Paljonko käytätte rahaa omiin vaatteisiinne kuukaudessa?

  • Viestiketjun aloittaja "Nannaa"
  • Ensimmäinen viesti
Enkä mä kehtais samalla juhlamekolla käydä kaikissa juhlissa. Samat ihmiset kuitenkin niissä juhlissa pyörii. Joka juhlaan eri mekko, joskus voin laittaa jonkun vanhan mitä en oo pitkään aikaan pitänyt.

Kesällä käytän paljon mekkoja, käytättekö te sit sitä samaa koko kesän?

Tai aina samat farkut jalassa?
Mulla ei farkkuja oo mitenkään ihan älyttömästi, koska en oo niitä kauan käyttänyt. Mutta kyllä nekin on kerinnyt vaihtumaan jo muutaman kerran ku oon kyllästynyt johonkin malliin.
Ei mulla jää ainakaan vaatteet käyttämättömiksi, pysyvät hyvinä kauan, kun niitä ei joka päivä pestä. Nyt käytän jotain vaatetta, niin seuraavaks se saattaa olla päällä kuukauden päästä.

ja niitä yksivärisiä perustoppeja mullakin on iso laatikollinen, lukuisia eri värejä. Kiva vaan napata sieltä sopivan värinen. Suurinosa noista mun topeista on niitä Ginatricoon pitkiä toppeja, ostan sellaisen kirpparilta aina kun tulee vastaan sopivan kokoinen.
En juuri käy juhlissa. Jos käyn, laitan mustat suorat housut. Ne samat.

En käytä mekkoja vaan farkkuja, usein niitä samoja.

Kts ed. kohta :D

Eli paitoja ostan useimmiten mutta en kauhean usein niitäkään. Ja siis mun vaatteet on kaikki hyvin neutraaleja, en usko että ihmiset kattoo että hei taas tuo sama päällä. Kun niitä on vaikea erottaa toisistaan...
 
Professional Griefer
Omasta puolestani haluan vielä lisätä, että vaikka minä tykkään koristella itseäni, mulle on silti yksi lysti miten muut pukeutuu tai vaikka käyttäis sitä samaa mekkoa koko kesän jne. Mun juhliin saa tulla vaikka 50 kertaa peräkkäin samalla mekolla, ihan sama. Minä en vain välttämättä halua niin tehdä.

Mulle yksi osa niiden juhlien järjestämisestä tai niihin menosta on metsästää sitä ennen jotain päällepantavaa kirpputoreilta, vähän sama kun palstan ruoka-aiheet antaa kivan pienen haasteen viikon ruokien suunnitteluun. Ja mulla on siihen aikaa, ei ole pois kenenkään muun ajasta, rahasta tai muustakaan :D
 
Omasta puolestani haluan vielä lisätä, että vaikka minä tykkään koristella itseäni, mulle on silti yksi lysti miten muut pukeutuu tai vaikka käyttäis sitä samaa mekkoa koko kesän jne. Mun juhliin saa tulla vaikka 50 kertaa peräkkäin samalla mekolla, ihan sama. Minä en vain välttämättä halua niin tehdä.

Mulle yksi osa niiden juhlien järjestämisestä tai niihin menosta on metsästää sitä ennen jotain päällepantavaa kirpputoreilta, vähän sama kun palstan ruoka-aiheet antaa kivan pienen haasteen viikon ruokien suunnitteluun. Ja mulla on siihen aikaa, ei ole pois kenenkään muun ajasta, rahasta tai muustakaan :D
Siis hyvänen aika, kyllä mää kans aivan ihailen yhtä ystävääni jonka juhlissa aina pöydät notkuu ite tehtyjä herkkuja, ja servetit mätsää pöytäliinaan jne! Ne sen vuohenjuusto-viikunahilloleivokset, ou mai gaad! Ja samalla ihmisellä on aina sieviä vaatteita ja asusteita.

Olen vain itse laiska nuhruinen täti :snotty: :D
 
"Viola"
Omasta puolestani haluan vielä lisätä, että vaikka minä tykkään koristella itseäni, mulle on silti yksi lysti miten muut pukeutuu tai vaikka käyttäis sitä samaa mekkoa koko kesän jne. Mun juhliin saa tulla vaikka 50 kertaa peräkkäin samalla mekolla, ihan sama. Minä en vain välttämättä halua niin tehdä.

Mulle yksi osa niiden juhlien järjestämisestä tai niihin menosta on metsästää sitä ennen jotain päällepantavaa kirpputoreilta, vähän sama kun palstan ruoka-aiheet antaa kivan pienen haasteen viikon ruokien suunnitteluun. Ja mulla on siihen aikaa, ei ole pois kenenkään muun ajasta, rahasta tai muustakaan :D
Ai siis se oliki niin että tänne saa tulla kertomaan oman mielipiteensä vain jos on shoppailumyönteinen kuluttaja.

Minä en sanonut että oman itsensä laittaminen on pinnallista. Itsekin olen juuri samoja asioita tehnyt kuin sinä, shoppaillut shoppaamisen ilosta jne. En varmasti olisi silloin itsekään voinut olla provosoitumatta jos olisin ajatellut että joku kritisoi elämäntapaani.

Mutta provosoituminenkin juontaa siitä että havainto osuu jollakin lailla maaliin.

Voin käyttää hyvin samaa mekkoa vaikka kymmenissä juhlissa - olen käyttänytkin. Näytän yhdessä mekossa mielestäni hyvältä ja olisi vaikea ylittää sitä. Juhlia on kuitenkin harvakseltaan, joten mekko on käytössä kerran-pari vuodessa. Tunnen myös ihmisiä, jotka ostavat joka juhliin uuden mekon, se on mielestäni haaskausta, mutta se on vain minun mielipiteeni. Näitä ihmisiä häiritsee, että sukulaiset näkee heidät samassa mekossa kerta toisensa jälkeen, eli ainakaan he eivät voi väittää että pukeutuisivat itsensä takia.

Oma shoppailuharrastukseni loppui vähitellen, kun ymmärsin, että oikeastaan aika harva piittaa pätkääkään, mitä toisilla on päällä. Ja olen alkanut myös ajatella enemmän ympäristöasioita ja elää "less is more"-elämää. Kai minä tämän saan sanoa ilman että Progrieffi tai kukaan muukaan pillastuu?

Tämä menee joo vähän ohi aiheen, mutta halusin vaan tuoda tänne yhden näkökulman siihen, miksi joillakin rahaa menee hyvin vähän vaatteisiin. Ei se ole edes siitä kiinni etteikö olisi varaa, mutta minusta vaatekaupoissa ravaaminen on ajan ja rahan haaskausta enkä tee sitä kuin pakon edessä. Tämäkin on siis mielipide.

Ja sitä paitsi, vaikka kuinka pynttäisi, niin kaunista ei saa tekemällä eikä kuluttamalla.
 
Suurin osa vaatteista kirppareilta tai huuto.netistä, toki pitäähän aina tietyt kaupat käydä kurkkimassa. Mitähän sitä kuukaudessa kuluttais? 20-100e. Varmaan riippuen kuusta sitten, harvemmin tuohon sataseen asti ylttää menot tällä saralla. Jos kaiken uutena ostas niin en ees haluu ajatella sitä summaa :D
 
kfkfkf
[QUOTE="Viola";29239348]Ai siis se oliki niin että tänne saa tulla kertomaan oman mielipiteensä vain jos on shoppailumyönteinen kuluttaja.

Minä en sanonut että oman itsensä laittaminen on pinnallista. Itsekin olen juuri samoja asioita tehnyt kuin sinä, shoppaillut shoppaamisen ilosta jne. En varmasti olisi silloin itsekään voinut olla provosoitumatta jos olisin ajatellut että joku kritisoi elämäntapaani.

Mutta provosoituminenkin juontaa siitä että havainto osuu jollakin lailla maaliin.

Voin käyttää hyvin samaa mekkoa vaikka kymmenissä juhlissa - olen käyttänytkin. Näytän yhdessä mekossa mielestäni hyvältä ja olisi vaikea ylittää sitä. Juhlia on kuitenkin harvakseltaan, joten mekko on käytössä kerran-pari vuodessa. Tunnen myös ihmisiä, jotka ostavat joka juhliin uuden mekon, se on mielestäni haaskausta, mutta se on vain minun mielipiteeni. Näitä ihmisiä häiritsee, että sukulaiset näkee heidät samassa mekossa kerta toisensa jälkeen, eli ainakaan he eivät voi väittää että pukeutuisivat itsensä takia.

Oma shoppailuharrastukseni loppui vähitellen, kun ymmärsin, että oikeastaan aika harva piittaa pätkääkään, mitä toisilla on päällä. Ja olen alkanut myös ajatella enemmän ympäristöasioita ja elää "less is more"-elämää. Kai minä tämän saan sanoa ilman että Progrieffi tai kukaan muukaan pillastuu?

Tämä menee joo vähän ohi aiheen, mutta halusin vaan tuoda tänne yhden näkökulman siihen, miksi joillakin rahaa menee hyvin vähän vaatteisiin. Ei se ole edes siitä kiinni etteikö olisi varaa, mutta minusta vaatekaupoissa ravaaminen on ajan ja rahan haaskausta enkä tee sitä kuin pakon edessä. Tämäkin on siis mielipide.

Ja sitä paitsi, vaikka kuinka pynttäisi, niin kaunista ei saa tekemällä eikä kuluttamalla.[/QUOTE]

Mut mikä on sun mielestä haaskausta, ei välttämättä ole toisen mielestä haaskausta :) Jos sä ostat karkkia ja lihapiirakoita tms, se on mun mielestä haaskausta. Ite ostaisin sillä karkkipussirahalla mieluummin kirpalta uuden vaatteen :) Kun joku toinen ostais ihan ehdottomasti mieluummin sen karkkipussin jos pitäis valita...
 
säpäle harmaana
En tee tätäkään. Itse asiassa mun kaikki vaatteet on jotenkin samannäköisiä :D
Näin minullakin.

Viime talvena löysin kaappien perukoilta ihan uuden veroisen talvitakin, jonka olen ostanut ennen kuin aloin odottamaan esikoista. Silloin piti siis hankkia eri malliset takki ensin vauvamahan takia ja sitten hiekkalaatikkoleikkejä varten. Nyt kymmenen vuoden päästä huomasin, että tuo aikoinaan ostettu takki on edelleen ihan muotiin sopiva, joten sen kanssa mennään nyt nämä vuodet, kun ei enää ole vatsaa tiellä eikä hiekkalaatikoilla tarvitse notkua.
 
  • Tykkää
Reactions: BootyPeppi
-
En huomaisi, vaikka jollakulla olisi vuoden jokaisena päivänä sama paita päällä... mikäli siitä ei kuitenkaan olisi hajuhaittoja.
Itse pidän vaatteista. Olen tosin alehaukka. En muista koska olisin viimeksi ostanut jotakin täydellä hinnalla. En käy ostamassa oikeastaan ikinä mekkoa jotain tiettyä juhlaa varten, mutta niitä löytyy kaapista jo etukäteen valmiina käyttöön. Juhlia on melko harvoin.
Rahaa menee vuodessa ehkä 500 omiin vaatteisiin...
 
säpäle harmaana
Enkä mä kehtais samalla juhlamekolla käydä kaikissa juhlissa. Samat ihmiset kuitenkin niissä juhlissa pyörii. Joka juhlaan eri mekko, joskus voin laittaa jonkun vanhan mitä en oo pitkään aikaan pitänyt.

Kesällä käytän paljon mekkoja, käytättekö te sit sitä samaa koko kesän?

Tai aina samat farkut jalassa?
Tuli tästä mieleen, että muistatteko ja tarkkailetteko te aina esimerkiksi juhlissa tai vaikka arkenakin, mitkä vaatteet toisilla on päällä. Minä en. Siksi otan joskus riskin, että "ei ne kuitenkaan muista, että minulla oli tämä sama tanttu päällä viime pikkujouluissakin, kun en minäkään muista, mitä muilla oli päällä".
 
Professional Griefer
Viola, tuo teksti jota lainasit oli enemmän vastaus kfkfkf:n viestiin.

Niin, on harvoja aiheita joita haluan "oikaista" tai jotenkin puolustaa sellaista niinkin älytöntä harrastusta, kuin itsensä pukeminen. Joten olet oikeassa siinä että kyllä tökkii ja vähän provosoiduttaa, kun aina näihin joku tulee heittämään jotain tuollaista "sillä peitellään vain omia puutteitaan ja yritetään esittää jotain tajuamatta omaa pinnallisuuttaan" -kakkaa :D
Mielipidettä ei voi väittää vääräksi, mutta kenkuttaa tollanen muiden yleistäminen, jos itsellä on joskus ollut "liian materialistinen elämä". Hyvä, että oo löytänyt itsellesi less is more -elämäntavan ja se sopii sulle. Toisille sopii more is more -tyyli :D

Alan vähän kuulostamaan Mummeliisalta, joten lopetan osaltani aiheen tähän. Menen peseytymään ja pukeudun tänään extrahienosti, jotta kompensoin päässäni heikkouksiani illan tentissä ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Minerva.McGarmiwa
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29239380:
Tuli tästä mieleen, että muistatteko ja tarkkailetteko te aina esimerkiksi juhlissa tai vaikka arkenakin, mitkä vaatteet toisilla on päällä. Minä en. Siksi otan joskus riskin, että "ei ne kuitenkaan muista, että minulla oli tämä sama tanttu päällä viime pikkujouluissakin, kun en minäkään muista, mitä muilla oli päällä".
Minä katson paljonki mitä muilla on päällä, mutta ei millään pahansuovalla asenteella. Oon vaan aika materialisti hirmu loppujenlopuks ja pidän vaatteista paljon :) Katson yleensä kankaita, värejä jne miten ihmiset on yhdistänyt eri vaatekappaleita. Ei mua häiritse vaikka joku pitäs aina samaa mustaa kotelomekkoa joka juhlissa. Varsinkin jos se on hyvin istuva, koska mikään ei vaan pelasta sitä asiaa jos vaate ei istu hyvin päällä :D Joka juhliin en aina itsekään osta uutta mekkoa/asua, joten jos joku sitten tuhahtelee puuhkaansa et tol on sama mekko kuin viimeksi niin antaa mennä vain, eipä paljon kiinnosta!
 
"äiti88"
Enkä mä kehtais samalla juhlamekolla käydä kaikissa juhlissa. Samat ihmiset kuitenkin niissä juhlissa pyörii. Joka juhlaan eri mekko, joskus voin laittaa jonkun vanhan mitä en oo pitkään aikaan pitänyt.

Kesällä käytän paljon mekkoja, käytättekö te sit sitä samaa koko kesän?

Tai aina samat farkut jalassa?
Mulla ei farkkuja oo mitenkään ihan älyttömästi, koska en oo niitä kauan käyttänyt. Mutta kyllä nekin on kerinnyt vaihtumaan jo muutaman kerran ku oon kyllästynyt johonkin malliin.
Ei mulla jää ainakaan vaatteet käyttämättömiksi, pysyvät hyvinä kauan, kun niitä ei joka päivä pestä. Nyt käytän jotain vaatetta, niin seuraavaks se saattaa olla päällä kuukauden päästä.

ja niitä yksivärisiä perustoppeja mullakin on iso laatikollinen, lukuisia eri värejä. Kiva vaan napata sieltä sopivan värinen. Suurinosa noista mun topeista on niitä Ginatricoon pitkiä toppeja, ostan sellaisen kirpparilta aina kun tulee vastaan sopivan kokoinen.
Sanoin tarvittaessa. Mulla on useampi mekko (alle 10 kpl kuitenkin), mutta todellakaan en osta joka juhlaan uutta mekkoa, vaikka siellä olisi samoja ihmisiä. Mulla on ihania mekkoja, joita todellakin käytän useammin kuin vain yhden kerran, ja kaikki pääsevät käyttöön eikä unohdu kaapin perukoille.

Toiset tykkää kauniista vaatteista enempi kuin toiset. Niin minäkin tykkään. Mutta sitä en oikeen ymmärrä, että ostetaan vaan ostamisen ilosta, ja sit se vaate unohdetaan kaappiin kun siellä on niin paljon lumppua ettei sieltä löydäkkään enää mitään.
 
säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja samuelinäiti;29239412:
Minä katson paljonki mitä muilla on päällä, mutta ei millään pahansuovalla asenteella. Oon vaan aika materialisti hirmu loppujenlopuks ja pidän vaatteista paljon :) Katson yleensä kankaita, värejä jne miten ihmiset on yhdistänyt eri vaatekappaleita. Ei mua häiritse vaikka joku pitäs aina samaa mustaa kotelomekkoa joka juhlissa. Varsinkin jos se on hyvin istuva, koska mikään ei vaan pelasta sitä asiaa jos vaate ei istu hyvin päällä :D Joka juhliin en aina itsekään osta uutta mekkoa/asua, joten jos joku sitten tuhahtelee puuhkaansa et tol on sama mekko kuin viimeksi niin antaa mennä vain, eipä paljon kiinnosta!
Minä taidan olla tässä suhteessa vähän kummajainen, kun en vain kiinnitä huomiota tuollaisiin asioihin. Itsekin aina vähän "pelästyy", kun joku tulee sanomaan, että hei, sinulla on uuden housut tai onpas sinulla kiva uusi sävy hiuksissa, kun itse en ikimaailmassa sellaisia huomaisi. Ja jos huomaankin, en viitsisi mitään edes sanoa, jos muistankin väärin.
 
"Minna"
Just laskin, että tänä vuonna, eli kolmen kuukauden aikana on mennyt rahaa vaatteisiin/asusteisiin 39 €. Eli keskiarvona on 13 € kuussa. Ja nämä vaatteet olen siis ostanut kirpparilta.

Välillä menee tietysti enemmän jos ostan jonkun takin tai kengät vaatekaupasta.
 
jebukis
Mulla ei mene kuukaudessakaan välttämättä yhtään penniä vaatteisiin eikä kyllä 2 kuukaudessakaan mutta sitttwn kolmen kuukauden aikana saatan ostaa vaiks yhen paidan tai sitt housut ni menee 50 e eli kerran kolmessa kuukaudessa ehkä 50e tietty joskus menee enemmän.. Talvella mulla ei mene paljon yhtään vaatteisiin eikä syksyllä mutt sitt taas kevät ja kesä. Koska kesällä bikbok ja siellä on ihanat valikoimat kesäsin <33
 
black cat
Emmä osta vaatteita kuin pakon edessä, yleensä paidan kerran vuodessa. Nyt tuli ostettua justiinsa kaks paitaa cellbessiltä ja alkkareita. Niillä menee taas vuoden ellei kaksikin.
Housut tosin alkaa repeilee pikkuhiljaa, ovat noin viis vuotta ainakin vanhat, että housujen osto varmaan eessä. Niin ja toiset tissiliivit pitäs ostaa, olen hukannut toiset.
 
Kallis maku
Kyllä sitä varmaan satanen kuussa menee, vaikken määrällisesti osta paljon. Tänä vuonna oon hankkinut talvitakin (500 e) ja talvisaappaat (melkein 200), housut (130) ja pari neuletta (vähän alle satasen kappale). Loppuvuosi mennään varmaan pelkillä alusvaate- ja sukkisostoksilla.
 

Yhteistyössä