paljonko korviketta

Lapsen ikä
Äidinmaidon-
korvikkeen määrä ml/vrk
0 - 1 kk
500 - 600 ml
1 - 2 kk
600 - 800 ml
2 - 3 kk
700 - 1000 ml
3 - 5 kk
700 - 1200 ml


Meillä 3kk ikäinen syö 140ml 7x päivässä eli yhteensä 980.

Teillä vois olla se maidon määrä 160ml kerralla eli 1120ml tulis siitä jos syö 7 kertaa/ vrk
 
Meidän poika on vasta reilu kk ikäinen ja menee jo yli litra vrk:ssa korviketta. Poika syö minkä syö, eikä nuo neuvolassakaan mitään siitä määrästä sanoneet. Ei todellakaan kannata mitään taulukoita tiukasti tuijottaa. Tottakai ne osviittaa antaa mutta jokainen vauva on yksilö ja syö sen minkä syö. Kyllä ne ite tietää minkä verran ravintoa tarvitsee.
 
Jokainen lapsi on oma tapauksensa, siispä jokainen syö sen verran kun on syödäkseen. Olen samaa mieltä että taulukoihin on turha tuijotella. Maalaisjärkeä kannattaa käyttää lapsen kasvatuksessa. Kyllä sen huomaa jos ei lapsi tarpeeksi ravintoa saa. Meillä tyttö n. 8,5kk ja syö päivässä noin pari desiä maitoa. Tyttö tykkää syödä ennemmin kiinteitä.
 
Meen neiti on 2kk ja painaa 4440g ja pvässä menee vaihtelevasti 600-800ml väliltä ja painoa oli nyt tullu n. 160g/vko ja se oli ihan riittävää eli hyvin on ruokaa saanu ja kasvaa. Meillä ei neuvolassa ole muuta sanottu,ku et sit ku ollaan 5kg ja yli niin ei sais yli 1000ml mennä pvässä maitoa, et siittä on jotai haittaa jos pelkällä korvikkeella mennään, mut kaippa seki tarkoitti sit sitä et alkaa menee paria litraa pvässä.. Mut kyl mä ainaki annan ruokaa kun neidillä on nälkä enkä säännöstele, mut en kyl ala myös pakottaa syömään enempää ku syö. Meillä muutenki puklataan paljon.
 
meijän poika on siis jo pitkästi yli 5kg, joten se maitomäärän tarviskin on varmaan suurempi. Moni on sanonut että poika lapsi tarvii enemmän kui ntyttölapsi, liekkö siinä sit mitään perää tai järkeä...
 
Mulle annettiin neuvolasta ohjeeksi että kuudesosan painosta pitäs mennä maitoa siinä vaiheessa kun kiinteät ei vielä ole pääosassa, eli vasta on aloiteltu kiinteitä. Siinä vaiheessa kun kiinteät alkaa olla enemmän pääosassa, niin maidon tarve vähenee. Nyt meillä (tyttö 10 kk) neuvolantätin mukaan pitäs mennä noin 600 milliä maitoa päivässä :)
 

Yhteistyössä