Paljonko palkkaa pyytäisit...(???)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hoitotäti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hoitotäti

Vieras
...jos hoitaisit kotona omaa lastasi ja sinulle tulisi siihen lisäksi kolmena päivänä viikossa hoitoon toisen perheen lapsi. Perhe ei siis ole ennestään tuttu, vaan netin palstan kautta järjestelevät lapselleen hoitopaikkaa.

Tuo perhe on tulossa käymään ja puhutaan sitten palkasta jne. Mutta antakaa nyt vinkkejä, mitä palkkaa vois pyytää? Kun en ite paljoa viitsis, mutta toisaalta en kyllä ilmaiseksikaan voi toista lasta ottaa tähän hoitoon. Vaikuttaahan se kuitenkin paljon meidän arkeen.

Ehdotuksesta. Antaa vähän suuntaviivaa. Meidän oma lapsi on siis vähän yli vuoden ikäinen tyttö ja tuo hoitoon tuleva olis muutaman kuukauden vanhempi neiti.

Mites sitten ruoka? Jos tuo hoitolapsi syö samaa ruokaa kuin laitan itelle/lapselle, niin sisältyiskö se jo tuohon 150euroa/kk??

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mites sitten ruoka? Jos tuo hoitolapsi syö samaa ruokaa kuin laitan itelle/lapselle, niin sisältyiskö se jo tuohon 150euroa/kk??

Pystyykö hoitolapsi syömään ihan tavallista ruokaa? Ja mistä mihin se teillä olis? Mä laitoin itse ruuan aina valmiiksi, että hoitajan tarvitsi vain lämmittää sen.

Me ei olla vielä itse asiassa puhuttu siitä, että onko hoitolapsella jotenkin erikoisruokavalio tms koska ei olle nähty. Ollaan vaan mailitse vaihdettu ajatuksia.

Hoitolapsi olis meillä hoitopäivinä vaihtelevasti 6-8 tuntia ja siis ti-to. Noin kerran kuussa on sellainen viikko, että lapsen mummi ehkä jonkun päivän voi katsoa tai sitten ei :D Eikä se nyt sinänsä ole olennaista, koska jäähän meille tuossa pe-ma pitkä viikonloppu ihan ns. omaa aikaa, eli asioilla käymiseen jne. tilaisuuksia.

Alunperin oli tarkoitus, että meidän neiti tarviis hoitajan, mutta nyt jäänkin vielä kotiin. Meille olis tullut kotiin hoitaja oman lapsensa kanssa ja hän olis pyytäny noin 500euroa/kk. Mikä oli minusta ihan ok maksavana osapuolena. Meidän hoidon tarve olis ollut siis ihan 5päivää/viikko. Eli nyt on kyse kolmesta päivästä ja siitä, että hoito on ainakin yleensä meillä. Joskus ehkä siellä toisessa kodissa, kun se on lähellä jne.

En kyllä 100/vko palkalla taatusti hoitaisi lasta vaan mielummin pienellä kotihoidontuella hoitelen tätä yhtä kotona. Onhan arki ihan erilaista kahden kanssa ja toinen niistä on hoitolapsi, ei edes kaverin lapsi vaan täysin ulkopuolinen hoitolapsi joka myöskin syö teillä aamupalan, välipalan, ruuan.. ja nukkuu kai se päiväunetkin, menee petivaatteita taasvähän enempi pyykkiin.. kyllä 100E/vko on aika pikkuruinen palkka kun osa siitä menee suoraan lapsen ruokkimiseenkin.. 150e ihan vähintään/vko. Ei kannata hoitaa pimeenä niin he joiden lasta hoidat voi hakea yksityisen kotihoidon tukea ja sitä vuosittaista kotitaloustukea mikä kattaa siivousavun, lastenhoidon yms.

Alunperin oli tarkoitus, että meidän neiti tarviis hoitajan, mutta nyt jäänkin vielä kotiin. Meille olis tullut kotiin hoitaja oman lapsensa kanssa ja hän olis pyytäny noin 500euroa/kk. Mikä oli minusta ihan ok maksavana osapuolena. Meidän hoidon tarve olis ollut siis ihan 5päivää/viikko. Eli nyt on kyse kolmesta päivästä ja siitä, että hoito on ainakin yleensä meillä. Joskus ehkä siellä toisessa kodissa, kun se on lähellä jne.

Ap ja muut. Miten käytännössä ihminen joka hoitaa kotona toisen lasta esim. tuolla 500euron palkalla, pärjää itse taloudellisesti?
En ymmärrä kuka pystyy tuolla rahalla jäämään kotiin lapsia hoitamaan..
Jos miettii että mä saan nykyisellä työpaikallani sen 1500 verojen jälkeen ja jos jäisin hoitamaan jonkun lapsia niin saisin TONNIN VÄHEMMÄN käteen joka kuukausi!
Miten toi on mahdollista että silti näitä hoitajaehdokkaita löytyy?
Miten ne pärjää sillä rahalla?

Taasen kommentista.

Mulla siis olis tässä toiveena saada vähän ylimääräistä ja samalla totuttaa omaa neitiämme olemaan ns. vieraan kanssa omaa hoitoon menoaan ajatellen. Mutta tiedän, että mun mies sanoo, etten "ilmaiseksi" todellakaan "saa" alkaa kenenkään lasta hoitamaan. Eli siksipä kyselenkin täältä, että mikä se kohtuupalkka sit olis.

Huomioitko "!" sitä, että hoito olis vaan 3päivää/viikossa? Sillon varmaan luonnollisesti palkkaus on pienempi kuin koko viikon hoidosta...

Meillä siis ainakin tilanne oli se, että tällä hoitakandidaatilla oli oma lapsi kotona hoidossa -> hän sai kotihoidontukea. Hän olis siis tullu meille pimeänä hoitamaan meidän muksua ja saanu siitä tuon 500 euroa ns. ylimääräistä käteen/kk. Eli kun ei olis virallisesti töissä niin ei noita tukiakaan menettäis...

Meillä siis ainakin tilanne oli se, että tällä hoitakandidaatilla oli oma lapsi kotona hoidossa -> hän sai kotihoidontukea. Hän olis siis tullu meille pimeänä hoitamaan meidän muksua ja saanu siitä tuon 500 euroa ns. ylimääräistä käteen/kk. Eli kun ei olis virallisesti töissä niin ei noita tukiakaan menettäis...

Niin eli hän olisi ottanut oman lapsensa mukaan teille kun olisi tullut hoitamaan lastanne sillä 500e/kk? Ok, kuulosti jo ihan fiksulle vaikka itse toivoisin tuossa tapauksessa että hoitaja hoitaisi lastani omassa kodissaan, ei meillä.
Kyllä mä silti sinuna pyytäisin tuon 500?/kk vaikka lapsi olisikin hoidossa 3pvänä viikossa. Oon samaa mieltä miehesi kanssa että on ihan naurettavaa harrastaa näissä asioissa hyväntekeväisyyttä ja hoitaa vieraiden lapsia "ilmaseks". Jos hoitaisin kaverin lasta tuon 3pvää viikossa niin en varmaan kehtais pyytää kuin 20?/pvä, mutta ehdottomasti kehtaisin pyytää vieraalta ihmiseltä tuon 500euroa/kk.

halvemmaksi tulee viedä kunnalliseen päivähoitoon.. mutta itse saanut 1100e kuussa 3:n saman perheen lapsen hoidosta. Arkisin 8-15. ja lasten kotona olin. *katos*

mukelot 10kk, 2v8kk, ja eskarilainen.

"!" -> Joo nimenomaan siis olis pimeenä tullut hoitamaan niin, että oma lapsi mukana. Sovittiin hoito meille siksi, että hänen mies tekee vuorotyötä ja nukkuu päivisin. Mutta periaatteessa ainakin välillä olis voinu olla myös hoitajan luona meidän neiti.

Mies on sitä mieltä, että meidän päivät hankaloituu kuitenkin niin paljon, että palkkaa pitäis ihan oikeasti pyytää :P Katsoo nyt sitten, mitä sitä viitsisin pyytää.

"Minttulii" -> Totta sekin, että kunnallinen tulee halvemmaksi. Ainut vaan, että jos hoidon tarve on nyt heti, niin se mieleinen paikka kunnalliselta ei ihan tuosta vaan välttämättä ole saatavilla. Esim. tälle neidille joka olis meille tulossa, on haettu perhepäivähoitajalta paikkaa, joka todennäköisesti vapautuu vasta syksyllä 2008 ja perhe haluais siihen saakka keksiä toisen keinon lapsensa hoitoon.

Meillä taas perustelu oli se, että en olis halunnu vielä 1v 2kk ikäistä laittaa kodin ulkopuolelle, etenkään päiväkotiin, vaan halusin nimenomaan löytää jonkin keinon saada lapselle hoitaja kotiimme. Tuttuun ympäristöön ja pieneen porukkaan, joka pysyy aina samana. Järjestely olis meilläkin kestäny vaan elokuuhun, jolloin neiti menee kunnalliselle.

Riippuen lapsen iästä ja omatoimisuudesta, mutta jos semmonen "iso" lapsi jo vaikkapa neljä vuotias niin pelkät ruoat laskuttaisin lapsesta. Pienemmästä voi pikkasen rahaakin ottaa, kun semmosesta on enemmän vaivaa. Ja sori, en lukenut kuin aloitusviestin.

Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Riippuen lapsen iästä ja omatoimisuudesta, mutta jos semmonen "iso" lapsi jo vaikkapa neljä vuotias niin pelkät ruoat laskuttaisin lapsesta. Pienemmästä voi pikkasen rahaakin ottaa, kun semmosesta on enemmän vaivaa. Ja sori, en lukenut kuin aloitusviestin.

Et oo tosissas!!! Hoitaisit siis huviksesi ilmaiseksi nelivuotiasta täysin vierasta lasta 3pvänä viikossa??
Juupa juu..

Itse maksan meidän lapsenhoitajalle (pimeesti ) 6.25?/tunti, eli saman kuin mll:n lastenhoitajataksa.
Minun mielestäni tässä tapauksessa kun tuo perhe saa kumminkin kotihoidontuen niin maksaisivat ainakin sen ja "pyöristätte" sen johonkin kohtuulliseen tasasummaan..

Olen itekin miettiny tuota vakuutusasiaa. Mutta jos tavaroille tapahtuu jotain, niin sen kai korvaa meidän oma kotivakuutus. Jos naapurin autolle tapahtuu jotain, niin sitä nyt ei kai mikään vakuutus korvaa vaan se joka vahingon on aiheuttanu :P Lapsella toivottavasti on oma vakuutus... kai se on voimassa myös silloin, kun lapsi on hoidossa (esim. mummolassa).

En kyllä itekään ymmärrä, miten pelkällä ruokarahalla joku jaksaa hoitaa muun kuin tutun/kaverin lasta. Olen sit ehkä itsekäs, mutta en ajatellu kuitenkaan ihan ilmaista hoitolaa perustaa :P Eli sitä pientä korvausta kyllä haluaisin työstä... Ja kyseessä olis siis 1,5v tyttö.

Tuo kotihoidontuki olis minusta ihan hyvä mittari tavallaan. Eli se olis pyöristettynä 300-400 euroa. Mulle esim. jää 365 verojen jälkeen. Olisko se sitten kohtuusumma aina per kuukausi???

Ehdottomasti se mitä saavat kotihoidontukea ( eli varmaan se perusosa ja onko teilläpäin joku kuntalisä. lisäosaa eivät saa kun kerran käyvät töissä.. )
Ja siis sehän on ns. ilmaista rahaa tälle perheelle eikä kai ole tarkoitus että kela maksaa koko lastenhoito kulut..? Pyöristä vaan ihan reipaasti =)

Esim. 100? vanhemmilta ei ole vielä liikaa kun kunnalliseen maksaisivat todennäköisesti 200?

Lapsi on sulla siis 3 päivää viikossa n. 7t/päivä. Mä laskuttaisin 5e/tunti. Viikossa 21 tuntia*4,5 viikkoa. Eli tosta tulee vähän alle 500e/kk. Kuullostaa kyllä aikas paljolta.

Täällähän suhtaudutaan postiivisesti pimeään työhön, vaikka esim. viikon sisään oli "kamalaa huutoa" sossun tukien väärinkäyttäjistä. (Kun tarinan mies asui virallisesti muualla.)

Tässä on kyse ihan samasta ja kaikki antavat ohjeitaan ilomielin. Heh.

Alkuperäinen kirjoittaja !:

Ap ja muut. Miten käytännössä ihminen joka hoitaa kotona toisen lasta esim. tuolla 500euron palkalla, pärjää itse taloudellisesti?
En ymmärrä kuka pystyy tuolla rahalla jäämään kotiin lapsia hoitamaan..
Jos miettii että mä saan nykyisellä työpaikallani sen 1500 verojen jälkeen ja jos jäisin hoitamaan jonkun lapsia niin saisin TONNIN VÄHEMMÄN käteen joka kuukausi!
Miten toi on mahdollista että silti näitä hoitajaehdokkaita löytyy?
Miten ne pärjää sillä rahalla?

Tässähän tapauksessa oltaisiin kotona OMAN lapsen kanssa ja siinä sivussa tienattaisiin pimeästi. Ei ole kyse siitä, että palkkatyö vaihdettaisiin toisten lasten hoitotyöhön.

Kyllä tuo 500 euroa on jo aika iso summa siitä hyvästä, että hoitaa yhtä vierasta lasta oman lapsensa lisäksi.

Yhteistyössä