Paljonko ikäeroa suhteessa on liikaa?

  • Viestiketjun aloittaja Kaulin
  • Ensimmäinen viesti
"mietteliäs"
no, ei siinä välttämättä ole mitään ratkaisematonta ongelmaa, jos jenni tykkää ikäerosta huolimatta saulista ja toisteppäi.

Mutta on se silti niinkin, että monessa noin ikäeroisessa suhteessa on jotain hiukan erikoista meneillään. Aika monenkin on parisuhteessa vaikea nähdä toista sellaisena kuin tämä yksilönä on, koska tunteensiirto on niin voimakasta. Puoliso edustaa jotain enemmänkin kuin on joku. Kuvittelisin, että suuren ikäeron pariskunnat ovat yksi ryhmä, jossa tämä voi muodostua ongelmaksi useammin kuin muilla.

Tai sitten ei muodostu ongelmaa, jos suuri ikäero on sellainen yhdessäkirjoitettu näytelmä, jossa molemmat kokevat syvää tyydytystä saadessaan rauhassa upota omaan rooliinsa. Jonkun sortin folie a deux. Ei ehkä palvele aikuistumista mutta voi toimia hyvänä psyykenlääkkeenä.

Piti oikein katsoa mitä asiasta tiedetään. No, väestöliitto sanoi näin:
Tavallista suurempi ikäero ei ole tutkimusten mukaan selvä riski parisuhteen kestävyyden kannalta. Joiden tutkimustulosten mukaan niin sanotuissa ”May-December” liitoissa on hieman korkeampi eroriski, toiset eivät löytäneet mitään yhteyttä ikäeron ja avioeroriskin välillä. Vain liitot, joissa nainen on selvästi vanhempi, päätyvät tavallista useammin eroon. Joidenkin tutkimustietojen mukaan väkivaltaisuuden riski myös kasvaa hieman liitoissa, joissa mies on paljon vaimoaan vanhempi.

Mutta yli 20v ikäero oli liitoista vain 0,3 prosentissa, että mikään yleinen ilmiö tuo ei ole.
 
Folie à plusieurs... elämä on. ;)

Kuinka suuri painoarvo niille rakkauden tai parisuhteen vaikuttimille ja motiiveille loppujen lopuksi pitäisi antaa? Eikö lopputulos ole tärkeämpi? Itseään vanhemmasta tai nuoremmasta voi varmaan tykätä joko ikäerosta huolimatta tai (ainakin osittain) sen takia, enkä mä näe kummassakaan tilanteessa mitään ongelmallista, jos tunteet on molemmminpuolisia ja molemmat saa siitä suhteesta mitä haluaa - oli se sitten mitä vain.
 
[QUOTE="mietteliäs";25525433]
Mutta yli 20v ikäero oli liitoista vain 0,3 prosentissa, että mikään yleinen ilmiö tuo ei ole.[/QUOTE]

Onpas yllättävän pieni tuo luku. Tuntuu, että noita ison ikäeron suhteita olisi enemmän, mutta johtuu varmasti siitä, että niihin kiinnittää enemmän huomiota.
 
"Mimosa"
... Ja helvetin onnellinen. Olen itse kohta 21 vuotias. Seksi toimii hyvin ja kaikki muukin niinkun suhteessa pitääkin, ja rakastan häntä tovin. Olihan tää kieltämättä tosi iso shokki ystäville ja vahemmille yms. Mutta kyllä nekin ajan myötä sulatti asia ja nyt hyväksyy asian ihan täysin :) Miehen vanhin muksu mua muutaman vuoden vanhempi myös. Tää ikäero tosin haitto aika paljon ukon käytökseen, alkuaikoina yritti muille jankata kovaan ääneen ettei me seurustella jne. Se oli kyllä aika rankkaa. Onneksi sekin pääsi sen ikäasian yli. Ei rakkaus todellakaan katso ikää <3
 
Truelove
Itse ihastuin itseäni 14 vuotta vanhempaan mieheen noin vuosi sitten, eikä minulla ole kenenkään muun kanssa toiminut suhde yhtä hyvin kuin hänen kanssaan :) Miehellä on poika edellisestä liitosta, mutta se ei haittaa minua. Meillä on suunnitelmissa perheenlisäys, kun opintoni ammattikorkeakoululla alkavat olla kohta ohi. Rakkaus ei todellakaan katso ikää!
 
Ikä on vain numeroota eikä ikäero kuulu muille ku pariskunnalle ittelle. Typerää ajatella, että suuren ikäeron takia ihmiset olis jotenki sairaita, vikaa isäsuhtees ynnä muuta naurettavaa sontaa mitä jotkut jaksaa määkyä. En voi käsittää miks joitaki ärsyttää niin paljo toisten ikäerot.
 
  • Tykkää
Reactions: Minni:)
Ikä on vain numeroota eikä ikäero kuulu muille ku pariskunnalle ittelle. Typerää ajatella, että suuren ikäeron takia ihmiset olis jotenki sairaita, vikaa isäsuhtees ynnä muuta naurettavaa sontaa mitä jotkut jaksaa määkyä. En voi käsittää miks joitaki ärsyttää niin paljo toisten ikäerot.
Samaa mieltä. Eipä tolla ole erityisemmin väliä mikäli kummatkin aikuisia.
 
TupuT
se tulevaisuus, kun esim J on 67v, on S 94v (jos on...). Parisuhteen rakkaimpaansa kun toivoisi kestävän mahdollisimman pitkään ja tasapuolisena. Tietysti nuorempi jaksaa paremmin auttaa ja hoitaa vanhempaa puolisoa.
Mitä mieltä muut on tästä?
 
18 vuotta ikäeroa
No, itelläni on 18 vuotta ikäeroa kumppaniin. En tiiä, miks ihastuin just häneen ja hän minuun, mutta niin siinä silti kävi. Ehkä meillä sitten on päissä vikaa, kun ei olla kumpikaan koskaan tunnettu ketään muuta kohtaan niin vahvaa ihastumista ja välittämistä (välittäminen tullut siis tämän suhteen myötä, eihän sitä nyt heti alussa voi kellään olla kun ei kunnolla tunneta..) ja mitä näitä nyt on, kuin toisiamme kohtaan. Ei kuitenkaan tunnu mielekkäältä erota elämänsä ihmisestä, kun ei ole mitään ongelmiakaan just nyt eikä takanakaan päin. Mitä lie sitten tulevaisuudessa tiedossa, mutta voihan niitä ongelmia olla ihan tasan saman ikäisilläkin. Ainakin tuntuu kovin yleiseltä tuttavapiirissä....

*Eye rolling*
 
Sanotaanko että max 5 vuotta vanhemman kans voisin olla. Edes vuottakaan nuorempi ei tulis tällä hetkellä kuuloonkaan, saatika samanikäinen, koska olen sen verran nuori että tuntuu että oman ikäset tai nuoremmat on ihan lapsia vielä. Ehkä sitten 30 vuotiaana voisin kuvitella että mies olisi esim. 25v.
 

Yhteistyössä