papillooma virus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oops
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oops

Vieras
kiva, kuulin eilen että papa-kokeessa selvisi että mulla on papillooma virus, toisin sanoen kondylooma, joka voi kehittyä kohdunkaulan syöväksi. Tää kuka mulle vastaukset kertoi oli joku harjoittelija ja sanoi että puolen vuoden päästä otetaan kontrollinäyte. Mietityttää vaan että miten asiantuntevaa henkilökuntaa siellä oli tätä tutkinut, kun harjoittelija kertoi että lääkäri osais kertoa paremmin, mutta ei sit kuitenkaan ohjannu lääkärille...tää papilloomavirus on sit tarttunu varmaan mun mieheenkin. ei oo mitään tietoa, mitä virus voi miehille aiheuttaa. mistä tiedän ettei mulla jo ole kohdunkaulan syöpää? tietääkö joku asiasta jotain?

Miehelle melko harmiton. Mikä sinun papa-luokkasi oli? Jos kakkonen, niin mene kontrolliin ja voi olla sitten jo ykkönenen. Kolmonen tuskin on, sitten olisi tehty kolposkopia. Ole rauhallisin mielin, ei sinulla syöpää ole, sinut olisi ohjattu jatkotutkimuksiin. Papillooma paranee spontaanisti usein(n. 70% tapauksista). Ja olet nyt seurannassa, niin ei se pääsekään kehittymään syöväksi. Jos tupakoit, lopeta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miehelle melko harmiton. Mikä sinun papa-luokkasi oli? Jos kakkonen, niin mene kontrolliin ja voi olla sitten jo ykkönenen. Kolmonen tuskin on, sitten olisi tehty kolposkopia. Ole rauhallisin mielin, ei sinulla syöpää ole, sinut olisi ohjattu jatkotutkimuksiin. Papillooma paranee spontaanisti usein(n. 70% tapauksista). Ja olet nyt seurannassa, niin ei se pääsekään kehittymään syöväksi. Jos tupakoit, lopeta.

mutta yleensä, jos papassa on jotain hämminkiä, niin se otetaan heti puheeks (tai ainakin pitäs ottaa) ja annetaan samalla uus kontrolliaika...

Mun serkulla oli just muistaakseni jotain kakkosen luokkaa, niin ne gynellä sitä seuras, ja lopulta se oliki sit jo ihan normaali.

Alkuperäinen kirjoittaja SaNi-81:

mutta yleensä, jos papassa on jotain hämminkiä, niin se otetaan heti puheeks (tai ainakin pitäs ottaa) ja annetaan samalla uus kontrolliaika...

Mun serkulla oli just muistaakseni jotain kakkosen luokkaa, niin ne gynellä sitä seuras, ja lopulta se oliki sit jo ihan normaali.

Niinhän sanoinkin, että hyvä kun on seurannassa, ja ap on seurannassa. Luokka olisi kyllä pitänyt sanoa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
googlesta löysinkin jo tietoa, mut lähinnä askarruttaa se, että näkeekö papa-kokeesta syöpäsolut? ja sit se aiheuttaako virus jotain miehellekin.

papa- kokeella seulotaan nimenomaan syöpää, joten siis syöpäsolut näkyvät kyllä siitä. Hoitamaton kondylooma voi kehittyä syöväksi, mutta muutokset pahanlaatuisiksi eivät tapahdu nopealla aikavälillä. papilloomaviruksia on myös monia eri tyyppejä ja vain osa niistä voi syövälle altistaa.

ei mulle kerrottu mitään papaluokkaa. pitäisköhän se selvittää..tupakoin välillä, tyyliin 0-2 tupakkaa per päivä, mut pitää lopettaa kokonaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kiitti vastauksista, nyt tiedän, ettei ole mistään kauhean vakavasta asiasta kyse.

Sukupuolitautihan se on... Jollei miehelläsi ole näkyviä muutoksia ei häntä tarvitse hoitaa, mutta jos on niin silloin on tietenkin hänetkin hoidettava.

Yhteistyössä