Onko täällä ketään joka olisi opiskellut oppisopimuksella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kosmetologiksi haluava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kosmetologiksi haluava

Vieras
Olen 24-vuotias merkonomi, tällä hetkellä työtön. Oma alani ei kiinnosta tippaakaan, joten haluaisin opiskella täysin uuden ammatin, mieluiten oppisopimuksella, koska omalla paikkakunnallani ei järjestetä haluamaani koulutusta oppilaitoksissa..toiselle paikkakunnallekaan en voi muuttaa tällä hetkellä.

Haluaisin siis kuulla kokemuksista. Miten käytännössä oppisopimuskoulutus toimii? Olen kyllä käynyt lukemassa eri sivuilta, mutta paremman kuvan saa kun kuulee muiden kokemuksia :)

Kaikessa yksinkertaisuudessaan homma menee niin, että hankit itsellesi työpaikan joka on halukas palkkaamaan sinut oppisopimuksella töihin. Sitten otatte yhteyttä oppisopimustoimistoon josta tullaan tekemään sopimukset. Suurimman osan töistä opin työpaikallasi, mutta kahden vuoden aikana käyt myös lähiopetusta jollakin koululla.
Työttömän palkkaavalla on mahdollisuuksia saada jotain etuja työkkäriltä ja oppisopimuskeskukselta, tällä tiedolla voit kosiskella työnantajia :)

Itse opiskelin jonkin aikaa oppisopimuksella, mutta en valmistunut. Homma ei oikeen toiminut työnantajan kanssa ja minulla oli vaikeuksia keskittyä sekä opiskeluun että työntekoon yhtä aikaa. Toivottavasti näistä tiedoista on sinulle jotain hyötyä!

Kiitos vastauksestasi :) tuo palkkahomma minua vähän mietityttää myös, että meneekö se periaatteessa niin että työnantaja ei maksa palkkaa vaan saisin rahaa sitten jostain muualta?

Sori että vastaaminen vähän kesti :) Työnantaja maksaa palkkaa opiskelusi ajalta. Työehtosopimuksissa on eroja, mutta mulla oli niin että eka vuosi oli 85% normi TESsin mukasesta palkasta ja toka vuosi olisi ollut 95%. Näistähän voi tietysti sitten neuvotella työnantajan kanssa, miten tahdotte. Pidä kuitenkin huoli omista oikeuksistasi, siinä auttaa sitten se oppisopimustoimisto. Sinnehän voi soitella ja kysellä oisiko niillä tiedossa paikkoja jotka saattaisi olla kiinnostuneita ja muitakin neuvoja varmaan saisit.