Paljon miehesi osallistuu perheenne arkeen?

• Viestiketjun aloittaja Kerran viikossa
  • Ensimmäinen viesti
Kerran viikossa
Ehkä oudosti muotoiltu kysymys teille joilla perheessä vanhemmuus toimii, mutta kiinnostaa kuulla miten eri perheissä mies osallistuu arkeen.

Meillä minä teen aamu- ja iltarutiinit, lasten harrastuksiin kuskaamiset, synttärijuhlat, vanhempainillat, kaupassakäynnit, siivouksen ja neuvolakäynnit. Mies on yrittäjä ja työnarkomaani. Vähällä vapaa-ajallaan surffailee netissä tai tapaa muutamaa kaveriaan. Koen olevani todella yksin kun mies on paikalla vierailevana tähtenä kerran viikossa, muutaman tunnin ajan. Yleensä lapset eivät näe häntä viikolla, kun lähtee ennen kuin he heräävät ja mies tulee takaisin kotiin vasta yöllä :(

"Minä"
Kolmosen synnyttyä haki meidät sairaalasta kotiin... oli paikalla 1h 15min. ja lähti puuhommiin yöksi. Seuraavana aamuna tuli kotiin nukkuun... Siinä se isyysloma.

mama the strange
Yhtä paljon osallistutaan kumpikin. Esim. lapsen iltatouhut, iltapesut, iltasadut hoidetaan vuorotellen. Ruokaa mies tekee useammin kuin minä. Yhdessä siivotaan ja ulkoillaan yms. Iltaisin pelataan pelejä, leikitään yms tosin vuorotellen miehen kanssa välillä jumitetaan nettiin. Minä kyllä vien lapsen lähes poikkeuksetta hoitoon ja hoidan muut lapseen liittyvät viralliset asiat. Ollaan kaikki aikamoisia kotihiiriä :D

Mieheni ei ole lapseni biologinen isä.

"Mies"
Ehkä oudosti muotoiltu kysymys teille joilla perheessä vanhemmuus toimii, mutta kiinnostaa kuulla miten eri perheissä mies osallistuu arkeen.

Meillä minä teen aamu- ja iltarutiinit, lasten harrastuksiin kuskaamiset, synttärijuhlat, vanhempainillat, kaupassakäynnit, siivouksen ja neuvolakäynnit. Mies on yrittäjä ja työnarkomaani. Vähällä vapaa-ajallaan surffailee netissä tai tapaa muutamaa kaveriaan. Koen olevani todella yksin kun mies on paikalla vierailevana tähtenä kerran viikossa, muutaman tunnin ajan. Yleensä lapset eivät näe häntä viikolla, kun lähtee ennen kuin he heräävät ja mies tulee takaisin kotiin vasta yöllä :(
Kannattaisiko sitten kenties ottaa miehestäsi ero?

"aapee"
[QUOTE="Mies";25583188]Kannattaisiko sitten kenties ottaa miehestäsi ero?[/QUOTE]

Kiitos kysymyksestä. Sitä juuri itsekin pohdin. Mitä mieltä sinä miehenä olet, että onko meillä vielä toivoa vai onko mies tämän kuvailemani perusteella jo siirtynyt jotenkin eteenpäin/pois perheestä?

Yhtä paljon kuin minäkin. Sillon kun mulla on tenttejä, niin jopa enemmän kuin minä.

Normaalisti meillä näin: minä hoidan aamuhommat ja vien lapset tarhaan. Mies hakee iltapäivällä. Mies tekee yleensä ruuat, mä hoidan suurimman osan muista kotitöistä. Illalla toinen laittaa pienimmän nukkumaan, toinen isommat.
"Omaa aikaa" otetaan silloin kun tarvitaan.

"sad"
Melkein tulee pahamieli kertoessani että meillä mies tekee jopa ehkä välillä enemmän kuin minä.

Hoitaa alkuviikolla 4 alle kouluikäistä (yksi kerhoon + 3:n päiväpuuhat) sekä koululaisen kouluun.
Samalla hoitaa tarvittavat kaupat ja siivoilut sekä ruoanlaiton. Itse olen töissä 7-15.
Tiistaista eteenpäin lähtee töihin kun minä tulen kotiin.

Loppu viikolla kun ollaan aamupäivät yhtäaikaa kotona hoitaa kotitöitä sillä aikaa kun minä puistoilen tms ja perjataisin yleensä tehdään viikon ruokaostokset yhdessä.

La+su harrastaa isoimman kanssa ja hengailee koneella..:)
(+ omat harrasteet)

Monesti olen kiitellyt itseäni suurempia voimia (mitä sitten ovatkaan) siitä että olen saanut noin ihanan miehen itselleni.

Oikeasti tuli tosi pahamieli noista kolmesta ekasta vastauksesta, eron sijaan sen sijaan kehoittaisin perhepalaveriin. Ei heti kannata erota vaan tehdä isosti hommia toimivan arjen suhteen, näin olen oppinut.
(joo aika kärjistetyn typistetty lause,.... ;)=

"Molleri"
Sen minkä töiltään ehtii/jaksaa. Tietty jos on vapaapäivällä, niin on laittanu tiskit ja joskus ruokaakin :D Pyykkiä ei pese mutten haluakaan.. Hakee lapsen tarhasta mikäli pääsee töistä aikasemmin kuin minä.

Ellei tilanne ole yhtäkkiä mennyt siihen et toinen on paljon töissä jne. on minusta vähän turha rutista, kuitenkin jokainen kai tietää mihin on ryhtynyt kun alkaa kotia leikkimään paljon töitä tekevän ihmisen kanssa, tai niin minä omat asiani ajattelen..Ja kuitenkin, töitä se mies tekee jotta mulla on varaa olla kotona ja että meillä olis kaikki mitä nyt on..

Joskus ottaa päähän, mut se on sitä kuuluisaa elämää.

"myy"
Hoitaa aamuhommat ja vie lapsen tarhaan
tekee ruokaa aamvuorossa ollessaan, hoitaa tiskaamisen, iltatoimet hoidetaan yleensä aika tasapuolisesti, iltavuorossa hoitaa kaupassa käynnin

Arkipäivisin on töissä 8-16, siihen työmatkat päälle, muutoin on kotona ja osallistuu arkeen siinä missä minäkin.

Arkipäivisin mä teen ruoat, viikonloppuisin yleensä mies. Molemmat ulkoillaan lapsen kanssa, hoidetaan iltarutiinit, kaupassakäynnit jne. Mä siivoan enemmän, koska tykkään siivota. :D

iihanaa
Yhtä paljon osallistutaan kumpikin. Esim. lapsen iltatouhut, iltapesut, iltasadut hoidetaan vuorotellen. Ruokaa mies tekee useammin kuin minä. Yhdessä siivotaan ja ulkoillaan yms. Iltaisin pelataan pelejä, leikitään yms tosin vuorotellen miehen kanssa välillä jumitetaan nettiin. Minä kyllä vien lapsen lähes poikkeuksetta hoitoon ja hoidan muut lapseen liittyvät viralliset asiat. Ollaan kaikki aikamoisia kotihiiriä :D

Mieheni ei ole lapseni biologinen isä.
Aikalailla samoin :D paitsi nyt jonkin aikaa hoitaa lapsia ja kotia enemmän kuin minä

"Minä"
Ellei tilanne ole yhtäkkiä mennyt siihen et toinen on paljon töissä jne. on minusta vähän turha rutista, kuitenkin jokainen kai tietää mihin on ryhtynyt kun alkaa kotia leikkimään paljon töitä tekevän ihmisen kanssa, tai niin minä omat asiani ajattelen..Ja kuitenkin, töitä se mies tekee jotta mulla on varaa olla kotona ja että meillä olis kaikki mitä nyt on..

Joskus ottaa päähän, mut se on sitä kuuluisaa elämää.
Mulla oli tuo kolmas vastaus... ei varmaan ihan yhtä paljon v*tuttaisi jos mies toisi myös rahaa kotiin... mutta jos minä huolehdin pienellä rahalla taloudellisesti kolme lasta ja mies vain itsestään, niin voi hieman miettiä miksi parisuhde on perseellään. Juu, ja teen töitä. Kuopuksen kanssa olin 6kk kotona.

=)
ihan yhtä lailla kuin minäkin ellei enemmänkin =) Kodinhoito on mun hommaa mutta lasten kanssa mies leikkii kyllä huomattavasti enemmän. Mä taas otan lapsia mukaan noihin kotihommiin. Lisäks vapaa päivinä mies nousee lasten kanssa koska on aamuvirkumpi. Yleensä illalla laittaa ne nukkumaankin kun viihtyy yläkerrassa koneella.

Meillä minä:
- valvon yöt vammaisen lapsen kanssa
- hoidan hänet kouluaamuina taksiin
- hoidan terapiat, palaverit, sairaalakäynnit, yms. asiat
- hoidan muiden lasten vanhempainvartit, vanh. illat, joulu- ja kevätjuhlat
- siivoan
- pesen pyykit
Mies:
- hoitaa vammaisen lapsen iltaisin
- siivoaa
- tekee ruokaa
- leipoo
- pesee pyykit

omaa aikaa otetaan kun ehditään....

"vieras"
silloin kun on töissä niin iltaisin on lasten kanssa ja käy harrasstamassa niiden kanssa. ja vapaapäivinä tekee sitten ruuat, siivoaa, hoitaa muksut( ovat siis normaalisti hoidossa),kaikki normaalit kotityöt. ollaan siis molemmat työelämässa arkisin.

"vieras"
hoitaa kauppareissut, harrastuskuljetukset ja hoitoon viemiset/hakemiset, nuorimman aamupesut, imuroi tarvittaessa ja avustaa ruuanlaitossa ja jälkien siivouksessa, tekee ulkotyöt ja huolehtii autojen huollot ym., tarvittaessa imuroi ja vie matot (meillä on iso perhe, molemmat aikuiset töissä, joten meillä käy viikkosiivooja).

Minä hoidan lapsen iltatoimia, koordinoin ruokailut, teen kauppalistat ja ruuat, pesen pyykit ja vessat, ripustan, viikkaan ja vien kaappeihin sekä teen yleiset siivoustyöt viikon aikana.

Kotitöistä ei ole riitaa. Kumpikin tekee liikenevän ajan puitteissa riittävästi. Yleensä patistan miestä lepäämään ja telkkaria katsomaan. Hyvä mies on!

En jaksaisi kaikkea yksin tehdä, en millään ja ahkera olen kyllä. Suuri empatia teille, joiden puolisot eivät älyä reilua jakamista..

Nyt vielä ihan hyvin, kun äitiyslomalla olen. Mä hoidan mukeloa aamut ja päivät, siivoan, teen ruokaa ja käyn asioilla. Illalla mies hoitaa lasta, oli korvaamaton apu kun lapsi huusi ensimmäiset kolme kuukautta mahavaivoja enkä olis jaksanut muuten :)

Titskuh
Meillä mies hoitaa vauvan yösyötöt jos niitä tulee, imuroi ja mopittaa, pesee pyykkiä joskus ja levittää ne.

Minä teen ruuan, pesen pyykkiä, yhdessä käydään kaupassa, hoidan vauvan neuvolat ja vauvakerhot ja hoidon sillon kun mies on töissä.

Sit kun mies tulee kotiin niin hoidetaan tasapuolisesti kaikki jutut.

Aet
Ensimmäisinä 14 avioliittovuotena ei juurikaan muuhun, kuin satunnaisiin lasten hoitoihin. Toissa vuonna sairastuin keskivaikeaan masennukseen ja oli pakko ottaa itteä niskasta kiinni ja panna asiat järjestykseen.

Kiivaita/vaikeita keskusteluja käytiin ja erokin oli lähellä. Mies ei voinut mitenkään ensin ymmärtää, kuinka rankkaa on 3 lapsen kaikkien asioiden hoitaminen, töissä käynti ja kaikkien kotitöiden hoitaminen.
Niin se siitä suttaintu, ku tehin lusmuamiselle topin. Kaikki on muuttunut parempaan suuntaan. Nytkin tuolla siivoaa ja mie tehen etätöitä, samalla palstaillen :)

Kotiäiti ja eläkeläinen
Meillä mies tekee suuriman osan kotitöistä: Siivoaa,pesee pyykit jne.. Itse teen yleensä ruoan.Mies käy kaupassa,miehellä vain ajokortti,ja matkaa kylälle 10km.
Lapsia hoidetaan yhtälailla,neuvolassa käydään yhdessä.Puheterapiaan jne.. mies käy viemässä lapset.'
Lapset ,kun olivat pieniä hoiti yösyöttöjä ihan yhtälailla kuin minäkin.

Yhteistyössä