M
meli
Vieras
lainaus:
Mistä tietää että sairastaa?Oireet?
Itsellä,jos joudun lähtemään yksin tai lasten kanssa jonnekkin..esim kaupungille,isompaan kauppaan,rupeaa "koitos" jännittämään jo matkalla..sitä enemmän mitä enemmän kaikkea sitä ajattelen.
Esimerkki; Olin kiertelemässä kirpparilla ja sitten rupesin ajattelemaan asiaa,siis sitä,että kohta rupeaa kummiskin pyöryttämään.
Niinpä rupeskin sitten pulssi kiihtymään,kiihtymistään ja vaikka yritin olla ajattelematta asiaa,niin ei auta vaan loppujen lopuksi rupesi sitten jo pyöryttämäänkin ja oli pakko mennä istumaan sovituskoppiin.
Tätä se on,melkeinpä joka reissulla missä olen yksin tai lasten kanssa liikuskelemassa ..pelkään pyörtymistä ja näimpä alkaa huimata(näin ei tapahdu jos mieheni,äitini on mukana)
Huimata voi myös ruveta istuessani yksin vaikka neuvolan aulassa odotellessa..oikeastaan siis,kun rupean ajattelemaan asiaa..
Kaikki alkoi,kun odotin kuopusta.
Jätin sormeni painavan laatikon alle,kaupassa kärristä nostaessani laatikkoa ja pyörryin kivusta?vaikkei se kipeää tehnytkään kovin..
Sen jälkeen pyörryin kirpparilta tullessa esikoisen kanssa kaupan käytävälle(ihan yhtäkkiä ilman syytä)..ja siitä jäi "kammo" ja pelkäsinkin näin lähteä minnekkään yksin ja tästä kärsin edelleen
"luokitellaanko"tapaukseni paniikkikohtaukseksi?
Tämä "vaiva"todella rajoittaa/haittaa elämääni
hei
kirjoittelinkin jo omaa tarinaani tuonne.
itselläni oli aivan samanlainen pyörtymisen pelko. pyörryin aikoinaan verikokeissa ja siitä se sitten lähti.
minulle sanottiin että sen ajatteleminen on loppumaton noidankehä eli
kun aina ajattelin että kohta pyörryn niin se vaan ruokkii lisää pelkoa siitä, ja sitten saa paniikkikohtauksen.
en voi edes laskea niitä kertoja kun olen juossut kotia tai olisi tehnyt mieli jättää kaupassa ostokset siihen paikoilleen ja lähteä piiloon jonnekin rauhoittumaan, kun tuntuu että pyörryn nyt tähän paikkaan. joskus senkin tein. siis lähdin lipettiin. koskaan en pyörtynyt.
minua kehotettiin ajattelemaan näin: "entä sitten jos pyörryn kyllä siitä ylös kohta noustaan ja apua varmasti tulee"
minua ei tämä ajattelu tapa kyllä paljoa siihen hätään auttanut.
minua kehotettiin kohtauksen alkaessa ajattelemaan jotain muuta tai ottamaan korvalappustereot mukaan ja keskittyä musiikin kuunteluun.
helpommin sanottu kuin tehty..
tämä auttoi itselläni , että sain ajatukset vähän pyörtymisestä pois:
laskin vaikka jotain mitä näin. esim. bussilla kulkiessa talojen ikkunoita tms.
puhuin puhelimessa liikkuessani kaupassa.
minullakin auttoi että mieheni oli mukana.
en loppujen lopuksi tiedä mikä auttoi minua paranemaan.
se että sain käydä ryhmäterapiassa auttoi todella paljon.
kuulin nimittäin siellä semmoisia tarinoita aiheesta, tiesin että oma tapaukseni ei edes ollut pahimmasta päästä.
olisi voinut olla huonomminkin.
lääkityksestä oli todella paljon apua.
kehottaisin sinua ottamaan yhteyttä lääkäriisi. hän voi tarvittaessa kirkoittaa lähetteen mielenterveystoimistoon tai määrätä sinulle lääkettä.
ehkä olisi parempi käydä juttelemassa psykiatrin kanssa, jos et ole ennen lääkitystä käyttänyt.
hän kertoo ja neuvoo sinua miten olisi parasta tapauksessasi toimia.
ensi hätään voit pyytää lääkäriäsi määräämään rauhoittavia. itse söin xanoria.
se auttoi niin, että pystyin liikkumaan julkisilla paikoilla. tiesin että, jos alkaa tuntua pahalta minulla on lääkkeet taskussa ja voin tarvittaessa napata niistä yhden.
niiten käyttöä ei kuitenkaan kannata jatkaa kun välttämättömimmän ajan, koska niihin jää helposti koukkuun.
itse paniikkihäiriössä käytettävät lääkkeet auttavat vasta n.parin viikon kuluttua kuurin aloittamisesta.
toivottavasti tästä olisi edes vähän apua.
tiedän miltä sinusta tuntuu. toivottavasti sinulla on joku jonka kanssa puhua asiasta.
itse häpesin tätä asiaa niin paljon että salasin sen ystäviltäni ja työkavereiltani.
mutta kukaan joka ei ole asiaa kokenut ei voi täysin auttaa ja ymmärtää.
kyllä sinä siitä ajan kanssa parannut,nyt vaan tuntuu vaikealta.
joka askeleella miettii, että kohta minä makaan tuossa maassa.
et sinä siihen pyörry. ajattelet vain.
pyydä apua, kyllä ne terveyskeskuksessa ymmärtää jos ei niin vaadit sitä apua.
aikaa se vie,mutta on taas ihanaa kun ei tarvitse elää "puolella teholla"
saa nauttia elämästä ja lapsen kehittymisestä.
paljon voimia ja halauksia sinulle.
jos haluat kysyä vielä jotain minulta niin laita tänne palstalle käyn aika ajoin lukemassa kanssasisarieni tarinoita.
hyvää jatkoa
:hug: =)
Mistä tietää että sairastaa?Oireet?
Itsellä,jos joudun lähtemään yksin tai lasten kanssa jonnekkin..esim kaupungille,isompaan kauppaan,rupeaa "koitos" jännittämään jo matkalla..sitä enemmän mitä enemmän kaikkea sitä ajattelen.
Esimerkki; Olin kiertelemässä kirpparilla ja sitten rupesin ajattelemaan asiaa,siis sitä,että kohta rupeaa kummiskin pyöryttämään.
Niinpä rupeskin sitten pulssi kiihtymään,kiihtymistään ja vaikka yritin olla ajattelematta asiaa,niin ei auta vaan loppujen lopuksi rupesi sitten jo pyöryttämäänkin ja oli pakko mennä istumaan sovituskoppiin.
Tätä se on,melkeinpä joka reissulla missä olen yksin tai lasten kanssa liikuskelemassa ..pelkään pyörtymistä ja näimpä alkaa huimata(näin ei tapahdu jos mieheni,äitini on mukana)
Huimata voi myös ruveta istuessani yksin vaikka neuvolan aulassa odotellessa..oikeastaan siis,kun rupean ajattelemaan asiaa..
Kaikki alkoi,kun odotin kuopusta.
Jätin sormeni painavan laatikon alle,kaupassa kärristä nostaessani laatikkoa ja pyörryin kivusta?vaikkei se kipeää tehnytkään kovin..
Sen jälkeen pyörryin kirpparilta tullessa esikoisen kanssa kaupan käytävälle(ihan yhtäkkiä ilman syytä)..ja siitä jäi "kammo" ja pelkäsinkin näin lähteä minnekkään yksin ja tästä kärsin edelleen
"luokitellaanko"tapaukseni paniikkikohtaukseksi?
Tämä "vaiva"todella rajoittaa/haittaa elämääni
hei
kirjoittelinkin jo omaa tarinaani tuonne.
itselläni oli aivan samanlainen pyörtymisen pelko. pyörryin aikoinaan verikokeissa ja siitä se sitten lähti.
minulle sanottiin että sen ajatteleminen on loppumaton noidankehä eli
kun aina ajattelin että kohta pyörryn niin se vaan ruokkii lisää pelkoa siitä, ja sitten saa paniikkikohtauksen.
en voi edes laskea niitä kertoja kun olen juossut kotia tai olisi tehnyt mieli jättää kaupassa ostokset siihen paikoilleen ja lähteä piiloon jonnekin rauhoittumaan, kun tuntuu että pyörryn nyt tähän paikkaan. joskus senkin tein. siis lähdin lipettiin. koskaan en pyörtynyt.
minua kehotettiin ajattelemaan näin: "entä sitten jos pyörryn kyllä siitä ylös kohta noustaan ja apua varmasti tulee"
minua ei tämä ajattelu tapa kyllä paljoa siihen hätään auttanut.
minua kehotettiin kohtauksen alkaessa ajattelemaan jotain muuta tai ottamaan korvalappustereot mukaan ja keskittyä musiikin kuunteluun.
helpommin sanottu kuin tehty..
tämä auttoi itselläni , että sain ajatukset vähän pyörtymisestä pois:
laskin vaikka jotain mitä näin. esim. bussilla kulkiessa talojen ikkunoita tms.
puhuin puhelimessa liikkuessani kaupassa.
minullakin auttoi että mieheni oli mukana.
en loppujen lopuksi tiedä mikä auttoi minua paranemaan.
se että sain käydä ryhmäterapiassa auttoi todella paljon.
kuulin nimittäin siellä semmoisia tarinoita aiheesta, tiesin että oma tapaukseni ei edes ollut pahimmasta päästä.
olisi voinut olla huonomminkin.
lääkityksestä oli todella paljon apua.
kehottaisin sinua ottamaan yhteyttä lääkäriisi. hän voi tarvittaessa kirkoittaa lähetteen mielenterveystoimistoon tai määrätä sinulle lääkettä.
ehkä olisi parempi käydä juttelemassa psykiatrin kanssa, jos et ole ennen lääkitystä käyttänyt.
hän kertoo ja neuvoo sinua miten olisi parasta tapauksessasi toimia.
ensi hätään voit pyytää lääkäriäsi määräämään rauhoittavia. itse söin xanoria.
se auttoi niin, että pystyin liikkumaan julkisilla paikoilla. tiesin että, jos alkaa tuntua pahalta minulla on lääkkeet taskussa ja voin tarvittaessa napata niistä yhden.
niiten käyttöä ei kuitenkaan kannata jatkaa kun välttämättömimmän ajan, koska niihin jää helposti koukkuun.
itse paniikkihäiriössä käytettävät lääkkeet auttavat vasta n.parin viikon kuluttua kuurin aloittamisesta.
toivottavasti tästä olisi edes vähän apua.
tiedän miltä sinusta tuntuu. toivottavasti sinulla on joku jonka kanssa puhua asiasta.
itse häpesin tätä asiaa niin paljon että salasin sen ystäviltäni ja työkavereiltani.
mutta kukaan joka ei ole asiaa kokenut ei voi täysin auttaa ja ymmärtää.
kyllä sinä siitä ajan kanssa parannut,nyt vaan tuntuu vaikealta.
joka askeleella miettii, että kohta minä makaan tuossa maassa.
et sinä siihen pyörry. ajattelet vain.
pyydä apua, kyllä ne terveyskeskuksessa ymmärtää jos ei niin vaadit sitä apua.
aikaa se vie,mutta on taas ihanaa kun ei tarvitse elää "puolella teholla"
saa nauttia elämästä ja lapsen kehittymisestä.
paljon voimia ja halauksia sinulle.
jos haluat kysyä vielä jotain minulta niin laita tänne palstalle käyn aika ajoin lukemassa kanssasisarieni tarinoita.
hyvää jatkoa
:hug: =)