Paljonko teillä syödään soseita?

Meillä täällä 8kk poika,rupesin tuossa jo aikasemmin miettimään paljonko soseita ns. kuuluisi antaa?
syötättekö muut tietyissä rajoissa niin paljon kun uppoaa?
meillä menee vajaa hedelmäsose ja puolikas lihasose purkki sekä aamupuuro päivässä..silti korviketta melkein litra.
lihasose on välillä tökkinyt mutta laitan vähän porkkanaa sekaan niin johan menee :D
poitsu on ihan hulluna siihen vadelma (?) mustikka-jogurtti herkkuun :p
söis varmaan monta purkkia jos vaan antais
 
Meidän poika 9kk on syönyt varmaan just kuukauden tän saman verran. 1-2dl jogurttia, 3dl velliä, lihasosetta 2-3dl, hedelmäsosetta1-2dl. Maitoa menee n3dl, eli melko paljon vähemmän kun teillä. Nuo määrät tietysti vaihtelee jos jotain menee enemmän niin se on toisesta pois.
 
Yeb
Meillä 10-kuiselle tytölle saa päivässä viidellä ruokailukerralla uppoamaan yhteensä varmastikin vain 1-2dl, mukaanlukien siis aamu- ja iltapuurot, lounas, päivällinen ja välipala :whistle: Kun ei mene niin ei mene, kasvaa kuitenkin hyvin ja on virkeä. On siis aika pitkälti imetyksen varassa, varsinkin nyt kun vielä hampaatkin vaivaa ja ei tunnu menevän taas mitään kiinteää..
 
meillä syödään aamulla puuro (n1dl) siihen sekoitettuna puoli purkkia hedelmäsosetta, aamupäivällä kasvisosetta n 1 purkki ja jälkkäriksi hedelmäsosetta 1 purkki, iltapäivällä hedelmäsose, alkuillasta lihakasvisose 1 purkillinen ja jälkkäriksi hedelmäsose, illalla puuro ja siihen sekoitettuna puoli purkkia hedelmäsosetta. Maitoa menee vuorokaudessa n 600-700ml. ja tyttö siis 7kk. reippaasti syö, jaksaa siis yhdellä ruokailu kerralla syödä kaksi purkillista ruokaa. on kyllä aika isokokoinenkin melkein 11kg =)
 
mun täytyykin rupee laittaa ylös mitä annan ja millon niin siitä onki sit helppo laskea että paljon syö.
meillä menee mikä tahansa alas kunhan siinä on porkkanaa mukana..parsa/kukkakaali-perunasose ei menny paitsi sitten kun laitto pikkusen porkkanaa :LOL:
 
Meillä poika 10kk on syönyt pitkän aikaa aamuisin puuron 2dl, jonka kanssa hedelmä-/marjasosetta (pieni purkki riittää 3-4:lle puurolle). Lounaaksi liha-kasvissosetta pari desiä, samoin päivälliseksi. Tarvittaessa (aika harvoin) välipalana kaurajogu tai pieni purkki hedelmä-/marjasosetta. Illalla syö taas puuron soseen kanssa. Maitoa menee 4-5 kertaa päivässä, yhteensä 5-8dl. Hampaiden hautominen ja flunssat häiritsee maidon maistumista, välillä soseidenkin. Jogu ja jälkkärisoseet maistuu kyllä ja niillä välillä huijaan sitten liha-kasvistakin syömään. Jälkkäriä aterian päälle annan satunnaisesti... Edellytyksenä tyhjä lautanen eli reippaasti syöty pääruoka.

Poika kasvaa hyvin ja on energinen. Aina on ollut aika isoruokainen, mutta ei mitenkään lihava. Painoa nyt vajaa 12kg.

Mulla on näissä tän tyyppisissä keskusteluissa kiinnittynyt huomio runsaisiin jälkkärisoseiden määriin... Monilla siis niitä menee melkein sama määrä päivässä kuin liha-kasvista / kasvista, jos ei jopa enemmän. Onko se mielestänne tarpeellista? Eikö osa olisi hyvä korvata liha-kasviksella tai kasviksella? Jälkkäreissähän on yleensä sokeria aika paljon vaikka lisättyä ei olisikaan. Ravintopitoisuuskin lienee vähäisempi ja riittävät määrät vitamiineja saa varmasti pienemmästäkin määrästä.

Toinen mikä ihmetyttää on vellit... Jos lapsi tuntuu kaipaavan enemmän ravintoa, niin eikö velliä voisi vaihtaa puuroon? Sehän pitää nälkää paremmin ja kuitujakin siinä on enemmän. Ite yritän opettaa lapselle terveellistä ja järkevää ruokailutottumusta ja siksi vältän noita mun mielestä ylimääräisiä samalla panostaen energiapitoisuudeltaan runsaisiin aterioihin.

*Muoks* Aluks annoin syödä sen mukaan kuin jaksaa, nyt oon pitänyt annoskoon aika vakiona. Enempää en usko tarvitsevan ja annoskoon suurentamisen kokeileminen on tässä vaiheessa näyttänyt olevan sitten maidosta pois.
 
Myy!Minä antaisin mielelläni puuroa. Sitä syötiin alkuun pari kuukautta mutta sitten tuli ehdoton stoppi. Tasaisin väliajoin olen yrittänyt uudelleen mutta kun ei niin ei. Olen sitten korvannut osan maidoista vellillä että saisi edes vähän viljakuituja. Nyt opetellaan syömään tikahtumatta leipää. Se kun alkaa sujua niin vellit unohdan heti mutta toistaiseksi mennään näin :x
 
Alkuperäinen kirjoittaja merili:
Myy!Minä antaisin mielelläni puuroa. Sitä syötiin alkuun pari kuukautta mutta sitten tuli ehdoton stoppi. Tasaisin väliajoin olen yrittänyt uudelleen mutta kun ei niin ei. Olen sitten korvannut osan maidoista vellillä että saisi edes vähän viljakuituja. Nyt opetellaan syömään tikahtumatta leipää. Se kun alkaa sujua niin vellit unohdan heti mutta toistaiseksi mennään näin :x
Miten kiinteää puuroa annoit ennen kuin stoppi tuli? Ootko kokeillu eri makuja ja eri viljoja? Meillä nimittäin alkoi jostain syystä yhdessä vaiheessa tökkiä niin puuro kuin ateriasosekin, mutta alkoi taas maistua alettuani tekemään niitä löysemmäksi.

Toinen ongelma puuron kanssa tuli jälkkärisoseen osalta... Sekoitin soseen puuroon ja määrä lisääntyi vähitellen, kun ei muuten kelvannut. Lopulta tuon 2dl annoksen kanssa meni melkein purkillinen, osa seassa ja osa lusikkaan dipattuna. Määrä tuntui järjettömältä, joten jätin soseen sekoittamatta puuroon eli laitan nyt vaan ohuen kerroksen jälkkärisosetta puuron päälle tai dippaan puurolusikkaa purkissa. Ei kovin siistiä touhua tosin löysän puuron kanssa, joten suosittelen ensimmäistä.

Kannattaa siis kokeilla tehdä pieniä muutoksia, jos vaikka ihan sen avulla lähtisi maistumaan. :)
 
Kiitos vinkeistä, valitettavasti onn kaikki kokeiltu. Kaupan puurot ja omat ja soseilla ja ilman. Jossain vaiheessa TAAS kokeillaan kyllä :headwall: sinnikkäästi. Taitaa olla isin poika ruokatottumusten suhteen mutta paljonhan olen jo sillekin uutta opettanut, potentiaalia siis pitäisi löytyä :LOL: .
 
Meillä 9 kk ikäinen poika joka syönyt näin jo pitkään.
Aamulla 1,5 dl puuro ja puoli purkkia (pienestä purkista) hedelmää
Aamupäivällä iso lihasose purkki
Päivällä iso hedelmäsose purkki
Iltapäivällä iso lihasose purkki
Illalla 2 dl puuro ja puoli purkkia (pienestä purkista) hedelmää
Painoa oli 8 kk iässä 8985 g ja 9 kk iässä 9640 g - Pituutta oli 8 kk iässä 75 cm
 
Alkuperäinen kirjoittaja merili:
Taitaa olla isin poika ruokatottumusten suhteen mutta paljonhan olen jo sillekin uutta opettanut, potentiaalia siis pitäisi löytyä :LOL: .
:LOL: Meillä ei kans isukille puurot maistu... Onneks ei o poika siinä tullut isäänsä. ;) Entäs sitten ihan kasvissose? Marjapuuro? Jogurtti? Ei kai se puurokaan pakollinen ole, vaikka hyvä aamiainen onkin.
 
Meillä 8kk poika eikä syö kuin max 0,5 dl kiinteitä päivässä, lisäksi rintamaitoa. Ja tosiaankin annan niin paljon kuin vain kelpuuttaa ja joskus koetan tuputtaa vähän lisääkin Eikä tähän mennessä ole mennyt vapaaehtoisesti kuin päärynä, mango, omena ja bataatti. Olen vellejäkin koettanut antaa aamuisin ja joskus iltaisi pullosta tai lusikasta mutta ei vaan kelpaa. Tissiä pitää saada. Pullosta kyllä juo kun en ole paikalla. Kyllä tuo hyvinvoivalta näyttää, en ole varma kuinka kasvaa, ens viikolla neuvolaan. Välillä ahistaa...
 
"kiva" kuulla että muillakin on soseilu tappista... :) Meillä tyttö 8 kk ei saa alas kovin ihmeellisiä määriä muuta kuin tissimaitoa, sitähän uppoaa sitten varmaan melkoisia määriä, ainakin reisimakkaroista päätellen :whistle:

Puuroa menee keskimäärin 2-3 teelusikallista - hedelmä- tai marjasose ei auta yhtään mitään. Liha-kasvissosetta ehkä puoli desiä. Ainoa mitä syö suht mielellään on maissisose, tuo vauvojen rehu! Sitä saattaa popsia vaikka koko purkin, jos oikein innostuu. Hedelmäsoseita syö jonkin verran, vaihtelevalla innolla - maksimissaan purkillisen päivässä oikeastaan. Sormiruokia ei ole hiffannut ollenkaan. Läästii vaan pöytää vasten tai sitten muhjaa vähän suussaan, mutta ei niele. Olkoon sitten tissivauva! Kaipa se ennen pitkää innostuu ihmisten ruuistakin... |O
 
Alkuperäinen kirjoittaja merili:
Meidän poika 9kk on syönyt varmaan just kuukauden tän saman verran. 1-2dl jogurttia, 3dl velliä, lihasosetta 2-3dl, hedelmäsosetta1-2dl. Maitoa menee n3dl, eli melko paljon vähemmän kun teillä. Nuo määrät tietysti vaihtelee jos jotain menee enemmän niin se on toisesta pois.
 

Yhteistyössä