Paniikkihäiriö kaupassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "surku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"surku"

Vieras
Kärsiikö kukaan sellasesta että nimenomaan kaupassa tai muussa julkisessa tilassa iskee paniikki?
Mulla on ollut tota vuosia, välillä poissa ja nyt taas iskenyt. Alan oikeen pelkäämään kauppaan menoa.
Tulee huimaava olo, sydän hakkaa ja hikoiluttaa. Sitten iskee pakokauhu ja tunne että saan jonkun kohtauksen.
Onko mitään keinoa selvitä noista tilanteista, SSRI-lääkitys mulla on jo...

.. mulla jonkin verran muutaman vuoden takaa, pari kohtausta tuli, aika lieviä, mutta riittävän inhottavia. Hakeuduin ryhmäterapiaan ja se auttoi ja lääkityksenkin jätin pian. Sen jälkeen ei ole ollut vastaavia ongelmia, toki tietyt tilanteet jännittävät edelleen, mutta juuri tuo ryhmäterapia auttoi olemaan vähän isomman porukan keskellä, opin pikku hiljaa puhumaan kaikille yhteisesti panikoimatta niin paljon kuin ennen. Tsemppiä!

Mulla on ja mä saan ahdistus/pelkotiloja ihan kotonakin jo. Lääkäriin en oo viitsiny mennä jos vaan nauravat.

Mulla alkaa kaikki paikat hikoilemaan, sydän hakkaa, silmissä sumenee ja alkaa itkettää. En tiiä miks tällanen, mutta esim aina jos kuuluu auton ääni tieltä, pelkään että joku tulee tänne :O

Mulla on ja mä saan ahdistus/pelkotiloja ihan kotonakin jo. Lääkäriin en oo viitsiny mennä jos vaan nauravat.

Mulla alkaa kaikki paikat hikoilemaan, sydän hakkaa, silmissä sumenee ja alkaa itkettää. En tiiä miks tällanen, mutta esim aina jos kuuluu auton ääni tieltä, pelkään että joku tulee tänne :O

Mulla sama! Kun olin exän kanssa vielä niin en halunnut ikinä nähdä hänen sukulaisiaan tai kavereitaan. Menin ihan paniikkiin ajatuksestakin, vaikka ei heissä mitään vikaa ollut!

Kyllä on, samat oireet. Mutta ÄLÄ lopeta kaupassa käyntiä, mene sinne senki uhalla että kohtaus tullee. Ostoslista, siinä järjestyksessä missä ne kyseisessä kaupassa on, on hyvä. Purkka suuhun. Soita jollekki kassajonossa. Jos on pitkä jono, hääri ympäri kauppaa siihen asti että jono lyhenee. Ja muista, AINA voit lähteä pois jos olo pahenee liikaa. Sanot kassalle vaikka että lompakko jäi autoon ja menet hetkeksi ulos. Uusin voimin takasin. Et tosiaan oo yksin ongelman kans, mut minun suositus on nimenomaan siedättäytyminen, ei saa antaa periksi sille paniikille ja eristäytyä. Siitä on seuraava askel masennus ja ties mitä....

Juu, joitakin kauppoja välttelen jo paniikin pelossa:/ Etenkin isoissa ja avarissa kaupoissa se iskee, kassajono on se pahin.
Mietinkin että pitäs vaan väkisin mennä, ottaa vaikka joku kaveri mukaan...

Ei ne lääkärit todellakaan naura sun oireilles, mulle ne sanoivat että hyvä kun uskalsit hakea apua! Ja itellä on lääkkeitä joita otetaan silloin jos joku stressaava tapahtuma tai meno on... En syö jatkuvasti mitään ja tämä toimii hyvin.

mitä lääkkeitä teillä on? auttaako? ite kärsin kans tästä paskasta, yritän parhaani mukaan mennä tilanteisiin, mutta kaupassa käynti tuskaa itsekseen, kaiken lisäks tää on vielä niin nolo sairauskin :/ itellä lääkkeenä sepram 20mg ja propral, mutta propralia en ole vielä kokeillut.

Juu, hyvinkin tuttua mulle, nyt tosin pari vuotta ilman paniikkikohtauksia kauppareissuilla, muualla niitä kyllä saattaa tulla. Varsinkin isoissa kaupoissa kohtaus tuli helposti ja joskus oli pakko lähteä kaupasta kokonaan pois. Jonkin aikaa kävinkin sitten vain pienemmissä ruokakaupoissa mutta kokonaan en kauppareissuja lopettanut.
Mulla pahimpina aikoina oli Seprameiden (myöhemmin Ciprelex) rinnalla Opamox, otin pienen määrän Opamoxia ennen kaupoille lähtemistä ja selvisin reissuista :)

Tsemppiä!

Mulla tulee odottelusta(labra, lääkäri yms) sellainen. Saan pysäytettyä kohtauksen psyykkaamalla itseäni tyyliin: Mitä hittoa sä nyt höperehdit? Tavallisia ihmisiä kaikki, mitä sä pelkäät?älä nyt rupea liioittelemaan yms. :D Auttaa oikeasti :)
Kauppaan kun oli vaikea mennä, niin käytin mp3-soitinta. Sekin auttoi, ja kauppapelko meni ohi.--

Yhteistyössä