Paras mansikkatäyte kakkuun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jauhopeukalo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jauhopeukalo

Vieras
Nyt joku ihana täyte mansikoista. Tytöllä tulossa synttärit ja pakkasessa viel iso kasa mansikoita. Joku sellainen mousse? olis ihana. "Ongelmaa" aiheuttaa vaan se et kakun tulee olla laktoositon ja gluteeniton. Onko marsipaani muuten gluteeniton? Laktoositon taitaa olla... Leppäkerrttukakkua olen aatellut :)

Voi sen moussen tehdä laktoosittomanakin. Valion laktoositonta tuorejuusto ja laktoositonta vispikermaa, mansikoita ja sokeria tarpeen mukaan. Tomu tai normaalia. Ja liivatetta.
Katsopa vaikkapa sallisen sivuilta marsipaanin gluteenittomuus, olen merko varma kyllä että on. Sokeria ja manteleitahan se on.

Mä tein just gluteenittoman ja laktoosittoman kakun. Pohjat tein ohjeella 4 munaa, 1,5dl sokeria ja 1,5dl perunjauhoja ja vajaa tl leivinjauhetta. Pohjiahan voi tehdä useampia. Mä sit puolitin ne pohjat, jotta kakusta tuli sittn suorakaiteen muotoinen. Yhteen kakkuun tuli 4 puolikasta. Paistoin uunipellillä 225 asteessa 6 minuuttia. Ja kerma oli tietty laktoositonta ja lisäsin kerman sekaan viel laktoositonta rahkaa. Täytteenä oli mansikoita ja banaania ja tuota kermarahkaseosta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä tein just gluteenittoman ja laktoosittoman kakun. Pohjat tein ohjeella 4 munaa, 1,5dl sokeria ja 1,5dl perunjauhoja ja vajaa tl leivinjauhetta. Pohjiahan voi tehdä useampia. Mä sit puolitin ne pohjat, jotta kakusta tuli sittn suorakaiteen muotoinen. Yhteen kakkuun tuli 4 puolikasta. Paistoin uunipellillä 225 asteessa 6 minuuttia. Ja kerma oli tietty laktoositonta ja lisäsin kerman sekaan viel laktoositonta rahkaa. Täytteenä oli mansikoita ja banaania ja tuota kermarahkaseosta.

Toi pohjahan on siis kääretortun ohje.

Heh ei mulle kakkupohja tuota ongelmia vaan se täyte aina :( Liivatejutut ei vaan tuu sillai kauniisti korkeaksi vaan sellainen millinpaksuinen kerros vaan. Nooh pitää googlettaa...

Mua taas ällöttää tuollaiset liivatemössöt kakuissa kun tiedän, mistä liivate on peräisin. Eläinten luista ja nahoista keitettyä liejua.

Mut onko liivate sallittu gluteenittomalle?

Sitä en tiedä mut isäni voi syödä ainakin ja hän ainut keliaakikko

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mua taas ällöttää tuollaiset liivatemössöt kakuissa kun tiedän, mistä liivate on peräisin. Eläinten luista ja nahoista keitettyä liejua.

Mut onko liivate sallittu gluteenittomalle?

Sitä en tiedä mut isäni voi syödä ainakin ja hän ainut keliaakikko

Juu kattelinkin tietoa tuosta ni sehän on tehty eläimestä.

Alkuperäinen kirjoittaja jauhopeukalo:
Heh ei mulle kakkupohja tuota ongelmia vaan se täyte aina :( Liivatejutut ei vaan tuu sillai kauniisti korkeaksi vaan sellainen millinpaksuinen kerros vaan. Nooh pitää googlettaa...

Mulla on yleensä useamman sentin kerros täytettä jos liivatemousse. Teetkö liian vähän?

Mä tein niin että muussasin pakastemansikoita pienemmiksi, ja sitä väliin. Mukaan väliin rahka + kermaseos, päälle mansikkakermasta koristelu. Maittoi tosi hyvin kaikille vieraille, ja mä olen yleisesti ottaen aika surkea leipomaan.

Yleisesti ottaen kevättalvisesta pakasteesta löytyvästä vetisestä mansikkamuussista ei tule hyvä kakuntäyte. Se on mansikan irvikuva, ja pahan makuinen. Mieluummin käyttäisi tuoreita hedelmiä.

Yleisesti ottaen kevättalvisesta pakasteesta löytyvästä vetisestä mansikkamuussista ei tule hyvä kakuntäyte. Se on mansikan irvikuva, ja pahan makuinen. Mieluummin käyttäisi tuoreita hedelmiä.

Onpahan nuo ainakin minun tutuilleni kelvanneet. Ja hyvää on ollut.

Onpahan nuo ainakin minun tutuilleni kelvanneet. Ja hyvää on ollut.

Samoin. Mutta meidän mansikat olikin kokonaisina pakastettu ja omasta maasta.

Yhteistyössä