Palstan opetukset ja kauhistukset

  • Viestiketjun aloittaja eräs vakkari harmaana
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja juups:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Homo heidelbergensis:
Luulisin, että lapsesi ottavat ennemmin mallia sinusta kuin tuntemattomista palstapersoonista. En mä ainakaan kovin huolissani ole, että mun lapsistani tulisi kouluttamattomia ja työtä vieroksuvia yhteiskunnan elättejä. Toisaalta paljon täälläkin mun mielestäni on ihan normaaleja ihmisiä, joiden kanssa keskustelen mielelläni silloin harvoin, kun nykyään palstalla käyn.
Toki, ja hyvä niin. Mutta tämä palsta hämää ajattelemaan, että tämä olisi joku oikea tulevaisuuden trendi.
Niin hämää. Ja tiedätkö, oon varma että usea näistä sarjatulisynnyttäjistä on saaneet jatkuvan lisääntymistarpeensä juuri täältä. Kun kokoajan joku tuttu nikki on paksuna niin nämä vähän tyhmemmät saavat helposti idiksiä itselleen.. "mäki haluun".. Mä veikkaan että monta lasta on syntynyt ihan tän palstan "ansiosta".. ei niinkään hyvä juttu kun tietää millasille ihmisille niitä tuppaa syntymään. Sätkä huuleen ja pillifarkut jalkaan, ja uutta spermaa kohtuun. Yli 1v ei ole enää niin kiinnostava, raskaana sitä saa huomioo ja voi kertoilla tuntemuksiaan rv pinoissa ja olla tärkeenä. :headwall:
Niin... En tiedä tuosta, saavatko ideoita toisistaan, vai onko se vaan niin, kun muutakaan ei keksitä, niin uutta lasta putkeen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja peesi:
Hirvittää tai suoraansanoen yököttää kyllä. Poistinkin profiilini, enkä aio tääl enää käydä kuin välillä harmaana. Mutta aktiivipalstaurani on auttamattomasti takanapäin.
Ei täällä mitään fiksua porukkaa ole, 90% on juuri näitä alati paksuuntuvia white trashejä, (kuten esim vblps, big virgin, aurinkokunta, emilyn jne jne jne jne jne jne jne jne). Ainoa elämäntarkotus on tulla paksuksi.
Mulla on jo mennyt siihen pisteeseen, että jostain vanhimman tyttäreni luokkakavereista alan nähdä enteitä tällaiseen elämään. Koulut ei yhtään kiinnosta, ei oo mitään tulevaisuuden suunnitelmia, miksi haluaisi isona.

Mietin että periytyykö tuo asenne jasitä kautta tuo "elämänura" vai onko resurssit toisilla vaan niin paljon heikommat kuin toisilla?
Kyllähän sosio-ekonominen asema tuppaa periytymään. Ei tietenkään aina, onneksi.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja KorpiKuusenKasvattaja:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja por voo:
Alkuperäinen kirjoittaja Ingalsin Laura:
Munkin mielestä tämä lähihoitajien vähättely on aika asiatonta. kuten joku sanoi, hieno juttu että joku tekee niin tärkeää työtä. En ymmärrä, mikä ap:n maisteriudessa on niin paljon arvokkaampaa kun jonkun kanssasisarensa lähihoitajuudessa? Akateeminen koulutus ei näköjään takaa sivistynyttä ajatusmaailmaa. Itse olen myös akateemisesti koulutettu, mutta ei tulisi mieleenkään pitää itseäni parempana kuin joku ammatillisesti koulutettu. Tai vaikka kouluttamaton, työtön... ihmisiä kaikki. Jokainen tekee omat valintansa, ei se koulutuksen taso tee kestään arvokkaampaa tai jotenkin onnistuneempaa.
no tämä juuri, että on pakko lähteä väkisin provoamaan jotain iankaikkisia kinanaiheita, mistä varmasti tietää, että tulee pitkä ketju ainakin.
ap han säästi tämän oman koulutuksensa kertomisen ihan tahallaan myöhe mpään kohtaan ketjua, ja ihan hauskaa olisi nähdä ap.n paperit.

sen nyt jokainen jo näkee miltä alalta tuo ei (toivottavasti) ole
En tullut tänne keskustelemaan omasta koulutukseni, joten en laittanut sitä aloitukseen. Miltä alalta arvelet, että olen?
Hmm. Lähihoitaja? :saint:
Heh. Se olisikin huippua :D.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja aamunkoi:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja aamunkoi:
no tällasen nuoren äidin korvaan noi näkemykset kuulostaa aika vanhanaikaisilta. Ihan näitä ''normaaleja'' teinejä (joilla siis ei ole lapsia), oletko yhtään katsonut kuinka moni on jäänyt tämäkin syksy ilman koulupaikkaa?
itselläni jatkuu opinnot nyt mammaloman loppuessa syksyllä, ja lukioakin suoritin keväällä niin paljon kun pystyin. Sinun luomastasi mielikuvasta voisi päätellä ettei meistä nuorista ole mihinkään ja hankimme lapsia ties keiden kanssa.
ja miksi pitää paheksua muiden elämän valintoja? joku haluaa olla kotiäiti, toinen käydä töissä, mun mielestä ne on kaikki ihan ok valintoja, jos vaan on itse onnellinen.
Ehkä oon vanhanaikainen, mutta itkisin kyllä, jos oma tyttöni saisi lapsen kesken lukion... Ja tunnen paljonkin nuoria, ihan kunnollisia, eteenpäin suuntautuvia, itselleen jonkun tulevaisuuden haluavia. Joten en tosiaan ajattele, että nuoret olisivat jotain pohjasakkaa.

Mun mielestä ei oo vaan oma valinta, jos ei koskaan halua töihin vaan haluaa vaan vetkutella kotona (enkä tarkoita kht-aikaa).
Niinhän se menee, toiset nuoret on kypsempiä ja osaa ottaa vastuuta muistakin kuin itsestään, ja HALUAA lapsen nuorena. Onneksi oma äitini ei sentään ole suhtautunut noin vanhan aikaisesti kun 19-vuotiaana sain tyttären kihlattuni kanssa :D ja toi ''en tosiaan ajattele ,että nuoret olisivat jotain pohjasakkaa.'' <- tietty ajattelet nämä nämä nuorena lapsen saaneet siihen ulkopuolelle?

mistä olet päätellyt etteivät äidit halua tulevaisuutta itselleen? meidän mielestä oli parempi hankkia lapsi tähän elämäntilanteeseen kuin työkiireiden keskelle. ja täällä nuoret äidit ovat kyllä ihan yhtä ''kunnollisia, eteenpäin suuntautuvia, itselleen jonkun tulevaisuuden haluavia'' kuin muutin nuoret.
ja toi juttu kotona vetkuttelusta, kotiäitiyttä en kyllä laskis vetkutteluksi.
Aika tyhmää ajatella että ne jotka haluavat lapsen nuorempana ovat jotenkin "kypsempiä" kuin ikätoverinsa joilla ei ole lapsia. Eiköhän se ole ihan järkivalinta opiskella ja hankkia ensin ammatti.
meille ainakin toiminut tämä ihan hyvin, koulu joustaa paremmin neuvola-asioissa. eikä ollut tarkoitus kuuulostaa siltä kuin lapsen haluamalla on kypsä, se tuo vastuuntuntoa,tarkoitin tuossa vain sitä että monet suunnittelevat lapsen hankkimisen nuorella iällä ihan jo terveys asioiden kannalta. mielummin näinpäin kun isovanhemmat ovat vielä nuoria, pystyvät auttamaan, jaksaa paremmin hoitaa koulun kun on ihana pieni odottamassa :) ja nuorena on muutenkin sitä energiaa enemmän.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja por voo:
voit vaikka lukea hiukan niitä tilastoja välillä, jos vaikka aukenisi
- unohtui sanoa äsken -
Joo, jos löydän hyvän tutkimuksen, niin voin lukeakin.
Tuossa tietoa noista lapsimääristä, jotka yleistetään usein (niin kuin nyt tässäkin ketjussa) siihen, että perheessä on se kaksi lasta. http://www.iltalehti.fi/perhe/2010073112112443_pr.shtml
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja por voo:
mitäs muuta lueskelet tai olet lukenut kuin palstaa ap
mitä olet maisterikoulutuksessa oppinut, vaikka. ?
En oo sosiaalialalla, joten en ole juuri tämän alan tutkimuksia lukenut.

Muuten luen ihan kirjoja, lehtiä, joskus ammattikirjallisuuttakin.
 
por voo
vielä pikku vinkkinä kaikille että lahjakkuutta on monenlaista.
tuo lh-koulutukseen pääseminen ei onnistuisi edes kaikilta maistereilta, siitäkin olen ihan varma.

ei oikein voida sanoa mikä on se paras ja kaunein taito tai osaaminen.
harva selviäisi joka alan pääsykokeistä läpi, oli lh tai insinööri.

ei ole sitten ap n korvaan tarttunut koskaan, että koulutus on suomalaisilla nyt koko ajan lisääntymään päin.
en tietenkään halua väheksyä kenenkään pelkotiloja, tai huolia.
mutta en kyllä kannata sitä, että kukaan käyttää aikaansa tuollaisesta huolestumiseen - silloin on kyllä sokeutunut jo aika pahasti. :( ja on hyväkin varmaan pysyä palstalta kaukana, jos ei ole assertiivisuutta tarpeeksi. Kannattaisi suojella itseään kyllä, huoli ja pelkohan tappaa ihmisiä.
Totta kyllä, että yleisesti ottaen maailman meno hirvittää joskus nykyisin...
Mutta näin hyvin asiat eivät varmaan ole olleet vielä koskaan Suomessa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja eräs vakkari harmaana:
Hirvittääkö kellään nämä jutut?
Ei. Mä otan nämä mielenkiintoisena tutkimusmatkana proleuden ytimeen.

Kyllä se elämä varmaan jossain on tosiaan tällaista, ja minusta siitä on mielenkiintoista lukea.

(Ja monta vuotta olen täällä kausittain surffaillut, mutta rekisteröitynyt en koskaan ole.)
mulla ihan sama!!
siis oma elämä on kaukana palsta-arjesta ja siksi sitä on niin kiva käydä "vakoilemassa" :ashamed:
 
por voo
kysyinkin, että mitäs olet maisterikoulutuksessa oppinut,
ei mitään väliä mille alalle lopulta sitten kouluttauduit, vaan minkälaisia taitoja jäi hyppysiin. se olisi kiinnostanut.
 
1,8 on normi
Alkuperäinen kirjoittaja KorpiKuusenKasvattaja:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja por voo:
voit vaikka lukea hiukan niitä tilastoja välillä, jos vaikka aukenisi
- unohtui sanoa äsken -
Joo, jos löydän hyvän tutkimuksen, niin voin lukeakin.
Tuossa tietoa noista lapsimääristä, jotka yleistetään usein (niin kuin nyt tässäkin ketjussa) siihen, että perheessä on se kaksi lasta. http://www.iltalehti.fi/perhe/2010073112112443_pr.shtml
Niin, tuossahan se sanottiin että Suomessa nainen saa keskimäärin 1,8 lasta.

Mikäs sun pointti siis oli, Tyrnävä on poikkeus. Onko se joku lestakunta?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja aamunkoi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja aamunkoi:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja aamunkoi:
no tällasen nuoren äidin korvaan noi näkemykset kuulostaa aika vanhanaikaisilta. Ihan näitä ''normaaleja'' teinejä (joilla siis ei ole lapsia), oletko yhtään katsonut kuinka moni on jäänyt tämäkin syksy ilman koulupaikkaa?
itselläni jatkuu opinnot nyt mammaloman loppuessa syksyllä, ja lukioakin suoritin keväällä niin paljon kun pystyin. Sinun luomastasi mielikuvasta voisi päätellä ettei meistä nuorista ole mihinkään ja hankimme lapsia ties keiden kanssa.
ja miksi pitää paheksua muiden elämän valintoja? joku haluaa olla kotiäiti, toinen käydä töissä, mun mielestä ne on kaikki ihan ok valintoja, jos vaan on itse onnellinen.
Ehkä oon vanhanaikainen, mutta itkisin kyllä, jos oma tyttöni saisi lapsen kesken lukion... Ja tunnen paljonkin nuoria, ihan kunnollisia, eteenpäin suuntautuvia, itselleen jonkun tulevaisuuden haluavia. Joten en tosiaan ajattele, että nuoret olisivat jotain pohjasakkaa.

Mun mielestä ei oo vaan oma valinta, jos ei koskaan halua töihin vaan haluaa vaan vetkutella kotona (enkä tarkoita kht-aikaa).
Niinhän se menee, toiset nuoret on kypsempiä ja osaa ottaa vastuuta muistakin kuin itsestään, ja HALUAA lapsen nuorena. Onneksi oma äitini ei sentään ole suhtautunut noin vanhan aikaisesti kun 19-vuotiaana sain tyttären kihlattuni kanssa :D ja toi ''en tosiaan ajattele ,että nuoret olisivat jotain pohjasakkaa.'' <- tietty ajattelet nämä nämä nuorena lapsen saaneet siihen ulkopuolelle?

mistä olet päätellyt etteivät äidit halua tulevaisuutta itselleen? meidän mielestä oli parempi hankkia lapsi tähän elämäntilanteeseen kuin työkiireiden keskelle. ja täällä nuoret äidit ovat kyllä ihan yhtä ''kunnollisia, eteenpäin suuntautuvia, itselleen jonkun tulevaisuuden haluavia'' kuin muutin nuoret.
ja toi juttu kotona vetkuttelusta, kotiäitiyttä en kyllä laskis vetkutteluksi.
Aika tyhmää ajatella että ne jotka haluavat lapsen nuorempana ovat jotenkin "kypsempiä" kuin ikätoverinsa joilla ei ole lapsia. Eiköhän se ole ihan järkivalinta opiskella ja hankkia ensin ammatti.
meille ainakin toiminut tämä ihan hyvin, koulu joustaa paremmin neuvola-asioissa. eikä ollut tarkoitus kuuulostaa siltä kuin lapsen haluamalla on kypsä, se tuo vastuuntuntoa,tarkoitin tuossa vain sitä että monet suunnittelevat lapsen hankkimisen nuorella iällä ihan jo terveys asioiden kannalta. mielummin näinpäin kun isovanhemmat ovat vielä nuoria, pystyvät auttamaan, jaksaa paremmin hoitaa koulun kun on ihana pieni odottamassa :) ja nuorena on muutenkin sitä energiaa enemmän.
Mä en suunnitellut lasten tekojani sen mukaan, koska isovanhemmat ehtisivät hoitamaan... Mutta jos se on tavoitteena, niin eiköhän kannattaisi tähdätä sinne, missä isovanhemmat ovat jäämässä tai jäävät juuri eläkkeelle. Jos isovanhemmat ovat 40-50-vuotiaita, heillä on vielä tiukkaa omassa työelämässäkin.

Mä en tehnyt lapsia kovin vanhana mielestäni, vaikken kesken lukion hommannutkaan lapsia. Terveys kesti hyvin saada lapset välillä 27-35. Enkä pidä minään kypsyyden merkkinä, että väen väkisin haluaa lapset alle 20-vuotiaana. Mulla on 3 lasta, kaikkia on hoidettu kotona vähintään 3-vuotiaaksi. Välillä mies on hoitanut, välillä minä. Kummallakin riitti tähän energiaa hyvin, vaikka mieheni on mua 3 v vanhempi.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja por voo:
kysyinkin, että mitäs olet maisterikoulutuksessa oppinut,
ei mitään väliä mille alalle lopulta sitten kouluttauduit, vaan minkälaisia taitoja jäi hyppysiin. se olisi kiinnostanut.
Jos tähän vastaan, käy koulutusala liian selväksi :). Mutta useimmissa maisterinkoulutuksissa ei sinänsä opiskella mitään nippelitaitoja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja aamunkoi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja aamunkoi:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja aamunkoi:
no tällasen nuoren äidin korvaan noi näkemykset kuulostaa aika vanhanaikaisilta. Ihan näitä ''normaaleja'' teinejä (joilla siis ei ole lapsia), oletko yhtään katsonut kuinka moni on jäänyt tämäkin syksy ilman koulupaikkaa?
itselläni jatkuu opinnot nyt mammaloman loppuessa syksyllä, ja lukioakin suoritin keväällä niin paljon kun pystyin. Sinun luomastasi mielikuvasta voisi päätellä ettei meistä nuorista ole mihinkään ja hankimme lapsia ties keiden kanssa.
ja miksi pitää paheksua muiden elämän valintoja? joku haluaa olla kotiäiti, toinen käydä töissä, mun mielestä ne on kaikki ihan ok valintoja, jos vaan on itse onnellinen.
Ehkä oon vanhanaikainen, mutta itkisin kyllä, jos oma tyttöni saisi lapsen kesken lukion... Ja tunnen paljonkin nuoria, ihan kunnollisia, eteenpäin suuntautuvia, itselleen jonkun tulevaisuuden haluavia. Joten en tosiaan ajattele, että nuoret olisivat jotain pohjasakkaa.

Mun mielestä ei oo vaan oma valinta, jos ei koskaan halua töihin vaan haluaa vaan vetkutella kotona (enkä tarkoita kht-aikaa).
Niinhän se menee, toiset nuoret on kypsempiä ja osaa ottaa vastuuta muistakin kuin itsestään, ja HALUAA lapsen nuorena. Onneksi oma äitini ei sentään ole suhtautunut noin vanhan aikaisesti kun 19-vuotiaana sain tyttären kihlattuni kanssa :D ja toi ''en tosiaan ajattele ,että nuoret olisivat jotain pohjasakkaa.'' <- tietty ajattelet nämä nämä nuorena lapsen saaneet siihen ulkopuolelle?

mistä olet päätellyt etteivät äidit halua tulevaisuutta itselleen? meidän mielestä oli parempi hankkia lapsi tähän elämäntilanteeseen kuin työkiireiden keskelle. ja täällä nuoret äidit ovat kyllä ihan yhtä ''kunnollisia, eteenpäin suuntautuvia, itselleen jonkun tulevaisuuden haluavia'' kuin muutin nuoret.
ja toi juttu kotona vetkuttelusta, kotiäitiyttä en kyllä laskis vetkutteluksi.
Aika tyhmää ajatella että ne jotka haluavat lapsen nuorempana ovat jotenkin "kypsempiä" kuin ikätoverinsa joilla ei ole lapsia. Eiköhän se ole ihan järkivalinta opiskella ja hankkia ensin ammatti.
meille ainakin toiminut tämä ihan hyvin, koulu joustaa paremmin neuvola-asioissa. eikä ollut tarkoitus kuuulostaa siltä kuin lapsen haluamalla on kypsä, se tuo vastuuntuntoa,tarkoitin tuossa vain sitä että monet suunnittelevat lapsen hankkimisen nuorella iällä ihan jo terveys asioiden kannalta. mielummin näinpäin kun isovanhemmat ovat vielä nuoria, pystyvät auttamaan, jaksaa paremmin hoitaa koulun kun on ihana pieni odottamassa :) ja nuorena on muutenkin sitä energiaa enemmän.
Mä en suunnitellut lasten tekojani sen mukaan, koska isovanhemmat ehtisivät hoitamaan... Mutta jos se on tavoitteena, niin eiköhän kannattaisi tähdätä sinne, missä isovanhemmat ovat jäämässä tai jäävät juuri eläkkeelle. Jos isovanhemmat ovat 40-50-vuotiaita, heillä on vielä tiukkaa omassa työelämässäkin.

Mä en tehnyt lapsia kovin vanhana mielestäni, vaikken kesken lukion hommannutkaan lapsia. Terveys kesti hyvin saada lapset välillä 27-35. Enkä pidä minään kypsyyden merkkinä, että väen väkisin haluaa lapset alle 20-vuotiaana. Mulla on 3 lasta, kaikkia on hoidettu kotona vähintään 3-vuotiaaksi. Välillä mies on hoitanut, välillä minä. Kummallakin riitti tähän energiaa hyvin, vaikka mieheni on mua 3 v vanhempi.
joo ei meilläkään olla sen takia lapsia suunniteltu että vanhemmat pääsee niiitä hoitamaan, lähinnä siksi mainitsin että luotan kyllä 40 vuotisen äitini lapsenhoitokykyyn enemmän kuin siitä sitten vanhempien ihmisten. se on vain mun mielipide. ja hoitoajoilla tarkoitin lähinnä viikonloppuja jos pidetään esimerkiksi leffailtaa miehen kanssa :) musta vaan tuntuu että meillä on asiat niin hyvin kun on suuri lähipiiri verkko, kaikki isot vanhemmat ja osa vielä niidenkin vanhemmista elossa, lapsella on suuri lähipiiri :)

ei meidänkään väen väkisin niitä lapsia tarvinnut tehdä, sehän on siunaus :) olen tosi iloinen että me saatiin pieni näin nuorina, kivaa olla vähän nykyaikaisempi äiti. enpähän ainakaan katso sitten kieroon muita eri ikäisiä tai näköisiä äitejä :)
 
tipi, työelämästä mammalomalla
Alkuperäinen kirjoittaja nähty on:
Normi-naiselle riittää 2 lasta ja niitten elättämiseksi paiskitaan töitä että saatais ne elätettyä.
Tällä palstalla normi lapsilukumäärä on 4-12, mikä on siis irl maailmassa hyvin harvinaista ja suorastaan utopistista. Oikeasti ihmisillä on edelleenkin 1-2 lasta, mutta se totuus saattaa monella hämärtyä kun täällä tätä touhua katselee.
Se myös on aina fakta että nämä sarjatulisynnyttäjät ei koskaan käy töissä tai tee paljon muutakaan, elämä pyörii palstalla ja raskausviikkoja laskiessa.

Niin, ja ei tartte olla yliopistoja käynyt että tekee töitä ja saa järkevän määrän lapsia. 4-12 lasta EI OLE järkevä määrä, sen nyt tajuaa urpokin.
Perhekoko on jokaisen oma asia, sitä ei kukaan toinen voi sanoa! Toiset haluavat ja saavat lapsia, toiset jotka haluaisivat niin eivät saa. Ja sitten sellaisille ihmisille, jotka eivät osaa huolehtia edes itsestään siunaantuu lapsia joita ei kyetä hoitamaan/kasvattamaan. SE EI OLE JÄRKEVÄÄ!

Myös suurperheelliset tekevät töitä kotonaan eli hoitavat lapsiaan, mikä on todella tärkeää työtä! Jokainen voi halutessaan kokeilla kotona "olemista" naurettavan kotihoidon tuen turvin ja veikkaanpa, että moni myöntää tämän jälkeen, että helppoa ei "kotona" oleminen ole. J

Itselläni on neljä lasta, joka on meidän perheelle sopiva määrä ja jokaisesta lapsestani olen onnellinen! Haluan, että kun olen vanha niin minulla on omia lapsia ja lapsenlapsia, jotka käyvät minua katsomassa vanhainkodissa, jossa lähihoitaja tekee arvokasta työtä sydämellään. Tai sitten joku lapsistani jaksaisi hoitaa minua, kun olen vanha...
 
vieras
ja mä kun luulin tehneeni kaiken "oikein", eli niin kuin itse halusin. Kävin peruskoulun loppuun, menin lukioon, sieltä ammattikouluun, luin itseni lähihoitajaksi, muutin miehen kanssa yhteen, valmistuin ja menin töihin päiväkotiin, seuraavaksi naimisiin ja toivottavasti saadaan perheenlisäystä 2-3 lapsen verran. Siltikin saa vähän väliä kuulla kuinka säälittäviä ja epäonnistuneita me lähihoitajat ollaan elämässä, ei kelvattu muuhun ammattiin ja siksi ollaan lähihoitajia, yhteiskunnan pohjasakkaa. Voisinhan mä lukea muutakin mutta kun en halua?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja eräs vakkari harmaana:
Ei mitään ammattia, ehkä joku lähihoitajakurssi maksimissaan.
Niin, lähärithän on täysin turhia eikä heidän tekemänsä työ ollenkaan tärkeää. Kaikkien pitäisi valmistua mieluummin vaikka diplomi-insinööreiksi, kyllä sairaat, vanhukset ja lapset osaa itse hoitaa itsensä. Sama koskee oikeastaan kaikkia duunarihommia, ei niihin kannata kenenkään ryhtyä. Kaikki vaan hankkimaan ylempi korkeakoulututkinto!

Tuo kommenti oikeasti paljastaa Sinun sivistystasosi. Mulle ei tulisi mieleenkään arvottaa ihmisiä heidän ammattinsa perusteella, sillä jokaisen työ on omalla tavallaan tärkeää. Elämäntapatyöttömät ja yhteiskunnan elätettäväksi laiskuuttaan heittäytyneet ovat asia erikseen, mutta yhteenkään työnsä kunnialla hoitavaan ihmisen kohdalla en nostelisi nokkaani vain ammatin vuoksi. Ja ei, mä en itse ole lähäri. Olen vielä niin nuori että opiskelut ovat kesken, mutta ylempi korkeakoulututkinto on tähtäimessä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ja mä kun luulin tehneeni kaiken "oikein", eli niin kuin itse halusin. Kävin peruskoulun loppuun, menin lukioon, sieltä ammattikouluun, luin itseni lähihoitajaksi, muutin miehen kanssa yhteen, valmistuin ja menin töihin päiväkotiin, seuraavaksi naimisiin ja toivottavasti saadaan perheenlisäystä 2-3 lapsen verran. Siltikin saa vähän väliä kuulla kuinka säälittäviä ja epäonnistuneita me lähihoitajat ollaan elämässä, ei kelvattu muuhun ammattiin ja siksi ollaan lähihoitajia, yhteiskunnan pohjasakkaa. Voisinhan mä lukea muutakin mutta kun en halua?
mun mielestä ykskään ammatti ei oo sen parempi kuin toinen, pitää tehdä just sitä mitä haluaa :)
 
por voo
pakko laittaa tuosta vieraan kommentin johdosta tämä.
jossain vaiheessa oli tapaus, kun tyyppi rekrytoitiin diplomaatiksi.
hänellä oli taustalla työskentelyä päiväkodissa. se oli meriitti, joka ratkaisi.

tätä haen myös takaa näillä saivarteluluilla.

mitä ihminen elämänsä oppii. minkälaisia taitoja. koulutuksen ansiosta ja siitä huolimatta. mitä jää käteen.
ja mitä pitäisi koulutuksiin lisätä. nippeli-ei-nippelitietoa, suhteellisuudentajua, maailman ymmärtämistä. palstailmiön ja palstamammojen ymmärtämistä. nykymaailma tarvitsee lisää osaajia, mutta minkälaisia osaajia. mikä on oikea suunta koulutuksissa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja aamunkoi:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja aamunkoi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja aamunkoi:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja aamunkoi:
no tällasen nuoren äidin korvaan noi näkemykset kuulostaa aika vanhanaikaisilta. Ihan näitä ''normaaleja'' teinejä (joilla siis ei ole lapsia), oletko yhtään katsonut kuinka moni on jäänyt tämäkin syksy ilman koulupaikkaa?
itselläni jatkuu opinnot nyt mammaloman loppuessa syksyllä, ja lukioakin suoritin keväällä niin paljon kun pystyin. Sinun luomastasi mielikuvasta voisi päätellä ettei meistä nuorista ole mihinkään ja hankimme lapsia ties keiden kanssa.
ja miksi pitää paheksua muiden elämän valintoja? joku haluaa olla kotiäiti, toinen käydä töissä, mun mielestä ne on kaikki ihan ok valintoja, jos vaan on itse onnellinen.
Ehkä oon vanhanaikainen, mutta itkisin kyllä, jos oma tyttöni saisi lapsen kesken lukion... Ja tunnen paljonkin nuoria, ihan kunnollisia, eteenpäin suuntautuvia, itselleen jonkun tulevaisuuden haluavia. Joten en tosiaan ajattele, että nuoret olisivat jotain pohjasakkaa.

Mun mielestä ei oo vaan oma valinta, jos ei koskaan halua töihin vaan haluaa vaan vetkutella kotona (enkä tarkoita kht-aikaa).
Niinhän se menee, toiset nuoret on kypsempiä ja osaa ottaa vastuuta muistakin kuin itsestään, ja HALUAA lapsen nuorena. Onneksi oma äitini ei sentään ole suhtautunut noin vanhan aikaisesti kun 19-vuotiaana sain tyttären kihlattuni kanssa :D ja toi ''en tosiaan ajattele ,että nuoret olisivat jotain pohjasakkaa.'' <- tietty ajattelet nämä nämä nuorena lapsen saaneet siihen ulkopuolelle?

mistä olet päätellyt etteivät äidit halua tulevaisuutta itselleen? meidän mielestä oli parempi hankkia lapsi tähän elämäntilanteeseen kuin työkiireiden keskelle. ja täällä nuoret äidit ovat kyllä ihan yhtä ''kunnollisia, eteenpäin suuntautuvia, itselleen jonkun tulevaisuuden haluavia'' kuin muutin nuoret.
ja toi juttu kotona vetkuttelusta, kotiäitiyttä en kyllä laskis vetkutteluksi.
Aika tyhmää ajatella että ne jotka haluavat lapsen nuorempana ovat jotenkin "kypsempiä" kuin ikätoverinsa joilla ei ole lapsia. Eiköhän se ole ihan järkivalinta opiskella ja hankkia ensin ammatti.
meille ainakin toiminut tämä ihan hyvin, koulu joustaa paremmin neuvola-asioissa. eikä ollut tarkoitus kuuulostaa siltä kuin lapsen haluamalla on kypsä, se tuo vastuuntuntoa,tarkoitin tuossa vain sitä että monet suunnittelevat lapsen hankkimisen nuorella iällä ihan jo terveys asioiden kannalta. mielummin näinpäin kun isovanhemmat ovat vielä nuoria, pystyvät auttamaan, jaksaa paremmin hoitaa koulun kun on ihana pieni odottamassa :) ja nuorena on muutenkin sitä energiaa enemmän.
Mä en suunnitellut lasten tekojani sen mukaan, koska isovanhemmat ehtisivät hoitamaan... Mutta jos se on tavoitteena, niin eiköhän kannattaisi tähdätä sinne, missä isovanhemmat ovat jäämässä tai jäävät juuri eläkkeelle. Jos isovanhemmat ovat 40-50-vuotiaita, heillä on vielä tiukkaa omassa työelämässäkin.

Mä en tehnyt lapsia kovin vanhana mielestäni, vaikken kesken lukion hommannutkaan lapsia. Terveys kesti hyvin saada lapset välillä 27-35. Enkä pidä minään kypsyyden merkkinä, että väen väkisin haluaa lapset alle 20-vuotiaana. Mulla on 3 lasta, kaikkia on hoidettu kotona vähintään 3-vuotiaaksi. Välillä mies on hoitanut, välillä minä. Kummallakin riitti tähän energiaa hyvin, vaikka mieheni on mua 3 v vanhempi.
joo ei meilläkään olla sen takia lapsia suunniteltu että vanhemmat pääsee niiitä hoitamaan, lähinnä siksi mainitsin että luotan kyllä 40 vuotisen äitini lapsenhoitokykyyn enemmän kuin siitä sitten vanhempien ihmisten. se on vain mun mielipide. ja hoitoajoilla tarkoitin lähinnä viikonloppuja jos pidetään esimerkiksi leffailtaa miehen kanssa :) musta vaan tuntuu että meillä on asiat niin hyvin kun on suuri lähipiiri verkko, kaikki isot vanhemmat ja osa vielä niidenkin vanhemmista elossa, lapsella on suuri lähipiiri :)

ei meidänkään väen väkisin niitä lapsia tarvinnut tehdä, sehän on siunaus :) olen tosi iloinen että me saatiin pieni näin nuorina, kivaa olla vähän nykyaikaisempi äiti. enpähän ainakaan katso sitten kieroon muita eri ikäisiä tai näköisiä äitejä :)
Mä olen nyt 41 v ja jos mulle tulisi juuri nyt lapsenlapsia, niin en hirveän hyvin ehtisi hoitamaan. Joskus viikonloppuna joo, mutta en silleen kuin omat eläkeellä olevat vanhempani ovat auttaneet esim. pikku koululaisten kesähoidoissa. Meilläkin on laaja suku, mutta työelämässä olevilta ei vaan voi odottaa niin paljoa jaksamista.

Toki mulla vaikuttaa se, että on nuo omat lapset. Mutta jos leikin ajatuksella, että jokainen heistä olisi jo omillaan, niin luultavasti satsaisin uraani vielä enemmän, tai tehtäisiin miehen kanssa kahdestaan paljon reissuja tai mitä luultavimmin sekä että. Joten ehkä menisi paremmin joukon jatkeena nyt kuin sitten joskus kun ollaan miehen kanssa kahdestaan taas.

Jossain vaiheessa on leikitty ajatuksella, että muutetaan muutamaksi vuodeksi ulkomaille (miehen työkomennuksen kautta). Tämä tosin alkaa häämöttämään jo aiemmin kuin ajateltiin. Nyt on kysytty halukkaita ja tultiin siihen tulokseen, että kyllä nyt voisi olla sen aika, kun lapset ei oo enää ihan pieniä. (Mulla on oma projekti, johon saan aikani kulumaan sielläkin.)

Toivon itse että siihen, että musta tulee mummo on vielä yli 10 v aikaa.
 
po voo
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja eräs vakkari harmaana:
Ei mitään ammattia, ehkä joku lähihoitajakurssi maksimissaan.
Tuo kommenti oikeasti paljastaa Sinun sivistystasosi.


peesaan tätäkin vierasta, tämän vuoksi provoksi ihan ajattelen koko juttua edelleenkin.
en muutenkaan ole vielä keksinyt, minkä alan maisteri järkeilee ap, n tavoin, mutta ehkä tästä raksutan vielä tuloksen, kun käyn vaikka syömässä välillä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja por voo:
pakko laittaa tuosta vieraan kommentin johdosta tämä.
jossain vaiheessa oli tapaus, kun tyyppi rekrytoitiin diplomaatiksi.
hänellä oli taustalla työskentelyä päiväkodissa. se oli meriitti, joka ratkaisi.

tätä haen myös takaa näillä saivarteluluilla.

mitä ihminen elämänsä oppii. minkälaisia taitoja. koulutuksen ansiosta ja siitä huolimatta. mitä jää käteen.
ja mitä pitäisi koulutuksiin lisätä. nippeli-ei-nippelitietoa, suhteellisuudentajua, maailman ymmärtämistä. palstailmiön ja palstamammojen ymmärtämistä. nykymaailma tarvitsee lisää osaajia, mutta minkälaisia osaajia. mikä on oikea suunta koulutuksissa.
On mulla kokemusta yhdestä sun toisesta ammatista, kesätöistä ja opiskeluaikojen hanttihommista. Olen ollut mm. lastenhoitaja, leiriohjaaja, siivooja, tarjoilija, kahvila-apulainen, torimyyjä, postilla töissä, toimistoilla töissä (kaikenlaista toimistohommaa ja joskus jopa lähettinä olen ollut), teollisuudessakin olin kerran yhden kesän (mutten tykännyt), ja puistotöntekijänä. Joku varmaan unohtuikin.

Olen siis duunareita tavannut tosi paljonkin. Enkä mä väheksy niitä, vaikka itse valitsin toisin.
 
Keittiönoita
Rehellisesti sanottuna en ole tullut edes ajatelleeksi, että mun palstalla käymiselläni olisi jokin vaikutus siihen, missä iässä omat lapseni hankkivat lapsia tai mihin ammattiin opiskelevat.
 
Viiviliina
Puhutko musta??
Mä olen lähihoitaja ja mulla on 4 lasta..

MIKSI, miksi lähihoitaja on niin paha juttu, ennen oltiin perushoitajia, ja se ei ole läheskään niin kamalaa.. Koen ainakin itse, että työni sairaalassa on aika vastuullista ja olen kyllä ihan ylpeä ammatistani.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Rehellisesti sanottuna en ole tullut edes ajatelleeksi, että mun palstalla käymiselläni olisi jokin vaikutus siihen, missä iässä omat lapseni hankkivat lapsia tai mihin ammattiin opiskelevat.
Ei siihen, mutta ilman palstaa en ehkä edes ajattelisi, että niin voi edes teoreettisesti käydä munkin lapsilleni. Vaikkakaan ei mitenkään todennäköisesti, koska tosiaan se sosio-ekonominen asema periytyy, kouluttautuneiden lapset kouluttautuvat jne.
 

Yhteistyössä