Paljonko lapsillanne ikäeroa

  • Viestiketjun aloittaja pohtija
  • Ensimmäinen viesti
meillä
Esikoinen tulee olemaan 1v 5 kk, kun toinen syntyy (laskettu aika meneillään). Itsellä ollut isot ikäerot vanhempiin siskoihin, jonka olen kokenut monessa vaiheessa raskaaksi ja taakaksi (kuopuksena pahimpaan vaiheeseen kukaan ei ymmärtänyt yhtään elämänvalintoja ym. Eikä niissä näin aikuisen silmin katsottuna ole edelleenkään ollut mitään vikaa, mutta toki onhan se monesta kiinni, siis ei pelkästään iästä)

Edelleen olen hyvin positiivinen ratkaisuumme. Vielä haaveilen useammasta lapsesta, mutta katsotaan nyt miten lähtee näitten kanssa menemään. Lapsen luonnekin tulee vaikuttamaan paljon, esikoinen on helppo lapsi ja vauva-aika oli tosi helppoa. Tiedä sitten miten käy, jos kakkonen on koliikki ym. Sukupuolikin tulee varmasti vaikuttamaan. Ainakin mitä olen katsonut ystäväperheiden arkea, niin tuntuu, että yhteiset leikit tulevat luonnollisemmin, kun ovat samaa sukupuolta. Mutta kyllähän nää on tapauskohtaisia.

Toisaalta tekee mieli sanoa, että jos haluatte lisää lapsia, niin ehkä kannattaa alkaa yrittämään. On ollut surullista seurata ystäviä, jotka eivät ole esikoisen jälkeen yrityksistä huolimatta saaneet enää jälkikasvua :( Mutta iso juttuhan se lapsen saaminen on, ja vanhemmuus vastuullinen työ...
 
bud
4v6kk. Ihan hyvä ikäero, pienempi 1v palvoo isoveikkaa 5v ja menee aina sinne missä veli on. 5v ärsyyntyy kyllä päivittäin pikkusiskoon, sekä tekee pientä jäynää jne, jota saa sitten olla selvittelemässä. On kyllä siitä hyvä ikäero, ettei tarvi kahta vaippaikästä "pölhöä" taaperoa kasvattaa samaan aikaan, on erittäin kätevää, että isompi osaa niin paljon itse.
 
Esikoisella ja toisella ikäeroa 1v2kk, toisella ja kolmannella ikäeroa 1v3kk.

Ihan hyvin on lähtenyt sujumaan. Esikoinen ja toinen ovat toistensa parhaat kaverit ja meneevät kuin paita ja peppu jatkuvasti, kolmas vasta 2viikkoa vanha joten nähtäväksi jää miten jatkossa sujuu. Nämä 2 viikkoa on olleet vähän raskaita minulle kun yritän kaiken muun lomassa löytää aikaa imettämiselle jne ja tällä vauvalla ei vielä ole ehtinyt kehittyä rutiineja päivään - luultavasti taas helpottuu kunhan tuo nuorimmainen alkaa kehittää jonkin sortin päivärytmiä. :D
 
meillä
1v10kk ikäeroa.

Nuorempi on vasta 2kk ikäinen, mutta yllättävän helppoa on ollut. Olin odottanut pahempaa. Esikoinen on ollut aina huono nukkumaan, vauva melkeinpä nukkuu parempia yöunia kuin isoveljensä.
 

Yhteistyössä