Pärjäisitkö jos yhteiskunta ajautuisi kaaokseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Me mentäisiin varmaan mökille. Siellä ei tarvita sähköä ja puhdasta vettä saisi kaivosta. Ruokaa saisi metsästä ja järvestä ja siellä voisi kasvattaa kasviksia. Nyt tietenkin pitäisi kaupasta ostamassa pitkään säilyviä ruokia ja siemeniä. Olen itse joskus miettinyt, kuinka sitä pärjäisi ilman sähköä, kun nykyään melkein kaikki on sähkön varassa. Silloin on tullut mieleen, että itselleni ainoa paikka missä pärjäisi, jos sähköt katoaisi, olisi mökki.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No, napajää sulaa, napajäästä vapautuu metaania, joka kiihdyttää kasvihuoneilmiötä, joka taas edelleen sulattaa napajäitä, joka edelleen nostaa merenpintaa. Napajäiden sulaminen aiheuttaa valtavia tsunameita, jotka edelleen nostavat merenpintaa. Vesi nousee Salpausselän korkeudelle jättäen alleen kaiken sen alapuolella. Ihmiset siirtyväy ylöspäin ja yhteiskunta ei pysy muutoksessa mukana.

Siihen päälle vielä Maan navat vaihtavat paikkaa niin maailma sellaisena kuin me sen tunnemme on mennyttä :)

Hahaha, juuri näin.

Saanko nussia pilkkua? :D

Vapautuuko se metaani oikeasti napajäiltä vai merenpohjasta?

Napajäiden sulaminen tuskin aiheuttaa tsunameita. Vesi toki nousee, ja maapallon keskilämpötilan nousu nostaa vesimassoja myös sen takia, että vesi laajenee lämmetessään.

Napajäiden sulaminen saattaa pysäyttää golf-virran josta seuraisi jääkausi pohjoiselle pallonpuoliskolle. On olemassa mahdollisuus, että koko maapallo jäätyisi, ns snowball teoria. Se oliski jo aika paha!

Maan navat ovat vaihtamassa paikkaa kovaa vauhtia... Se tulee aiheuttamaan aika pahan katastrofin jossakin vaiheessa, sotkee tietoliikenteen ja altistaa hyvin suurille määrille säteilyä. Mutta milloin tuo homma etenee kriittiseen pisteeseen asti ja kuinka nopeasti kääntyminen tapahtuu? Hmm.

^ nippeli tietona että luin jostain tiedon tai sitten "tiedon" että meren pinta nousee n. 90 m. jos kaikki jäätiköt sulavat.

Näin myös kerran kartan miltä maailma näyttäisi jos veden pinta nousisi 100 metriä.. (taidan yrittää etsiä sen ) =)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
^ nippeli tietona että luin jostain tiedon tai sitten "tiedon" että meren pinta nousee n. 90 m. jos kaikki jäätiköt sulavat.

Näin myös kerran kartan miltä maailma näyttäisi jos veden pinta nousisi 100 metriä.. (taidan yrittää etsiä sen ) =)

Varovaisen arvioni mukaan on mahdotonta arvioida kuinka paljon vedet nousisivat - lämpötilan kohoaminen aiheuttaa niin paljon kaikenlaisia ilmiöitä. Tämänhetkiset vakammivat arvioit kuitenkin antaa paljon pienemmän numeron ku 90m, mä olen kuullu lukuja 7m-10m.

Jos sä etit netistä jäätiköiden yhteenlasketun massan niin mä tästä lasken nopiasti maapallon merellisen pinta-alan - sillähän se selviää aika äkkiä :D

Yhteistyössä