Paljonko lapsi kuluttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuleva perheenäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuleva perheenäiti

Vieras
Hei!

Pohdimme täällä isomman asunnon ostoa ennen kuin lapsia meidän perheeseen on tulossa, jotta heille olisi sitten mukava kasvuympäristö. Pää sauhuten on tehty laskelmia, mutta tällaisten tulevien vanhmpien on hankala arvioida paljonko pitäisi laskea lapsen kulutukseen kuukaudessa? Mukaan siis otettaisiin vain lapsen omat kulut alle kolmivuotiaana... Auttakaa te jolla on jo asiasta käytännön kokemusta...

No kulutus on kyllä suoraan verrannollinen siihen, paljonko haluatte kuluttaa. Pitääkö lapsella olla kasapäin uusia reimatec-vaatteita ja kenkiä, viimeisimmän malliston rattaat, turvaistuimet ja sitterit, kiikut ja polkupyörät. Todella pienellä kulutuksella alle 3-v pärjää loistavasti. Tutuilta saa käyttötavaraa, samoin kirppareilta. Suurin pakollinen menoerä lienee vaipat. Meillä minä olin kotona 6 vuotta ilman suuria tuloja, ja pärjäsimme kohtuullisesti. Valintoja tietty pitää tehdä.

Meilläkin se kokemus, että eniten varmaan rahaa menee vaippoihin. Paketti maksaa noin 13-15 euroa (riippuen merkistä) ja niitä menee meillä ainakin noin pari kolme pakettia kuukaudessa. Suosittelisin lapselle myös vakuutusta, johon menee vuodessa noin parisataa euroa, mikä on myös varmaan vakuutusyhtiökohtainen. Jos lapsi sairastaa paljon, menee rahaa hoitokuluihin, mutta vakuutuksen ollessa voimassa vain omavastuun verran. Lapsen ruoka maksaa reilun euron purkki (1v ruoka) jos käyttää kaupan ruokia. Meillä ruokaa menee 1-vuotiaalle pari purkkia päivässä, siihen lisäksi puuropurkkix1 (á n. 0,70 euroa) ja jugurtit. Mutta jos ruuat tekee itse, tulee halvemmaksi. Välillä sitten tulee menoerinä esim. ulkohaalarit, rattaat, kengät, vaatteet, lelut yms, joihin saa menemään niin paljon rahaa kuin haluaa. Mutta käytettyjä saa halvemmalla. Jos maksatte veden itse kulutuksen mukaan, niin ne menot ainakin meillä vähän nousi kuukaudessa. Jos lapsi on päivähoidossa, voi siihen laskea suurimman tuloluokan mukaan noin 10 euroa päivässä (ei viikonloppuja), mutta sekin lienee paikkakuntakohtainen juttu. Vaikea on varmasti tarkkaa lukua sanoa, paljonko lapseen kuluu rahaa, mutta liian tiukillekaan ei kannata vetää.
Onnea teille perheenperustus puuhiin! ;)

Kiitokset vastauksista!

Tarkoitus siis meillä olisi se, että pystyisin olemaan sen kolme vuotta kotona, koska työskentelen itse päiväkodissa enkä haluaisi viedä omaa pientä hoitoon ennen kuin on pakko!!! Ja siksi en haluaisi tehdä rahallista puolta siksi pakoksi...

Meillä menee vaippoihin kk n.30 e.Riippuen kulutuksesta.
Jos imetät mahdollisimman pitkään niin siinäkin säästää.
Itse ostan laarin maitoa.(2dl/prk).Maksaa 6,5 euroa.Sekin tietenkin kauppakohtainen.Pikkulapsen purkkiruoat.hed.soseet 30-55 snt prk.8kk 95-110snt purkki.
Itse kun tekee niin säästää.

Vaatteisiin menee suht paljon rahaa.Ostan yleensä käytettyjä.Suvussa kiertää 2 laatikollista vaatteita.Kannattaa ottaa äitiyspakkaus.

Tähän vaippa-asiaan haluaisin lisätä... Odotusaikana aina jaksettiin muistutella että niihin vaippoihin menee sitten paljon rahaa. Nyt neljän kuukauden kokemuksella voin kertoa että se on aika pieni menoerä verrattuna siihen huomioon minkä se on saanut. Meillä yksi vaippapaketti (12,90E) kestää jopa kaksi viikkoa. Ei se nyt kovin paljoa mielestäni ole. Ja itseasiassa vaippoja saa halvemmallakin jos jaksaa jousta tarjousten perässä.

Sen jälkeen kun on hankittu ekan vauvan tarvikkeet ei menoerä ole niin valtava jos haluaa pihistää senttiä. Mutta nuo vaunut, sänky tms tarvikkeet maksavat. Niille kun on budjetti varattu niin ei muuta kun uutta kotia hommaamaan. Ei sitten tarvitse totuttaa lapsia uuteen paikkaan. Voi meinaan tulla aikamoinen huuto kun ei enään ollakkaan tutussa ja turvallisessa "omassa kodissa".

Mä laskeskelin, että jos sitä ei mitään itse tee tai yritä niin aika paljon menee ihan perustarpeisiin. Ajattele lapsi 9 kk jos ei käytä pottaa vielä yhtään ja kaikki ruoka ostetaan valmiina:
esim. 6 vaippaa 1,20 ? (libero),
aamu- ja iltapuuropuuro 1 ? (Gefilus)
maidot 3 kpl 1,00 ? (nan ja tutteli)
soseet (3 pientä prk) 2,70 ?
hedelmäsose 0,30 ?

Siis yli 6 ?/päivä = 42 ?/vko = 168 ?/kk

Ei kellään oo tommoseen varaa (vai onko?). Siis itse täytyy tehdä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.04.2005 klo 13:48 vieras kirjoitti:
Tähän vaippa-asiaan haluaisin lisätä... Odotusaikana aina jaksettiin muistutella että niihin vaippoihin menee sitten paljon rahaa. Nyt neljän kuukauden kokemuksella voin kertoa että se on aika pieni menoerä verrattuna siihen huomioon minkä se on saanut. Meillä yksi vaippapaketti (12,90E) kestää jopa kaksi viikkoa. Ei se nyt kovin paljoa mielestäni ole. Ja itseasiassa vaippoja saa halvemmallakin jos jaksaa jousta tarjousten perässä.

Aika kusisissa vaipoissa kulkee teidän lapsi, vai pihtaatteko juomaakin samaan malliin? Hyi.... iiskatti :$

Mä laskin kerran piruuttani, että ekat 7 kk lapsi oli kuluttanut n. 700 euroa eli lapsilisän verran. Meillä käytetään kestovaippoja, ostettiin vaunut käytettynä, sitteri, turvakaukalo ja syöttötuoli saatiin ilmaiseksi, pinnasänky edullisesti käytettynä... Nyt on ostettu turvaistuin (sekin käytettynä)... Vaatteita saatiin ihan ÄLYTTÖMÄSTI ilmaiseksi miehen siskolta (2 lasta) ja tuttavaperheeltä (2 lasta) ja muilta sukulaisilta ja kavereilta kun ostelivat lahjaksi. Että TOSI vähällä pärjää, jos haluaa pärjätä. Kestovaipoilla säästää (meillä niissä kiinni n. 400 e ja edelleen mennään samoilla kun alussa ja poika täyttää ensi viikolla 1 v ja samat vaipat käy sitten seuraavillekin lapsille tai saa myytyä eteenpäin), pitkällä imetyksellä säästää. Kun tekee vauvan ruuat itse, säästää PITKÄN pennin, vaatteita saa tutuilta, sukulaisilta, kirpputoreilta ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi. Ainoa, minkä tekisin nyt eri tavalla, on että ostaisin vaunut uutena. Ne on olleet TOSI kovassa käytössä ja olisi saaneet olla ihan luksus-mallit, vaikkakin olisi maksaneet sikana enemmän.

Että jos vähällä haluaa päästä, niin pääsee kyllä, mutta jos haluaa rahaa upottaa, niin sitä saa menemään kyllä aivan mielettömästi!! Nimimerkillä juuri ostin pojalle uusia vaatteita melkein 100 eurolla kun iski shoppailuhimo...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.04.2005 klo 23:30 vieras kirjoitti:
No kulutus on kyllä suoraan verrannollinen siihen, paljonko haluatte kuluttaa. Pitääkö lapsella olla kasapäin uusia reimatec-vaatteita ja kenkiä, viimeisimmän malliston rattaat, turvaistuimet ja sitterit, kiikut ja polkupyörät.

Älkää hyvät ihmiset säästäkö ainakaan lasten turvallisuudesta, jättäkää vaikka yksi takki ostamatta itsellenne, jotta saatte ostettua uuden ja turvallisen turvaistuimen!!!!!!!
Ostakaa istuin, pyöräilykypärä tms. lapsen turvallisuuteen liittyvät tavarat vain uutena tai vain sellaisilta ihmisiltä, jotka tunnette ja tiedätte, ettei istuin/kypärä ole olleet onnettomuudessa. Halkeamat ja rikkinäiset sisukset eivät todellakaan näy päälle päin!!!

Haalareissakin on sitten eroa. Tosin niiden pihtaamisessa ei olekaan kyse lapsen hengestä. Olen joskus laskenut, että reimatecin haalareille käyttökertaan laskettuna hinta on aivan mitätön. Haalareita käytetään noin 6kk joka päivä vähintään kaksi kertaa, ei tarvi lähteä kesken sisälle ulkoleikeistä, kun haalari kastuu loskasäässä. Niin voi nimittäin käydä joidenkin haalareiden kanssa.

Mutta kukin tyylillään ja varoillaan. Olen myös ollut liki 10 vuotta lasten kanssa kotona, ja kyllä se vaan niin on, että aikaansa kutakin eli meidän tapauksessa hankitaan nyt näiden vuosien ajan omat ostoksemme ja harrastuksemme ja mielitekomme lasten ostoksien jälkeen vasta. Kyllä me sitten ehditään kuluttaa mielemme mukaan, kun lapset tuosta lentävät pesästä. Nämä on näitä arvostusasioita. Meillä on tärkeintä hoitaa lapset kotona ja edes yrittää antaa heille hyvät eväät maailmalle.

meillä kuluttaa paljon. On erikois ruokavalio hänellä myös.
tähän nyt kerään tavara ostokset jota ostimme
- Vaunut (600e)
-pinnasänky (190 euroa)
-turvakaukalo (80 euroa)
-sitteri /69e
-hyppykiikku (5e, käytetty)
-leluihin meni paljon
-kestoja ostettiin (450e) ja pitkälle ollaan pärjätty
-kävytuoli (40 euroo)
-kesäpesä (30e)
-amme (20e)
-vaatteet 56-62, uusia (180 euroa) summaan sisältyy ulkohaalari
saatiin ton lisäksi paljon ilmaisia vaatteita sekä ostettiin netistä ja kirpparílt
-lämpöpussi vaunuihin (30e) sadesuoja (19e) hyttysverkko (3e)
- myöhemmin turvaistuin,todella hyvä! (320e)
-matkarattaat (160e)
-matkasänky (15e)
-jumppalelu (59euroa)
-rintareppu (40 e)
-kantoliina (50 e)
-kolmipyörä (60e)
++++ muuta tarpeellista ja tarpetonta+++++
Meillä on mennyt noilla varusteilla hyvin ja olen tyytyväinen ostamiini tavaroihin, ja nyt mahassa oleva lapsikin saa suurimman osan käyttää noista =) näin meillä

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.04.2005 klo 21:50 Tuleva perheenäiti kirjoitti:
Hei!

Pohdimme täällä isomman asunnon ostoa ennen kuin lapsia meidän perheeseen on tulossa, jotta heille olisi sitten mukava kasvuympäristö. Pää sauhuten on tehty laskelmia, mutta tällaisten tulevien vanhmpien on hankala arvioida paljonko pitäisi laskea lapsen kulutukseen kuukaudessa? Mukaan siis otettaisiin vain lapsen omat kulut alle kolmivuotiaana... Auttakaa te jolla on jo asiasta käytännön kokemusta...

Aika mahdoton arvioida, mutta ainakin meillä mun tulot (= lapsilisä+kotihoidontuki ilman lisäosaa ja kuntalisää) riittää mainiosti 4 ja 1,5 vuotiaiden kuukausittaisiin menoihin. Ostan siis lapsille vaatteita, kirjoja, leluja, pelejä jne. tarpeen mukaan ja kun kohdalle jotain mukavaa sattuu. Ostan sekä kirppiksiltä, että uutena. Suurin menoerä ovat kengät ja ulkoiluvaatteet, joissa panostan laatuun koska se helpottaa arkea niiiiin paljon, mutta toisaalta niitä ei tarvii ostaakaan kun max. kaksi kertaa vuodessa.

Vauvanruuat olen tehnyt itse, koska mulla ei luonto anna periksi ostaa kallista purkkiruokaa. Esikoiselle ostin silloin tällöin valmista, kakkonen ei allergisena voi mitään valmisruokia syödäkään.

Meidän esikoisen "starttipakkaus" oli suunnilleen seuraavanlainen:
OSTETTUA
*pinnasänky
*amme-hoitopöytäyhdistelmä
*kuomurattaat+pehmeäkantokoppa+hyttysverkko+sadesuoja+hoitoreppu
*turvaistuin 0 - 25 kg (kuljettiin autolla harvoin, joten ei ostettu erikseen turvakaukaloa)
*muutamia pieniä vastuttamattoman suloisia vaatteita
*syöttötuoli n. puolivuotiaalle
*käytetyt matkarattaat, kun kuomut eivät enää mahtuneetkaan uuden auton peräkonttiin
ITSETEHTYÄ
*pussilakanoita & lakanoita
*köllöttelyalusta lattialle
*pinnasängyn&kehdon patjat
*parvekevaunut kirppikseltä
SAATUA
*kehto
*vaatteita
*äitiyspakkaus

Tuolla tavaramäärällä on pärjännyt kakkonenkin. Ekstraa hänelle ostetut kantoliinat ja kirppikseltä löytynyt jumppalelu. Matkarattaat möin äskettäin edelleen ja ostin tilalle käytännöllisemmät perusavorattaat.

Miettikää rauhassa mitkä ovat ne perustarvikkeet, joita teidän tuleva vauva tarvitsisi ja mitä niistä voitte ostaa/saada käytettynä. Sekin kannattaa muistaa että vähällä pääsee alkuun, kaikkea mitä lastentavarakauppiaat kauppaa ei todellakaan tarvitse! Laadukkaat useammallakin lapsella olleet vauvatavarat eivät juurikaan ehdi miksikään kulua, joten kierrätys on paitsi kannattavaa niin myös järkevää. Sekin kannattaa muistaa että vähällä pääsee alkuun, kaikkea mitä lastentavarakauppiaat kauppaa ei todellakaan tarvitse ostaa heti, jos ollenkaan!

jeps. turvallisuudesta ei kannata tinkiä. eli turvaistuin kannattaa kyllä uutena hankkia. ja turvakaukalokin käytettynä vain jos saa tutulta ja tietää historian.

käytettynä voi sitten ostaa paljon muuta. tattaat, pinnasängyn, sitterin ja etenkin vauvalle saa vaatteita ihan uuden veroisina kirpparilta.

tuosta haalarijutusta. meillä on ostettu ihan tarjous lassien toppahaalareita eikä ole ikinä tarttenut kesken leikkien sisälle lähteä.
jos oikein loskakeli on ollut niin päälle voi laittaa kurahousut. samoja kurahousuja voi käyttää myös kevyt toppahaalarin ja keväthaalarin päällä kurakelillä. ei tartte erikseen miettiä joka haalarin kosteususojausta.

eli ei se kalist toppahaalarikaan ole välttämätön. hyvin pärjää ilmankin kunhan on muuten lämmin haalari.

ruuat jos teet ite etkä osta kaupan riisitärkkelyksellä ohennettuja niin säästät melkoisesti.
jos imettää pystyy niin maidossa säästää kummasti.

ja ne vaipat.. lempiaihe. kestovaipoin voi säästää huomattavasti. eikä ne kestovaipat enää tarkoita jotain harsoviritelmiä (tokin nekin hyvin toimii) vaan ihan yhtä helppokäyttöisiä kuin kertikset. kannattaa tutustua.

lapsi ei ite osdaa vielä merkkituotteita tai kaikkea uutta vaatia. tärkeintä on puhtaat vaatteet, kuiva olo, ruoka ja lämmin syli.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2005 klo 17:46 inihuntu kirjoitti:
- Vaunut (600e)
-pinnasänky (190 euroa)
-turvakaukalo (80 euroa)
-sitteri /69e
-hyppykiikku (5e, käytetty)
-leluihin meni paljon
-kestoja ostettiin (450e) ja pitkälle ollaan pärjätty
-kävytuoli (40 euroo)
-kesäpesä (30e)
-amme (20e)
-vaatteet 56-62, uusia (180 euroa) summaan sisältyy ulkohaalari
saatiin ton lisäksi paljon ilmaisia vaatteita sekä ostettiin netistä ja kirpparílt
-lämpöpussi vaunuihin (30e) sadesuoja (19e) hyttysverkko (3e)
- myöhemmin turvaistuin,todella hyvä! (320e)
-matkarattaat (160e)
-matkasänky (15e)
-jumppalelu (59euroa)
-rintareppu (40 e)
-kantoliina (50 e)
-kolmipyörä (60e)

Mä teen tähän vertailun vuoksi meidän listan edellistä lainaten:

-vaunut x 2 käytettynä yht. 160 e
-pinnasänky 50 e
-turvakaukalo saatiin sukulaiselta 0e
-sitteri saatiin sukulaiselta 0e
-hyppykiikku emme omista
-leluihin on mennyt tähän mennessä ehkä 10 e ja poika 1 vee
-kestoja ostettiin 400e ja pitkälle ollaan pärjätty, poika 1 vee ja edelleen samat vaipat käytössä
-kävytuoli en ole nähnyt tarpeelliseksi, olisin saanut kaverilta lainaan ilmaiseksi
-kesäpesä ?? mikä tämä edes on?
-amme 8,90, Orthex, Citymarketista
-vaatteet 56-62 ei ostettu itse yhtään, saatuja on. Nyt mennyt enemmän rahaa vaatteisiin, ehkä yhteensä 150 euroa, mutta niistä mikään ei ole ollut välttämättömyys vaan äidin shoppailuhimon tyydyttämistä...
-lämpöpussi vaunuihin: emme omista, makuupussi ajaa saman asian kun ei kovilla pakkasilla nukuta vaunuissa, sadesuoja saatiin vaunujen mukana 3 kpl, hyttysverkko saatiin vaunujen mukana 2 kpl
- myöhemmin turvaistuin ostettu sukulaiselta 50 e
-matkarattaat emme omista.
-matkasänky ostettu uutena 49 e
-jumppalelu saatu sukulaiselta 0 e
-rintareppu saatu kaverilta ilmaiseksi, kertaakaan en sitä käyttänyt, IHAN turha hankinta!!
-kantoliina emme omista, seuraavalle tulee takuuvarmasti! Tällä on Premaxx-kantoreppu 65 e.
-kolmipyörä ei vielä ajankohtainen

Eli aika paljon säästää kun ostaa käytettynä ja tinkii epäoleellisista.

mä en mainostaisi niin kovasti pitkän imetyksen tuomaa säästöä kun ei sitä koskaan tiedä kuin onnistuu... vaunut kanssa suosittelen hankkiin uutena jos aikoo lapsia enempi kun yhden, mä hankin aikanaan esikoiselle käytetyt ja ne oli kyl niin loppuunajetut toisen lapsen niihin siirtyessä vaikka silloin vaikutti niin siisteiltä!! mut kirppareilta saa vaatteita tosi löytöhinnoin eikä mitään kävelytuoleja ym hömppää oikeesti tarvii ja niitähän tulee lahjaksi varmaan lähes jokaiselle jotain jumppalelua ja sen sellaista. mut ei kannata yliarvioida esim lainanmaksukykyään, hermo siinä on piukalla ja parisuhde jos on ihan p.a. koko ajan. tsemppiä vaan ja hienoo et joku osaa miettiä etukäteen!!

Huom!!! En ole hullu, tyttö meni ajoissa nukkuumaan ja mies on treeneissä.....huvitti laskea kuinka on tullut törsättyä.....
:D :D

-VAUNUT uudet 600?
(yhdistelmät, istuinpehmuste, jalkapeitte, lämpöpussi, hyönteis-, rengas- ja sadesuojat, verkkopussi, hoitolaukku, päivänvarjo, vaunulelu)
-PINNASÄNKY käytetty 60?
-PATJA uusi 20?
-KEHTO käytetty 70?
-PATJA uusi ÄP 0?
-TURVAKAUKALO uusi 100?
-TURVAISTUIN 9-25kg uusi 200?
-MATKARATTAAT uudet 200?
-HOITOPÖYTÄ uusi 100?
-AMME uusi 8?
-AMMEJALAT lainassa 0?
-AMMEEN LIUKUESTE uusi 6?
-POTTA uusi 4?
-MATKASÄNKY uusi 39?
-MATKASYÖTTÖTUOLI uusi 25?
-VAATTEET, KENGÄT
tähän mennessä arvioisin menneen ehkä n.300?, (ensi syksyksi ja talveksi ulkovaatteet ja osa sisävaatteista ostettu)
-LELUJA ehkä n. 50?
-SITTERI lainassa 0?
-HYPPYKIIKKU lahjaksi 0?
-RINTAREPPU lainassa 0?
-KANTOPUSSI 30?
-KANKAITA lakanoita, verhoja ym. varten ehkä 50?
-ITKUHÄLYT vauvalehden kylkiäisinä 0?
-ASTIOITA nokkamukeja, lusikoita, ruokalappuja, tuttipulloja ym. ehkä n.30?

Tässä kaikki kerran kirpaisevat YHTEENSÄ 1892?

Tällä hetkellä tyttö 9kk,hän kuluttaa:
-LÄMMINRUOKA n.0,30? /2dl purkki 60prk/kk = 18?/kk
-HEDELMÄT/HEDELMÄSOSEET 0,25? /kpl 60kpl/kk = 15?/kk
-PUURO 1 paketti hiutaleita/kk =1?/kk
-KORVIKE (makuun totuttelu meneillään, syö pääasiassa rintaa)100ml/pv 200ml/0,26? 15 x 0,26? = 3,90?/kk
-HUVITUTIT 2kpl/kk = 5?/kk
-VAIPAT 2x säästöpakkaus = 25?/kk
-VAKUUTUS 177?/vuosi = 15?/kk
-D-VITAMIINIT = 2,30?/kk
-VAUVAUINTI 12,50?/krt = 50?/kk
-ÄITI&LAPSI-JUMPPA 8?/krt = 32?/kk

Eli tällä hetkellä kuluttaa 167,20?/kk

Toki tytön synnyttyä mm.sähkölasku, pesuainekulut yms. on noussut paljonkin, mutta taas ravintolalaskut, leffakulut yms. pienentyneet älyttömästi.

Ts. rahaa menee niin paljon kun vaan haluaa laittaa menemään.....!

Alle 3-vuotias terve lapsi pärjää tosi vähällä, mutta tottakai saa menemään suuriakin summia, jos rahaa on ja äiti tykkää shoppailla. Mutta sitten kulut nousee, kun lapsi kasvaa, harrastaa...

meillä vaunut lainassa
sitteri saatiin
turvakaukalo15e
rattaat 35e
amme saatu
hoitopöytä oli
pinnasänky lainassa
vaatteita saatu ja kirppiksiltä/netistä osteltu..
silloin tällöin tietty tulee uutta kivaa ostettua mut en ymmärrä kaiken uutena ostamista ja varsinkin kaiken myyjien keksimää hömppää..
ja ruuissa ei kyl sit pihistellä ;) eikä vaipoissa..

Siis meillä oli tärkeää että kaikki turvallisuusvälineet ovat uusia! Ostimme vain testivoittajia eli niin turvallisia kuin mahdollista hinnasta piittaamatta. Olimme silloin vähävaraisia mutta henkiriepu oli silti kaikkein tärkein niin kuin vieläkin. Ensimmäinen vuosi meni vaatteiden kanssa halvalla kirpparilta ostaessa, mutta mitä enemmän ikää tulee sitä vähemmän kirpparilta löytyy. Toinen asia mikä mielestäni on tärkeää on lasten ulkoilu vaatteet. Ne ovat lasten työvälineet. Ei kirvesmies suostu tekemään töitään huonoilla työkaluilla tai tietokone nörtti rikkinäisellä tietokoneella tai kirurgi leikkaamaan tylsällä veitsellä. Siis miksi lapsen pitäisi tehdä työnsä huonoilla välineillä. Leikki on lapsen työtä ja silloin myös työvälineiden pitää olla kunnossa. Helposti äiti laittaa juhla-asuunsa kiinni 200 euroa ja käyttää sitä 1-3 kertaa mutta samaan aikaan laitetaan lapsen haalariin kiinni 20-40 ? ja lapsi käyttää sitä joka päivä moneen kertaan. Meillä siis ostetaan lapsille aina vedenpitävät asut niin talveksi kuin kesäksikin ja hanskojen pitää myös olla käteen sopivat ja vedenpitävät. Meillä ei ole siksi koskaan tarvinnut ostaa sade takkeja tai kurahousuja erikseen. Eikä reimatec ole se ainoa vedenpitävä asuste. On halvempiakin vaihtoehtoja kun vaan jaksaa kiertää ja kytätä alennusmyynneistä. Myöskään kasvunvaraa emme ole juuri ostaneet koska sopiva vaate on mukavampi käyttää. Ja tietysti joka talvi olemme ostaneet uudet kuomat että varpaat pysyvät lämpimässä säällä kuin säällä eivätkä ole liukkaat jäällä kulkiessa. Kumisaappaat olemme valinneet nokialta koska turvallisuus ennen kaikkea; halpaversiot ovat liukkaat kevään loskakeleillä ja märällä kalliolla. Rattaiden käytön paljoudesta riippuu kannattaako ostaa käytetyt vai uudet. Meillä neljä lasta ovat käyttäneet yhdet renkaat loppuun mutta kankaat ja runko säilyivät hyvänä joten saimme vielä hyvän hinnan myydessä. Sängyt, lelut, petivaatteet ym. voi saada halvalla kun jaksaa kiertää, mutta patja kannnattaa ostaa uutena;itse en nukuttaisi lastani patjalla johon joku toinen lapsi on pissannut ja patja siksi ehkä hapertunut tai homehtunut. Ruuat kun laittaa itse säästää paljon. Jos kuitenkin lapsi onkin sairas tai allerginen niin rahaa kuluu enemmän. Mutta, asiolla on tapana järjestyä joten onnea kodin hankinnalle!

Muistattehan, ettei kaikkea tarvitse ostaa. Monesta lastentarvikeliikkeestä voi vuokrata esim. turvakaukalon kuukausivuokralla. Meidän poika kasvoi jo puolivuotiaana ulos kaukalosta ja meni hienosti turvaistuimeen, joten kaukalo oli meillä ainakin näin jälkikäteen ajatellen turha ostos.

Meillä ainakin kaikki menee mitä tuleekin. Jos riittääkään..
Ensin maksetaan vuokra yms pakolliset, jätetään rahaa ruokaan yms pakolliseen ja loput kuluttaa ensin lapsi, sitten äiti ja jos jää niin sitten minä. ;) Ja kaikki on tyytyväisiä :laugh:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.04.2005 klo 06:30 Tuleva perheenäiti kirjoitti:
Kiitokset vastauksista!

Tarkoitus siis meillä olisi se, että pystyisin olemaan sen kolme vuotta kotona, koska työskentelen itse päiväkodissa enkä haluaisi viedä omaa pientä hoitoon ennen kuin on pakko!!! Ja siksi en haluaisi tehdä rahallista puolta siksi pakoksi...

Älä ihmeessä vie lastasi hoitoon liian aikaisin, rahallisesti varmaan tekee tiukkaa mutta jos voit olla kotona niin ole. Itse olen ollut jo yli 10vuotta, rankkaa on ollut ja on edelleenkin nyt kun jo on pitkään itte hakenut töitä ja olen myöskin sairastunut tässä matkan varrella.
Ei, mielestäni kannata menettää niitä ihanimpia vauva-aikoja ainakaan...

Yhteistyössä