paljonko painoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maria

Vieras
Paljonko on tullut painoa raskauden aikana? Itellä nyt viikkoja 24+6 ja painoa on kertynyt tommoset 14 kiloo.....
ihan riittävästi :) Karkkia on vaan pakko saada joka päivä + muita herkkuja!!!

Sama täällä, karkkia pakko saada koko ajan, se on kuin huumetta :) Paino noussut noin 7-8 kiloa ja viikkoja 19.
Vielä olen kuiteskin ihan normaalipainonen mutta huolettaa kyllä jos ei kiloja saa pois :)

ihanaa kuulla, että on muitakin keillä ei paino ole noussut. mulla rv 23+1 ja painoa ehkä tullut kilon verran.. ensimmäisen neuvolakerran jälkeen painoni laski kilolla, eli nyt ollaan lähtö lukemissa..

meinasin jo pikku hiljaa ruveta huolestumaan. mielestäni itse kyllä syön joka päivä paljon ja en todellaakaan aina niin terveellisesti.. painoa vaan ei tule..
toisaalta se on todella mukavaa.

ei tuosta painon nousemattomuudesta kannata olla huolissaan. mun neuvolatäti kertoi, että tukevimmilla ihmisillä painon ei tarvitse nousta yhtään grammaa raskauden aikana, se olisi jopa suotavaa. jos siis on lähtöpaino ylipainon puolella. mulla noussut 22 viikkoon menessä jo 9kg, mutta eivät ole neuvolassa huolissaan koska lähtöpaino oli kovin alhanen. en mitenkään kummoisesti mielestäni herkuttele ja liikuntaakin olen jatkanut 5 kertaa viikossa. paino on vaan noussut??? mutta eiköhän tuo hoidu pois raskauden jälkee :)

Viikkoja tasan 22 tänään, ja painoa tullut noin 7kg. En itse asiassa tiedä, onko se vähän vai paljon. Täytyy myöntää, että karkkia olen syönyt minäkin. Olen pitänyt rajana (nyt viime viikkoina, kun on mahan kasvu on tietääkseni nopeimmillaan), että pysyisi siinä noin puolessa kilossa per viikko, ja jos meinaa nousta enemmän, niin sitten herkkuja pois. Toistaiseksi ei ole noussut enemmän, mitä nyt kuukausi takoperin pari päivän lomamatkalla paino pongahti kilon!

Liikuntaa tulee harrastettua ehkä 5 kertaa viikossa, mutta se alkaa olla lähinnnä kävelyä tai kevyttä jumppaa, rankempi ei tunnu enää hyvältä. Pyöräilykin sattuu mahaan, tuntuu, että se on puristuksissa. Oletteko muut huomanneet samaa? Ehkä pitäisi olla selllainen ""mammapyörä"", jossa istutaan suorassa.

Mulle on tullut painoa lisää 3,5kg. Mulla lähtö BMI oli korkea, joten nyt täytyy hillitä ettei ihan norsuksi tule. Kuitenkin olen syönyt ihan normaalisti ja herkutellut normaalia enemmän, mutta hyvä näin. Välillä paino tippui ja yht'äkkiä se on noussut 500g/vko.

minulla rv 28+2 ja painoa on tullut tähän asti n 13 kiloa vaikka en herkuttele kuin kerran viikossa ja lenkkeilen joka päivä...bmi lähtötilanteessa 24.
Kovana nousunahan noi terkat tota pitää!

Voiko olla, ettei netistä mistään löydy sellaista taulukkoa, jota luultavasti neuvolan tädit käyttää, joka kertoisi, mikä on ""normaali"" tai keskimääräinen painonnousu kullakin viikolla? Vai enkö vain keksi oikeita hakusanoja? Yritin pitkään googlata, mutta turhaan.

Ymmärrän tietysti, että raskaudet ovat valtavan yksilölisiä, eikä taulukkoja pidä liikaa tuijottaa, mutta olisi mukava vähän verrata omaa tilannettaan siihen, mikä on suositeltavaa. Kun kuitenkin ainakin mulla olisi tarvittaessa mahdollisuus vähentää herkkujen syöntiä, jos tietäisin, että painonnousu on nopeahkoa, vaikkei vielä niin rankkaa olisikaan, että siitä neuvolassa huomautetaan.

Olin nimittäin jostain neuvolan vauvaoppaasta lukenut, että viikoilla 17-24 normaali painonnousu on puoli kiloa viikossa (vaihteluväli 200-800g), joten kun se on ollut vähän alle, olen syönyt rauhassa. Nyt löysinkin lähteen, jossa sanotaan, että aina pitäisi pysyä alle sen puolen kilon. Outoa.

Löysin kyllä kasan suosituksia siitä, mikä on suositeltava kokonaispainonnousu (tosin siinäkin oli vaihtelua, joko 8-12kg tai 12-16kg, vaikka oli ihan luotettavan oloisia lähteitä kaikki) koko raskauden aikana, mutta en siis mitään ""väliaikataulukoita"".

Ja haluan edelleen korostaa, että en väitä, että kenenkään pitäisi hysteerisesti tuijottaa taulukoita, olisi vain kiva tarkistella tilannetta välillä.

Kolme raskautta takana ja kaikissa tullut noin 12-13kg. Suurin osa kiloista kertynyt alkupuolella. Mulla vaaka pompsahtaa heti, kun testi näyttää plussaa... :-)

Siellä ihan lopussa paino jopa saattaa laskea, näin ainakin mulla kaikissa. Alussa tulee syötyä reilusti, ettei vaan tulis huono olo. Ja kaikki maistuu! Lopussa minä olen ainakin vähän ruvennut säännöstelemään, ettei kauheesti pulskistuttaisi vauvaa turhaan... No, viimeksi tuli vähän yli nelikiloinen, tosin oli pitkäkin:-)

Laitokselle jäi tästä viimeisesti 2kg, heh! Mutta 1,5kk synnytyksestä mitat oli entisellään ja vanhat farkut jalassa:-D Että kyllä se siitä! Nauttikaa odotuksesta. Minä täällä haaveilen seuraavasta, mutta yritystä ei vielä ole;-)

Kuulemma noin puolet painosta tulee monille suurinpiirtein viikoilla 18-32, neljännes ennen ja jälkeen.
No, nämäkin asiat on kovin yksilöllisiä, joten toisilla voi tulla kaikki paino vasta loppupuolella. Tai päinvastoin.
Kaikkihan riippuu siitä, mikä on alkupaino, onko pahoinvointia, mikä tiputtaa painoa, vai tiivistä syömistä vaativaa etomista jne. jne. Ja miten pystyy liikkumaan.
Itsellä lähdössä liikaa painoa, nyt rv 21 ja lisäkiloja 3.

Mulla on viikkoja 26+5 ja painoa on tullut kuusi kiloa. Tai oikeastaan ensin paino tippui kaksi kiloa ja on sen jälkeen noussut kuusi kiloa. Lähto BMI oli 22. Nyt odottelen, että vaaka näyttäisi ensimmäisen kerran 7 alkavaa lukua.

Kaikki paino on tullut vatsaan ja ovat rinnatkin aavistuksen kasvaneet. Reisiin ei ooneksi ole tullut yhtään senttiä lisää, kun niitä on jo ihan tarpeeksi.

Viikkoja tasan 35 ja painoa tullu 12kg:a...ei omasta mielestä nyt mikään paha, ainoa vain että nyt viime viikolla on ruvennut ""kivasti"" turvottamaan ja se on ollut tylsää.

En usko, että painon nousu on itsellä enään mitenkään huimaa...muutama viikko sitten vielä maistui kaikki herkut ja teki kokoajan jotain mieltä (ja paino/viikko nousi ""hyvin""), mutta nyt kun maha on jo sen verran suuri, niin ei tee enään oikein mieli tunkea itseensä mitään ja pieni närästyskään ei lisää mitenkään ruokahalua.

Mutta en ole huolissani! Kyllä tämä siskonmakkara muotoutuu taas takaisin kun päästään masusta eroon ja ""normaalin"" elämän rytmiin :)

Hyviä vointeja kaikille!

Viikoilla 30+4 painoa tullut lisää 8kg. Bmi raskauden alussa 20. Nyt pari viikoa pidemmällä ja turvotukset alkaneet.. saa nähdä miten vaaka heilahtaa seuraavassa neuvolassa!

Eiköhän tuota liene normaaliin tahtiin tullut. Enimmälti paino alkoi nousta vasta rv 20 jälkeen. Toivotaan, että nyt hidastuu.

Ruokaa syön normaalisti, en yhtään enempää kuin ennen. Välipaloja olen lisännyt, klementiinejä kuluu urakalla! Herkut maistuu täälläkin, suklaaseen oikein himo. Pitää kuitenkin nyt passuutella, kärsiihän ne hampaatkin siitä! Odotellaan joulukonvehteja ja mussutetaan sitten niitä antaumuksella! :)

Eiköhän tuo masu palaudu vähitellen entiselleen sitten synnytyksen jälkeen. Kaverillekin tullut kaikista kolmesta raskaudesta aina yli 20kg lisää ja bmi hänellä jotain 18. Joka raskauden jälkeen ollut hoikemmassa kunnossa kuin minä ja ilman mitään extrajumppia! Imetys ja lastenhoito polttavat kaikki ylimääräiset kertyneet kilot pois! Näin minäkin uskon! Vointeja :)

heippa!kyllä ne kilot lähtee imettämällä...yleensä.itellä tuli 15.5 kg ja nyt vauva 3.5 kk ja 5kg jälellä.ja saa syödä mitä vain ja paino ei ainakaan nouse.nauttikaa odotuksesta,ei kannata huolia painosta!!:)

Rv 34 painoa +11kg. Bmi 22 ennen raskautta. Tavoitteena jäädä alle 15kg, jos nyt mitään tavoitetta kannattaa ottaa...

Katselin taulukkoa, että mihin keskimääräiset 12kg uppoaa raskaudessa, niin eihän siinä ollut kuin 3,5kg äidin rasvakudosta (mikä mua ainakin eniten siinä painossa mietityttää). Senhän uskoisi aika helposti häviävän imetyksessä, eikä mikään mahdoton hävittää ilman imetystäkin!

Viikko 38 menossa, painoa tullut noin 12 kg. Kaikki on tullut meilkein viikkojen 15-17 jälkeen tasaisesti. Painoindeksi oli jotain 24 ennen raskautta.

Ei kannata surra jos niitä kiloja tulee vähän reilummin. Tapasin vähän aikaa sitten kaverin joka paisui 24 kg ja on saanut kaiken pois puolessa vuodessa vaikkei ole juuri muuta tehnyt kuin imettänyt, lenkkeillyt ja vähän katsonut mitä syö. loi uskoa minuunkin :)

Yhteistyössä