Paljon menetit verta synnytyksessä?

Toffee
Ei aavistustakaan että montako millilitraa mutta hemoglobiini laski 60 joten kyllâ kai sitâ aika paljon meni. Tosta jäi aika pahat traumat koska olin pitkään heikkona synnytyksen jâlkeen.
 
pipari harmaana
Ekasta (sektiosta) ei kerrottu muuta kuin, että menetin verta aika paljon. Sain rautaa piristeeksi.

Toisessa synnytyksessä menetin verta n. 1400 ml ja sain neljä pussia verta, jotta saatiin hemoglobiini takaisin järkeviin lukemiin. (Ennen synnytystä hg98)
 
ludde
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.06.2005 klo 23:21 Toffee kirjoitti:
Ei aavistustakaan että montako millilitraa mutta hemoglobiini laski 60 joten kyllâ kai sitâ aika paljon meni. Tosta jäi aika pahat traumat koska olin pitkään heikkona synnytyksen jâlkeen.
Ei ole välttämättä verimäärästä kiinni. Mä menetin 500ml verta ja hoitajat ihmetteli synnytyksen jälkeisinä päivinä mun kalpeutta ja huimaamista ja ottivat hb:n joka oli 63. Eivät osanneet sanoa syytä moiseen mut sain 2pss verta ja olo koheni hetkessä.
 
kiitollinenaiti
6 litraa synnytyksen jälkeen ja sitä ennen vuosin jo 3 viikkoa. Hemoglobiini laski 33. Minulla siis oli paljon ongelmia, mutta olen kiitollinen elämästäni ja perheestäni kaiken kokemani jälkeen.
 
Voisi yhteenvetona todeta, että normaali verenhukka olisi noin 500 ml. Mutta se 6 litraa on jo tosi paljon, onneksi kaikki meni hyvin. Minulla verenhukka on ilmoitettu molempien synnytyskertomuksessa, sekä myös se, että 1900 ml verenvuoro johtui siitä, että minun trombosyytit olivat niin laskussa, ettei veri meinannut hyytyä. Toisen jälkeen normaali 500 ml verenhukka, mutta sain 2 pussia verta, kun hb oli 75. Kiitos kaikille vastanneille!
 
Oma vuotoni alle 500g kaikilla kerroilla.

Kun tiedetään, että ihmisen verivolyymi on n.5 litraa, on vaikea uskoa, että joku on vuotanut 6litraa.
Verihän on siitä merkillistä ainetta, että se värjää aika huimasti ja jättää jos suht pieninä määrinä melkoisen sotkun jälkeensä (vrt. keskimääräisen kuukautisvuodon yhteistilavuus 1dl!)
Ammattilaiset arvioivat menetetetyn määrän grammoina, ja sen voi punnita alustana olleista suojavaipoista, joskin harjaantunut silmä osaa arvioida jo näkemällä, kuinka paljon vuotoa on. Eli ei sitä ihan tuulesta tempaista.
 

Yhteistyössä