PAPA luokka 3

Oon synnytyksen jälkeen käyny puolen vuoden välein papassa ja aina oli kakkosta. Nyt sitten joulukuussa oli kolmonen ja lääkäri soitti mulle. Saan lähetteen gynelle näytepalan ottoon.
Pikkasen alko oelottaan. Onko kohtalotovereita?

ISADORA
mulla oli puolivuotta synnytyksen jälkeen papa3 ja jouduin koepalojen ottoon.
koepaloista löytyi jotain ja jouduin uudestaa koepalojen ottoon joka tehtiin nukutuksessa koska ottivat niin isot koepalat.
olin aivan varma että mulla on syöpä,mutta olikin vain jotain pientä häikkää jonka saivat poistettua.

matkakuume
Hei. Ei tarvitse pelätä. Sinulle tehdään kolposkopia eli kohdunsuun tähystys, jossa lääkäri tarkastelee limakalvojasi ja ottaa muutoskohdista koepaloja. Tutkimus ei satu papaa enempää. Jos sinulta löytyy ns. dysplasia eli syövän esiaste, se poistetaan laserilla tai luupilla.(pikku juttu) Näin voidaan estää varsinaisen syövän syntyminen hyvissä ajoin. Jos dysplasiaa ei ole, vaan virustulehduksista johtuvia muutoksia, niitä voidaan jäädä seuraamaan. Joten älä huoli, käy vain säännöllisesti PAPASSA.

Peesaan edellistä. Mulla oli, tosin jo yli 10 v sitten, Papassa lk 3 yllättäen kun menin laitattamaan ensimmäistä kierukkaani ensimmäisen lapsen jälkeen. Diagnoosi oli dysplasia levis eli syövän esiaste. Se säikytti minut perinpohjin, mutta yllätyin kuinka helposti se on hoidettavissa. Koepalat otettiin ja hoidettiin sitten " jäädytys-
hoidolla", mikä nyt lieneekään oikealta nimeltään. Käsittely tehtiin kaksi kertaa ja sen jälkeen papassa on ollut luokka 1, jo yli 10 vuoden ajan. Olen tänä aikana saanut kaksi lasta eikä ole ollut mitään ongelmaa. Mulla oli kondylooma, sehän ei koskaan poistu elimistöstä mutta oireettomana on pysynyt. Onni että menin laitattamaan sitä kierukkaa, hoitamattomana tällainen muutos voi johtaa syöpään. Siispä rohkeasti vain tutkimuksiin ja hoitoon !

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.01.2006 klo 20:09 Mami kirjoitti:
Peesaan edellistä. Mulla oli, tosin jo yli 10 v sitten, Papassa lk 3 yllättäen kun menin laitattamaan ensimmäistä kierukkaani ensimmäisen lapsen jälkeen. Diagnoosi oli dysplasia levis eli syövän esiaste. Se säikytti minut perinpohjin, mutta yllätyin kuinka helposti se on hoidettavissa. Koepalat otettiin ja hoidettiin sitten " jäädytys-
hoidolla", mikä nyt lieneekään oikealta nimeltään. Käsittely tehtiin kaksi kertaa ja sen jälkeen papassa on ollut luokka 1, jo yli 10 vuoden ajan. Olen tänä aikana saanut kaksi lasta eikä ole ollut mitään ongelmaa. Mulla oli kondylooma, sehän ei koskaan poistu elimistöstä mutta oireettomana on pysynyt. Onni että menin laitattamaan sitä kierukkaa, hoitamattomana tällainen muutos voi johtaa syöpään. Siispä rohkeasti vain tutkimuksiin ja hoitoon !
Minulla myös käynyt näin, mutta leikkasivat laserilla palan pois kohdunsuulta. Silloin oli kaksi raskautta takana. Nyt kahdeksan lasta, ja papa ollut ok, paitsi réttä viimeisin oli luokkaa 2. puolen vuoden päästä uusiin tutkimuksiin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.01.2006 klo 19:04 viiri kirjoitti:
miten teillä on papa 3:n jälkeen puolen vuoden päähän kontrolli? Mulle laitettiin vuoden päähän, kohta taas olisi papan ottoon meno. jännittää... :eek:
kun mulla oli papa 3, laitettiin kontrolli puolen vuoden päähän. Seuraavan kerran se oli luokka 1 ja sanottiin,että pitää käydä puolen vuoden välein kontrolissa niin kauan, että papa1 on kolme kertaa peräkkäin. Toivottavasti tosta sai selvän... Ja kuitenkin suositeltiin senkin jälkeen käymään vuosittain kontrollissa,kun kerran on ollut papa 3 ja kondylooma. Vaihtelee varmaan tuo kontrollisuositus riippuen paikkakunnasta ja lääkäristä.

Minulla myös oli yllättäin papa luokka 3 ja kävin kohdunsuun tähystyksessä (kolposkopia) jossa ottivat kolme koepalaa, niistä löytyi "syövän esiaste" dysplasia moderata" ja sain uuden ajan LOOP-konisaatioon. Siitä täytyy sanoa, että omalla kohdallani se oli ihan hirveää, puudutusaineessa oli adrenaliinia ja sydän hakkasi hetken tuhatta ja sataa ja päässä asti jyskytti. Mutta se oli silti todella nopeasti ohi. Nyt tällä viikolla sain vastaukset ja niissä luki että olikin löytynyt karsinooma in citu joka ilmeisesti on jo pintasyöpä. Mutta se oli kokonaan saatu pois ja epätodennäköistä olisi että uusii, mutta seurantaan kuitenkin ja puolen vuoden päästä taas tähystykseen..

Yhteistyössä