PALSTALAISET! APUA lapsen sairasasiaan, en enää tiedä mitä tehdä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 3 lapsen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
3

3 lapsen äiti

Vieras
Lapsi 3v ollut viime lauantaista kipeä, kuumeessa, puolessaviikossa todettiin angiina. Ollut koko ajan huonossa kunnossa; Kalpea, ei syö, ei juurikaan juo, ei pissaa, väsynyt, lepäilee. Lapsi ei halua edes karkkia/naminamia tms. syödä. Vatsa on kuralla ja joka antibiootin jälkeen 2 tunnin päästä oksentaa lisää.

Tk:ssa halusivat vaihtaa kuurin, lääkäri sanoi ettei siinä pojassa ole vikaa kun jaksoi kerta ihmetellä moottoroitua sänkyä.... Itse näen ettei poika ole kunnossa mutta miten huonossa kunnossa sen piotää ollaa että joku puuttuu????????
Kuiva se on ja varmaan tiputuksella olo friskaantuis... En tiedä mitä sen kanssa teen!?!?!?!

Ei siihen kukaan tule puuttumaan teille kotiin. Vaihdettiinko se kuuri jo vai ei? Jos lapsi ei juo eiä pissaa niii. Tiedät varmaan itsekin missä teidän paikka on.

Tänään juuri kaksi tuntia jonotettiin päivystykseen. lääkäri totesi pojan virkeäksi ja terveeksi. Eipäs vaan ole. Sama lääkäri päivytsää kymmeneen asti.

[QUOTE="vieras";25901126]pakota se juomaan edes.[/QUOTE]

Millä pakotat 3 vuotiaan joka puristaa suun kiinni ja vaikka ruiskulla poskeen lorautan nestettä niin sylkee pois.

Voithan antaa lapselle pruutalla nestettä pari milliä kerrallaan. Esim sokeri-suola-vettä. Ensin 10 min väli, sitten lyhyempi, taas lyhyempi väli jne. Ihan pieniä annoksia kunnes neste pysyy sisällä. Huomenna kumminkin lääkäriin, jos ei sitten aiemmin.

Siis vettä kiehumaan, veden sekaan sokeria ja suolaa, lisätään kylmää vettä, maistetaan, juotetaan lääkeruiskulla lapselle.

[QUOTE="alkup";25901137]Millä pakotat 3 vuotiaan joka puristaa suun kiinni ja vaikka ruiskulla poskeen lorautan nestettä niin sylkee pois.[/QUOTE]

ota syliin puolimakaavaan asentoon ja laitat sen sinne riittavan syvälle. Noin iso voisi kyllä ymmärtää lahjomisenkin päälle.

[QUOTE="alkup";25901137]Millä pakotat 3 vuotiaan joka puristaa suun kiinni ja vaikka ruiskulla poskeen lorautan nestettä niin sylkee pois.[/QUOTE]
Aloitat niin pienillä annoksilla, että lapsi ei saa syljettyä niitä pois.

Maistuuko kurkku tai meloni, vauvan hedelmäsose kylmänä, mehujää?

Voi ei, angiina on kova tauti! En yhtään ihmettele ettei lapsi halua syödä eikä juoda mitään, kurkku on todella kipeä. Itsellä oli angiina vuosi sitten, pika-crp oli 155 ja sain sitten antibiootit, tosin kesti noin 3 päivää että alkoivat vaikuttamaan ja olo alkoi helpottua.

Siihen kurkkukipuun ei auttanut mikään, ei kylmä, ei lämmin. Kaikki vaan tuntui raapivan kurkkua. Saiko lapsi kipulääkettä? Mulla se auttoi ihan vähän.

eikö otettu verikokeita? siis kuivumisen poissulkemiseksi? Sinuna yrittäisin antaa ainakin särkylääkettä ja jatkaisin nesteytystä pienin ruiskullisin. En tiedä miten teidän päivystyksessä, mutta täällä ainakaan ei ensisijaisesti laiteta tippaan vaan pistetään nestettä nenä-mahaletkulla. Sen laitto taas ei tietysti ole mikään kovin kiva toimenpide. Meillä 1 v ja 2v nesteytettiin ripulitaudin yhteydessä sillä tavalla.

Sanot sille, että joko se juo tai joutuu sairaalaan ja ne laittaa letkun nenästä, missä virtaa ruoka ja juoma mahaan. Kummasti tepsi meillä ja oli mun viimeinen hätävarani, jos ei ois ruvennut 4v likka juomaan niin lekuri ois kutsunut. Pillimehun pyysi sitten itse, joi sen. Tosin oksensi taas, mutta pyysi mehua juotavaksi lisää. Meilläkin kuumetautia (flunssa mihin liittyi muutaman kerran oksentelua) veti aika heikkoon kuntoon.

Sitä ennen yritin lahjonnat, pyysin kauniisti, komensin kovasti jne jne. Mutta tuo uhkaus sitten tepsi...enkä mä tiedä edes laittaako ne nenä-mahaletkua vai minkä...

Mua niin ärsyttää tuommoset lääkärit, jotka tekee diagnoosin ennen ku on ees tutkinu. Joo, poika ihmetteli sänkyä; hän siis on hyvässä kunnossa! Voi luoja. Mä menin joku aika sitten poikani kans päivystykseen, koska hänellä oli korva tosi kipeä. Lääkäri kutsui huoneeseen ja poikani juoksi hypähdellen ja nauraen sinne. Lääkäri totes, että poikahan on ihan terve. Sanoin, ettei ole ja pyysin tutkimaan. Diagnoosina pahasti tulehtunut korva. Vaadi hoitoa lapsellesi! Lääkäri ei tunne häntä eikä voi tehdä päätöksiä tutkimatta.

Varaa aika yksityiselle välittömästi. Noi arvauskeskukset on vihoviimesiä paikkoja ja aina sama juttu, jos on jotain pahempaa vaivaa, niin ei tutkita, määrätään lääkkeet ja sitten kotiin.

Itelläni neurologista vaivaa ja kahesti oon sen takia terveyskeskukseen menny ja joka kerta lähetetty reseptin kanssa kotiin ja vaivat jätetty tutkimatta. Tutkittu vain hätäsesti päällisin puolin. Rupes sappi kiehuu sen verran, että varasin ajan yksityiselle neurologille ja ajan sain torstaille ja toivon koko sydämestäni, että saisin tietää mistä mun vaivat johtuu ja toivon että, tutkittais jo vihdoinkin kunnolla. Oon 15v saakka noista oireista kärsiny ja niitten kanssa eläny, ne haittaa mun elämistä ja olemista aika paljon.

Toivottavasti saatte teijän pikkusen kuntoon, yritä tarjota kuitenkin juotavaa, ettei kuivu. Syönnillä ei sinänsä väliä, mutta juotavaa vaan niin paljon kuin menee. Mutta, varaa aika yksityiselle, että lapsi tulee kuntoon.

Ihmettelin omalla lapsellani kurkkutulehduksen ruokavaliota: ei mennyt sosekeitot, jugurtit tms mutta näkkäri/kova leipä maistui. Itse sairastin angiinan alkuvuodesta ja totesin, että eipä ole ihan tyhmä tuo lapsonen: edes suklaata kun en voinut syödä:( mutta leipä lumpsahti kurkusta alas suuremmin sattumatta. Muutoin ei mennyt kuuma ei kylmä...
Maistuisikohan hänelle lihaliemi? Siitä tulee suoloja (joo tiedän, on paljon lisäaineita myös) - mutta poikkeustapauksessa olen itselleni laittanut kun ei ole muu sisällä pysynyt

Päivällä tämän jo kirjoitit,luultavasti, ja toivottavasti olette jo sairaalassa.
Se että näyttää sylkevän pois, voi ollaki vakavampaa, mutta tosiaan kai olette jo sairaalssa, luultavasti olis jo kiire!

Yhteistyössä