palkka 30e suurempi kuin työttömänä - mitä tekisit?

Hei,

Haluaisin mielipiteitä. Miten itse toimisit tilanteessani? Tilanne on se, että meillä on kolme pientä lasta, heistä päivähoitomaksu 420e/kk jos menisivät päiväkotiin, minne ovatkin syksyllä luultavasti menossa, että saavat virikkeitä muualtakin kuin täältä kotoa. Olen tällä hetkellä työttömänä ja laskin, että työstä (85% norm. työajasta ja -palkasta) saisin käteen vain noin 1000e/kk. Tästä kun maksamme päivähoitomaksut niin saan 30e/kk enemmän kuin työttömänä olessani!! Uskomaton asia, mutta näin on. Mietin tässä, että miten ihmeessä motivaatio työhön voi pysyä yllä (joka aamuinen lasten roudaaminen päiväkotiin yms.) jos palkka ei ole suurempi kuin työttömänä ollessani. Tähän en nyt kaipaa mielipiteitä siitä, miten töitä on tehtävä jne. moralisointia vaan ihan mielipiteitä siitä jos sattuisit itse olemaan samassa tilanteessa, että miten ratkaisisit asian.

Edelleen esiinnyn tällä nimimerkillä vaikka samanlainen on olemassa, valittelut. Ehkä jos seuraavan kerran kirjoittelen vielä niin vaihdan nimimerkkiäni.
 
vieras
hmm...työkokemushan on kyllä aina eduksi, mutta melkeimpä tuossa tilanteessa olisin edelleen työttömänä ja odottelisin parempaa paikkaa/palkkaa, mutta ikuisesti työkkärin kautta tarjotuista ei voi kieltäytyä, tulee pian karenssi
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Miikkuli:
Hei,

Haluaisin mielipiteitä. Miten itse toimisit tilanteessani? Tilanne on se, että meillä on kolme pientä lasta, heistä päivähoitomaksu 420e/kk jos menisivät päiväkotiin, minne ovatkin syksyllä luultavasti menossa, että saavat virikkeitä muualtakin kuin täältä kotoa. Olen tällä hetkellä työttömänä ja laskin, että työstä (85% norm. työajasta ja -palkasta) saisin käteen vain noin 1000e/kk. Tästä kun maksamme päivähoitomaksut niin saan 30e/kk enemmän kuin työttömänä olessani!! Uskomaton asia, mutta näin on. Mietin tässä, että miten ihmeessä motivaatio työhön voi pysyä yllä (joka aamuinen lasten roudaaminen päiväkotiin yms.) jos palkka ei ole suurempi kuin työttömänä ollessani. Tähän en nyt kaipaa mielipiteitä siitä, miten töitä on tehtävä jne. moralisointia vaan ihan mielipiteitä siitä jos sattuisit itse olemaan samassa tilanteessa, että miten ratkaisisit asian.

Edelleen esiinnyn tällä nimimerkillä vaikka samanlainen on olemassa, valittelut. Ehkä jos seuraavan kerran kirjoittelen vielä niin vaihdan nimimerkkiäni.
Ajattelen, että tuo ei ole sitten niin raskas lapsille, jos teet vain osa-aikatyötä, ja toisaalta tuo ansiosidonnainen päiväraha ei juokse loppuelämääsi, ja pääsetkö sitten enää ollenkaan töihin, kun se loppuu, jos et nyt mene?
Tällaisia ajatuksia herätti. Niin, ja en toisaalta lähtisi vertaamaan palkkoja ja ansiosidonnaisia päivärahoja. Niinhän se on, että ne ovat sen verran hyvät, että työssäkäynti ei kannata yleensä, jos on päiväkoti-ikäisiä lapsia. Ei kannata, vaikka tekisi kokopäivätöitäkin. Mutta siis eihän niiden turvin voi jäädä lepäilemään. Entä jos et saa mitään kun se loppuu?
 
mellan
Itse olen kanssa tuossa tilanteessa. Saisin enemmän rahaa, jos oisin kotona ja nyt kun olen töissä ja lapsi on hoidossa, niin hoitomaksujen jälkeen jää palkasta jopa vähemmän. Mutta ajattelen asian niin, että tästä työstä on mulle enemmän hyötyä tulevaisuudessa kuin kotona olemisesta. Ja kerryttäähän tämäkin työ eläkettä. Meille sanoikin yks opettaja kurssilla, että ottakaa vastaan myös ne kahden viikon pätkät, ettei tarvii eläkeiässä harmitella pientä eläkettä ja katua sitä, ettei tehnyt sitä tytötä mitä oli tarjolla
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Miikkuli:
Hei,

Haluaisin mielipiteitä. Miten itse toimisit tilanteessani? Tilanne on se, että meillä on kolme pientä lasta, heistä päivähoitomaksu 420e/kk jos menisivät päiväkotiin, minne ovatkin syksyllä luultavasti menossa, että saavat virikkeitä muualtakin kuin täältä kotoa. Olen tällä hetkellä työttömänä ja laskin, että työstä (85% norm. työajasta ja -palkasta) saisin käteen vain noin 1000e/kk. Tästä kun maksamme päivähoitomaksut niin saan 30e/kk enemmän kuin työttömänä olessani!! Uskomaton asia, mutta näin on. Mietin tässä, että miten ihmeessä motivaatio työhön voi pysyä yllä (joka aamuinen lasten roudaaminen päiväkotiin yms.) jos palkka ei ole suurempi kuin työttömänä ollessani. Tähän en nyt kaipaa mielipiteitä siitä, miten töitä on tehtävä jne. moralisointia vaan ihan mielipiteitä siitä jos sattuisit itse olemaan samassa tilanteessa, että miten ratkaisisit asian.

Edelleen esiinnyn tällä nimimerkillä vaikka samanlainen on olemassa, valittelut. Ehkä jos seuraavan kerran kirjoittelen vielä niin vaihdan nimimerkkiäni.
Ajattelen, että tuo ei ole sitten niin raskas lapsille, jos teet vain osa-aikatyötä, ja toisaalta tuo ansiosidonnainen päiväraha ei juokse loppuelämääsi, ja pääsetkö sitten enää ollenkaan töihin, kun se loppuu, jos et nyt mene?
Tällaisia ajatuksia herätti. Niin, ja en toisaalta lähtisi vertaamaan palkkoja ja ansiosidonnaisia päivärahoja. Niinhän se on, että ne ovat sen verran hyvät, että työssäkäynti ei kannata yleensä, jos on päiväkoti-ikäisiä lapsia. Ei kannata, vaikka tekisi kokopäivätöitäkin. Mutta siis eihän niiden turvin voi jäädä lepäilemään. Entä jos et saa mitään kun se loppuu?
Vertaa vaikka kotihoidontukeen. Koska työttömänähän pitäisi ottaa töitä vastaan jos niitä on tarjolla. Eikä miettiä paljonko jää voitolle.
 
Ikävä juttu!Itselläkin on kokemusta tuollaisista jutuista silloin kun tein pätkähommia...Kyllä työnteon pitäisi olla kannattavaa nyky-päivänä!
Itse tein pätkähommia hammasta purren jonkin aikaa ja sitten sainkin vakituisen paikan eli kannatti se.Pätkä-hommissa oli aina inhaa se paperi-rumba liitolle ja rahojen odottaminen..Mutta samalla saa työkokemusta ja voi saada jalan ns.oven väliin ja avata mahdollisuuksia..Kaksipiippuinen juttu siis!
 
Mulla menee tälläkin hetkellä työssäolo miinukselle, enkä edes jaksa laskea kuinka paljon. Mutta pätkätyötkin kelpaa: ihan hyvää irrottautumista kotona olemisesta, eikä se ansiosidonnainenkaan ikuista nautintoa ole. Kaikkea ei voi mitata rahassa, siksi minäkin teen töitä jos vaan löydän.
 
niinpä
Samaa minäkin ajattelin, että ei se ansiosidonnainen päiväraha riitä kovin pitkälle, eikä Kelan peruspäivärahalla kovin kummosesti elä. Työvoimatoimisto passittaa ennen pitkää kuitenkin johonkin työhön tai kurssille, joka ei välttämättä ihan mielekäs ole.

Ja saatko töitä sitten, jos takana on pitkäkin työttömyys? Lisäksi työ kodin ulkopuolella - etenkin kun lapset päivähoitoon kuitenkin viet - tuo mielekkyyttä, kuulumisen tunteen, aikuiskontakteja. Ja samalla se opettaa lapsillekin että työssä käydään.

Työttömän ollessa on myös tilivelvollinen vähän joka suuntaan.. ilmottaudu ja käy siellä silloin ja silloin.. työssä ollessa saa jopa oikeuden olla lomalla, mitä ei työttömänä ollessa ole !
 
Päätös olisi helppo: en menisi töihin. Pelkästä työssä käymisen ja työkokemuksen karttumisen ilosta en veisi lapsiani tuntikausiksi hoitoon. Parhaimmassa tapauksessa jää miinukselle, sillä työmatkastakin tulee kustannuksia. Kyllä työssäkäynnin pitäisi näkyä rahapussissakin.
Systeemi on kyllä aika syvältä, jos ja kun ei kannusta työntekoon.
 
mellan
Alkuperäinen kirjoittaja Rinsessa Ruusu:
Päätös olisi helppo: en menisi töihin. Pelkästä työssä käymisen ja työkokemuksen karttumisen ilosta en veisi lapsiani tuntikausiksi hoitoon. Parhaimmassa tapauksessa jää miinukselle, sillä työmatkastakin tulee kustannuksia. Kyllä työssäkäynnin pitäisi näkyä rahapussissakin.
Systeemi on kyllä aika syvältä, jos ja kun ei kannusta työntekoon.[/quote

minä sanoinkin töissä, että alle 20 tunnin viikot pitäs kieltää lailla. Minä teen nyt kesän ajan 21 tuntia viikossa ja sekin on kuulemma reippaasti alle osa-aikasen. Enemmän saisin jos oisin kotona
 
Meillä ratkaisi varmaan miehen mielipide. Tai sitten karenssi tms asiat tekisivät päätöksenteon helpoksi.

Sen tiedän kuitenkin että jos en olisi työssä, emme raaskisi päivähoitomaksuja maksaa vaan lapset saisivat ilmaisia virikkeitä jostain muualta.
 
Kiitos vastauksista. Kaksipiippuinen juttu tämä on. Tämä työpaikka ei olisi edes omalta alaltani, enkä voi saada jalkaa ovenrakoon sillä kaupunki palkkaa joka syksy uudet työntekijät tähän hommaan. Työkkäristä sanoivat, että on loppumassa työllistämisrahat tältä vuodelta ja todennäköisesti ei ole enää paikkoja juurikaan tarjolla, joten ei tarvitse sitä odottaa, että sieltä osoituksen tekisivät. Jos tämä työ olisi oman alani töitä, voisin ajatella toisin. Tämä työpaikka vaan on lähellä kotiamme ja lasten hoitopaikkaa, siksi siitä kiinnostuin. Tosiaan, vaihtelua arkeen työ ja lasten roudaaminen hoitoon toisi, mutta itseni tuntien, alle viikossa olisin niin kyrpiintynyt hommaan koska kolmen samanikäisen saaminen lähtökuntoon aamulla ei ole ihan helppo nakki. Sitä kyllä olen miettinyt, että miten tämä vaikuttaa tulevaisuudessa työnsaantini. Mutta taas alkuvuodesta -08 on uudet työllistämisrahat ja voisin saada oman alani töitä ja sitä jalkaa oven rakoon. Huoh, vaikea juttu enkä tosiaan tiedä mitä pitäisi tehdä. Mutta tuo 30euroa tämän hetkisten "tulojen" päälle ei minua vielä taida töihin saada. Samanlaista kituutusta se olisi, erona vaan se, että stressitaso nousee entisestään kun pitää saada lapset ylös aamulla sängyistään ja lähtökuntoon, plus tietty itseni lähtemään, ja koirat hoidetuksi. Taidan sanoa ei kiitos!
 
Sanoit lapsiesi olevan pieniä, mutta kuinka pieniä? Lasten ikä olisi mulle ensisijainen peruste päätökseeni. Lisäksi heräsi seuraavia kysymyksiä: Onko sinulla työpaikka tiedossa... päättelin vain niin, kun noin tarkasti tiedät työajan ja palkankin? Onko ansiosidonnaisia työttömyyspäivärahapäiviä vielä jäljellä? Näihin ainakin kaipaisin vastauksia, ennenkuin osaisin tehdä päätöstä suuntaan tai toiseen.
Mutta voinhan perustaa vastaukseni ihan muuhun... mainitsit motivaatiosta käydä töissä. En suunnittelisi meneväni töihin, jos motivaatio tuntuu puuttuvan. Ja jos se hupenee jo lasten hoitoon roudaamiseen, niin silloin jäisin kotiin =)
 
neito83
onko sun mies sit nii hyväpalkkasessa työssä et menee täys päivähoito maksu? se raja on aika korkee noin isolle perheelle. ite en 30 eurontakia menis töihin,jos vastapainona on olla lastenkans kotona.
 
Vielä tarkennusta, että meillä lapset ovat nähtävästi puolipäiväisesti syksystä lähtien päiväkodissa, että pystyn paremmin etsimään töitä ja töitä saatuani, aloittamaan mahdollisimman nopeasti. Meidän lasten kanssa päiväkotipaikan saaminen ei ollut aivan niin helppo juttu.

Miehen mielipide ei tässä ratkaise. Hänen mielestään minä itse päätän kuinka teen.
 
Kyllä menee täydet päivähoitomaksut. Talous kuitenkin tiukilla miehen tuloista huolimatta kun on uusi talo rakennettu ja isot lainan lyhennykset yms. menoa. Lisäksi ihan perus perheen elättäminen on kallista.

Tallu, 3 vuotta ikää heillä. Huomaan, että kaipaavat jo enemmän muita virikkeitä ja olenkin saanut heille kerhoon paikan 2x/vko syksystä lähtien ja sieltäkin saisivat jo toimintaa yms. virikettä. En vaan taida uskaltaa perua päiväkotipaikkaa sillä niin kuin sanoin, ollaan hiukka hankalampia kun ovat samanikäisiä kaikki.
 
niinpäs
Alkuperäinen kirjoittaja Minä vaan:
En tod. menisi töihin ja olisi päiviä erossa lapsistani sen 30e takia. Nounounou.
Nyt vaan on tarjolla töitäkin, mutta lasten hoitoon vienti ja lasten päivähoidossa olo on tosiasia, ap vaan miettii meneekö töihin vai jääkö kotiin...
 
Siis tarkoituksena ei tietenkään ole jäädä kotiin jos vain löydän työpaikan, mistä maksetaan kohtuullinen korvaus. Mutta tämä yllä mainitsemani korotus "tuloihin" ei minulle riitä. Juures Suikale osui naulan kantaan :)
 

Yhteistyössä