Parisuhde, välittäminen, vastuullisuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kippa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kantapäät vastakkain?

• Jep

Ääniä: 1 100,0%
  • Njet

Ääniä: 0 0,0%

• Äänestäjiä yhteensä
    1
  • Kysely suljettu .
Jos on lapsia kotona ja toisella vanhemmalla ei ole yhtään rahaa tilillä, ja itse on lähdössä työmatkalle, niin todellakaan ei ole normaalin, huolehtivan vanhemman toimintaa nauraa ja lähteä jättämättä kotiin rahaa. Piste. Tähän ei nyt mitenkään liity se, käykö ap kirppareilla ja leipooko leipää. Noin ei vaan tehdä jos on lapsia.

Haloo, sillä miehellä ei ollut rahaa, sehän tässä oli ongelma. Mistäs olisi siis jättänyt? Jos mies joutuu lähtemään rahatta työmatkalle ja nainen jää kotiin kaapit täynnä ruokaa, niin en ihmettele jos mies naurahtaa sille, että naisella on muka se kriisi kun ei ole leipää. Oli tuo tilanne nyt varmasti miehellekin ikävä ja jos toinen vaan paasaa asiasta, jolle nyt ei ole muuta tehtävissä kuin olla ilman sitä leipää tai lainata rahat joltain perheen ulkopuoliselta, niin moni menee varmasti puolustuskannalle ja reagoi muuten kuin kaikkien taiteen sääntöjen mukaisesti.

Pelkkä valitus ilman rakentavia ehdotuksia aiheuttaa vaan ristiriitoja. Ei kai nyt aloittaja sentään ajatellut, että rahastoista pitäisi lunastaa vitosen leipärahan takia rahaa ulos? Ei välttämättä olisi edes saanut, ennen kuin rahaa tuli muutenkin eikä lunastuspalkkoidenkaan vuoksi siinä olisi minusta mitään järkeä, kun tarve oli noin pieni, lyhytaikainen ja ei-pakollinen.

Haloo, sillä miehellä ei ollut rahaa, sehän tässä oli ongelma. Mistäs olisi siis jättänyt? Jos mies joutuu lähtemään rahatta työmatkalle ja nainen jää kotiin kaapit täynnä ruokaa, niin en ihmettele jos mies naurahtaa sille, että naisella on muka se kriisi kun ei ole leipää. Oli tuo tilanne nyt varmasti miehellekin ikävä ja jos toinen vaan paasaa asiasta, jolle nyt ei ole muuta tehtävissä kuin olla ilman sitä leipää tai lainata rahat joltain perheen ulkopuoliselta, niin moni menee varmasti puolustuskannalle ja reagoi muuten kuin kaikkien taiteen sääntöjen mukaisesti.

Pelkkä valitus ilman rakentavia ehdotuksia aiheuttaa vaan ristiriitoja. Ei kai nyt aloittaja sentään ajatellut, että rahastoista pitäisi lunastaa vitosen leipärahan takia rahaa ulos? Ei välttämättä olisi edes saanut, ennen kuin rahaa tuli muutenkin eikä lunastuspalkkoidenkaan vuoksi siinä olisi minusta mitään järkeä, kun tarve oli noin pieni, lyhytaikainen ja ei-pakollinen.

Totta että typerää olisi vitosta säästötililtä nostaa. Eikä se nopeasti olisi tapahtunutkaan, mutta olisihan mies ehtinyt nostaa edellisellä viikolla rahaa niin että olisivat tarpeen tullen olleet käytettävissä alkuviikosta. Nyt on kuitenkin käyttämässä sieltä rahaa loppuviikolla että ostaa puutarhakalusteet... Ja oli sillä omaa rahaa että voi syödä siellä töissä! Ja kas kas oli syönyt myös leipää eväänä. Näin jälkikäteen ajateltuna olisinhan voinu sille laittaa puurot ja kaikki mukaan.
Ja en olisi huvituksen hetkellä pistänyt pahaksi mikäli mies olisi itse tehnyt rakentavia ehdotuksia naurun sijaan, tai itse tarjoutunut lainaamaan joltakulta rahaa.

Viimeksi muokattu:
Perusongelma kuviossa on se, että ilmeisesti maksatte yhteiselle taloustilille a) liian vähän tarpeeseen nähden b) molemmat tasasumman.

Oikea ratkaisu on, että maksatte a) niin paljon, että kaikki yhteiset menot = asumiskulut, vesi, sähkö, ruoka, lasten kulut voidaan maksaa ja b) summa on prosenttiosuus nettotuloista eli jos miehesi tienaa käteen kolme kertaa sen mitä sinä, hän myös maksaa 3 kertaa enemmän taloustilille. Kun tulosuhteet muuttuvat mennessäsi töihin, muutatte vastaavasti maksuosuuksia.

Omista hankinnoista ja jopa siitä työpaikkaruokailusta voi tiukan paikan tullen tinkiä, ei lasten ruokailusta. Jos kotona olevien pitää tyytyä näkkileipään ja kalapuikkoihin, pitää saman menun kelvata myös sille työssäkäyvälle.

• Tykkää
Reactions: kippa
Miehen mielestä meidän pitäisi pärjätä pari päivää ilman leipää, ja oli jopa itse töihin lähtiessään kuvitellut että hänellä on yli parikymppiä rahhaa

Suuttunut on kun vänkytän tämmösestä asiasta, eikä välitä mielipiteestäni.

Ei ottanut kantaa ehdotukseeni maksaa luottokorttinsa tyhjäksi ja kääntää talous plussan puolelle. Sanani ovat kuin ilmaa ja suuttuu kun aivan asiallisesti yritän keskustella. Moitti veemäiseksi ja ei jaksa katella yms. Huoh...

Ei tuolle mitään mahda.

Hei neuvokaas vielä kun näyttää siltä että olen tai minua on ainakin pidetty tyhmänä.
Paljastui että mieheni on pitänyt itsellään lainanlyhennyslykkäyksestä jääneet varat, vaikka rahaosuudet taloustilille ovat pysyneet ennallaan. Tilanteessa on aiemminkin ollut epätasaisuuksia koska veloitus menee miehen tililtä ja töissä ollessanikin olen tietämättäni maksanut suurempaa puolikasta miehelle.
Järkeni sanoo, että kun talousmenot eli lainanlyhennys pienenee, taloustilille tulisi jäädä enemmän rahaa, mutta näin ei ole käynyt vaan mies on itse pitänyt rahat joko käyttänyt ne tai laittanut ne säästöön, jonka summasta siis vähätellyt myös. Ja joita säästöjä en siis saa käyttää.
Miten ratkaisisin asian, vai onko se hyvä niin että mies saa kaiken kun on kerta se työssäkäyvä osapuoli? Mies ei tilanteessa näe mitään kummallista, joten vinkkejä perusteluun tarvitsen myös. Vai pitäisikö molempien prosentuaalisia maksuosuuksia vähentää vaikka taloustili oli nollilla, ei kuulosta toimivalta.
Mitä mieltä olette auton maksamisesta taloustililtä, kun ei ole minun nimissä? Suostuin bensoihin ja vakuutukseen mutta asiat ovat niin kinkkisiä kun mies tuntuu kovin valmiilta pitämään kaiken itsellään eikä jättänyt viime rahoista sen verran että saisimme joka päivälle leipää. Mutta koska en saa päättää mikä auto ostetaan ja paljon se tulee osamaksulla maksamaan niin miksi maksaisin sitä?
Toiseksi mies on liioitellut, hieman tuntuu että tietoisesti, korkomaksujen määrää 150€, eli siis minulle antanut sen kuvan jo usean kuukauden ajan että hän maksaa x summan kun onkin todellisuudessa maksanut 150€ vähemmän. Ei kuulemma tiennyt tarkalleen paljon se oli mutta tuntuu kummalliselta kun ero on niin suuri kuiten...

Viimeksi muokattu:
Ennen ei ollut, vuosi takaperin laitettiin. Yhä miehen tililtä menee asuntolaina. Väittää että ei vaan ole huomannut, että ei ole katsonut niin tarkkaan.

Mutta suuna päänä silmät pyöreinä viimeiseen asti valehteli toisesta asiasta, joten en ole varma onko aivan omaa ajattelemattomuuttaan tämä koko taloussotku, kuten antoi ymmärtää. Mitä mieltä olette; jos valehtelee jostain stripparikäynneistä polttareissa (josta en todellakaan suutu), onkohan mahdollista että muustakin? Ja niin sujuvasti. Eikä myöntänyt ennen kuin tein aivan selväksi että tiedän.

Talouskuvionne tuntuu sekavalta, voisit sitä vähän selventää. Onko asuntolaina miehen vai yhteinen? Siirtääkö hän sieltä taloustililtä rahaa omalle tililleen ja maksaa sitten tililtään lyhennykset? Vai maksaako hän asunto- ja autolainojen lyhennykset yksin sen lisäksi, että siirtää myös rahaa taloustilille? Maksatteko siis kumpikin taloustilille jonkun prosenttiosuuden tuloistanne, ette varmaan kuitenkaan samaa summaa?

Jos laina on yhteinen, niin tietysti sinä olisit myös yhtä lailla saanut tiedot korkosumman muutoksista. Meillä on kaksi lainaa, molemmat yhteisiä, mutta toinen veloitetaan miehen ja toinen minun tililtäni. Verkkopankissa kuitenkin näkyy molemmille molemmat lainat yhtä lailla tapahtumineen, eli tiedot ovat tasapuolisesti molempien saatavilla. Eri juttu tietysti, jos laina on yksin miehen.

Auto on ilmeisesti myös sinun elämisesi kannalta tarpeellinen, joten minusta on ihan kohtuullista että sen kuluja maksetaan yhdessä. Ja jos mies kuitenkin lyhentää auton lainan yksin, hänelle suurempi osuus kuluista meneekin. Auto on kuluva ja nopeasti arvoaan menettävä kapistus, joten lainan lyhentäminen on suuremmalta osin juoksevaa kulua (koska auton arvo laskee koko ajan) kuin omaisuuden kartuttamista.

Se nyt on ainakin selvää, että te ette tunne toisianne alkuunkaan. Tosin käytöksesi on sen verran ristiriitaista, että en ihmettele. Jos strippibaarissa käyminen on sinulle ihan ok, miksi se pitäisi "tunnustaa" ja miksi pidät asiasta jotain kuulusteluja? En myöskään saa selvää, onko sinun mielestäsi ongelma se, että mies säästää vai se, että mies tuhlaa. Oikeastaan tunnut olevan kateellinen miehen säästöistä, joka kertoo siitä (kuten tietysti myös tämän aloituksen kysymyksenasettelu) että et ole kovin sitoutunut parisuhteeseenne. Ehkä ei mieskään, varsinkaan jos oikeasti ihan tarkoituksella on säästöjään salaillut. Tai sitten pitää sinua tuhlarina ja siksi haluaa pitää säästämisensä ihan omana juttunaan, ettet vaatisi rahojen käyttämistä asioihin jotka olisi miehen mielestä turhuuksia.

Kuinka kukaan aikuinen jaksaa vääntää asiaa siittä kuka mitäkin maksaa, eikö se ole tärkeintä, että laskut maksetaan ja pöydässä on ruokaa. Kannattaa asioista sopia ennen lasten syntymää.

• Tykkää
Kyllä se kotona miehen ja yhteiskunnan rahoilla lojuvaa mammaa sapettaa kun mies käyttää OMIA ITSE TIENATTUJA RAHOJAAN johonkin muuhun kuin mitä mamma haluaa. Tai herra paratkoon, säästää niitä!

Siitähän on heti tultava nostamaan meteli kaksplussalle koska täällä saa aina sympatiaa muilta samanlaisilta joiden oman elämisen tarjoaa joku muu, mutta silti itse haluavat kontrolloida rahoja.

Voi vittu mitä paskaa.

Kyllä se kotona miehen ja yhteiskunnan rahoilla lojuvaa mammaa sapettaa kun mies käyttää OMIA ITSE TIENATTUJA RAHOJAAN johonkin muuhun kuin mitä mamma haluaa. Tai herra paratkoon, säästää niitä!

Siitähän on heti tultava nostamaan meteli kaksplussalle koska täällä saa aina sympatiaa muilta samanlaisilta joiden oman elämisen tarjoaa joku muu, mutta silti itse haluavat kontrolloida rahoja.

Voi vittu mitä paskaa.

Totta helvetissä sapettaa, jos mies ei välitä huolehtia edes jälkikasvustaan. Eroaisin noin itsekkäästä idiootista.

Vierailijattt, jos haluan saada ulkopuolisten mielipiteitä asiaan niin eikös se täällä onnistu? Oletuksenasi lienee se etten ole miehelle antanut mitään rahallisesti arvokasta, joka ei pidä paikkaansa. Ja että kun yhteiset lapset on niin pitäisin kohtuullisena että raha-asiatkin ovat avoimia, ja jos olisit lukenut koko ketjun niin jossain mainitsin ettei minulla ole mitään omia säästöjä vastaan. Sitä kylläkin että jos pistää yli sata euroa kuussa säästöön ja kotiväellä loppuu leipä eikä siihen rahaa heru. Mutta ratkaisuna siihen on ehdotettu että menisin töihin.
Ongelma on että se ei tässä tilanteessa nyt auta, ja jos joku ei sitä perustelematta usko todeksi nii ei voi mitään muuta sanoa kuin että onpa harmi. Sellaista se on ihmisten kanssa valitettavasti.
Alkaa tosiaan tuntua siltä että kuka jaksaa raha-asioista vääntää...en olisi muuten puuttunut koko asiaan mutta käyttövarat meni miinukselle ja itse en ollut niitä tuhlannu.
Viera.s onkelma säästämisessä on mielestäni siinä, että kun talouden kuluja vähennetään lyhennysvapaalla, sen pitäisi näkyä taloustilillä. Lisäksi jos säästää, olisi kiva jos se jolla varoja on, sijoittaisi niitä varoja perheeseen.
Kyllä olen vähän kateellinen kun laitan kaikki mitä tulee perheen pyörittämiseen sen sijaan että ostaisin itselle jotain, ja samaan aikaan toinen säästää ja kuluttaa miten tahtoo. HYVÄ että säästää, HARMI että emme tee sitä yhdessä. Mies haluaa säilyttää tietyn tason elämäntilanteesta huolimatta, minä tahdon joka kuun päivälle leipää. Niin se voi olla, sitoutumiskysymys.

Viimeksi muokattu:
Kuulostaa siltä, että ongelma on parisuhteessa. Jos ette saa parisuhdettanne toimimaan, niin silloin yhteiset raha-asiatkaan eivät voi toimia. Toimimattomassa parisuhteessa yhteiset raha-asioiden hoito voi onnistua, jos teillä on selkeät säännöt.

Jonkinlaista yritystä tilanteen korjaamiseksi miehellä on, mutta ilmeisesti hän on erkaantunut perheestä niin paljon, ettei tajua, mitä pitäisi tehdä vaan paikkaa huonoa oloaan ja syyllisyyden tunteitaan ostamalla kuomukärryjä, puutarhakalusteita ja muuta vastaavaa. Yrittäkää saada parannettua kommunikaatiota. Syyttelemällä se ei onnistu. Mies on varmaan yhtä pettynyt tilanteeseen kuin sinäkin, vaikka yrittää esittää muuta ja on välinpitämätön, koska ei siedä tilannetta.

• Tykkää
Viera.s onkelma säästämisessä on mielestäni siinä, että kun talouden kuluja vähennetään lyhennysvapaalla, sen pitäisi näkyä taloustilillä. Lisäksi jos säästää, olisi kiva jos se jolla varoja on, sijoittaisi niitä varoja perheeseen.
Kyllä olen vähän kateellinen kun laitan kaikki mitä tulee perheen pyörittämiseen sen sijaan että ostaisin itselle jotain, ja samaan aikaan toinen säästää ja kuluttaa miten tahtoo. HYVÄ että säästää, HARMI että emme tee sitä yhdessä. Mies haluaa säilyttää tietyn tason elämäntilanteesta huolimatta, minä tahdon joka kuun päivälle leipää. Niin se voi olla, sitoutumiskysymys.

Ettekö te sitten yhdessä tuosta lyhennysvapaasta sopineet ja samalla siitä, miten lyhennysten poisjäännin myötä lisääntyvä käyttöraha käytetään? Taloustili -systeemi ei teillä oikein toimi, en sitten tiedä mikä sen idea on alkujaankaan ollut, kun kuitenkin mies maksaa lainanlyhennykset korkoineen omalta tililtään. Minusta olisi paras joko maksaa kaikki yhteiset kulut taloustililtä tai luopua siitä kokonaan. Meillä ei ole koskaan sellaista ollut, eikä myöskään riitaa rahasta. Perhevapaiden aikana laskuja vaan jaettiin vähän normaalista poiketen, eli työssäkäyvä maksoi niitä enemmän. Henkilökohtaiset menot ja ruokakaupassa käynnit sai maksettua kyllä kotihoidontuellakin.

Työssäkäyvä ei voi tinkiä elintasostaan yhtä paljon kuin kotona oleva, eikä minusta tarvitsekaan. Töissä tarvitaan siistit vaatteet, eikä työmatkoilla voi keittää puuroa ja leipoa leipää. Hiuksetkaan ei voi olla epäsiisti pehko, vaan parturissa on käytävä säännöllisesti. Kotonaolevan on huomattavasti helpompi tinkiä tällaisista.

Itse, kun olin lapsen kanssa kotona niin oli sitä varten säästänyt 4000e, ei olisi käynyt mielessäkään mennä miehen kukkarolle. Jos ei ole rahaa niin mene töihin.

Itse, kun olin lapsen kanssa kotona niin oli sitä varten säästänyt 4000e, ei olisi käynyt mielessäkään mennä miehen kukkarolle. Jos ei ole rahaa niin mene töihin.
Mies ei tällaisia ehtoja laittanut lasten ylläpitoon.
Mielenkiintoista... Hoiditko siis vapaan aikana kaikki kulut puoliksi? Ja edelleen kaikki menot puoleksi? Onko palkkanne samalla tasolla ja onko sillä väliä sitten jos toinen tahtoo kalliimpaa kuin toinen, osallistuuko toinen siihenkin puoliksi vaikka ei tahtoisi juuri sitä?

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä