Paras palkki-istuin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28262258]Miksi ei olisi mahdollista...[/QUOTE]

Meillä ei esim enää 2v mahtunut ergonomisesti istumaan niin vaikka ei mikään pieni auto edes. Se ei ole turvallista enää joten piti valita aikaisemmin kasvot menosuuntaan vaihtoehdoista paras. Pienemmissä autoissa varmaan pitkälle lapselle aikaisemminkin. Siksi me ostettiinkin sellainen jonka voi kääntää että ihan viimeiseen asti voitiin pitkittää kääntämistä. :)

Meillä ei esim enää 2v mahtunut ergonomisesti istumaan niin vaikka ei mikään pieni auto edes. Se ei ole turvallista enää joten piti valita aikaisemmin kasvot menosuuntaan vaihtoehdoista paras. Pienemmissä autoissa varmaan pitkälle lapselle aikaisemminkin. Siksi me ostettiinkin sellainen jonka voi kääntää että ihan viimeiseen asti voitiin pitkittää kääntämistä. :)

Aijjaa, noh, niitäkin löytyy tilavampia ja vähemmän tilavia selkä-menosuuntaan istuimia... mikäs teillä oli?

[QUOTE="vieras";28262303]Aijjaa, noh, niitäkin löytyy tilavampia ja vähemmän tilavia selkä-menosuuntaan istuimia... mikäs teillä oli?[/QUOTE]

Markkinoiden kolmanneksi pienimpään ei mennyt, pienintä en olisi suostunut edes ostamaan kun oli ihan kuraa testeissä. :) Onko tämä jokin kilpailu? :D

Markkinoiden kolmanneksi pienimpään ei mennyt, pienintä en olisi suostunut edes ostamaan kun oli ihan kuraa testeissä. :) Onko tämä jokin kilpailu? :D

Ei. Mutta on olemassa myös tilavia selkä menosuuntaan istuimia, joihin menee oikeasti se 4 veekin :) ellei sitten ole erityisen iso ja pitkä lapsi jo 2 vuotiaana.

Oletko ap? Lähinnä ap:lle kuitenkin sanoin, että miksi istuimen kriteerinä on "kasvot menosuuntaan" pikkuiselle, kerta se ei ole turvallista.

Milloinkohan ihmiset tajuu että palkki istuin toimii ihan erilailla kuin vyöistuin. Eli mihin te perustatte sen ettei ole turvallinen. Vyöistuin jossa ollaan naama eteenpäin ei ole turvallinen. Palkki istuin on asia erikseen. Jopa saksalaisen auton ohjeissa sanotaan että srlkä menosuuntaan tai palkki istuin..

Kikiweltiltä tilattiin pallas. Makso 180€. Sis.postit 12€. Nyt katoin ni oli 2013 mallia ja hintaa se n.180€. Ja on kivoja värejä. Tytöllä on nyt candy colour ja poitsulle tilataan istuinta kuhan kasvaa =D toimiyus oki viikon luokkaa...

anteeksi kirj.vir.puhelimella menee tuo teksti piiloon..

Milloinkohan ihmiset tajuu että palkki istuin toimii ihan erilailla kuin vyöistuin. Eli mihin te perustatte sen ettei ole turvallinen. Vyöistuin jossa ollaan naama eteenpäin ei ole turvallinen. Palkki istuin on asia erikseen. Jopa saksalaisen auton ohjeissa sanotaan että srlkä menosuuntaan tai palkki istuin..

Kikiweltiltä tilattiin pallas. Makso 180€. Sis.postit 12€. Nyt katoin ni oli 2013 mallia ja hintaa se n.180€. Ja on kivoja värejä. Tytöllä on nyt candy colour ja poitsulle tilataan istuinta kuhan kasvaa =D toimiyus oki viikon luokkaa...

anteeksi kirj.vir.puhelimella menee tuo teksti piiloon..

Estääkö se palkki pään eteenpäin notkahtamisen rajussa nokkakolarissa?

[QUOTE="vieras";28262555]Estääkö se palkki pään eteenpäin notkahtamisen rajussa nokkakolarissa?[/QUOTE]

Se perustuu nimenomaan siihen, että törmäyksessä eteenpäin menee koko yläkroppa, ei pelkästään pää, niinkuin vyöistuimissa. Eli retkahdusvammariski huomattavasti pienempi.

[QUOTE="vieras";28262560]Se perustuu nimenomaan siihen, että törmäyksessä eteenpäin menee koko yläkroppa, ei pelkästään pää, niinkuin vyöistuimissa. Eli retkahdusvammariski huomattavasti pienempi.[/QUOTE]

Eli ei estä pään notkahtamista. Minusta se ei oikeen riitä, että vammariski on pienempi jos vertaa kaikkein huonompaan vaihtoehtoon...

Mikään istuin ei täysin estä joka suunnasta tulevaa vaarallista notkahdusta. En jaksa tämän enempää asiasta kinata. Kolari on aina vaarallinen ja tietystä suuntaa kohtalokas jokaisesta suunnasta.

Ei sitä voi MISSÄÄN istuimessa sanoa satavarmaksi, etteikö pää voisi notkahtaa. Siksi sanoin että riski huomattavasti pienempi, ei olematon.

Muutoinkin kolaritilanteet ovat harvoin suoria nokkakolareita, kyllä se useimmiten rytisee joko perään tai sivuilta.

Kyllä mä muistelisin lukeneeni että suomessa nimenomaan ajetaan niitä nokkakolareita, kahden auton nokakkain ajo tai suistutaan tieltä ja törmätään puuhun tms. kovassa nopeudessa. Ja sehän on huomattavasti vaarallisempi kolarimuoto (jos näin voi sanoa), verrattuna esim. peräänajoon. Kyllä mä ajattelisin että lapsella tulee olla paras suoja nimenomaan ajatellen sitä pahinta mahdollista kolarirysää, niissä missä on todellinen hengenvaara. Pienen lapsen pää on iso ja painaa paljon, mutta niska ei ole yhtä vahva kuin aikuisella. Kun se nokkakolarissa notkahtaa alas ja eteen, siinä menee äkkiä niskaranka katki, aiheuttaen kuoleman tai vakavan halvaantumisen. Lisäksi olen lukenut että palkki-istuimet aiheuttaa enemmän vaurioita sisäelimille.

Jos asiasta ei jaksa "vängätä", niin eihän tähän keskusteluun osaan ole pakko osallistua.

Tämän keskustelun aiheena oli paras palkki-istuin, ei paras turvaistuin. Joten on ihan oikeutettua tässä keskustelussa sanoa, ettei aiheesta jaksa väitellä.
SINUN ei tarvitse tähän keskusteluun siis osallistua, vaan voit kaikessa rauhassa perustaa oman ketjun, jossa julistaa omaa näkemystäsi :)

• Tykkää
Reactions: moona81
[QUOTE="vieras";28262673]Tämän keskustelun aiheena oli paras palkki-istuin, ei paras turvaistuin. Joten on ihan oikeutettua tässä keskustelussa sanoa, ettei aiheesta jaksa väitellä.
SINUN ei tarvitse tähän keskusteluun siis osallistua, vaan voit kaikessa rauhassa perustaa oman ketjun, jossa julistaa omaa näkemystäsi :)[/QUOTE]

No eihän sun ole pakko väitellä tästä asiasta, vaan voit skipata mun läpinät ja keskittyä muuhun läpinään tässä keskustelussa ;)

Ja valitettavasti sinä et määrää kuka täällä osallistuu mihinkin keskusteluun ja miltä kantilta, minusta ihan oleellista mainita noidenkin istuinten turvallisuudesta, tätä keskustelua voi lukea joku sellainenkin ulkopuolinen, jolla ei asioista tietoa ole.

Itsehän ensimmäisenä mainitsit, ettei tähän keskusteluun tarvitse osallistua. Se pätee myös sinuun :) Ketään en tietääkseni ole määräillyt.

Aina vaan jonkun tarvitsee tulla kiillottelemaan sädekehäänsä ja jankkaamaan aiheen vierestä. Joku epävarmuus omasta valinnasta siinä tuntuu taustalla olevan, kun pitää väen vängällä joka raossa selitellä oman valintansa ylivertaisuutta. Minua ei kiinnosta ainakaan paskaakaan, minkä istuimen kukin valitsee. Itse olen tyytyväinen ratkaisuuni, eikä minulla ole mitään tarvetta tulla selittelemään palkki-istuimen eduista keskusteluihin, joissa sitä ei alunperinkään käsitellä.

[QUOTE="vieras";28262653]Kyllä mä muistelisin lukeneeni että suomessa nimenomaan ajetaan niitä nokkakolareita, kahden auton nokakkain ajo tai suistutaan tieltä ja törmätään puuhun tms. kovassa nopeudessa. Ja sehän on huomattavasti vaarallisempi kolarimuoto (jos näin voi sanoa), verrattuna esim. peräänajoon. Kyllä mä ajattelisin että lapsella tulee olla paras suoja nimenomaan ajatellen sitä pahinta mahdollista kolarirysää, niissä missä on todellinen hengenvaara. Pienen lapsen pää on iso ja painaa paljon, mutta niska ei ole yhtä vahva kuin aikuisella. Kun se nokkakolarissa notkahtaa alas ja eteen, siinä menee äkkiä niskaranka katki, aiheuttaen kuoleman tai vakavan halvaantumisen. Lisäksi olen lukenut että palkki-istuimet aiheuttaa enemmän vaurioita sisäelimille.

Jos asiasta ei jaksa "vängätä", niin eihän tähän keskusteluun osaan ole pakko osallistua.[/QUOTE]

Tästä sisäelinvauriojutusta oli ainoastaan spekulointia yhden istuimen kohdalla joka kiinnitettiin väärin. :) Älkää jakako tietoa jos ei sitä ole. Miksi tämä on nyt näin kolahtava aihe sinulle!? Ole sitten tyytyväinen jos ostit sen turvallisen istuimen ja lapsi mahtuikin pitkään. :) Jatkettaisiinko kuitenkin aiheesta puhumista, toit mielipiteesi jo esille ja se tuli selväksi. :)

[QUOTE="vieras";28262740]Itsehän ensimmäisenä mainitsit, ettei tähän keskusteluun tarvitse osallistua. Se pätee myös sinuun :) Ketään en tietääkseni ole määräillyt.

Aina vaan jonkun tarvitsee tulla kiillottelemaan sädekehäänsä ja jankkaamaan aiheen vierestä. Joku epävarmuus omasta valinnasta siinä tuntuu taustalla olevan, kun pitää väen vängällä joka raossa selitellä oman valintansa ylivertaisuutta. Minua ei kiinnosta ainakaan paskaakaan, minkä istuimen kukin valitsee. Itse olen tyytyväinen ratkaisuuni, eikä minulla ole mitään tarvetta tulla selittelemään palkki-istuimen eduista keskusteluihin, joissa sitä ei alunperinkään käsitellä.[/QUOTE]

En puhunut koko keskustelusta, vaan siitä että jos ei jaksa mun kanssa "jankata", niin mulle ei tarvitse vastailla :) tiedätkö, voit vaan ohittaa viestini ohankolautuksella.

Jos olet tyytyväinen valintaasi, minun juttuni tuskin sitten koskettaa sua millään tavoin, eli voit ohittaa viestini.

Ja ei kyse ole mistään minun ylivertaisuudesta, vaan ihan yleisestä suosituksesta. Suositus on että pieni matkustaa selkä menosuuntaan, siksi ihmettelin miksi ap:n tärkein kriteeri tuntuu olevan päinvastainen.

[QUOTE="vieras";28262708]minusta ihan oleellista mainita noidenkin istuinten turvallisuudesta, tätä keskustelua voi lukea joku sellainenkin ulkopuolinen, jolla ei asioista tietoa ole.[/QUOTE]

Sinunkin tietosi perustuu "muistelisin lukeneeni" ja "olen jostain lukenut". Tuolla faktapohjalla en sinuna lähtisi ketään valistamaan turvallisuusasioista. Netistä löytää varmasti materiaalia puolesta ja vastaan, se mitä on lukenut, ei välttämättä kerro asioiden todellisesta laidasta yhtään mitään.

Tästä sisäelinvauriojutusta oli ainoastaan spekulointia yhden istuimen kohdalla joka kiinnitettiin väärin. :) Älkää jakako tietoa jos ei sitä ole. Miksi tämä on nyt näin kolahtava aihe sinulle!? Ole sitten tyytyväinen jos ostit sen turvallisen istuimen ja lapsi mahtuikin pitkään. :) Jatkettaisiinko kuitenkin aiheesta puhumista, toit mielipiteesi jo esille ja se tuli selväksi. :)

Olen hyvin tyytyväinen. Ja toivon ettei kukaan osta lapselleen vaarallista istuinta, tiedon puutteen vuoksi.

Voit hyvin jatkaa aiheesta puhumista, en tietääkseni ole sua estellyt...

Meillä on sekä Kiddy Infinity Pro että Kiddy Comfort Pro. Molempia voin suositella lämpimästi. Lapset (4 ja 6v) matkustavat niissä mielellään pitkiäkin matkoja, kun näkevät hyvin eteenpäin ja voivat katsella maisemia. Palkki/istuin ei juurikaan hiosta ja toppavaatteissakin mahtuvat vielä hyvin penkkeihinsä. Meillä on kaukalosta siirrytty suoraan noihin suunnilleen siinä vaiheessa, kun lapset ovat olleet vähän reilu vuoden vanhoja.

[QUOTE="vieras";28262769]Sinunkin tietosi perustuu "muistelisin lukeneeni" ja "olen jostain lukenut". Tuolla faktapohjalla en sinuna lähtisi ketään valistamaan turvallisuusasioista. Netistä löytää varmasti materiaalia puolesta ja vastaan, se mitä on lukenut, ei välttämättä kerro asioiden todellisesta laidasta yhtään mitään.[/QUOTE]

No se tieto, että lapsi matkustaa autossa selkä menosuuntaan asennettavassa istuimessa vähintään 3-vuotiaaksi, löytyy ihan liikenneturvan sivuilta. Ei se ole mikään mun mututuntuma, haloo.

Yhteistyössä