paljonko tuttelia 2 vkoa vanhalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja avuton ja hätääntynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

avuton ja hätääntynyt

Vieras
eli yritän imettää, mutta vauva ei täyty (tuli häikkää laitokselta tullessa imetykseen ja saanut tuttelia kokoajan lisäksi) nyt näyttää maitoa tulevan ja vauva voi imeä tunninkin yhtä tissiä, mutta vaaatii sitten vielä lisää ja paljonko on liikaa. kaikki yrittää sanoa että vähennä korviketta että maitoa tulisi lisää. mutta paljonko??
jos annatte pelkkää korviketta paljon sitä menee 2 viikkoisella?

Alkuperäinen kirjoittaja avuton ja hätääntynyt:
eli yritän imettää, mutta vauva ei täyty (tuli häikkää laitokselta tullessa imetykseen ja saanut tuttelia kokoajan lisäksi) nyt näyttää maitoa tulevan ja vauva voi imeä tunninkin yhtä tissiä, mutta vaaatii sitten vielä lisää ja paljonko on liikaa. kaikki yrittää sanoa että vähennä korviketta että maitoa tulisi lisää. mutta paljonko??
jos annatte pelkkää korviketta paljon sitä menee 2 viikkoisella?

Vaihtelee, katso, milloin lapsi tulee kylläiseksi. Millaisia määriä annat sitten nyt?

mä jouduin joskus imettämään kummankin rinnan + lisäks vielä siitä ekasta mistä alotti, sen päälle saattoi mennä korviketta n 30 ml, joka pikkuhiljaa jäi pois...

Meillä ei edes ollut 'häikkää' mut mun maito ei vaan riittänyt pojalle. Annettiin lisämaitoa koko imetyksen ajan, jotka sitten jatkuikin melkein puolivuotiaaksi saakka ja olen nyt jälkeenpäin todella iloinen, että en antanut asian häiritä itseäni sen enempää. Ihanat muistot jäi imetysajasta.

Itse sain imetystukiohjaajalta ohjeet, että kannattaa aina ensin imettää ensin rinnasta ja sen jälkeen antaa lisämaitoa jos tarvis on. Näin vauva kuitenkin imemisellään stimuloi maidon tuloa. Tavoitteena siinä olisi ollut kans vähentää lisämaitoa kunnes oma maito riittää kokonaan. Meillä siihen ei koskaan päästy, vaan mentiin pienillä lisämaitomäärillä koko aika, alussa lisämaitomäärät oli pieniä, n. 20 ml kerrallaan eikä aina tainnut mennä sitäkään (meillä alle 3 kiloinen vauva). Joka imetyskerran jälkeen en lisämaitoa antanut, vähän tilanteen mukaan mentiin. Illalla ja/tai aamuisin lisämaitoa muistaakseni ainakin tarvittiin. Muutaman kuukauden ikäisenä lisämaitoa meni 1-2 dl päivässä eli hyvinkin vähän eli lähes rintamaidolla kuitenkin mentiin. Kuten sanottua, mä en jaksanut siitä paineita ottaa, pääasia minusta oli että poika oli kylläinen ja kasvoi plus sain kuitenkin kokea imetyksen ihanuuden.

Tsemppiä vaan imetykseen!

Kuinka paljon annat nyt sitä korviketta lisäksi? Meillä mentiin kanssa ekat 3viikkoo lisä maidon kanssa. Neuvolantäti kysyi paljon vauva joi lisäksi korviketta ja kun kerroin että noin 30-40ml niin kehotti jättämään sen pois. Oli niin vähäinen määrä ettei vauva sitä oikeesti "tarvinnut". Jätin sen sitten kertalaakista pois ja vietimme pari päivää vaan oikeastaan syöden ja sen jälkeen oma maito riitti hienosti.

eli oli päivän kaksi sairaalasta tultua kokonaan tuttelilla kun ei huolinut rintaa ollenkaan ja silloin iskä antoi jopa 80 ml kerralla!! ei siis riittänyt 40 vaan vaati toisen mokoman päälle! nyt kun jo huolii rintaa niin annan mielellään molemmat niin kauan kun huolii ja sitten yleensä vain maiskuttaa nyrkkiä ja varsinkin yöllä ei nukahda ennenkuin annan n. 40 ml per ruokailu. (joskus on pakko antaa tunnin päästä vielä n. 20-30 kun ei tyydy muuten) ja poju heräilee siis 2-4 tunnin välein jolloin ollaan ylhäällä n. 1-2 kerrallaan ku imemiseen nukahtelee ja sitten yritän että nukahtaisi vatsalle ennenkuin lisämaitoa tarvtisisi antaa.
en kuitenkaan halua pitää pientä nälässä!! ja silti toivon että maitoa tulisi tarpeeksi että ei tarvitsisi pulloa, mutta täytyy myöntää että itsekin olen tyytyväinen jos edes osittain saan imettää!!
mutta korviketta menee siis yli purkki päivässä reilusti!
vauva synytessään 4 kg ja viikon vanhana neuvolassa oli melkein saman - nyt varmasti yli sen.

Yhteistyössä