Paljonko saa rahaa/kk kun opiskelee oppisopimuksella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
se riippuu työnantajasta.
mä olin jo töissä ja sit pomo ehdotti tuota koulutusta, ja sain ihan normaalin palkan, ja palkan myös koulupäiviltä.

Samoin meillä =) Paitsi mä en ole ihan varma saako koulupäiviltä palkkaa,koulupäiviä on kuitenkin niin harvoin n. 3pv/2kk..

Alkuperäinen kirjoittaja Tyttö kuin taivas:
se riippuu työnantajasta.
mä olin jo töissä ja sit pomo ehdotti tuota koulutusta, ja sain ihan normaalin palkan, ja palkan myös koulupäiviltä.

Samoin meillä =) Paitsi mä en ole ihan varma saako koulupäiviltä palkkaa,koulupäiviä on kuitenkin niin harvoin n. 3pv/2kk..

juu, sen saa pomo valita, siitä saa joko päivärahan tai sit tuon palkan.
ja olikos se sit niin, et jos pomo maksaa palkan, se saa sen tuen (olikohan se jonkun 100?/kk ) ja jos ei maksa, niin sit ei saa sitä..en nyt mee ihan varmaksi vannomaan :whistle:

juu, sen saa pomo valita, siitä saa joko päivärahan tai sit tuon palkan.
ja olikos se sit niin, et jos pomo maksaa palkan, se saa sen tuen (olikohan se jonkun 100?/kk ) ja jos ei maksa, niin sit ei saa sitä..en nyt mee ihan varmaksi vannomaan :whistle:

Mitä mä luin nuita oppisopimuslappuja (miehen) niin niissä oli summat mitä työnantaja saa vuodessa, muistaakseni paritonnia/vuosi. ;)

Niin ja ap:lle ja kaikille muillekkin, se riippuu siittä pomosta mitä tulette saamaan.

Itse menin aikoinani töihin äitiyslomansijaiseksi. Palkkaa sain aivan normaalisti sen verran kuin siitä työstä kuuluikin saada. Myöhemmin pomo ilmoitti minulle, että minusta tulee oppisopimusopiskelija. Mitään muuta vaikutusta tällä opiskelulla ei ollut mihinkään kuin että jouduin kirjaamaan tehdyt työtunnit tehtävittäin per kuukausi. Sen kummempaa opetusta kuin mitä työkaverit neuvoivat en saanut. Oppisopimuskoulutus oli siis käytännössä vain sitä, että työnantaja sai ylimääräistä rahaa. Palkkaani sillä ei ollut mitään vaikutusta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras79:
mua kiinnostaa kanssa toi palkka juttu tossa

vaikka lähihoitaja oppisopimuksella niin paljon sen palkka on

Lähihoitajan palkka oppisopimusajalta on kunnallisella puolella 80% peruspalkasta. Olisko bruttona noin 1400? kuussa??

Tiedän tapauksen, jossa opiskelija saa täyden palkan TES:n mukaan.
Koulupäiviltä ei makseta palkkaa vaan opiskelija saa hakea tuon ajan korvauksen oppisopimustoimistosta muistaakseni.
Eli on kai ihan kiinni siitä, mitä sovitaan...

Oppisopimus on TYÖSOPIMUS joka tehdään työntekijän, työnantajan ja oppisopimuskeskuksen kanssa.
Palkka on TES:in mukaan. Eli jos ei ole aikaisempaa kokemusta alalta niin se alkaa harjoittelijan palkalla. Oppisopimukseen kuuluu tietty määrä (alasta riippuen) teoriaopetusta jonka oppisopimuskeskus järjestää.
Itse kävin hiljattain myynnin ammattitutkinnon oppisopimuksella. Koska aloittaessani minulla oli jo kokemusta jonkin verran myyjän työstä sain heti ensimmäisen vuoden myyjän palkan (eli en harjoittelijan palkkaa). Teoriaopetus oli samalla paikkakunnalla, joten sitä oli kerran viikossa päivän ajan.
Teoriapäivien palkka sovitaan työnantajan kanssa. Jos työnantaja maksaa palkkaa silloin ei saa päivärahaa mutta matkakustannuksiin voi hakea korvausta.
Siinäpä tuli äkkiseltään se mikä on vielä tuoreessa muistissa.

Yhteistyössä