Paljonko vauvan pitää painaa että käynnistetään synnytys?

• Viestiketjun aloittaja "pallo"
  • Ensimmäinen viesti
"pallo"
Kun tää mun vauva kuulemma tuntuu aika isolta ja laskettuna piävänä pitää mennä tarkistaan että minkä kokonen se on ja että pitääkö käynnistää. Niin minkä painonen vauvan pitää olla että käynnistetään? Kuitenki lantio kuulemma vaikuttaa aika tilavalta.

"minä"
no 5kg? Mulla ei tosin käynnistetty vaikka painoarvio oli 5,2kg... kuulemma mahtuu hyvin syntymään... onneks oli kuitenkin vaan 4,7kg kun syntyi lopulta! 4,5kg on vielä ihan ookoo syntymään...

En tiedä, mikä se raja on/onko sellaista, mutta keskimmäisen painoarvio oli 4670g eikä käynnistetty sen takia (viikkoja oli tuolloin yli 41). Sitten tuli lievä raskausmyrkytys ja käynnistivät vkolla 41+6 (poika painoi vain 4260g).

Mulla tämä viimeisin käynnistettiin kun painoarvio oli 38+4 4100g. Kalvot puhkaistiin 38+6 ja vauva painoi syntyessään 4050g.
Mitään muuta syytä käynnistykselle ei ollut. Eikä ollut kyseessä edes sokerivauva.

Riippuu varmasti paljon käytännöistä. Me asutaan Ruotsin puolella ja tuossa reilu 4v sitten kuopuksen kanssa oli sellainen käytäntö että 4,5kg kohdalla synnytys käynnistetään ja jos vauva arvioidaan isommaksi niin "saa" automaattisesti sektion. Näin ainakin meillä silloin kiinnittämättä mitään huomioa lantion mittoihin.

Yhteistyössä