Pärjäisitkö hengissä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
"Merkittävin muisto menneisyydestä löytyi suusta: toisin kuin nykylinnuilla, Ichthyornisilla oli nokan täydeltä teräviä hampaita ja vahvat leukalihakset, joiden ansiosta sen puraisu oli napakka.

Nokka oli kuitenkin selvästi kehittyneempi kuin varhaisimmilla alkulinnuilla. Sen kärki mahdollisti pinsettimäisen otteen, nokkimisen ja repimisen. Kätevälle nokalle oli siirtynyt tehtäviä eturaajoilta, joista oli kehittynyt siivet, sanoo Bhullat. Alkulinnuilla oli vielä ollut kynnet siivenkärjissä.

– Terävillä hampaillaan Ichthyornis todennäköisesti sai otteen liukkaasta kalansaaliista. Näppärä nokanpää puolestaan mahdollisti saaliin kääntelyn ja höyhenten sukimisen, arvelee Bathin yliopiston palentologi Daniel Field."

Paikka on jo valmiina, on jykevä puulämmitteinen mökki, kaivo, pommisuoja, maakellarit, ulkovessat, aurinkopaneelit, tuulimylly, kaasuhellat, generaattori ja 5000 litraa polttoainetta, metsästys- ja käsiaseita, maastoauto, enduropyörä, jne. Matkaa lähimmälle isolle tielle riittävästi ja kalaisa järvi vieressä. Ihmisansat valmiina virittämistä varten ja verkko/piikkilanka-aidat ympärillä. Jos yhteiskunta romahtaisi niin ampuisin surutta kaikki pihapiiriin asti pääsevät, jos sinne nyt joku joskus löytäisi. Elintarvikkeita kuivattuina ja säilykkeinä on neljälle hengelle vuosiksi, samoin polttopuita. Omaa metsää kymmeniä hehtaareja ympärillä ja parinkymmenen kilometrin päässä varamökki, jos jostain syystä paska osuisi päämökillä tuulettimeen.

Paikka on jo valmiina, on jykevä puulämmitteinen mökki, kaivo, pommisuoja, maakellarit, ulkovessat, aurinkopaneelit, tuulimylly, kaasuhellat, generaattori ja 5000 litraa polttoainetta, metsästys- ja käsiaseita, maastoauto, enduropyörä, jne. Matkaa lähimmälle isolle tielle riittävästi ja kalaisa järvi vieressä. Ihmisansat valmiina virittämistä varten ja verkko/piikkilanka-aidat ympärillä. Jos yhteiskunta romahtaisi niin ampuisin surutta kaikki pihapiiriin asti pääsevät, jos sinne nyt joku joskus löytäisi. Elintarvikkeita kuivattuina ja säilykkeinä on neljälle hengelle vuosiksi, samoin polttopuita. Omaa metsää kymmeniä hehtaareja ympärillä ja parinkymmenen kilometrin päässä varamökki, jos jostain syystä paska osuisi päämökillä tuulettimeen.

vielä kun saisit ostettua paikan omakses

Pärjäisitkö hengissä, jos yhteiskunta lakkaisi olemasta?
Luulen, että itse pärjäisin, koska pystyisin ammattini tuomalla osaamisella elää
pelkällä vaihtotaloudella.
Kyllä kaikki pärjäävät vaihtotaloudella, siihenhän rahankäyttökin loppujen lopuksi perustuu.

Mä pärjäisin ihan oman työn ja luonnon antimilla. Omistan peltoa, metsää, järveä, osaan kasvattaa hyötykasveja ja kotieläimiä, osaan tehdä vaatteita alusta asti, pitää talon lämpimänä ja säilöä ruokia monella eri menetelmällä.

Kyllä kaikki pärjäävät vaihtotaloudella, siihenhän rahankäyttökin loppujen lopuksi perustuu.

Mä pärjäisin ihan oman työn ja luonnon antimilla. Omistan peltoa, metsää, järveä, osaan kasvattaa hyötykasveja ja kotieläimiä, osaan tehdä vaatteita alusta asti, pitää talon lämpimänä ja säilöä ruokia monella eri menetelmällä.
Entä jos tulee umpisuolentulehdus tai sääriluu murtuu poikki. Metsässä jäät kaatamasi puun alle jumiin eikä ole kännykkää millä soittaa apua. Elämä muuttuu paljon riskialttiimmaksi.

Järjestäytyisin, eli keräisin läjään eri asioiden osaajat joista olisi hyötyä luonnon armoilla pärjäämisen kanssa.
Löytyy lääkäriä, sotilasta, tiedemiestä sun muuta.
Sitten asuinpaikan etsiminen, maatila on hyvä - sukutila tms.

Aika moni asia onnistuu itseltäkin, tultakin ollaan lasten kanssa tehty metsässä ilman nykyvälineitä. Aseitakin osataan käyttää, mulla kulkee mukana siis 3 sniperia.🤗 Ja itsepuolustustaidoista vuosien kokemus joten saavat puolustaa mamaa jos hätä tulee.😬
Olen ihan kelpo maatilan/eläinten hoitaja ja ruoanlaittaja, osaan lypsää jne. Olen työskennellyt maatilalla nuorempana ja viettänyt kaikki lomat maalla maalaistalossa.
Olen myös hyvä organisoimaan asioita, mulla on kyky nähdä asiat helposti valmiina välivaiheineen.

Kun on asettauduttu ja saatu vatsat täyteen, on aika alkaa verkostoitumaan.
Perustetaan kyläyhteisö.

Nykyihminen pärjää hyvin helposti viikkojakin -> syömättä, mutta juomakelpoista vettä on oltava tai nestepitoista syötävää kuten marjoja jne.
Suomessa on lähteitä, on iso etu jos tällainen löytyy asuinpaikan läheltä.👍

Olisko sulla mielessä sellaista hyvää pientä kirjaa missä olisi kaikkia parantavia kasveja/yrtittejä käyttötarkoituksineen?
Sota-ajan oloihin kirjoitettiin aikanaan tämä kirja, löytyy varmaan jostakin antikasta ja ehkä kirjastostakin?
DSC_0027-1500x1500.JPG

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Helsinkiläinen kuolee kun sen vie 100 metriä tiestä metsään, kun se ei osaa navigoida sieltä ihmisten ilmoille :) ... mutta muutenhan se menee sillai, että kannattaa olla mahdollisimman lihava, koska jokaisessa kilossa rasvaa on 7000 kcal, jolla elää abourallaa 3 päivää. Eli jos on vaikka 30 kiloa rasvaa, elää sillä kolme kuukautta verrattuna toveriin, joka on fit ja kuolee parin päivän sisällä.
Niin on silloinkin, kun päättää olla syömättä

Yhteistyössä