Pari kysymystä JÄÄKIEKOSTA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyttö Demistä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyttö Demistä

Vieras
1.) Kuinka vakavasti SINÄ suhtaudut jääkiekkoon? / Onko se sulle merkityksellistä?

2.) Miksei noissa mm-kisoissa ole naispuolisia pelaajia?

3.) Miksi juuri jääkiekko on Suomessa SE laji? Miksei vaikka cheerleadingin mm-kisoja seurata samalla tavalla? :D

(Olen demityttö. Demi on niin täyttynyt näistä lätkäkeskusteluista että siellä ei kukaan vastaa)

Alkuperäinen kirjoittaja tyttö Demistä;26294818:
1.) Kuinka vakavasti SINÄ suhtaudut jääkiekkoon? / Onko se sulle merkityksellistä?

2.) Miksei noissa mm-kisoissa ole naispuolisia pelaajia?

3.) Miksi juuri jääkiekko on Suomessa SE laji? Miksei vaikka cheerleadingin mm-kisoja seurata samalla tavalla? :D

1. Erittäin vakavasti. Lähden tänään häämatkalle, jonne vaimo meni jo pari viikkoa sitten edeltä.

2. Siksi, koska jääkiekkoliiton johdossa on vain miehiä ja naiset kärsivät samasta lasikattoilmiöstä kuin yritysmaailmassa. Ei ole helppoa murtautua miesvaltaiselle alalle.

3. Cheerleading on itse asiassa valtavassa nousussa ja on ennustettu, että se nousee jääkiekon rinnalle ja ohi Suomen suosituimpana urheilulajina seuraavien kymmenen vuoden aikana.

1. En nyt kovinkaan vakavasti, vaikka kannattankin omiani kovasti. Eli ei harmita pahasti esimerkiksi tänään, mutta voitot ovat äärimmäisen mukavia.
2. Se se vasta oisikin, jos tuolla miesten seassa olisi naisia. :)
3. Cheerleading ei ole niin kiinnostava, siinä hypitään ja tehdään erilaisia rakennelmia. Lätkässä on vauhtia ja hurmosta ja tehdään maaleja, taklataan ja on jännitystä. En kyllä seuraa pahemmin naisten lätkää, vaikka hyvin menestyvätkin. Ei vaan nappaa. Miehillä on enemmän rytkettä. Ja onhan jalkapallokin suosittua, mutta kun Suomi ei menesty isoissa peleissä.

Vastaan vain 1. ja 3. koska 2. on jo saanut vastauksen.

1. En suhtaudu vakavasti, mutta onhan sitä ihan kiva seurata ja tällaisissa peleissä mua kiinnostaa myös katsojien käyttäytiminen ns. katsomopsykologia.

3. Suomessa ei MITÄÄN naisvaltaisia urheilulajeja seurata yhtä paljon kuin miesvaltaisia urheilulajeja ja jos urheiluohjelmien nimuuttimääriä alkaisi seuraamaan, niin kyllä miesten lajit ja miesten pelit jne... saavat enemmän aikaa mediassa.

Itse olen iloinen kuitenkin siitä, että televisiossa on alettu näyttää vähän enemmän naisten laleja kuten vaikka muodostelmaluistelua, jossa Suomella on vankka harrastajamäärä ja kansaivälisesti menestyneitä joukkueita useampikin. Luulisin että syy tähän miesvaltaisen jajien suosioon on siinä, että miehet yksikertaisesti katsovat enemmän urheilua ja heitä kiinnostaa miesten lajit ja pelit enemmän kuin estettiisesti ja taiteellisesti suuntautuneet naistenjajit, vaikka niissä luulisi olevan enemmän silmänruokaa miehille.

Vastaan vain 1. ja 3. koska 2. on jo saanut vastauksen.

1. En suhtaudu vakavasti, mutta onhan sitä ihan kiva seurata ja tällaisissa peleissä mua kiinnostaa myös katsojien käyttäytiminen ns. katsomopsykologia.

3. Suomessa ei MITÄÄN naisvaltaisia urheilulajeja seurata yhtä paljon kuin miesvaltaisia urheilulajeja ja jos urheiluohjelmien nimuuttimääriä alkaisi seuraamaan, niin kyllä miesten lajit ja miesten pelit jne... saavat enemmän aikaa mediassa.

Itse olen iloinen kuitenkin siitä, että televisiossa on alettu näyttää vähän enemmän naisten laleja kuten vaikka muodostelmaluistelua, jossa Suomella on vankka harrastajamäärä ja kansaivälisesti menestyneitä joukkueita useampikin. Luulisin että syy tähän miesvaltaisen jajien suosioon on siinä, että miehet yksikertaisesti katsovat enemmän urheilua ja heitä kiinnostaa miesten lajit ja pelit enemmän kuin estettiisesti ja taiteellisesti suuntautuneet naistenjajit, vaikka niissä luulisi olevan enemmän silmänruokaa miehille.

Tähän voi osaltaan vaikuttaa myös se, että arvostelulajit eivät ylipäätänsä kiinnosta ihmisiä niin paljon kuin lajit joissa lasketaan vain suoraan maaleja tai katsotaan kuka on ensimmäinen. Se on minustakin hieman hassu ajatus, että urheilussa pisteet saadaan sen mukaan mistä tuomari tykkää ja kuinka hienolta jokin näyttää.

Sitten taas lajeissa joita harrastavat sekä miehet että naiset, miesten urheilu kiinnostaa enemmän myös ihan vain sen vuoksi, että he ovat lajissa parempia. Tosin paljon vaikuttaa tietysti ihan vain perinteet ja stereotypiat minkä huomaa esimerkiksi tenniksessä ja yleisurheilussa, jossa miehet ja naiset kilpailevat samoissa kisoissa, jolloin naisista ollaan melkein yhtä kiinnostuneita kuin miehistä.

Yhteistyössä