Paljonko jää rahaa pakollisten menojen jälkeen??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jotenkin hassua kun meillä autot polttoaineineen ovat tärkeämmät kuin muu. Ilman niitä ei käydä työssä ja sit ei ole rahaa syödä.

Varsinaisen kysymykseen taas on mahdoton vastata. Välillä mennään miinuksella vahvasti ja välillä kymementuhatkertaisesti plussalla. Enkä kyllä ryhdy laskemaan!

Mun palkka nettona melkein koko päiväisestä työstä on n.1200€. :D 500 euroa tuhlausrahaa on pelkkä haave. Mulla on myös lähihoitajan koulutus ja olen sitä työtä tehnyt melkein kokopäiväisesti. Kyllä se palkka on ihan ok, ei ole huonoimmasta päästä.

Meillä on myös kaksi autoa koska olemme miehen kanssa aivan eri suunnilla töissä ja työajatkin ovat erilaiset eikä kumpikaan voi muuttaa niitä. Itse maksan pienistä tuloistani osani asumiskuluista, osan ruoasta, auton lyhennyksen(vuosi jäljellä), auton kulut, opintolainan lyhennyksen, puhelinlasku x2 ja lapsen kulut. Toki lapsesta lapsilisä ja elatusmaksu, mutta eipä ne mun tulot silti isot ole. Sen takia teen välillä keikkahommia lähihoitajan, varsinkin nyt kun piti saada lapselle varusteita harrastukseen.

Kaikkien laskujen ja ruokamenojen jälkeen mulla jää kuukaudessa n. 500€, josta pitää maksaa omat bensat (n.100€/kk), lasten ja omat menot.. Tuo raha ei millään meinaa riittää.. Kuinka paljon muilla jää? Oonko vaan huono rahankäyttäjä vai pitäiskö tuon summan riittää? Säästöön ei jää kyllä yhtään ja tää tilanne ahdistaa.

Eli sulla jää 400 euroa kuukaudessa vaikka heitettäväksi mereen halutessasi? Sanoisin, että ongelma on sun rahankäytössä, ei ehkä niinkään siinä määrässä.

Siis mihin sä tuhlaat 500e? Ja mihin vielä haluaisit tuhlata?
500e on monille (mm minulle) 1/3 osa palkasta. Vaikuttaa vähän siltä, että ostelet/käytät rahaa vain huvikseen "kun sitä kerran on"'.

Siis mihin sä tuhlaat 500e? Ja mihin vielä haluaisit tuhlata?
500e on monille (mm minulle) 1/3 osa palkasta. Vaikuttaa vähän siltä, että ostelet/käytät rahaa vain huvikseen "kun sitä kerran on"'.

Siis pakollisten menojen jälkeen käteen jää tuhlattavaksi - miinustettuna ne satasen bensakulut- 400eskoo eikä ne tahdo riittää kattamaan "hömppäkuluja"?! Ja mies vielä mukana tienaamassa...!

Selvä.
Tulepa kitisemään ja ihmettelemään vasta sitten kun verojen ja asumiskustannusten jälkeen käteesi jää sen 400eskoo kuukaudessa ruoka- ja päivittäistavaroihin neljälle ihmiselle (1+3)....

Kaikkien laskujen ja ruokamenojen jälkeen mulla jää kuukaudessa n. 500€, josta pitää maksaa omat bensat (n.100€/kk), lasten ja omat menot.. Tuo raha ei millään meinaa riittää.. Kuinka paljon muilla jää? Oonko vaan huono rahankäyttäjä vai pitäiskö tuon summan riittää? Säästöön ei jää kyllä yhtään ja tää tilanne ahdistaa.

Itsellä tässä kuussa jäi rahaa 98€! Eli jos sulla jää 500€ miinus bensat, niin mulla jäi tuo 98€, josta pitäs vielä ruokaa ostaa ja bensoja maksella. Ja vasta lapsilisä on seuraava raha. Kolme lasta pitäs elättää. Mies on joutunut nyt ostamaan enimmäkseen ruokia, kun itsellä ei rahat riitä ees ruokaan laskujen jälkeen. Sitä yrittää sit myydä tavaraa kotoa, että sais jostain pientä lisätienestiä. Kyllä mulla riittäis tuo 500€ vaikka joutuis bensat hoitaan. Saisi käytyä siitä kampaajalla ja ripsihuollossa ja silti vielä saisi ruokaakin osteltua ja riittäis silti lapsilisäänkin asti. Se on tosiaan, mihin ja miten sitä rahaa käyttää. Mikä on tarpeellista ja mikä tarpeetonta.

Minulla jää menojen jälkeen noin 2400e kuukaudessa säästöön ja vaimolla noin 1400e.
Lainoja ei ole mihinkään suuntaan eikä niitä ole oikein tarvetta ottaakkaan.
Elämä on järjestely ja asenne kysymys,eli lapsia ei kannata tehdä ellei niihin ole varaa, etc.eihän kukaan ota koiraakaan jos ei ole varaa sitä hoitaa?

Jää noin 300€. Tuosta kun ottaa ruokakulut, niin voitte vain kuvitella millaista hurvitteluelämää täällä vietetään. Yllättävät kulut ovat sitten melkoinen kriisinpaikka. Sairastelut, kodinkonehankinnat ja vastaavat saavat budjetin pettämään ja johtavat lähes aina viikkojen minimisyöntiin ja kärsimykseen.

Minulla jää menojen jälkeen noin 2400e kuukaudessa säästöön ja vaimolla noin 1400e.
Lainoja ei ole mihinkään suuntaan eikä niitä ole oikein tarvetta ottaakkaan.
Elämä on järjestely ja asenne kysymys,eli lapsia ei kannata tehdä ellei niihin ole varaa, etc.eihän kukaan ota koiraakaan jos ei ole varaa sitä hoitaa?
Ja tässä malliesimerkki idiootista tämänpäivän ajattelutavasta. Ollaan siinä omassa kaikkivoipaisuuden kuplassa ja kuvitellaan että on suojattuna kaikelta.

Katopa kun elämässä tapahtuu ja sattuu. Silloin kun olet perheen perustanu, niin huominen on näyttäytynyt hyvältä. Mutta tuleekin huonoja päiviä - sairastumisia, isoja sairaalakuluja, työttömyyttä, kenties erokin... Siitä huolimatta lapset ovat aina ensimmäisinä!

Sitähän sä et ymmärrä koska sulla on vain se omanapaisuus vallitsevana olotilana ja typerä besserwisseriys mikä osoittaa vain sen kuinka kokematon ja oppimaton oikeasti oletkaan.