Paljonko se lastentarhanopettajan palkka sitten on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Opettaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="huoh";28646718]No on sillä lto:llakin vain kandiin asti, eli ei todellakaan ole samaa tasoa kuin maisteripaperit.[/QUOTE]

"Siiis ei todellakaaaaan ole sama". Olen sitä mieltä, että maisterivaihe antaa varmasti kyllä paljon uuttakin, mutta kandivaiheessa luodaan pohja kaikelle sille, mitä siellä työelämässä oikeasti tarvitsee. Maisterin opinnot suorittanut voi suuntautua päivähoidon hallinto- ja johtotehtäviin,

henk.koht.avustaja pk:ssa palkka 1700e/kk ei koulutusta/lastenhoitaja 1900e/kk 3 vuoden opinnot lähihoitaja vs lto 2000-2500 e/kk. ei tota lto:n palkkaa voi hyvällä tahdollakaan kehua.

Alkuperäinen kirjoittaja marianna lehtimäki;30744387:
Paljonko lastentarhanopettajan palkka on 4vuoden työnkokemukseen?

Paljonko lähihoitajan palkka on 5 vuoden työnkokemukseen?

Espoossa:
Tehtäväkohtainen lto:n palkka: 2363,87 €/kk
Sopimusala: KVTES Kunnallinen yleinen virka- ja työehtosopimus
Työaika: 38 h 15 min / vko

henk.koht.avustaja pk:ssa palkka 1700e/kk ei koulutusta/lastenhoitaja 1900e/kk 3 vuoden opinnot lähihoitaja vs lto 2000-2500 e/kk. ei tota lto:n palkkaa voi hyvällä tahdollakaan kehua.

Ihan ok palkka minusta. Samaten nuo muutkin. Työstä se palkka tuleekin maksaa, ei siitä kuinka kauan kukakin on kuluttanut persuksellaan koulunpenkkiä.

Sitä mitä ei voi kehua, on verotus. Pienemmät verot niille jotka tienaa alle 2500€/kk.

En jaksa lukea tuota toista ketjua läpi, ehkä tieto sieltä jostain löytyisi.

Vertailun vuoksi:

Olen opettaja, minulla on yksi "ikälisä" eli olen ollut yli 5 mutta alle 10 vuotta töissä. Olen 33-vuotias. Olen töissä yksityisellä sektorilla, joten minulla ei ole kunnallisten opettajien lomia (joita lastentarhanopettajatkaan eivät saa). Työaikani on klo 8.00-15.30, mutta lähden useimmiten töistä vasta vähän ennen neljää. Toisaalta joskus voin lähteä aikaisemmin. Suurimman osan vuodesta saan työni tehtyä työaikana, joten kotiin ei jää kovinkaan usein tekemistä. (Kuulemani mukaan monet yläkoulun tai lukion opettajat korjaavat kokeita ja esseitä viikonloppuisin).

Vaihdan lomarahat vuosittain vapaiksi, jolloin saan 7 viikon kesäloman.

Tykkään työstäni enkä pääsääntöisesti pidä sitä erityisen raskaana.

Palkkani on noin 3800 euroa.

Mielestäni lastentarhanopettajan koulutus ja työn vaativuus vastaavat alakoulun opettajaa, joten palkka pitäisi olla sama kuin heillä. En tiedä, paljonko alakoulussa ja päiväkodissa tänä päivänä tienataan. Alakoulun opettaja saa lisäksi huomattavan lomaedun.

Vertailun vuoksi:

Olen opettaja, minulla on yksi "ikälisä" eli olen ollut yli 5 mutta alle 10 vuotta töissä. Olen 33-vuotias. Olen töissä yksityisellä sektorilla, joten minulla ei ole kunnallisten opettajien lomia (joita lastentarhanopettajatkaan eivät saa). Työaikani on klo 8.00-15.30, mutta lähden useimmiten töistä vasta vähän ennen neljää. Toisaalta joskus voin lähteä aikaisemmin. Suurimman osan vuodesta saan työni tehtyä työaikana, joten kotiin ei jää kovinkaan usein tekemistä. (Kuulemani mukaan monet yläkoulun tai lukion opettajat korjaavat kokeita ja esseitä viikonloppuisin).

Mielestäni lastentarhanopettajan koulutus ja työn vaativuus vastaavat alakoulun opettajaa, joten palkka pitäisi olla sama kuin heillä. En tiedä, paljonko alakoulussa ja päiväkodissa tänä päivänä tienataan. Alakoulun opettaja saa lisäksi huomattavan lomaedun.
Käsittämättömän pienisieluinen ihminen! En tiedä mitä teet työksesi, eikä se minua kiinnosta, mutta ennakkoluuloistasi johtuen et pärjäisi hetkeäkään opettajan työssä koulumaailmassa. Et ilmeisesti ymmärrä yhtään mitä opettajat tekevät koulussa. Käsittämätöntä yleistää, että alakoulun opettajan ja lastentarhanopettajan työt on rinnastettavissa. Molemmat raskaita ja vaativia omalla tapaa. Sinä et taida arvostaa muuta kuin akateemisia taitoja ja todella toivon, että sinä ymmärrät mitä ihmiseksi kasvu todellisuudessa vaatii. Et pärjäisi lasten kanssa hetkeäkään. Kiva, että sinulla on kiva työ, mutta jos et tiedä mitä työnteko näillä muilla sektoreilla on, älä tule sitä meille kertomaan. Vaikutat naivilta.

Palkka pääsääntöisesti ilman ikälisiä 2100-2500. Pohjoisessa paremmat (2500) ja yksityisellä myös heikoimmat (2100). Toki vaihtelua on, kunnallisella n. 2363. Alan arvostus näkyy palkoissa, eikä varhaiskasvatuksen merkitystä useinkaan ymmärretä. Tavalliselle ja hyvässä perheessä kasvaneelle lapselle varhaiskasvatus ei ole niin tähdellistä kuin lapselle, joka tulee riskiryhmästä. Itselleni tärkein asia varhaiskasvatuksessa onkin sen tasa-arvoistava vaikutus, joka tukee lasten mahdollisuuksia tasapäiseen tulevaisuuteen.

Vertailun vuoksi:

Käsittämättömän pienisieluinen ihminen! En tiedä mitä teet työksesi, eikä se minua kiinnosta, mutta ennakkoluuloistasi johtuen et pärjäisi hetkeäkään opettajan työssä koulumaailmassa. Et ilmeisesti ymmärrä yhtään mitä opettajat tekevät koulussa. Käsittämätöntä yleistää, että alakoulun opettajan ja lastentarhanopettajan työt on rinnastettavissa. Molemmat raskaita ja vaativia omalla tapaa. Sinä et taida arvostaa muuta kuin akateemisia taitoja ja todella toivon, että sinä ymmärrät mitä ihmiseksi kasvu todellisuudessa vaatii. Et pärjäisi lasten kanssa hetkeäkään. Kiva, että sinulla on kiva työ, mutta jos et tiedä mitä työnteko näillä muilla sektoreilla on, älä tule sitä meille kertomaan. Vaikutat naivilta.

Aivan sopiva palkka.Ei ainakaan yhtään enempää.Maisterin tutkinnon suorittanut yläasteen opettaja ei saa kuin n.2800 e kuukaudessa ja vastuu on paljon suurempi kuin lastentarhan opettajilla. Ei voi edes vertailla toisiinsa.

kandin tutkinto on lyhyempi kuin amk btw, molemmat korkeakoulututkintoja ja enemmän arvostan amk:n käyneen opintoja.
Kandi on akateeminen tutkinto ja AMK on AMK. Karkeasti voisi heittää, että jokainen kandi olisi voinut mennä myös AMK:hon ja valmistua sieltä. Sen sijaan niistä AMK:n käyneistä varsin suuri prosentti on sellaisia, jotka hakivat, mutta eivät päässeet yliopistoon.

Lastentarhanopettajilta vaadittava akateeminen tutkinto on idiotismia.

Voi juma. Itse olen vastuussa potilaiden hengestä (sairaanhoitaja ja turha tulla sanomaan että lääkärihän siitä vastaa) ja brutto 2200e. Työajat ihan mitä sattuu, pyhää ja arkea, yötä ja päivää. Ja ne vuorotyölisät eivät TODELLAKAAN ole kuin max 300e ekstraa korkeintaan 3-4v vuodessa.
Mäkään en ihan ymmärrä lto:jen 3000 euron pyyntiä. Olen ollut päiväkodissa joskus ja lto/sosionomin työ ei paljoa eroa lastenhoitajan työstä. Sillä aikaa kun lto juoksee palavereissa, tekee lastenhoitajat raskasta perustyötä.
Se lasten kanssa oleminen on tärkeintä, palaverit pitäisi pitää minimissä.

Vaikka, onhan lto:lla vastuu pedagogiikasta ja erityislasten kohdalla se osaaminen korostuu. Ja jos jotain ongelmia tulee, niin lto on se joka ottaa sen kuran niskaan.

Mutta korkeintaan jonkun 200-300 euron palkankorotuksen ne tartteis.

Yhteistyössä