Parisuhdeväkivallasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Luin tuota Provon aloittamaa ketjua ja kauhistuin, miten ihmiset suhtautuvat uhriin. "Tiesit varmasti saavas paskaa niskaas kun et äijää käräytä" jne.

Itse tiedän mistä puhun, sillä olin viisi vuotta väkivaltaisessa suhteessa ennen kuin sain voimia lähteä. Ja juuri noin se menee. Joskus tulee se ensimmäinen lyönti, jonka jälkeen molemmat ovat kauhuissaan, kuinka tässä näin kävi, tai eivät välttämättä usko koko tapahtumaa todeksi. Toinen vannoo ettei lyö enää ikinä ja helppohan se on uskoa, toinenhan rakastaa minua ja nyt sillä vaan napsahti.
Aikaa kuluu ja jossain vaiheessa tulee toinen lyönti. Sitten kolmas... Yhtäkkiä elämä vaan on sellaista, eikä uhri osaa tehdä mitään tilanteen lopettamiseksi, kun kuitenkin rakastaa toista ja toivoo, että toinen muuttuisi. Henkinen väkivalta pahentaa tilannetta, uhrin itsetunto lyödään lyttyyn ja hän alkaa itsekin uskoa olevansa arvoton ja lyöntien olevan hänen omaa syytään.
Ja kyllä siihen lyömiseen tottuu, sitä vaan siivoaa jäljet ja jatkaa taas elämää eteenpäin niin kuin parhaiten taitaa.

En yhtään ihmettele etteivät väkivallan uhrit kerro kokemuksistaan kellekään, kun neuvot ovat tätä luokkaa: "Jätä se paska, olet enemmän arvoinen, ai et jätä no sitten olet typerä akka ja kenties ansaitsetkin hakkaamisen!"
Ei kukaan, joka ei ole väkivaltaa omakohtaisesti kokenut, voi ymmärtää, miksi toinen jää huonoon suhteeseen. Ennen minäkin olis sitä mieltä että yksi lyönti ja se on kerrasta poikki. No, elämä ei ole ihan niin mustavalkoista.

Onneksi sain voimia jättää väkivaltaisen miehen eikä minulla luojan kiitos ollut lapsia hänen kanssaan! Siinä tapauksessa en tiedä miten olisi käynyt. Nyt elämä on onnellista ja nykyinen mieheni ei ole vähääkään väkivaltainen. Enää en suostuisi kenenkään kynnysmatoksi ja turvallinen elämä on sitä mitä haluan lapsilleni, ja itselleni.

Toivon voimia Provolle ja toivottavasti saat asiasi miehesi kanssa järjestykseen. Toivon todella, että miehesi oppi tuosta yhdestä kerrasta eikä lyö sinua koskaan enää.

Sekä kaikille muille, jotka neuvojaan antoivat; on niin helppo jaella neuvoja tilanteeseen jossa ei itse ole koskaan ollut. Siltikään uhria ei koskaan saisi lähteä syyllistämään, ei vaikka hän ei toimisi niin kuin itse ajattelee oikein olevan. Eikä mikään koskaan oikeuta toista lyömään, ei edes nalkutus.

Millaiset olisivat sellaisia parhaita kommentteja antaa sitten talla palstalla?

Itse ainakin tuohon ketjuun kommentoin tyyliin "olet arvokas ihminen, et ansaitse tuollaista kohtelua" En mielestani syyllistanyt. Saattaako vakivallan uhri kokea lahtemiseen kannustamisen syyllistamisena?

Minulla on väkivaltainen mies.Kaikki käskee lähtemään ja sitten haukutaan kun en lähde.Syyt löytyvät ensimmäisestä viestistä.Tänään tuli taas turpaan,olen raskaanakin.Itsetuntoa minulla ei ole,tunnen itseni arvottomaksi,lyöntien ja puheiden takia.Koskaan ei tiedä mistä hermostuu.Mies juo,taas ilta yksin lapsen kanssa kotona.Tuntuu toivottomalle,ettei jaksa.Pitäisi tiskata,siivota jne.minä en vain jaksa.

Alkuperäinen kirjoittaja elämäni:
Minulla on väkivaltainen mies.Kaikki käskee lähtemään ja sitten haukutaan kun en lähde.Syyt löytyvät ensimmäisestä viestistä.Tänään tuli taas turpaan,olen raskaanakin.Itsetuntoa minulla ei ole,tunnen itseni arvottomaksi,lyöntien ja puheiden takia.Koskaan ei tiedä mistä hermostuu.Mies juo,taas ilta yksin lapsen kanssa kotona.Tuntuu toivottomalle,ettei jaksa.Pitäisi tiskata,siivota jne.minä en vain jaksa.

:hug:

Kommentit olet arvokas ihminen jne.eivät tunnu syyllistämiseltä,vaan ainakin minä olen suoraa saanut peetä niskaani millainen huono ihminen olen kun en lähde.Poliisille,lääkärille tms.en kehtaa mennä.Tälläinen oikeasti hävettää.Muutama ihminen tietää mitä mies tekee,mutta olen aina viestin välityksellä kertonut sen.En ikinä kehtaisi sanoa sitä ääneen.Hävettää että joku tekee minulle näin.Lisäksi,tästä myös saa haukkuja,sitä suojelee miestään..ettei työnantajat tms.saa tietää.Hänen vanhemmilleen sanoin asiasta,mutta väittivät minua valehtelijaksi ja että minä en saa heidän poikaansa koskea.En ole ikinä itse lyönyt.

Kommentit olet arvokas ihminen jne.eivät tunnu syyllistämiseltä,vaan ainakin minä olen suoraa saanut peetä niskaani millainen huono ihminen olen kun en lähde.Poliisille,lääkärille tms.en kehtaa mennä.Tälläinen oikeasti hävettää.Muutama ihminen tietää mitä mies tekee,mutta olen aina viestin välityksellä kertonut sen.En ikinä kehtaisi sanoa sitä ääneen.Hävettää että joku tekee minulle näin.Lisäksi,tästä myös saa haukkuja,sitä suojelee miestään..ettei työnantajat tms.saa tietää.Hänen vanhemmilleen sanoin asiasta,mutta väittivät minua valehtelijaksi ja että minä en saa heidän poikaansa koskea.En ole ikinä itse lyönyt.

Nimenomaan, HÄVETTÄÄ että oma mies tekee mulle tälläistä! Häpeä on se päällimmäinen tunne, ja sitten sitä ajattelee juuri niin että varmaan vika on sitten minussa kun mies hakkaa/annan sen tehdä niin. Eikä kukaan oikein tiedä mitä pitäisi sanoa jos asiasta kertoo. Eikä monikaan varmasti oikein edes usko vaikka kertoisikin, koska eihän mies yleensä muille näytä väkivaltaista puoltaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Alma Puunaula:
Millaiset olisivat sellaisia parhaita kommentteja antaa sitten talla palstalla?

Itse ainakin tuohon ketjuun kommentoin tyyliin "olet arvokas ihminen, et ansaitse tuollaista kohtelua" En mielestani syyllistanyt. Saattaako vakivallan uhri kokea lahtemiseen kannustamisen syyllistamisena?

Vaikea sanoa, riippuu sekin kyllä ihan ihmisestä. Itselleni juuri sanottiin että lähde äläkä pilaa elämääsi tuon miehen kanssa, mutta kuten sanottu, usein väkivalta alkaa pikkuhiljaa ja etenee sillä lailla ettei uhri oikein itsekään ymmärrä, miten tilanne on päässyt niin pahaksi.
En tarkoittanut kyllä sinun kommentteja tuolla syyllistämisellä, ja ymmärrän senkin että muut eivät ymmärrä miksi ihminen sietää väkivaltaa eikä heti pistä suhdetta poikki. Kuten sanottu, nämä ovat vaikeita asioita.

Minun mieheni on töissä ja muualla erittäin suosittu,kavereista ei ole puutetta..entiset naiset vonkuu perään ja niitä on riittänyt.Työpaikan on aina saanut helposti.Hän on johtavassa asemassa,harrastuksia löytyy ja aina valmis auttamaan kaikkia(paitsi minua ei,mutta sitähän ei muut tiedä koska se tapahtuu meillä kotona).Tekee pitkää työpäivää kun on niin lojaali työpaikalle.Hänestä ei taatusti ikinä kukaan uskoisi että tekee tälläistä minulle,sen kuulee puheista.Hänen äitinsäkkin esim.luulee että mies on oikea kultainen mies joka huolehtii lapsesta ja on niin hyvä..ja minä olen valehteleva ja paha.Hakattuaan minut saattaa samantien olla jonkun kanssa puhelimessa ja olla niin enkelimäinen,nauraa ja huumorikukkii..ei ikinä aavistaisi mitä on tehnyt..tai mitä tulee puhelun jälkeen tekemään.He jotka arvostelevat meitä joita todellakin HÄVETTÄÄ oma kohtelu,ette ikinä voi olla varmoja hakkaako teidän veljenne kumppaniaan tai hakataanko siskojanne,ystäviänne..sitä ei tiedä jollei toinen kerro.

Minun mieheni on töissä ja muualla erittäin suosittu,kavereista ei ole puutetta..entiset naiset vonkuu perään ja niitä on riittänyt.Työpaikan on aina saanut helposti.Hän on johtavassa asemassa,harrastuksia löytyy ja aina valmis auttamaan kaikkia(paitsi minua ei,mutta sitähän ei muut tiedä koska se tapahtuu meillä kotona).Tekee pitkää työpäivää kun on niin lojaali työpaikalle.Hänestä ei taatusti ikinä kukaan uskoisi että tekee tälläistä minulle,sen kuulee puheista.Hänen äitinsäkkin esim.luulee että mies on oikea kultainen mies joka huolehtii lapsesta ja on niin hyvä..ja minä olen valehteleva ja paha.Hakattuaan minut saattaa samantien olla jonkun kanssa puhelimessa ja olla niin enkelimäinen,nauraa ja huumorikukkii..ei ikinä aavistaisi mitä on tehnyt..tai mitä tulee puhelun jälkeen tekemään.He jotka arvostelevat meitä joita todellakin HÄVETTÄÄ oma kohtelu,ette ikinä voi olla varmoja hakkaako teidän veljenne kumppaniaan tai hakataanko siskojanne,ystäviänne..sitä ei tiedä jollei toinen kerro.

Tähän kuuluisi halihymiö, mutten osaa laittaa...
Miehesi kuulostaa aivan entiseltä mieheltäni, jolla oli narsistinen persoonallisuus. Kaikki oli aina muiden syytä, ei ikinä miehen omaa. Muille esitti niin ihanaa ja empaattista, mutta haukkui kuitenkin kaikkia selän takana. Kaikista naisista puhui huorina, jopa omasta äidistään. Ja todellakin koskaan ei voi tietää kuka kokee väkivaltaa kotona.
Paljon voimia sinulle ja parempaa elämää toivon!!!

:hug: aivan tekee "pahaa" lukea sinun pahaa oloasia. Oletko miettinyt lapsiasi? Vaikka miehesi ei ehkä vielä ole koskenut lapsiin et voi mennä takuuseen ettei niin voisi joskus käydä. Asutko kaupungissa jossa on turvakoti? Menisit turvakotiin ja hakisit eroa jo ennen uudentulokaan syntymää. Mutta voimia sinulle mitä ikinä päätätkin tehdä! Ja muistetaan että "pahalla" on tapana saada palkkansa. Ja se paha et ole missään tapauksessa sinä. :hug:

Valitettavasti tässä ei ole lähelläkään turvakotia.Olen yrittänyt psyykata itseäni että kun toinen syntyy ja mies jos viisveisaa meidän haluista lähdetään..ja jos jatkaa lyömistä..typerää mutta luulin raskaana ollessani olevani turvassa,mutta se ei häntä kuulemma haittaa.Itse rakastan lastani/lapsiani ylikaiken.

Älä enää odota, vaan lähde jos pystyt. Voitko saada tukea omasta perheestäsi? Voitko mennä esim. vanhempiesi luokse?
Ei kannata uskoa siihen, että olisi "arvoton ja huono". Et varmasti ole. Se, joka sanoo noin, on itse sitä.Hän siirtää omaa pahaa oloaan sinuun.
Ala pikku hiljaa irtaantua miehestäsi henkisesti. Hienointa olisi, jos tekisit sen jo nyt. Miehesi saa tuntemaan itsesi niin heikoksi, ettei sinulla ole edes voimaa lähteä. Se ei ole rakkautta, etkä ansaitse sitä mitenkään.
Usko vain, että elämäsi paranee kyllä, jos lähdet.

Valitettavasti tässä ei ole lähelläkään turvakotia.Olen yrittänyt psyykata itseäni että kun toinen syntyy ja mies jos viisveisaa meidän haluista lähdetään..ja jos jatkaa lyömistä..typerää mutta luulin raskaana ollessani olevani turvassa,mutta se ei häntä kuulemma haittaa.Itse rakastan lastani/lapsiani ylikaiken.

Usein se on juuri niin että hakkaaminen alkaa vasta esikoisen syntymän jälkeen. Mies tekee sen mustasukkaisuudesta. Hän on ennen lapsia ollut vaimolleen se tärkein ja lasten myötä asia ei enää olekkaan niin.

(Minulla on appiukko ollut tällainen hakkaaja, ja anoppi tajunnut erota vasta kun virkavalta on hänet siihen "pakottanut". Anopilla on ollut hengenlähtö jo todella lähellä. Heidän erostaan on jo yli 25 vuotta. Appiukolla on uusi kaveri, mutta todellakin nyt sellainen joka ei itseensä anna väkivaltaisesti koskea. (Tietää menneistä!) Anopilla on myös uusi mies. Appiukko on kunnon mies ja en ikinä olisi uskonut hänen tekevän moista. Välit meillä on kyllä kunnossa molempiin suuntiin.)

Yhteistyössä