niin
Jokainen tulkitsee asiat miten ne itselleen on edullista. Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa. Minulla tuo liian vapaakasvatus nostaa karvat pystyyn, kun on ollut useampi hedelmä tuttavapiirissä, joiden kanssa on sitten tullut ongelmia, eikä vain minulle. Linjanveto vakivallan ja pienen nippurin tai tukkapöllyn välilläkin on aika karkea, joko tai, sekin minua ärsyttää, miten harvoin käytetty heräte on sama asia kuin väkivaltainen käytös lasta kohtaan?Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:Mitä mä olen täällä vastauksia lukenut niin yhtäkään curling-vanhempaa en ole huomannut, lapsilähtöisesti kasvattavia kylläkin. Vai olenko ohittanut jonkun kommentin?
"Lapsilähtöisyyttä ei pidä sekoittaa curling-vanhemmuuteen. Psykologi Bent Hougaardin käsite curling-vanhemmuus tarkoittaa sitä, vanhemmat haluavat raivata jokaisen pettymyksen lapsen tieltä, mutta tekevät samalla tälle karhunpalveluksen. Lasten elämä on kuin sileää curling-rataa, elo suojaisa kuin munankeltuaisella. Curling-lapsista kasvaa röyhkeitä aikuisia, jotka eivät kestä vastoinkäymisiä.
Lapsilähtöisyys ei siis tarkoita, ettei lasta samalla tietoisesti kasvatettaisi. Oppiakseen yhteisön jäseneksi lapsi tarvitsee muun muassa tapa-, normi- ja moraalikasvatusta. Lapsi ei voi tietää, mitä hän ei vielä tiedä tai osaa. Koti ei saa olla viihdytyskeskus, jossa määrää alle kouluikäinen. Vanhempia tarvitaan yhä kieltämään, sillä kieltämiseen sisältyy rajan osoittaminen. Lapsi tarvitsee rajoja."
4. Rajoja, rakkautta
= ohjaava, vuorovaikutteinen, lapsilähtöinen kasvatustyyli
Aika mielenkiintoista sinänsä, että eniten melua pitävät mustat nikit on pientenlasten vanhempia ja hyvin nuoria. Kokemusta ei ainakaan ole useampien sukupolvien ajalta eikä edes yhden sukupolven kasvattamisesta aikuiseksi asti. Olen sitä mieltä tästäkin asiasta, mitä enemmän uskoo tietävänsä lapsenkasvatuksesta, sitä vähemmän on todellisuudessa kokemusta ja edes tietoakaan. Näkemys on kovin suppea ja mustavalkoinen, jos voi kaikki muut kasvatusmenetelmät tuomita, paitsi omaansa.
Jokainen lapsi, jokainen aikuinan ja jokainen elämäntilanne on erilaisia. Mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle. Itse suosin menetelmiä joissa vanhempi on aikuinen ja lapsi lapsi. Minun lapset ei tarvitse ystävää vaan aikuista. Ystäviä heillä on oman ikäisiä ihan riittävästi. Aikuinen on uktoriteetti, jonka kanssa voi keskustella, mutta joka viime kädessä kuitenkin päättää asioista. Siihen ei auta, vaikka kuinka sitkaasti yrittää pullikoida vastaan.
Kaikkia tunteita sen sijaan on oikeus näyttää. Vihan vimmalla ei nippureita tai tukkapöllyä jaeta, vaan ne on harkittuja juttuja, silloin kun mikään muu ei tarpeeksi herätä, tai tuntuu vaan mukavalta jutulta.