PAPA-tulos lk 3...

Onko kellää raskausaikana PAPA-kokeen tulos ollut tuota luokkaa?
Mulla aina ennen ollut normaali, mutta nyt muutama päivä sitten sain tulokset ja PAPA-yulos oli lk 3, voiko raskaus vaikuttaa solumuutoksiin?

Jatkotutkimuksiin odotan lähetettä, ja voin sanoa että hiukan hirvittää, ja se että voiko tutkimuksia tehdä raskaana ollessa?

vauvis 15+0(14+6) :heart:

Minulla luokkamuutos II oli muuttunut III puoli vuotta ennen raskautta. Kävin lisätutkimuksissa jossa otettiin kohdunkaulan puudutuksella pari koepalaa kohdunsuulta. Tämä oli kivuton, jännitys vain huikea. Mutta silloin ei vaatinut enempää hoitoa, ainaostaan että seurataan puolen vuoden välein uudella papa-kokeella. Antoivat luvan yrittää raskautua, ja raskauduin. Papa-kokeet otettiin raskauden alkuvaiheessa uudelleen, ja sain kirjeen että tulla uudelleen koepalojen ottoon kun jälkivuoto on loppunut synnytyksen jälkeen. Eli voi olla että eivät ala sullekaan mitää kummenpaa tekemään raskauden aikana, elleivät halua varmistaa, mutta uskon että vaikka ottavat koepaloja nyt, on vaaratonta raskaudelle kun se sen tekee nätisti.

Alkuperäinen kirjoittaja Juli05:
Mites muuten ottaako ne papan raskausaikana jos sitä ei oo otettu vuosiin?
jotkut sanoo ettei papaa oteta raskauden aikana ,mut mulle tuli kutsu jouukkotarkastukseen(papa) ja siinä esitteessä luki ettei raskaus oo este tutkimukselle. en tiedä sitten,mut peruin ajan koska oon hiljattain käynyt papa kokeessa. eikai se raskaus sit luulis vaikuttavan tulokseen poikkeavasti :eek: en kyl osaa sanoa.....

ap toivotaan että ei mitään vakavaa :hug:

Mulle sanoi naistentautien erikoislääkäri, kun odotin esikoistani, että ei kannata mennä raskaana otattaan papaa, sieltä voi löytyä sellaista mitä mä en halua edes tietää (en tiedä mitä tällä tarkoitti) ja synnytyksen jälkeen täytyis odottaa jonkin aikaa ennen kun menee ottaan näytettä. Minä odotin n. 3 kk ja se oli luokkaa I

Mulla otettiin papa-koe rv 9 ja siellä löyty solumuutoksia luokkaa 2 ja jotain muuta "hämärää" (lääkärin sanat, en tiedä edelleenkään mitä se hämärä sitten on...)
jatkotoimenpiteenä olis ollut koepalan otto, mutta sitä ei raskaana ollessa tehdä, joten lääkäri sanoi että odotellaan synnytystä ja sen jälkeen otetaan.
juli05 mulla just sen takia otettiin se papa raskausaikana kun sitä ei ollu kolmeen vuoteen otettu,muuten sitä ei kai otettais.

Mulle sanoi lääkäri (vaikken muistanut milloin papa viimeksi otettu, ainakin 2v aikaa), ettei raskauden aikana ole hyvä turhaan ronkkia kohdunsuuta, eli ei oteta ellei jostain syystä pakko. Mikäköhän se pakko sitten olis..?

Ei sanonut mitään siitä että voi olla outouksia, mutta kuulostaa kyllä ihan hullulta ottaa näytettä jos tiedetään että se voi näyttää ihan puuta heinää raskauden takia. Hmm. Vaikeeta.

Mulla ei ole ainakaan otettu papaa raskausaikana, ei ekassa eikä tokassa. Ekan jälkeen oli luokka 2 jälkitarkistuksessa. Kävin puolen vuoden päästä kontrollissa, ja se oli sitten luokka 1.

Toivottavasti ei mitään vakavaa, ja ihmettelen, että miksi ylipäätään joiltakin otetaan papa raskausaikana??? Tietty jos ei ole pitkään aikaan otettu, mutta... ihmettelen vain.

Mulla otettu papa molemmissa raskauksissa, ja olisi jopa loopkonisaatio tehty toistamiseen, jos olisi ollut tarvetta. Tätä toimenpidettä kyllä olisin miettinyt ja tarkkaan, olisinko antanut tehdä. Nyt onneksi papa oli 1.luokkaa, joten seuraava papa ja koepalat otetaan jälkitarkastuksessa. Mulle gyne sanoi että ihan riskitöntä käydä papassa raskausaikana, en oisi muuten antanut ottaakaan.

Hassua, miten erilaisia käytäntöjä tässäkin asiassa on!

Meillä otetaan näköjään PAPA ihan rutiinisti raskausaikana 1. lääkärintarkastuksessa. Mullakin otettu molemmissa raskauksissa. Ensimmäisessä tulos olikin yllättäen lk II (ennen ja jälkeen sen aina ollut puhdas) ja sitä sitten kontrolloitiin, palautui takaisin normaaliksi itsekseen.

Useasta lähteestä olen minäkin kuullut, ettei papa raskauden aikana edes ole kovin luotettava ja loogiseltahan tämä kuulostaakin; onhan siellä monenlaista muutosta menossa. Joten en aivan ymmärrä, miksi meilläkin tuo halutaan aina alkuraskaudessa ottaa :| .

Yhteistyössä