Miksi nykyään ajatellaan että elämä on karkkikauppa?
Hyvä kysymys. Jossain Ylen keskusteluohjelmassa tällä viikolla puhuttiin asioiden karamellisoinnista. Sorrun liian usein irto- ym. karkkiostoksiin. Kai elämässäni täytyy olla jotain heikkouksia etten ala kuvitella itseäni täydelliseksi.
MTVuutiset-sivulla Elisabeth Rehn kertoo katsovansa hauskoja hömppäohjelmia ja nauravansa niille itsekseen. Kaivan netistä hauskaa katsottavaa. Viimeksi katsoin Yle Areenalta Lomalla-elokuvan.
Elokuva ei enää tuonut mieleeni ikäviä asioita kuten viime katsomiskerralla.
Elokuvassa on ihana ja onnellinen loppu. Outi Mäenpään hassu ulkomaalaistoimittajahahmo tuli mieleeni elokuvaa katsoessani. Hän huiputti tv-sarjassa ovelasti maski kasvoillaan mieshaastattelijaa teeskennellen olevansa japanilainen toimittaja. Kirja, elokuva tai lehtiartikkeli saattaa huvittaa tuomalla mieleen muiston jostain toisesta ohjelmasta tai oman elämän sattumuksista. Kipeille muistoille pystyy nauramaan aikojen päästä.
Olen pitänyt lukupaastoa jo harvinaisen kauan. Suorastaan karttelen kirjastoa, kirjakauppoja, kirjallissuusiltoja ja sanomalehtien kirja-arvosteluja. Kun hyvä kirja imaisee mukaansa, kaikki muut asiat jäävät odottamaan vuoroaan.
SF-elokuvienkin katsominen suorana Areenalta on jäänyt vähiin. Tosin perjantaina ehdin katsoa loppuminuutit vuoden 1936 Pohjalaiset-elokuvasta. Roolihahmot ovat körttejä ainakin ulkonäkönsä puolesta.
Jos voisin napsauttaa sormiani, ja esittää yhden toivomuksen kolmesta ensi kesälle, yksi niistä olisi päästä katsomaan Laura Malmivaaran esittämä rooli Savonlinnan oopperajuhlilla. Olen kerran käynyt Olavinlinnassa, joten sen näkeminen ei olisi kiinnostavin asia. Tietääkseni Lauran esitys kertoo Paavo Ruotsalaisesta. Viimeiset kiusaukset olen katsonut Yle Areenalta.
Ostan ja luen nykyään eniten lasten kirjoja monella kielellä. Valtavirran poikkeuksena en osta Muumi-kirjoja, vaatteita ja tavaroita. Aikuiset lapseni eivät niitä halua lapsenlapsilleni.
Summa summarum. Lukutauko tekee hyvää. Yritän uudistaa itseäni, ja siirtää mielenkiintoni uusiin kulttuureihin ja kieliin. Ehkä Trumpin valtakausi mullistaa muidenkin ihmisten arvot ja asenteet uusiin sfääreihin.
Olen liikaa kuluttanut amerikkalaista populaarikulttuuria muiden parempien elämysten kustannuksella.