminnan totaalisesti eli kierto on vissiin ihan päin honkia... Ei vaan jaksais odottaa yhtään!! :(

 
Siis apua...tarkoittikohan munkin lääkäri kuitenkin sitten sitä että molemmat sulatetaan, mutta 1 vaan siirretään (meillä 2 pakkasessa) kun näistä kyselin...??? Vitsaili vielä että ajatteles jos tulis vielä kaksi tuollaista elohopeaa (mulla oli poika viimeksi mukana) Jos nyt olin vaan niin tyhmä etten tajunnut. Tää pitää selvittää ennen siirtoa! Kerotkaahan sitten mitä teidän lääkärit sanoi.

Ellastiinalle voimahali, omat kummilapset ja sisarusten lapset on niin läheisiä ja rakkaita myös että tuntuisi kauheelle jos niille jotain kävisi. Lapset on onneksi sisukkaita!

Mua harmittaa nyt ihan sairaasti että kerrottiin muutamalle (mm. sisaruksille, emme vanhemmille) tässä viimeisessä IVF:ssä hoidoista ja siitä että plussa tuli...olipa hienoa sitten kertoa että kesken meni. Ennen ja seuraavaksi kerron vaan niille kahdelle parhaalle kaverille, liian rankkaa tämä on muutenkin.
 
Junnu: Sua siis ajatus kahden siirtämisestä kauhistuttaisi? Mikä on kyllä ymmärrettävää, jos on jo yksi pienokainen. Eivät kai ne kahta siirrä, jos ei tahdo? Eikös ne sulle jo sanoneet, että yhden siirtävät? Täytyy kyllä tunnustaa, että välillä menen ihan sekaisin siinä, kuka on kirjoittanut mitäkin...

Itseäni ajatus kaksosista hieman kauhistuttaa, mutta toisaalta on hyvä henkisesti varautua myös siihenkin. Meillä on suvussa paljon kaksosia ihan luomuna, joka sorttia. Kaksi eri munaista kaksosta on kuitenkin se "turvallisin" ja riskittömin kaksosraskaus. Ehkä enemmän kuin raskauden riskejä mietin kahden pienen kanssa arkea ja sitä, että kaksi ensimmäistä vuotta menee sitten sumussa, josta ei muista mitään (ystäväni mukaan, jolla on IVF-kaksoset). Kuten sanoin: siihen en voi suostua, että jos alkiot on yhdessä pakastettu, että vain toinen siirrettäisiin ja toinen menisi sitten hukkaan.

Ps. Sisko soitti juuri, että heidän pienokainen voi paremmin. Helpotus.
 
Ellastiina; kauhistuttaa tietysti, mutta haluan silti ehdottomasti kuten sinäkin että jos molemmat sulatetaan kerralla ja ovat siirtokelpoisia ne myös moilemmat siirretään eikä mitään heitetä pois!! Siirretäänhän tuoresiirrossakin aina 2, ainakin minulla, ja siksi sitä alunperin lääkäriltä kysyinkin että siirretäänkö PASsissakin 2 kerralla, oletin ihan autromaattisesti että näin on. Minulle olikin silloin yllätys kun lääkäri sanoi että vain 1...

Arki kaksosten kanssa, voisin kuvitella, tulisi olemaan aika uuvuttavaa, kun se on alussa joskus sitä yhdenkin kanssa. Kaikki vauvat kun eivät nuku/syö/kakkaa kunnolla tai sairastelevat jatkuvasti. Ja sitten on vielä kolmaskin pieni lapsi. Mutta silti miehen kanssa päätettiin että jos molemmat sulatetaan kuitenkin kerralla (tosin tämä nyt tarvii vielä varmistaa, ettei turhaan täällä spekuloida) ja selviytyvät, niin ne molemmat myös siirretään. Muutoin yksi kerrallaankin on ihan ookoo, jos toinen jää odottelemaan pakkaseen.
Kiva kuulla että sait rauhoittavia uutisia
:flower:
 
Ellastiina Olen varmaan ilmoittanut klinikkani hieman epäselvästi, mutta olemme siis hoidossa helsingin väestöliitossa, ja sen saa laittaa listaan, on se muutenkin jo palstoilla esiin tullut, eikä ole minusta mitenkään kiusallinen tieto julkistaa, päin vastoin, olen klinikkaan erittäin tyytyväinen.

meillä on pakastettu kymmenen alkiota viiteen olkeen, eli jokaisessa oljessa on 2 alkiota. Yksi olki sulatetaan kerrallaan. Biologit ovat katsoneet niin, että jokaisessa oljessa olisi yks ns parempi ja toinen ns heikompi alkio. Meillä ainakin käsittääkseni maksaa enemmän, jos olis pakastettu kymmeneen eri olkeen. Lääkärini kanssa sitten juttelin juuri tästä alkioden siirtomäärästä, kun kaksi siis pakostakin sulatetaan kerrallaan. Lääkärini mielestä pitäisi siirtää vain yksi, koska raskautumismahdollisuus on ilmeisen suuri nuoren ikäni (24-vuotta) takia, ja koska ensimmäisestä icsi:n tuoresiirrosta alkoi raskaus (tuulimuna) ja koska olen terve (ei hormonaalisia tms ongelmia, meillä hoidot miehen simppojen heikon laadun takia). Lääkäri jutteli, että jos molemmat alkiot selviävät sulatuksesta niitä viljellään lisää, jotta nähdään kumpi on parempi, tai lopettaako toinen kehityksensä tms. Uudelleen niitä ei ainakaan helsingin väestöliitossa pakasteta, lääkäri sanoi, että kätilöopistolla olivat sitä kokeilleet, mutta niistä uudelleen pakastetuista ei ollut juuri koskaan alkanut raskautta, koska aina se parempi oli siirretty ja heikompi pakastettu ja sen selviäminen toisesta sulatuksestakin oli jo epätodennäköistä (ts resurssejen "tuhlausta" ) Kuitenkin itsekin pidän ettisesti vääränä, että alkio laitettaisiin "roskiin" mikäli kaksi selviäisi sulatuksesta, varsinkin nyt kun hoitojen kelakorvattavuutta on kiristetty, tuntuu entistä vääremmältä olla antamatta jokaiselle alkiolle mahdollisuus.

Itse en pelkää ajatusta kaksosista, koska olen hoitanut paljon tätini ivf-kaksosia, ja vuotta nuorempaa luomuvauvaa, ja pyörittänyt sitä arkea. Kuitenkin kaksosraskaus pelottaa, ja raskauden riskit. siksi ymmärrän, että pyrkivät siirtämään vain yhtä kerrallaan.
 
Kyllä miun kohdalle voi klinikan merkitä: TYKS. En ole vain tainnut aikaisemmin mainita sitä.

Kahden alkion siirtoa meilläkin pohditaan. Tai lähinnä sitä haluammeko enää, että kaksi siirretään, jos se mahdollisuus tarjotaan. Minullehan on aina siirretty kaksi alkiota, koska alkiot eivät ole olleet TOP-luokkaa, vaan vähän mitä sattuu. Pojan raskausaikana minulla oli uhkaava keskenmeno, jolle ei mitään näkyvää syytä löytynyt. Epäiltiin vain, että kakkos-alkio aiheutti koko ongelman. Ja minä en halua enää ikinä kokea sitä huolta, pelkoa, stressiä ja paniikkia, jos vain voin sen välttää. Se oli koko raskausajan raskaimmat ja kamalimmat 8 viikkoa :/ Onneksi tuo poika on sitkeä tapaus :heart:
Vaikka kyllähän sekin pahalta tuntuu, jos roskiin joutuvat. Mahdollisuutemme lapseen, haaveen siemen. Tahaton lapsettomuus on välillä turhan täynnä ristiriitaisia tunteita :(
 
Yritin kysellä tänään IVF-hoitajalta tuosta kahden alkion mutta yhden siirrettävän mahdollisesta "ongelmasta", mutta en saanut selvää vastausta siihen, että mitä sitten tehtäisiin. Kannattaa kuulemma kysellä sitten lääkäriltä, kun käyn ultrassa. Yksi syy tuohon voi olla se, että alkiot eivät ole olleet niin superlaatua, että ovat ennakoineet, että molemmat eivät selviä siirtoon.
Hoitaja sanoi myös, että sitten voi kysyä jos kuitenkin siirrettäisiin kaksi, mutta mun aiempien muiden leikkausten vuoksi kaksosraskaus olisi ilmeisesti liian iso riski otettavaksi enkä itsekään oikein sille lämpene, vaikka alun perin olinkin toista mieltä.
 
).( Juuri, kun perjantaina kirjoitin tänne et missä menkat viipyy niin eilen illalla ne sit alkoivat. Alotin siis tänään zumenonit. Huomenna soittelen Taysiin, et miten edetään.

Missäs vaiheessa muut menee hoidoissa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tao74:
Missäs vaiheessa muut menee hoidoissa?
Loppuviikosta olisi se päivä, kun vihdoin päästään lääkärin puheille miettimään hoitoa. Siitä on melkeistä kaksi vuotta, kun viimeksi olen noita klinikan ovia kuluttanut :whistle: Sen takia meillä nyt on tuo erillinen suunnittelu, silloin kun hoitojaksot oli tiiviisti toinen toisensa perään jatkettiin aina ilman erillisiä suunnittelukäyntejä.

Jännittää kamalasti :ashamed: Menkatkin on myöhässä ja tuskin alkavatkaan ilman Teroja. Saa nähdä vaikuttaako miten PASsin ajankohtaan.
 
Tervehdys taas kaikille!

Olen pitänyt hieman paussia täältä kirjoittelusta ja nyt taas ajattelin aktivoitua enemmän =) Mukavaa, että niitä hoitopaikkoja on nyt kirjattu listaan! Itse olen hoidossa TAYSissa. Menkkojeni odottelen alkavan tällä viikolla ja tällä kierrolla pitäisi tehdä PAS. Lääkkeet pitäs alottaa heti menkkojen ekana päivänä. Meillä pakkasessa 2 top-alkiota. Mistään oljista ei meille puhuttu mitään, joten onkohan ne pakastettu erikseen?!? Mitään hajua ei myöskään ole, että sulatetaanko vain 1 vai molemmat... Jos sulatetaan vain 1 ja se ei selviydy niin kerkeekö sulattaan sen toisen tähän kiertoon vai siirtyykö kuukaudella? Hirveetä tällainen epätietoisuus, ärgh!

Kelakorvattavuuksista kysyisin sen verran, että oletteko te saaneet korvauksia jostakin muustakin kuin lääkkeistä? Itse en ole edes älynnyt hakea, jos on mahdollista saada...
 
Hipkukka Sehän on hyvä, et on suunnittelukerta niin voi rauhassa kysellä hoitoasioita. Kyllä se siitä sitten taas pyörähtää homma käyntiin! =)

Lion32 Mulla ei ole kans minkään valtakunnan tietoa, et miten alkiot on pakastettu. Mulle ei ole ainakaan kukaan maininnu, et vois hakea korvausta kelalta muuta kuin lääkkeistä..

).( Nyt on siis ultra-aika varattu ens torstaille eli se on kp 12. Sillon sitten ollaan taas viisaampia, et miten hoidossa edetään. Toivon mukaan edetään...

:wave:
 
Mä olen saanut poliklinikkamaksut pois työpaikan sairaskassasta. Aluksi ei edes tullut mieleen, että ne voisi saada, mutta näin se vaan on. :) Sinne ei siis tarvitse edes selostaa, mitä varten on ollut tutkimuksissa: kuitit ja laskut vaan lähetetään ja rahat kilahtaa takaisin tilille.
 
Minäkin odottelen kuukautisia alkaviksi, jotta päästään aloittamaan PASia. Hieman epäilyttää, että onnistuuko kaikkien päivien sumpliminen, ja selviääkö alkiot jne, että olen jo henkisesti alkanut varautua, että voi olla, että siirtyy kuukaudella, silti yritetään tähän kiertoon. Menkat alkaa varmaan n viikon - kahden sisällä, en tiedä tarkkaan kuinka pitkä kierto tulossa.

Noissa kelakorvauksissa on sikäli varmasti eroa, että käykö julkisella vai yksityisellä. En tiedä saako julkisella hoidoista kelakorvausta, koska sehän on muutenkin jo edullista, mutta yksityisellä se menee niin, että listahinnasta saa kassalla maksaessaan suoraan sen kelakorvauksen mitähän se nyt sitten olis muutaman kymmenen prosenttia. Sitten 3 ivf:n jälkeen sitä pitää erikseen hakea hoitojen jälkeen kelasta.
 
Öh, joo. Miun kauan kadoksissa olleet menkat kotiutu sitten tänään :kieh: olisivat nyt vielä viikon pysynyt poissa, niin olis hyvässä lykyssä voitu siirtokin tehdä tähän kiertoon. Nyt joudutaan odottamaan taas koska seuraavat menkat suvaitsee ilmaantua tai sitten käytetään Teroja tai pahimmassa tapauksessa lääkäri haluaa tasata kierron e-pillereillä. Joilla kyllä saadaan vuoto alkamaan just tiettynä päivänä, mutta sitten menisi ainakin 2-3 kiertoa ennen siirtoa. No, eihän se nyt mahdottoman pikä aika ole oikeasti, mutta silti...

Nuo KELA-korvaukset on samat lääkkeistä julkisella ja yksityisellä. Joten kolmannen ivf:n jälkeen joutuu jälkikäteen anomaan lääkkeistä korvauksia. Tosin minusta tuntuu, että KELA on joka vuosi poistanut aina jonkin lääkkeen korvattavien listoiltaan. Muistaakseni Lugeista ei nykyään saa korvausta, mutta silloin kun meillä oli eka hoito niin silloin sai. Vai olikohan se joku muu lääke :ashamed:
 
PeePee Tiedän tunteen! Minäkin jo TAAS ehdin toivoa, kun tuli aika pitkä kierto. Aina soimaan itteäni, et enkö vieläkään usko et luomusti tuskin meikäläinen raskautuu näiden vuosien jälkeen... Kun ei meinaa näiden hoitojenkaan kanssa raskautua! No, mutta tsempillä eteenpäin eikös vaan! =)
 
Tiedän myös tunteen: se on toivo. Hyvä, että toivo elää vielä, vaikka raskautuminen tuottaa vaikeuksia. Tiedän, että itsekin taas petyn. Se on kyllä jännä juttu se toivo... Se ei ikään kuin ikinä ota opikseen. Mutta hyvä niin! Parempi toivo kuin epätoivo, joka välillä sekin nostaa päätään toivon vierailun jälkeen!

Hyvää loppiaista kaikille!!!
 
Juups, kiitoksia kaikille tsemppaamisesta kirjoittamani asian suhteen... Raotan vielä hiukan historiaani... Ekan kerran olen syönyt clomeja 20veenä, joten tätä taivalta enemmän tai vähemmän aktiivisesti on takana n. 16 vuotta!!! Ja parisuhdekin on vaihtunut menneen ajan kuluessa pariinkin kertaan... Mutta, mutta toivoa sydän täynnä matkassa ollaan jälleen, se ei nujerru mistään...
Keskusteluapua en ole vielä aktiivisesti hakenut ja se on vähän sellainen suutarin lapsella ei ole kenkiä-meininki, kun molemmat toimimme ihmisuhde-alalla ja siksi kai olemme asiaa niin perusteellisesti ehkä ruotineetkin. Terapeutti siis löytyisi kyllä omastakin takaa... :LOL: Prosessi siis jatkuu... =) Mutta mikäli päässä alkaa liian tiukasti vipottaa, niin apua kyllä haetaan, se on varmaa... Oli hyvä kuulla, että muut ainakin ovat saaneet apua, sitä tarvitessaan...
Ja juu, siitä toivosta vielä... Kuvitelkaahan, että minäkin täällä toivoooon tissit hellinä, että no nyt on tärpännyt, kun kierrossa on päiviä plakkaris 34pvää ja uskokaa tai älkää, mutta huomenna putoa mätkähdän ja ilmoittaudun kilttinä tyttönä hoitoon... Hoitopaikkani on muuten naistenklinikka.
Mahottomasti onnea kaikille tulevaan PAS:iin, tulisipa meistä uskomaton tilastopoikkeama ja plussia ropisisi ennätysmäärä!!!!
 
Hei vaan kaikille :wave:
Ja erinomaisen ihanaa ja plussatuulista uutta vuotta . :LOL:

Tervetulotoivotus kaikille uusille, joille en ole vielä toivotellut. Kiva, kun on piinailukavereita. =)

(.) Minulla on siis 12.1. suunnittelukäynti, jossa selviää pääsemmekö vielä tässä kierrossa vauhtiin, vai meneekö helmikuun puolelle. Saas nähä. Ei aavistustakaan, kun en tiedä tuleeko millainen hoito tästä PASista. Melko jännää. :kieh:

Mukavaa loppuviikkoa kaikille ja paljon haleja. :hug:
 
täällä menossa nyt kp5 eli seuraavaan kiertoon tulee PAS. edellinen kierto venyikin 38 päivään, ja täälläkin jo toivo heräsi, jos se luomuna olisi sittenkin onnistunut...

tänään soittelen lapsettomuuspolille (ollaan hoidoissa P-KKS:ssa), josko saisin terolutit tähän kiertoon mukaan, niin tulisi normaalipituinen kierto ja PASiin päästäisiin jo ensikuussa, minulla kun välillä nuo kierrot tuppaa olemaan esim. 50 päivää jne.

veikkaan ettei ne kuitenkaan teroja anna, vaan sanovat (kuten aina), että katsotaan nyt ihan rauhassa ja eipäs hätäillä... no, samalla sitten selviää, et tarviiko käydä erillisellä suunnittelukäynnillä, vai voivatko lähettää reseptin postissa tai soittaa sen suoraan apteekkiin, kun kuitenkin jo tiedän, millä "kaavalla" PAS tehdään eli zumenonit tulee käyttöön. eilen tässä mietiskelin, että jos käykin niin ikävästi, että kumpikaan ainoista pakkasessa olevista alkioista ei selvii sulatuksesta, niin sit on ihan turhaan joutunut syömään niitä zumenoneja.. toivotavasti niin ei käy..

täällä on aika moni puhunut tuosta siirrettävien alkioiden määrästä. meillä on aina (eli kahdesti) siirretty kaksi alkiota ja jos nyt kävisi niin, että molemmat alkiot selviäisivät sulatuksesta, niin kyllä ne molemmat siirretään.. meillä on pakkasessa yksi 8-soluinen 1-lk alkio ja yksi 5-soluinen 2.lk alkio.
 

Yhteistyössä