Paljonko maksaisit? Kummitäti hoitaa kummilasta+sisarusta vuorokauden.

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"mie"
täh? En oo ikinä kuullut että kummille maksettaisiin lastenhoidosta. Eri asia jos hoito on jatkuvaa/säännöllistä mutta muuten en IKINÄ kehtaisi pyytää rahaa enkä suostuisi vastaanottamaan rahaa lastenhoidosta. Tietty joku muistaminen on ihan kiva jos kauan hoidossa, kukkakimppu tai viinipullo tms.

"vieras"
Huh huh. Kummi ei tosiaankaan ole mikään ilmainen lastenhoitaja, joka hoitaa kummilasta ja vielä sisaruksiakin, etenkin kun kyse on vuorokaudesta. Kummiuteen ei tietääkseni sisälly mikään lastenhoitovelvollisuus. En ikinä kehtaisi olla tarjoamatta rahaa, otti kummi sitä vastaan tai ei. Jos itse pyydän hoitoapua eikä kummi itse sitä ehdota, todellakin maksan. Kummilapsen kanssa voi viettää aikaa ihan ilman hoitovastuutakin. Täällä oli vähän aikaan sitten samantyyppinen ketju ja porukka oli aivan järkyttynyt, ettei joku maksaisi kummille mitään.

Siis kummi on nuori opiskelija, joka hoitaa lapsia kotonamme, meidän pyynnöstä. Onko teillä sitten tapana pitää kummia jonain lapsenvahtiorjana? :eek:
Ei ole orjia, mutta rahakorvausta meidän porukoissa ei suoranaisesti anneta.

Sen sijaan annamme "kunnollisia" joulu- ja synttärilahjoja, tarjoamme päivällisiä ( kotona tai ravintolassa ), ostamme konsertti-, teatteri- ja leffapippuja yms. heille, jotka lapsiamme haluavat tarvittaessa hoitaa.

Niinkuin joku sanoikin; hoitovelvollisuutta ei kummeilla, isovanhemmilla, tädeillä, sedillä... ei todellakaan ole.
Hoitamisesta voi ja saa kieltäytyäkin.

Viimeksi muokattu:
ap
Onko tilanne jotenkin eri, kun toinen sukulaislapsista on kummilapsi? Kyllä kaikki varmasti muuten maksaisivat palkkaa lapsenvahdille, vaikka vahdittava olisikin hoitajalle sukua. Kyseinen ihminen on hoitanut muutenkin paljon lapsiamme, eli tuntuu aika väärältä laittaa hoitamaan kummilasta ja sisarusta yli vuorokaudeksi ilman mitään korvausta. Ehkä tilanne olisi eri, jos kummi olisi ystäväni (ystävyys, kun on vastavuoroista).

Onko tilanne jotenkin eri, kun toinen sukulaislapsista on kummilapsi? Kyllä kaikki varmasti muuten maksaisivat palkkaa lapsenvahdille, vaikka vahdittava olisikin hoitajalle sukua. Kyseinen ihminen on hoitanut muutenkin paljon lapsiamme, eli tuntuu aika väärältä laittaa hoitamaan kummilasta ja sisarusta yli vuorokaudeksi ilman mitään korvausta. Ehkä tilanne olisi eri, jos kummi olisi ystäväni (ystävyys, kun on vastavuoroista).
Kts. aiemmat vastaukseni.

Ne, jotka haluavat lapsiamme hoitaa ovat isovanhempia, kummeja, ystäviä ja yksi tätikin.
Kukaan ei saa rahallista korvausta vaan juurikin tuota vastavuoroista toimintaa.
Oli sitten sukulainen tai ei.
Jos palkkaisin täysin ulkopuolisen hoitamaan lapsia niin hän luonnollisesti odottaa rahallista palkkaa;)

"kisu"
Minä hoidin aikanaan tosi paljon sisarusteni lapsia ennen kuin sain omia. Olin opiskelija ja sanoin niille jotka tyrkyttämällä tyrkyttivät rahaa, että jos minä itse tarjoudun tulemaan, en ota rahaa vastaan, mutta jos he pyytävät minua, silloin suostun ottamaan. No, useimmiten se meni niin, että minä soitin ja kysyin tarvitsisivatko he lapsenvahtia. Motiivina minulla oli se, että halusin ylläpitää suhteita sukulaislapsiini & auttaa siskoja ja veljeä.

Vuorokausi on pitkä aika, joten minusta ei ole ollenkaan hullua, että tarjoat rahaa. Ehkä joku 50 € voisi olla hyvä niin kuin joku ehdotti. Muistat varmaan varata myös jotain hyvää syötävää jääkaappiin, jota lapsenvahti voi mussuttaa illalla kun on saanut lapset nukkumaan. Muistelen lämmöllä niitä iltoja kun istuin yksin katsomassa telkkaria ja söin pizzaa, suklaakakkau yms. herkkuja lasten tuhistessa omissa huoneissaan:)

raha
siis rahaa? jos yhden satunnaisen päivän hoitaa? mikä kummi se sellainen on?
Maksaisin kummille rahaa, jos pyytäisin kummia hoitamaan lapsiani työkseen, eli kun itse olen töissä. Pitäähän kumminkin elää.

täh
ja olenhoitanut muiden lapsia ilmaiseksi pyynnöstä. myös miehen kavereiden lapsia.
en ollut rahaa vailla.
toki, jos hoito alkaa olla tiheää, mutta muutama kerta vuodessa tapahtuva lapsen kanssa oleilu ei ole sellaista josta olisin kehdannut ottaam aksua.
ja jos kummi vain rahan takia viettäisi päivän lasteni kanssa, niinkutsuisin mieluummin ihan palkallisen hoitajan sitten.

"minna"
Ei tarvi kummin tehdä ilmaseks töitä ja hoitaa lapsia. Meillä käy mun kaks siskoa hoitamassa aina sillon tällöin, samoin miehen sisko. Ei me olla koskaan annettu rahaa, eikä he sitä ois koskaan ottanukkaa. Yleensäkin meillä on sit tapana autella puolin ja toisin eikä kukaan maksa palkkaa. Matkat korvaan tietty.

Mutta tuossa tapauksessa ehkä joku 50 euroa olis hyvä.Ei mun mielestä enempää tarvis antaa.

Non compos mentis
Matkakulut ja ruoan. Serkkuni, opiskelija, on toisinaan katsonut lasteni perään. On saanut tilata likkojen kanssa pizzat ja käydä vuokraamassa leffan. Matkat olen maksanut. Eri asia sitten, jos sovittu jotain muuta. Itse olin paljonkin yökylässä kummeillani aikoinaan, enkä koskaan maksanut siitä mitään. Olen myös hoitanut serkkujeni lapsia ja sisarusteni lapsia sekä isovanhempiani maksutta. Enempi sellaista vastavuoroisuutta meillä: sinä teet mitä sinä osaat ja minä autan sinua siinä, mitä et osaa.

"kolmen äiti"
Itse en varmaankaan tarjoaisi kummille rahaa. Mutta meillä kaikki kummit ovatkin läheisiä sukulaisia/ystäviä.

Toki jotain hyvää syötävää yms. varaisin kotiin ja jos johonkin reissuun lähden itse, tietysti vähän isompaa tuliaista. Kummeja ei meillä ole kuitenkaan käytetty lapsenvahtina (paitsi siskoani, jonka kanssa toimii vuorottelu).

Siis kummi on nuori opiskelija, joka hoitaa lapsia kotonamme, meidän pyynnöstä. Onko teillä sitten tapana pitää kummia jonain lapsenvahtiorjana? :eek:
ei tommosista tartte rahaa saada. Ei olisi tullut mieleenkään ottaa rahaa vastaan että miehen "kummilapsi" sisaruksineen oli kerran meillä. Eikä lapsien vanhemmatkaan kuvitelleet että siitä pitäisi jotain maksaa.

Se on eri juttu jos haluaa tukea köyhää opiskelijaa. Annat sitten siihen tarkoitukseen sopivan summan . Oman budjettisi mukaan. Mutta minä maksaisin silloin paljon enemmän kuin tuo 50e...

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä