panacod ja tolkuton väsymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kysyn"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kysyn"

Vieras
Onko muille määrätty kipulääkkeeksi panacodia? Mulla on niitä poretabletteja ja tulevat tarpeeseen leikkauksen jälkeisiin kipuihin.
Mutta kun sellaisen otan, nukun helposti kolme tuntia ja olen ihan tokkurassa pitkään sen jälkeen. Yöllä se on toki hyvä ominaisuus, että saa nukuttua.

Vaikuttavatko ne muilla myös näin? Onhan se toki kolmiolääke ja vahva sellainen. Onneksi ei ole enää pieniä lapsia, eihän näitä uskaltaisi ottaa ollenkaan...

Mulla sama jomma, väsymys ja pöppöröinen olo ihan kuin olis otoksissa yhdestä panacod tabletista. En mielellään käytä sitä ollenkaan. Kodeiini jota siinä on on huumausaine.

Väsymys on ihan normaali Panacodin sivuoire samoin kuin huimaus, lukevat musta siellä tuoteselosteessakin. Ja onhan kyse kolmiolääkkeestä, niin kuuluvat muutenkin asiaan.

kyllä ne saattoivat alkuun väsyttää, mutta kun toleranssi nousi, lääkkeeseen "tottui", ei väsyttänyt enää.

Mä oon syönyt näitä kohta viikon eli ei ole tottumista havaittavissa.
Toivottavasti ei tarvitse niitä niin kauaa edes syödä että ehtisi "tottua".

Ihmettelen vaan että väsyttävä vaikutus alkaa samantien ja ei ole ihme eikä mikään vetää kolmen tunnin unet lääkkeen ottamisen jälkeen.

No, vaikutus on toki yksilöllinen.

No huume mikä huume... Tekee mullakin todella paskan olon muutamaksi tunniksi, mitä olen pari kertaa kipuun kokeillut. Ja siihen kipuunhan se ei tuntunut auttavan, ja viinalla saa päänsäkin paljon miellyttävämmin sekaisin, jos sitä kautta meinaa kivun unohtuvan...

Alkuperäinen kirjoittaja määä;28392947:
Ja siihen kipuunhan se ei tuntunut auttavan, ja viinalla saa päänsäkin paljon miellyttävämmin sekaisin, jos sitä kautta meinaa kivun unohtuvan...

Mulla kyllä vie kivun pois tosi tehokkaasti, en muuten näitä viitsisi syödäkään.

Kyllä mullakin kipu lähti, itse asiassa oli ainoa lääke mikä vei sen (siis verrattuna esim. 800 buranaan ja muihin vastaaviin, ei mulla sen tehokkaampia ole ollutkaan). Mutta väsymys oli ihan tolkuton, lisäksi vähän huono olo ja huimasi.

[QUOTE="Lissu";28392960]Kyllä mullakin kipu lähti, itse asiassa oli ainoa lääke mikä vei sen (siis verrattuna esim. 800 buranaan ja muihin vastaaviin, ei mulla sen tehokkaampia ole ollutkaan). Mutta väsymys oli ihan tolkuton, lisäksi vähän huono olo ja huimasi.[/QUOTE]

Jep, tuo huimaus on toinen kurja sivuoire.
Mulle lääkäri totesi, että ei buranaa ollenkaan, heikentää luutumista. Joten näillä panacodeilla nyt mennään. Kaipa niistä kohta eroon pääsee, toivottavasti.

[QUOTE="Kysyn";28392969]Jep, tuo huimaus on toinen kurja sivuoire.
Mulle lääkäri totesi, että ei buranaa ollenkaan, heikentää luutumista. Joten näillä panacodeilla nyt mennään. Kaipa niistä kohta eroon pääsee, toivottavasti.[/QUOTE]

Hölönpölön, olen useasti jalkaleikkausten jälkeen saanut nimenomaan Buranaa :)

[QUOTE="vieras";28393025]Hölönpölön, olen useasti jalkaleikkausten jälkeen saanut nimenomaan Buranaa :)[/QUOTE]

Joo, kyllähän palstamammat aina tietävät lääkeasiat paremmin kuin huippukirurgit :D

Just murtuman ja leikkauksen jälkeen käytin pari viikkoa, väsytti myös minua ja aiheutti ummetusta. Levolakkia tarvittiin ennenkuin alko luistamaan. Vaihdoin kun kivut hellittivät tavalliseen panasetamoliin, se kodeiini on hyväksi siihen parantumiseen että älä ihan heti jätä sitä pois. Varsinkin alkuun tosi tärkeä ja mulle kyllä määrättiin burana siihen rinnalle eli panacodia 2 kertaa ja 3 buranaa päivässä. Panacodin otin aamulla ja illalla, aamulla yleensä heräsin siihen särkyyn varhain, että ei lisänukkuminen pahaa tehnytkään.

[QUOTE="vieras";28393043]Just murtuman ja leikkauksen jälkeen käytin pari viikkoa, väsytti myös minua ja aiheutti ummetusta. Levolakkia tarvittiin ennenkuin alko luistamaan. Vaihdoin kun kivut hellittivät tavalliseen panasetamoliin, se kodeiini on hyväksi siihen parantumiseen että älä ihan heti jätä sitä pois. Varsinkin alkuun tosi tärkeä ja mulle kyllä määrättiin burana siihen rinnalle eli panacodia 2 kertaa ja 3 buranaa päivässä. Panacodin otin aamulla ja illalla, aamulla yleensä heräsin siihen särkyyn varhain, että ei lisänukkuminen pahaa tehnytkään.[/QUOTE]

Joo tuosta ummetuksesta lääkäri varoittikin etukäteen.

Syön todella harvoin mitään särkylääkkeitä eli jätän nämä pois heti kun pystyn, mutta lääkäri totesi että nyt alkupäässä otetut lääkkeet lyhentävät lääkehoidon kokonaistarvetta. Joten kyllä minä niitä nyt syön, haittavaikutuksista huolimatta.

Tämä heebo ei ole koskaan ottanut napin nappia mitään kodeiinia sisältävää lääkettä.

No eipä vaikuta mullakaan mitenkään.

Suomalaisista CYP2D6-entsyymi puuttuu geneettisistä syistä noin 7 prosentilta.[4] Noin 7–10 prosentilla eurooppalaisperäisestä väestöstä CYP2D6-entsyymin toiminta on heikentynyttä tai olematonta, jolloin kodeiinin kipua lievittävä vaikutus on heillä vähäisempää tai tehotonta. Pienellä osalla väestöstä on puolestaan erittäin nopea CYP2D6-metabolia, mikä johtuu heillä kyseisen geenin duplikaatiosta.[5]

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kodeiini#Vaikutusmekanismi

Mä oon syönyt näitä kohta viikon eli ei ole tottumista havaittavissa.
Toivottavasti ei tarvitse niitä niin kauaa edes syödä että ehtisi "tottua".

Ihmettelen vaan että väsyttävä vaikutus alkaa samantien ja ei ole ihme eikä mikään vetää kolmen tunnin unet lääkkeen ottamisen jälkeen.

No, vaikutus on toki yksilöllinen.
Olen käyttänyt 25vuotta panacodia.
Alussa jopa 2kpl vuorokaudessa.
Nykyisin enää puolikkaan.Yleensä aamulla .Alaselän kivut on yön jälkeen jollain poistettava.
Kokeiltiin alkuun noita muita. kipulääkkeitä .Niillä ei mitään vaikutusta. hermo särkyyn ,joka on krooninen. L1 luhistuma tapaturmassa .paha kanava ahtauma . Lääkäri joskus sanoi panacodin aiheuttavan riippuvuutta . Sanoin hänelle ,hirveä jatkuva ympäri vuorokautinen kipu voi myös aiheuttaa riippuvuutta. jalat ilmassa
Siihen loppui riippuvuus keskustelu

Yhteistyössä